Hvordan bruke sosiale medier til å promotere dine kurs
Å markedsføre sine kurs på sosiale medier er en ypperlig sjanse til å få nye deltakere. De fleste i Norges befolkning bruker flere timer på sosiale medier daglig, og i snitt bruker vi faktisk 2 timer og 47 minutter på internett hver eneste dag. Det er få steder en kan nå mengden av sine potensielle deltakere, som på sosiale medier.
I dette innlegget ønsker vi å fremme viktigheten av å markedsføre seg på sosiale medier i forbindelse med å arrangere kurs, samt gi deg tips og råd til hvordan du kan gå frem for å oppnå suksess på feltet.
De fleste vet allerede hva sosiale medier innebærer, men om ikke – definisjonen på sosiale medier er som følger:
Sosiale medier er nettsteder og apper som er tilrettelagt for å skape og dele innhold, og kommunisere i sosiale nettverk. Først og fremst må du definere ditt publikum. Deretter må du finne ut av hvor det gitte publikummet befinner seg, og møte dem med din markedsføring.
LES OGSÅ: 8 digitale markedføringstrender du bør følge i 2020
Vær tilstede på rett kanal
Dersom du skal markedsføre kursene dine på sosiale medier, er det viktigste valget du kan ta i forkant hvilke sosiale medier du bør være til stede på for å nå dine deltakere.
Et tips du bør følge er å fokusere på to til tre kanaler. Dette for å øke rekkevidden. Vi har tidligere skrevet om konseptet «Omnikanal», og jeg anbefaler deg å lese dette dersom du ønsker dypere forståelse av fordelene ved å bruke flere kanaler samtidig. Du kan lese innlegget HER. Det kan dog være lurt å gjøre undersøkelser i forkant av promoteringen, for å finne ut hvor dine eksisterende deltakere befinner seg på sosiale medier.
Facebook er trolig det mediet som egner seg best for å nå de fleste målgrupper, og er den kanalen som egner seg best til å promotere i forkant av kurset. Her kan det være en idè å opprette et arrangementet for kursene dine i forkant. Dette er med på å spre ordet ved mulighet for å dele arrangementet med andre, i tillegg til at du kan bruke dette som et eget promoteringsverktøy. Her kan du legge ut sneakpeaks, generell informasjon, konkurranser i forkant av kurset og lignende.
Instagram kan være en egnet kanal for å dele øyeblikkene i sanntid. Her kan du også oppfordre deltakerne til å dele øyeblikk fra kursene på sine personlige profiler, noe som vil skape positiv spredning.
Opprett en #hashtag
En idè for å koble dine kanaler og innhold relatert til dine kurs sammen, vil være å opprette en egen hashtag. Dermed vil denne kobles opp mot en felles assosiasjon, altså dine kurs, uavhengig av hvor den dukker opp. La den være relevant, unik, kort og lett å huske. Tintup har laget en egen hashtag guide du kan følge, for å skreddersy din perfekte emneknagg HER.
LES OGSÅ: 5 tips til hvordan du kan få fulle kurs i 2020
Promoter i grupper
Det finnes flere relevante grupper på både LinkedIn og Facebook der dine potensielle deltakere befinner seg. Grupper i sosiale medier er en perfekt måte å kommunisere med målgruppen din, da du vet at de allerede er interessert i å få informasjon om dine kurs. Det er en grunn til at de er medlem av gruppen – de er åpenbart interessert i det du driver med. Det er enkelt å finne slike grupper på sosiale medier, som foreksempel på Facebook. Dersom du søker «Kurs» i søkefeltet kommer det opp flere relevante grupper i ulike kategorier. Søk gjerne spesifikt på kategorien du driver kurs i, eller stedet du ønsker å holde kurs.
Her er to eksempler på slike Facebook grupper.
LES OGSÅ: Viktigheten av å synliggjøre dine kurs
Videomarkedsføring
Å benytte seg av videoinnhold er noe av det smarteste du kan gjøre dersom du skal markedsføre dine produkter og tjenester i sosiale medier. Ikke bare er video en engasjerende og effektiv form for innhold, men medier som blant annet Facebook og Google foretrekker bruken av video. Film det som skjer på kursene dine, intervju deltakere, kursholdere osv. og del dette på sosiale medier. Skap en «fear of missing out» effekt.
Live-video er også stadig i vekst på sosiale medier. Her kan du konstant legge ut live-oppdateringer fra dine kurs. I tillegg kan du åpne opp for spørsmål fra seere som blir besvart der og da. Her kan du også kjøre live intervjuer med kursholdere. Det er forsket på at 30% av menneskene som ser på livestream av ditt arrangement vil delta på arrangementet ditt det kommende året, i følge Event brite. Det beste av alt er at det er svært kostnadseffektivt, og ikke ressurskrevende.
LES OGSÅ: 6 grunner til å bruke podcast som markedsføringsverktøy for ditt kurs
Promoter gjennom kursholdere og gjester
Dine foredragsholdere og eventuelle gjesteforelesere vil mest sannsynlig ha deres egne nettverk. Kanskje er de til og med kjente innenfor sitt fagområde, og kan være påvirkere innenfor bransjen? Forsøk derfor å nå deres nettverk gjennom deres personlige profiler, og gjør dem til opinionsledere for dine kurs.
Om du ikke allerede vet det, er en opinionsleder en kunnskapsrik person i andres øyne, som gir råd og informasjon om et spesielt produkt eller en tjeneste, gjennom uformell produktrelatert informasjon. De har innflytelse på andres holdninger, eller påvirker beslutninger. Be dem dele hendelsen på deres sosiale medier. Et tips kan være å tagge dem i tingene du deler, i håp om at de deler videre til sine nettverk. Dette er en diskret, men svært effektiv form for promotering på sosiale medier. Mange tilbydere av kurs har ofte flere gode kursholdere, men forteller ingen om dem før kursstart. Dette kan føre til at du taper flere deltakere.
LES OGSÅ: 5 kurstilbydere som har markedsføring du bør la deg inspirere av
Hvor ofte og når bør du poste?
Det er vanskelig å vite hvor ofte, og ikke minst når en skal poste innlegg på sosiale medier. Før en bestemmer seg for hvor ofte man skal poste, bør man finne ut når publikum har størst sannsynlighet for å se og engasjere seg i innleggene dine. Dette varierer ofte ut i fra hvilken kanal du ønsker å treffe dine deltakere, og om du driver B2B eller B2C markedsføring. Når det gjelder kurs er det som regel B2C som vil være relevant.
I følge Hootsuite er den beste tiden å poste på Facebook klokken 12.00 på mandag, tirsdag og onsdag.
Deretter er spørsmålet: Hvor ofte bør jeg poste på sosiale medier? Det finnes flere studier på hvor ofte en bør legge ut innhold på sosiale medier. De fleste studier er enige i at èn gang per dag er optimalt, med et maksimum på to, per kanal. Hubspot kildrer at sider med under 10 000 følgere har et 50% «drop out» engasjement per post hvis de poster mer enn èn gang om dagen.
En ting som kan være spesielt viktig å huske på for kurstilbydere, er at januar er høysesong for når folk er på jakt etter kurs i Norge. Dette ser vi gjennom Google Analytics når vi følger med på trafikken på vår markedsføringsplattform for kurs, «Kursguiden». Dersom du ikke allerede er til stede her og ønsker større sannsynlighet for å bli funnet der kurssøkende innenfor din kategori og ditt lokalomårde leter etter kurs, vil jeg anbefale deg å lese mer her.
LES OGSÅ: 9 tips til å øke lønnsomheten i kursvirksomheten
Hold et ekstra øye til konkurrentene
Sist, men ikke minst vil jeg anbefale deg å holde et ekstra øye til konkurrerende virksomheters sosiale medier. Her kan du finne nyttig informasjon, nye måter å gjøre ting på, finne ut av hva som fungerer bra og ikke fullt så bra. Dette kan hjelpe deg å legge din egen strategi før du hopper i det. Dette tipset er optimalt da dine konkurrenter mest sannsynlig har samme målgruppe som deg.
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 2700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få bedre grunnlag for beslutninger og strategiplanlegging
Tjenester
Vær synlig der folk leter etter kursene dine
På Norges ledende kursportal Kursguiden.no leter over èn million kurssøkere etter kurs hvert år. Sørg for at det er dine kurs de finner.
Forfatter: Mari Carlsen
Content Manager
Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy. Besøk Maris LinkedIn-profil her.
Relaterte artikler
Tips til hvordan du kan gjøre din nettside bedre
Du har ikke mer enn 5 sekunder for å fange kundenes interesse når de besøker nettsiden din. Her er noen tips til å forbedre nettsiden din.
FrontCore teamets beste tips!
Med over 20 års erfaring og kontakt med 2700 kurstilbydere, har vi plukket opp et par tips. Les tipsene og få nye ideer til din kursbedrift!
Professor i nettbasert utdanning: Nettbasert utdanning er mer enn webinarer, konferanser og videoforelesninger
Vil du bli flinkere til å lage kurs på nettet? Professor i nettbasert utdanning, Morten Flate Paulsen, deler sine beste tips og erfaringer i feltet i tillegg til hvem du bør følge med på når det gjelder online utdanning og kurs!