FrontCore logo
Blikkfanger

9 tips for å øke lønnsomheten i kursvirksomheten

av | sep 20, 2019 | Blogg, Tips og triks

Hvordan vokse lønnsomt illustrert med nettbrett med grafer

Alle ønsker å drive mer lønnsomt. Når alt kommer til alt, er det jo tross alt lønnsomheten et viktig nøkkeltall som sier noe om hvordan virksomheten presterer.

Selv om det kan føles utfordrende å øke lønnsomheten i en kursvirksomhet, kan ofte de enkleste idéene bidra til at lønnsomheten øker.

Er du klar for å oppnå en mer lønnsom kursvirksomhet? Da bør du følge disse 9 tipsene!

 

Øke antall salg

En viktig del av det å drive en lønnsom kursvirksomhet handler naturlig nok om å få inn nok penger til virksomheten. Dette kan du blant annet gjøre gjennom å jobbe for å øke antall salg kursvirksomheten har.

Her har du tre ting du kan gjøre for å øke antall salg:

 

Genere flere leads

Forbedre prosessen du bruker for å tiltrekke deg interesserte potensielle kunder.

Dersom du i dag opplever at 5 av 10 interesserte ender opp med å bli kundene dine, vil du kunne øke fortjenesten med hele 50% dersom du klarer å øke antall interesserte fra 10 til 15.

 

Konvertere flere leads

Det hjelper lite å ha haugevis av interesserte dersom du ikke klarer å få dem til å faktisk kjøpe kurs av deg.

Hvis du kan øke konverteringen din fra en av ti til to av ti, kan du doble salget og øke fortjenesten.

Hvor mange interesserte som konverterer og blir kunder gjenspeiles av både markedsføringsinnsatsen og salgsinnsatsen til virksomheten din.

Se på hvert enkelt område i din markedsførings- og salgsprosess og finn måter å gjøre små forbedringer av hvert område. En liten forbedring i hvert nøkkelområde kan føre til en enorm forbedring av de samlede salgsresultatene.

Avhengig av den markedsføringen og salgsprosessen du har i dag, kan det å gå til anskaffelse av mobilvennlige påmeldingsskjemaer, å delta i salgstrening eller sette opp automatisk oppfølging av interessenter være slike små forbedringer.

 

Pilikon lyseblåLes også: Mobilvennlig påmeldingssystem: En nødvendighet

 

Øke antall transaksjoner per lead

Et smart triks for å øke lønnsomheten i kursvirksomheten er å få kundene dine til å kjøpe av deg mer enn én gang. Ikke bare er det billigere for deg å gjøre gjensalg (fordi du allerede har overbevis dem om at du er et trygt leverandørvalg av kurs), men det er også enklere (kunden kjenner til deg og stoler allerede på deg). Du må bare gi dem en grunn til å kjøpe av deg igjen!

Trenger du tips til hva du kan gjøre for å få kundene dine til å kjøpe kurs av deg gjentatte ganger? Klikk her for å få syv effektive kampanjeidéer for å få tidligere deltakere tilbake på kurs hos deg.

Her er også et pro-tips til FrontCore-brukere: Bruk vår game changing salgsmodul for å fylle opp kursene dine med deltakere som du allerede har i databasen din

 

Øke størrelsen på salgene

Når du først har overbevist noen om at de bør kjøpe kurs av deg, bør du også utnytte muligheten til å få dem til å kjøpe mer enn ett kurs og/eller melde på kun én deltaker.

Å oppnå økt lønnsomhet i kursvirksomheten gjennom økt størrelse på kjøpet, kan du blant annet gjøre ved å tilby pakkepriser for kunder som ønsker å kjøpe flere kurs av gangen eller ved å tilby rabatt dersom noen kjøper flere kurs eller melder på flere deltakere av gangen. Pass bare på at du ikke mister fortjenesten din i denne type tiltak.

Selv om dette kan gjøres både for tilbydere av kurs til privatmarkedet og for bedriftsmarkedet, er det nok enklere for tilbydere som fokuserer på kurs til bedriftsmarkedet å oppnå store effekter på lønnsomheten med denne metoden.

Mann og kvinne jobber sammen for å øke virksomhetens priser

 

Øk prisene dine

Ja, jeg vet at dette med pris kan være vanskelig.

Mange er redde for å miste kunder dersom de setter opp prisene sine. Men hvis marginen din er 50 prosent i dag, vil en 10 prosent prisøkning bety at du kan miste hele 17 prosent av kundene dine uten å tape penger.

Dessuten: I mange situasjoner kan du øke prisene dine med 5 eller 10 prosent uten å oppleve markedsmotstand. Hvis kursene dine er av god kvalitet og tilbudet ditt er unikt nok, vil ikke en liten økning i pris føre til at kundene dine blir borte.

Skal du øke prisene dine må du med andre ord sørge for at du differensierer deg fra konkurrentene dine på andre måter enn pris. Dette kan du gjøre enten ved å tilby overlegen verdi, ved å «gå den ekstra milen» eller ved å redusere andre kostnader forbundet ved det å kjøpe kurs; som for eksempel innsatsen og tiden det krever å melde seg på og delta på dine kurs.

 

Pilikon lyseblåLes også: Slik setter du riktig pris på kurset ditt

Pilikon lyseblåLes også: 7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter

 

Reduser utgiftene dine

Punktene overfor innebærer i all hovedsak å øke pengestrømmen inn i kursvirksomheten.

Men for å øke lønnsomheten i kursvirksomheten din, må du også passe på hvor mye penger som forsvinner ut.

Da gjelder det å kutte ned på unødvendige utgifter som ikke tilfører virksomheten noen reell verdi. Du bør med andre ord kvitte deg med all sløsing i kursvirksomheten.

Sløsing kan være så mangt. Mange kursvirksomheter har unødvendig høye utgifter knyttet til avbestilling av kurs, enten det gjelder når virksomheten selv beslutter å ikke holde et kurs likevel eller når deltakere ikke dukker opp på kurs. Har man ikke gode systemer på plass, er det fort gjort at man ender opp med å betale for lokaler man ikke bruker eller på å tilbakebetale deltakere som egentlig ville vært fornøyd med en tilgodelapp.

Kutt ut all sløsing og virksomheten din vil bli mer lønnsom.

 

Pilikon lyseblåLes også: Behold alle inntektene fra påmeldinger ved bruk av Voucers

Pilikon lyseblåLes også: Unngå å betale for lokaler du ikke får bruk for

 

Reduser Cost of custmer acquisition

Med dette menes beløpet du må betale for hver betalende kunde du skaffer deg.

Du bør kontinuerlig lete etter kreative måter å forbedre annonseringen og markedsføringen din, slik at det koster deg mindre å kjøpe hver kunde. For noen holder det å optimaliserer de tiltakene de driver med i dag, mens for andre vil dette innebære en helt ny strategi.

Gjør du dette kan det påvirke og øke fortjenesten til bedriften din dramatisk.

 

Pilikon lyseblåMarkedsfør kursene dine på Norges ledende kursportal der over 1 million leter etter kurs årlig

 

Få nye samarbeidspartnere

Et sterkt nettverk av partnere kan hjelpe deg med å gjøre virksomheten din mer lønnsom på mange måter.

Samarbeidspartnere kan blant annet hjelpe deg med å komme inn i nye markeder, regioner og bransjer, slik at du kan vokse i områder der virksomheten din kanskje ikke er kjent fra før av. Og; samarbeidspartnere kan tilby en ny kanal for salg av kursene dine.

Finnes det tilbydere av samme type kurs som du tilbyr, men som holder til i andre landsdeler eller land som du kunne tenke deg å samarbeide med? Eller vet du om noen som selger produkter eller tjenester i samme kategori som deg, som kanskje kan dra nytte av et samarbeid der dere fronter hverandres merkevare på egne nettsider?

To menn fra kursvirksomheter håndhilser og blir samarbeidspartnere

 

Gå på kurs selv

Du som driver med kurs vet godt hvor viktig kursing og opplæring kan være og hvilken forskjell det kan gjøre.

Avhengig av utfordringene dine, kan et kurs hjelpe deg med å se ting i nytt lys og lære deg en ting eller to som kan bidra til å gjøre virksomheten din mer lønnsom.

Eksempler på kurs som kan være nyttige:

Dessuten: Ved å delta på andres kurs vil du også få inspirasjon til hva din virksomhet kanskje kan gjøre mer optimalt og dermed også bli mer lønnsom.

 

Velg leverandører som gir rabatt

Jobber du med kurs, benytter du deg antakeligvis av en rekke ulike digitale løsninger, som for eksempel et påmeldingssystem, kursadministrasjon, et LMS, en betalingsløsning, et system for mailutsendelser og/eller løsning for bildekjøp.

Vil du øke lønnsomheten i kursvirksomheten din, bør du definitivt se etter rabatterte priser på løsningene du bruker i dag, eventuelt på andre løsninger som du kunne tenke deg å vurdere å bytte til.

Noen leverandører tilbyr pakkerabatter dersom du kjøper flere løsninger og/eller moduler fra dem. Det er jo flott det – men kun dersom du faktisk trenger alle løsningene/modulene.

Noen ganger kan det faktisk være fordelaktig å velge leverandører som lar deg fjerne moduler fra pakken du velger, slik at du slipper å betale for funksjonalitet du egentlig ikke har bruk for.

Andre tilbyr rabatter basert på din virksomhets omsetning. Er omsetningen din liten, er denne type rabattering gull!

En annen form for rabatt som du kan være på utkikk etter, er referral discount. Dette innebærer at du oppnår rabatt på din løsning ved å skaffe selskapet bak løsningen enda en ny kunde.

 

Kvitt deg med tidstyvene dine

Tid er penger. Ved å kvitte deg med dine største tidstyver vil du brått få mer tid til de verdiskapende aktivitetene som faktisk bidrar til at virksomheten din blir lønnsom.

Er du usikker på hva som er de største tidstyvene i virksomheten din? Sjekk ut blogginnlegget «De 6 største tidstyvene for kurstilbydere – og hvordan du unngår dem».

 

Jobb kontinuerlig med forbedring

Om du kontinuerlig jobber for forbedring på alle disse områdene i virksomheten din, vil du tjene mer penger, øke lønnsomheten i virksomheten din og bidra til din kursvirksomhets fremtidige økonomiske suksess!

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Del denne posten: 

FrontCore-teamet

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få bedre grunnlag for beslutninger og strategiplanlegging

Tjenester

Vil du bli en bedre kurstilbyder?

Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.

Spar opptil 61% tid brukt på administrative oppgaver

Og få mer tid til verdiskaping. Med FrontCore kan du automatisere prosessene dine og gjøre all kursadministrasjon på ett sted.

Forfatter: Eline Hagene

Forfatter: Eline Hagene

Marketing Manager

Eline produserer innhold for å hjelpe kurstilbydere og opplæringsansvarlige med å oppnå en mer effektiv og lønnsom hverdag. Hun har en bachelorgrad i markedsføringsledelse fra Handelshøskolen BI og er Inbound-sertifisert gjennom HubSpot Academy. Besøk Elines LinkedIn-profil her.