Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table

5 tips for å oppnå vekst i din kursvirksomhet

Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table
Lurer du på hvordan du kan oppnå vekst i din kursvirksomhet? I dette innlegget presenteres 5 fremgangsmåter for å oppnå vekst.

Er du tilbyder av kurs, og ønsker at din kursvirksomhet skal vokse, men usikker på hvordan? Å tillate vekst i din virksomhet, er helt nødvendig for økt lønnsomhet og langsiktig suksess.

Men å oppnå vekst, spesielt i små kursvirksomheter, er ikke lett. Dette er faktisk en av de vanskeligste utfordringene kurstilbydere står ovenfor.

Føler du at du sitter fast i en posisjon, med strategier og andre prosesser, som ikke fører til optimale resultater? Nedenfor gir jeg deg 5 gode råd du bør følge, som kan bidra til økt vekst i din kursvirksomhet:

 

Sett gode og felles mål

Først og fremst, er det viktig at alle som jobber i din virksomhet arbeider sammen mot et felles og langsiktig mål, også kalt en visjon. Det er vanskelig å oppnå vekst, uten å vite hva dere ønsker å oppnå. Å sette gode mål, gjør at alle beveger seg sammen, i riktig retning.

Når dere har satt et felles og langsiktig mål, er dere avhengig av å sette delmål. Med delmål kan dere måle fremgangen i prosessen mot visjonen underveis.

smart goals

En tommelfingerregel du kan følge dersom du skal sette mål, er å følge SMART kriteriene. Alle mål skal være:

 

  • Spesifikke: Utformingen av målene dine må uttrykke eksakt hva du ønsker å oppnå. Gjør målet ditt så spesifikt og enkelt å forstå som overhode mulig.
  • Målbare: For å kunne vite hvor du og dine kolleger ligger an i prosessen mot å nå deres visjon, er det viktig at målene dere setter er målbare. Dermed kan dere måle i hvilken grad målet er nådd. Gjerne i form av «hvor ofte», «hvor mange», «hvor mye», «hvor stor prosentandel» osv.
  • Ambisiøse: For å motivere dine medansatte til å nå målet, er det viktig at målet er ambisiøst. Dersom målet er ambisiøst, vil dine kolleger gjøre det lille ekstra for å ønske å nå det.
  • Relevante: Vær sikker på at målene du setter er relevante for visjonen, strategien og de som er satt til å nå dem.
  • Tidsavhengig: Både det langsiktige målet, og delmålene bør være satt opp i en tidsplan, slik at de ansatte i din kursvirksomhet har en felles forståelse av når målet bør være nådd.

 

Disse kriteriene gjør at de ansatte jobber mer effektivt, mot en felles retning. Dette bidrar i det lange løp til langsiktig vekst for din kursvirksomhet.

 

 

Lag en effektiv strategi

For å nå dine satte mål, er det viktig å utvikle en strategi. En strategi, er som du sikkert allerede vet, en handlingsplan for å oppnå dine mål.

En effektiv strategi skal være enkel å forstå og dermed enkel å kommunisere. Strategiens suksess er avhengig av din evne til å ville gjennomføre den.

Det er naturlig å utforme en strategi fra start, men husk at det er viktig å gjøre kontinuerlige endringer i strategien, i takt med suksessen du opplever på veien mot dine satte mål. Dersom du ikke opplever at virksomheten går fremover, vil det som regel si at du har behov for strategiske endringer.

 

Våg å satse

Sitter du fast i gamle mønstre, og lurer på hvor du skal begynne for å følge trendene i markedet? Jeg vet det kan være trygt å operere med vaneprosesser, og at det er lett å følge en allerede eksisterende prakis. Husk at potensiale for å vokse er som regel større, og ikke minst nærmere enn du tror!

Markedet din kursvirksomhet opererer i, er mest sannsynlig i kontinuerlig bevegelse, og endringene i dagens teknologiske verden skjer raskt. Derfor er det viktig at du følger deretter. Våg å ta risikostyring over din kursvirksomhet.

Hvis du som kurstilbyder alltid må bruke tid på å løse problemer, får du ikke tid til å se bedriften i det store og hele bildet, ved å utvikle virksomheten. Vær innovativ, og tro på nye løsninger. På denne måten vil dine ansatte gjøre det samme.

Tenker nytt i forbindelse med kurs

 

Ta i bruk digitale løsninger

I en digital hverdag, slik vi kjenner den i dag, er det ingen tid å miste. Kursløsninger som ikke er digitale, er de største tidstyvene for vekst i din virksomhet. Opererer du kun med manuelle løsninger, vil dette føre til mer arbeid enn nødvendig, og dermed  går mye av tiden du ellers kunne brukt på verdiskapende arbeid bort på dette.

Den yngre generasjonen er vokst opp med digitale løsninger, og disse dør ikke ut med det første. Uavhengig av hvem din målgruppe er, vil det kontinuerlig bli flere digitale hoder i ditt kursnettverk.

Ved å bruke digitale løsninger, får du raskt og enkelt samlet en stor mengde informasjon på ett sted. Det gjør kurset mer brukervennlig for deg å administrere, men også enklere for kunden å delta på. Dersom kursdeltaker opplever høyere grad av brukervennlighet i forkant, underveis og i etterkant av ditt kurs, vil dette bidra til å øke kundelojalitet i det lange løp.

 

Kartlegg konkurrerende bedrifter

Hvilke områder kan din bedrift vokse på, som ikke konkurrentene kan tilby? Finn din bedrifts vekstområde, og sammenlig det med konkurrentenes. Sørg for å felles fokusere innad i bedriften, på de områdene ved virksomheten som bidrar til vekst.

Jeg har skrevet om dette tidligere, men jeg sier det igjen – skill deg ut fra konkurrentene dine! Å ha et Unique Selling Point er en grunnleggende faktor, for å oppnå suksess. Det skal mye til for at du er helt alene om det du driver med. Derfor er det viktig at du kartlegger hvilke fordeler og ulemper nettopp din kursvirksomhet har, sammenlignet med konkurrentenes.

«Hvordan kan jeg skille meg ut?», er en naturlig tanke i forbindelse med dette. Posisjoner deg ved å tilby en annen tjeneste enn konkurrentene. Dette kan for eksempel være å tilby en annen pris, levere en bedre kundeopplevelse, responder dine kunder raskere, markedsfør produktene dine på en annen måte osv.

 

Kom i gang

Du har ingen tid å miste. Få din kursvirksomhet til å vokse i dag! Samle kolleger, sett gode mål, kartlegg hvordan dere kan komme dere ut av eldre mønstre og lag en innovativ strategi.

For å spare deg for manuelle og tidkrevende oppgaver, tilbyr FrontCore et digitalt system for kursadministrasjon. Les mer om løsningen HER.

Forfatter: Mari Carlsen

Forfatter: Mari Carlsen

Content Manager

Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy.  Besøk Maris LinkedIn-profil her.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

FrontCore Employees representing the FrontCore team

About FrontCore

Over 3700 training providers use solutions from FrontCore – and that’s not without reason. FrontCore is one of Norway’s leading competence environments within cloud based systems for Training Management, Learning Management and Webmarketing. With over 23 years of experience from the training industry and our finger on the market pulse continuously, we help course and training providers achieve more efficiency and higher revenue.

Products

Relaterte artikler

Hvordan kan jeg få flere kunder?

Hvordan kan jeg få flere kunder?

Sliter du med å fylle kursene dine? I denne guiden deler vi konkrete tiltak og inbound marketing-strategier som hjelper deg å tiltrekke, engasjere og konvertere flere kunder. Oppdag hvordan du kan vokse smartere og mer målrettet.

les mer
Hvordan finne målgruppen din?

Hvordan finne målgruppen din?

Lær hvordan du identifiserer målgruppen din for bedre markedsføring. Få innsikt i å analysere eksisterende kunder, utføre konkurrentanalyser og forstå viktigheten av primær- og sekundærmålgrupper. Øk treffsikkerheten og effektiviteten i din kommunikasjon.

les mer