FrontCore logo
Blikkfanger

8 tips for å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs

av | sep 25, 2019 | Blogg, Påmeldingssystem

Påmeldingssystem for kurs på mobil

I en verden der over 90% foretrekker å foreta påmeldinger på nett, er det klart at tiden er inne for å gå til anskaffelse av et online påmeldingssystem dersom du ikke allerede har gjort det.

I det store havet av nettbaserte påmeldingssystemer kan være vrient å finne fram til det systemet som egner seg best for akkurat din virksomhet. Her er 8 tips for å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs.

 

Enkel registrering av deltakere vs. komplett system

Når du leverer kurs, er påmelding og registrering av deltakere bare én av mange viktige prosesser i virksomheten.

Skal du gå til anskaffelse av et påmeldingssystem, er det derfor lurt å gjøre følgende vurdering: Trenger vi en enkel påmeldingsløsing som kun lar oss håndtere påmeldinger og registrering av deltakere, eller trenger vi et komplett system som lar oss jobbe videre med deltakeren i etterkant av påmelding?

Ønsker du å kunne gjøre ting som å følge opp deltakere med automatiserte mailutsendelser og SMS før og etter kurs, utstede kursbevis eller kompetansebevis, invitere deltakere tilbake på senere kurs, føre oppmøteregistrering eller følge opp kundenes betaling? Da holder det ikke med en enkel påmeldingsløsning som kun forenkler selve påmeldingsprosessen.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Påmeldingssystem med inkludert online betalingsløsning

Å tilby flere betalingsmetoder øker sjansen for gjennomførte kjøp og dermed høyere konvertering fra påmeldingsskjemaene dine. Vår anbefaling er derfor å gå for et system som tilbyr påmeldingsskjemaer med innebygget betalingsløsning.

Du trenger ikke nødvendigvis å se etter det systemet som har de mest kompliserte betalingsløsningene. En ny undersøkelse fra Respons Analyse viser faktisk at nordmenn fortsatt er konservative når de handler på nett: De foretrekker fremdeles å betale med kort som Visa og MasterCard når de handler på nett. Og når de ikke ønsker å betale med kort, ønsker de fleste fakturabetaling.

Med andre ord: Velg en løsning som tilbyr mulighet for både sikker kortbetaling og faktura, samt bruk av verdikuponger/vouchers dersom du ønsker å kunne tilby dette.

 

Pilikon lyseblåLes også: Behold alle inntektene fra påmeldinger med bruk av Vouchers

 

Er systemet egnet for påmelding til kurs?

Som jeg nevnte innledningsvis, finnes det i dag et bredt utvalg av systemer som kan hjelpe deg med registrering av deltakere på nett.

Noen av leverandørene henvender seg til et bredt marked og tilbyr påmeldingssystemer for kurs, arrangementer, seminarer, konferanser og webinarer i ett og samme system.

Men dessverre er det ikke nødvendigvis sånn at «One size fits all».

Leverer du utelukkende eller stort sett bare kurs, bør du velge et system for online påmelding som er spesielt utviklet for kursvirksomhet. Ved å gjøre dette slipper du å betale for funksjonalitet som er ubrukelig for din virksomhet, og du får istedenfor funksjoner som er spesialtilpasset kursdrift.

 

Riktig prissetting slår gratis påmeldingssystem

Er leveranse av kurs bare en liten del av det virksomheten din driver med, eller kanskje du er i oppstartsfasen og ikke har mulighet til å investere store penger i en påmeldingsløsning?

I den ideelle verden ville du kanskje ønsket deg et gratis online påmeldingssystem, men skal du ha et system med de funksjonene som er nødvendig for å drive effektivt, må du faktisk investere noen kroner.

Det betyr likevel ikke at du trenger å betale dyre dommer for å få en bra påmeldingsløsning. Noen leverandører tilbyr nemlig SMB-rabatt for små og mellomstore bedrifter og/eller beregner pris ut i fra hvor stor omsetning du har på kurs.

Planlegger du vekst i kursvirksomheten din, bør du også gjøre en vurdering av hva slags type prissetting som er riktig for deg. Ønsker du å betale for hver deltaker som melder seg på kursene dine, eller vil du betale en fast sum som ikke øker for hver deltaker du får? Sistnevnte kan lønne seg dersom du ønsker å vokse lønnsomt.

 

Tenk på framtiden og utviklingen av påmeldingsløsningen

I en verden som er i konstant utvikling er det dumt å velge et påmeldingssystem på nett som står bom stille når det kommer til videreutvikling.

Med endrede behov innen opplæring endres også behovene for funksjonalitet i systemene som brukes for å administrere opplæring og dermed også systemene som brukes for å håndtere online påmelding og registrering av deltakere.

Før du beslutter hvilket system du skal velge, bør du derfor undersøke om leverandøren jobber kontinuerlig med videreutvikling av systemet – Slik at systemet ikke bare passer deg nå, men også kan møte behovene dine i framtiden.

 

Mobilvennlig påmeldingssystem på nett

 

Mobilvennlig påmeldingsskjema

Du er kanskje lei av å høre om hvor viktig mobilvennlighet er, men vi kommer dessverre ikke unna dette selv når vi snakker om systemer for påmeldinger og påmeldingsskjemaer.

Det finnes hovedsakelig to grunner til hvorfor du bør ha mobilvennlige påmeldingsskjemaer:

Nettsider som inneholder elementer som ikke er mobilvennlige straffes i søkeresultatene til søkemotorer som Google. Dårlig rangering i søkeresultatene betyr lavere trafikk på nettsiden din og dermed også færre påmeldinger.

Dessuten: Trafikk fra mobile enheter har forbigått desktop. Den globale statistikken viser at hele 52% av søk etter informasjon på nett gjøres fra mobiltelefon. Det betyr at du risikerer å miste over halvparten av dine potensielle kurspåmeldinger dersom påmeldingsskjemaet ditt ikke fungerer på mobiltelefon. Og det vil du vel ikke?

 

Pilikon lyseblåLes også: Mobilvennlig påmeldingsskjema: En nødvendighet

 

Unngå krav om nedlastning av apper

Ønsker du flest mulig påmeldinger på kursene dine? Da må du kontinuerlig jobbe for å senke terskelen for kurspåmelding.

Noen leverandører av systemer for deltakerregistrering krever at deltakerne laster ned en egen app for å kunne få tilgang til påmeldingsskjema og/eller for å kunne følge opp sin deltakelse på kurset ditt.

Dette krever mye av potensielle deltakere og kan føre til at de ikke melder seg på kurset ditt i det hele tatt.

Vår anbefaling er å velge en tilbyder som heller lar deltakeren melde seg på gjennom et helt vanlig online påmeldingsskjema og deretter benytte seg av en online «Min side»-funksjon for videre oppfølging som ikke krever noen form for nedlastning og oppdatering av egne apper.

 

Ikke glem oppfølging og kundeservice

Det er ikke alltid like enkelt å finne fram i nye systemer, spesielt dersom systemet er funksjonsrikt.

En god leverandør av digitale løsninger tilbyr deg derfor god oppfølging ved oppstart og gjør det både gratis og enkelt for deg å ta kontakt dersom du trenger hjelp.

Og enda bedre: Har de en egen database der du kan hjelpe deg selv uten å måtte kontakte kundeservice, vil du raskere kunne få mest mulig ut av det systemet du har valgt å gå for.

 

Kom i gang med en påmeldingsløsning i dag

Over 2600 kursarrangører benytter skjemaer fra FrontCore for å samle inn påmeldinger og viderebehandle disse i FrontCore’s påmeldingssystem. Og det er ikke uten grunn. FrontCore tilbyr nemlig et fullverdig system for deltakerregistrering og deltakerhåndtering for kurs som gjør det enkelt å få inn flere påmeldinger og som reduserer tiden du bruker på administrasjon av deltakere. Det betyr mer tid til de aktivitetene som skaper verdi!

Les mer om vår påmeldingsløsning her eller prøv løsningen gratis i 30 dager.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

Hvordan markedsføre dine nettkurs digitalt

Det kan være krevende å overføre både kurs og markedsføring til digitale plattformer, og det kan være utfordrende å vite hvilke kanaler man skal benytte seg av og hvordan markedsføringen skal gjennomføres i praksis. I dette innlegget vil jeg komme med noen tips til...

les mer

9 Ting du må tenke på når du velger påmeldingssystem

Å velge riktig påmeldingssystem er viktig for kursvirksomhetens suksess. Før du bestemmer deg for hvilken påmeldingsløsning din kursvirksomhet skal gå før, bør du ha tenkt nøye gjennom visse punkter. Vi lister opp 9 ting du bør tenke på når du velger påmeldingssystem!

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *