FrontCore logo
Blikkfanger

Ønsker du flere deltakere? Prøv å fortelle historier

av | jun 22, 2023 | Markedsføring

storytelling. facts tell, but stories sell

Det er et ordtak som sier “Facts tell, but stories sell”. Historier, i alle former, har den bemerkelsesverdige kraften til å inspirere og fengsle oss. Historiefortelling kan være en game-changer i markedsføring. Så hvordan kan du bruke historiefortelling i markedsføringen din som kursvirksomhet? Dette blogginnlegget vil utforske hvordan kurstilbydere effektivt kan bruke historiefortelling for å forbedre markedsføringen din. 

 

Hva er historiefortelling?  

Historiefortelling er kunsten å formidle informasjon, erfaringer eller kommunikasjon ved å bruke fortellinger eller historier. I tillegg handler historiefortelling om å skape en meningsfull og engasjerende opplevelse for publikum. Historiefortelling har en universell appell og brukes i ulike sammenhenger. Som for eksempel i markedsføring. 

Historiefortelling som et markedsføringsverktøy refererer til strategisk bruk av narrativer og overbevisende historier for å engasjere og oppnå kontakt med målgruppen. I hovedsak innebærer det å lage og dele historier som får frem følelser, fanger oppmerksomhet og kommuniserer verdien av et produkt, en tjeneste eller en merkevare. Det skaper en minneverdig og relaterbar opplevelse som gir gjenklang hos publikum 

 

Lag en fengslende fortelling 

Du kan bruke historiefortelling til å skape overbevisende fortellinger rundt kursene dine. Spesielt er en overbevisende fortelling en historie som fengsler og engasjerer publikum. I tillegg til å trekke dem inn og holde på oppmerksomheten deres. Ved å bruke historier som fremhever reisen til vellykkede deltakere som har hatt nytte av programmet deres, kan du demonstrere effekten dine kurs kan ha. Dette igjen etablerer en sterk følelsesmessig forbindelse med potensielle deltakere, og til slutt inspirerer dem til å handle. 

Les også: 5 tips til hvordan du kan få fulle kurs i 2023

 

Engasjer følelser og fang oppmerksomheten 

Et bemerkelsesverdig aspekt ved historiefortelling er dens unike evne til å engasjere følelser og fange oppmerksomhet. Ved å legge til emosjonelle elementer i kursmarkedsføringen, kan du som kurstilbyder få kontakt med potensielle deltakere på et dypere nivå. Denne følelsesmessige forbindelsen fungerer som en stor motivator for potensielle deltakere til å utforske videre og til slutt melde seg på kurset ditt. Ved å bruke fortellerteknikker kan du skape en minneverdig opplevelse for potensielle deltakere. Dette gjør at de kan lagre disse erfaringene i hodet og enkelt huske de viktigste budskapene og fordelene med kurset når de tar sin endelige avgjørelse. 

Les også: 92 kraftfulle ord som hjelper deg med å selge kursene dine

 

Legg vekt på forvandlingen 

I stedet for kun å fokusere på funksjonene eller innholdet i kurset, er det mer effektfullt å fortelle historier som fremhever de positive forvandlingene deltakerne opplever etter å ha fullført kurset. Enten det involverer karrierefremgang, økt selvtillit eller personlige gjennombrudd, tjener disse historiene som store motivatorer. Ved å male et levende bilde av disse potensielle resultatene, inspirerer historiefortelling potensielle deltakere, og lar dem se for seg mulighetene og forestille seg sin egen forvandling.  

 

Differensiering 

Hvordan kan du skille deg ut fra konkurrentene dine? Gjennom historiefortelling kan du effektivt skille merkevaren og produktet ditt fra konkurrentene. Ved å fremheve unike opplevelser skaper historiefortelling en identitet som skiller seg fra konkurrentene dine. Ved å lage fortellinger, kan kurstilbydere formidle sine verdier, tro og kultur. Dette hjelper deltakerne å forholde seg til deg på et dypere nivå og velge dine kurs fremfor andre som kan tilby tilsvarende. 

Les også: 7 Tips: Slik utmerker du deg blant konkurrentene dine

 

Begynn å fortelle historier i dag 

Avslutningsvis er historiefortelling et kraftig markedsføringsverktøy for kurstilbydere. Ved å lage overbevisende fortellinger, engasjere følelser og vektlegge forvandlingen, kan du differensiere merkevaren din og fange oppmerksomheten til potensielle deltakere. Ved å inkludere historiefortelling i markedsføringsstrategien din kan du skape minneverdige opplevelser og skille deg ut fra konkurrentene. Ta det første steget i dag og øk synligheten på dine kurs med FrontCore sin egne markedsføringsløsning! 

Training Management Systems Guide

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Tjenester

Forfatter: Rikke Neverdal

Forfatter: Rikke Neverdal

Digital Content Marketer

Relaterte artikler

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *