Blikkfanger

8 digitale markedsføringstrender du bør følge i 2020

av | jan 16, 2020 | Blogg, Tips og triks

Digital markedsføring for kurstilbydere

Januar og februar er høysesong for kurspåmeldinger, og hva er vel en bedre start på året enn å ta en ekstra titt på markedsføringstrendene du bør følge for å vinne dine deltakere i 2020?

Teknologien stopper ikke å utvikle seg med det første, så flere av årets trender er naturligvis basert på digitalisering og automatisering.

Føler du at du ikke klarer å henge med i svingene? Ikke fortvil. I dette blogginnlegget gir jeg deg en innføring i de viktigste fokusområdene innen digital markedsføring i 2020.

 

Synlighet i søkemotorene

Å oppnå synlighet gjennom søkemotorer som Google har vi skrevet om tidligere, men vi kan ikke si dette nok, da det er et av de viktigste punktene innenfor markedsføring i dag.

Søkemotoroptimalisering, også kalt SEO er når du benytter metoder ved utarbeidelse av innhold som fører til at nettsiden din oppnår bedre synlighet, eller raking på søkemotorenes resultatsider.

En slik side kan for eksempel være Google, Yahoo, Bing og lignende. Målet er å bli det nettstedet som kommer høyest opp når en søker på kurset ditt, eller noe relatert til det. Det er som regel et av de første treffene forbrukerne trykker seg inn på ved et søk.

SEO handler om å analysere data for å bli kjent med sin målgruppe og finne ut av hva de er ute etter. På denne måten kan du tilpasse ditt innhold etter resultatene fra analysen, og du vil dermed klatre høyere opp i søkemotorene.

 

LES OGSÅ: 5 tips til hvordan du kan få fulle kurs i 2020

 

Stemmesøk

Dersom du skal følge trendene for stemmesøk, er søkemotoroptimalisering spesielt viktig. Et søk innebærer ofte flere metoder enn å kun skrive i søkefeltene i de ulike søkemotorene. Vi ser at stemmesøk har en stadig økende atferd hos forbrukere de siste årene, og dette vil ikke stoppe med det første. Google estimerer at over 50% av alle søk i verden vil være stemmesøk i 2020.

Men hva er egentlig stemmesøk? Stemmesøk, eller voice search er når du stiller spørsmål muntlig, i stedenfor å taste inn søket ditt manuelt. Når du utfører et slikt søk vil du kun få ett resultat, i motsetning til ved et skriftelig  søk, der du får flere lister med alternativer. Resultatet du får opp kalles «Plass 0″ i Google. Denne plasseringen er gull verdt.

For å oppnå «Plass 0» i Google må du forstå kundenes behov. Tilpass gjerne innholdet ditt etter hva en søker i Google for å få svar på noe relatert til dine tjenester, i tillegg til å tilpasse etter muntlig sjargong. I stedenfor å søke «Dansekurs i Oslo», sier du sannsynligvis noe som «Hvor kan jeg finne dansekurs i Oslo?».

 

LES OGSÅ: 4 tips til effektiv markedsføring av dine kurs

 

Samle informasjon om deltakere gjennom AI

Om du ikke allerede har lagt merke til det har kunstig intelligens, også kalt Artificial intelligence (AI), begynt å dominere de fleste markeder. Dette gjelder også kursmarkedet.

Men hva er egentlig kunstig intelligens? Kunstig intelligens handler om at teknologien og maskiner er i stand til å løse oppgaver, gjerne i større grad enn vi mennesker er kapable til.

Maskinlæring er en metode for AI, og innebærer at teknologien lærer av tidligere prosesser som forbedrer maksinenes evne og mulighet til å gjennomføre lignende prosesser i fremtiden. Dette skaper et potensiale for å arbeide mer målrettet med blant annet markedsføring. Ved hjelp av AI kan virksomheter gjennomføre mer dyptgående og automatiserte analyser, da teknologien kan levere større mengder data, identifisere mønstre, med høyere ytelse og presisjon enn hva mennesker evner. AI kan med andre ord analysere deltakernes atferd og søkshistorikk, og bruke data fra ulike plattformer til å hjelpe deg som kurstilbyder å forstå hvordan dine potensielle deltakere finner deres produkter og tjenester.

 

LES OGSÅ: Er VR-trening mer effektivt enn andre læringsmetoder?

 

Få påmeldinger gjennom chatbots

Kursmarkedsføring ved hjelp av chatbots

Det kan være vrient å forstå seg på kunstig intelligens. Chatbots er et eksempel på en type maskinlæring som dominerer den digitale markedsføringen i flere bedrifter. Slike bots er programmer via kunstig intelligens som er i stand til å føre ekte samtaler med mennesker, hovedsakelig for å svare på spørsmål eller henvendelser. En chatbot er i stand til å gjenkjenne spørsmål og ord, slik at den svarer med forhåndsdefinerte fraser eller handlinger.

Ved hjelp av nettopp kunstig intelligens lærer den kontinuerlig, og blir dermed etterhver mer kompatibel til å føre samtaler enn den var i utgangspunktet.

Men hva har dette egentlig å si for markedsføringen til ditt kurs? Kjernen i markedsføring er nettopp dette: Å hjelpe kunden gjennom sin kjøpsreise, ved å skape innhold som svarer på kundens spørsmål og behov. Ved å bruke chatbots innhenter denne mye verdifull informasjon du kan bruke i utarbeidelsen av kommunikasjon med deltakerne dine. Boten svarer også umiddelbart, noe som sparer deg for tid samtidig som deltakerne slipper å vente. En kan også bruke bots i blant annet messenger til å spre et innholdstilbud raskt og enkelt, og du kan dermed få påmeldinger til dine kurs gjennom chatbots!

 

LES OGSÅ: Kjenner du dine kursdeltakere godt nok?

 

Programmatiske annonseringer

Programmatisk annonsering er en økende trend innenfor reklame og markedsføring på nett. Digitale annonseringer er annonser som er tilpasset et område på en online platform, derav en nettside eller et sosialt medie. Dersom du kjøper slike annonseplasser programmatisk kan du velge ut hvilke publikum du ønsker skal se dine annonser, i tillegg til at du kan begrense til når og hvor mange ganger personen skal se den. Men hva er egentlig annonseringer gjennom programmatisk kjøp?

Programmatisk annonsering er automatiserte kjøp og salg av annonseplasser på nett via en slags børs. Mediene legger ut annonseplasser for salg på annonsebørsen, og som annonsør kan man legge inn bud på hva du ønsker å betale for denne visningen basert på din bedrifts kriterier.

Når alt stemmer med dine kriterier, vil kjøpet skje automatisk og annonsen vises i sanntid.

Dette bidrar til at du kun betaler for svært effektive annonser levert til de rette menneskene til rett tid.

 

LES OGSÅ: Hvordan skape en konkurransedyktig kursvirksomhet

 

Videomarkedsføring

Statistikk om videomarkedsføring

I følge Hubspot er video metoden de fleste ønsker å lære om nye produkter og tjenester. Å markedsføre seg gjennom video er èn av, hvis ikke det aller hotteste punktet for digital markedføring om dagen, og mest sannsynlig flere år i fremtiden.

Tenk deg hva du selv ser på når du går inn på sosiale medier. Du drukner i korte videoklipp som egentlig ikke gir noe særlig mening, og plutselig har du sittet å scrollet deg igjennom dem i en halvtime.

85% av alle virksomheter bruker video som et markedsføringsverktøy, og dette er ikke uten grunn. 88% av videomarkedsførere raporterer at video gir dem en positiv Return on investment  (ROI), i følge Hubspot.

Ikke nok med det. Google ELSKER videoer. Dersom du har videoer integrert i din nettside er du 53 ganger så sannsynlig å dukke først opp i Google. Da Google nå eier Youtube vil dette ha en stor innvirkning på søkeresultatet. Vær derfor obs på å oppdatere dine youtube-videoer etter SEO.

 

 LES OGSÅ: 5 tips til å oppnå vekst i din kursvirksomhet

 

Omnichannel markedsføring

Du har kanskje hørt om begrepet «omnichannel», eller «omnikanal» i forbindelse med din bedrifts markedsføring tidligere? De som snakker om dette sikter til en helhetlig kommunikasjon og brukeropplevelse en skaper for sine kunder ved å være tilstede på flere ulike kanaler samtidig.

Det finnes enormt mange platformer en kan være aktiv på i dag, og det gjelder å være til stede på de kanalene dine potensielle deltakere befinner seg. Tilpass kommunikasjonen etter kundereisen på de ulike plattformene. Dette vil skape en integrert kundeopplevelse over flere plattformer ved å følge opp kundene gjennom deres reise.

Studier viser at resultatet av omnichannel i markedsføring resulterer i 250% høyere kjøpsfrekvens:

 

omnichannel markedsføring statistikk

LES OGSÅ: 6 grunner til å bruke podcast som markedsføringsverktøy for ditt kurs

 

Gjør deg klar for 2020

Disse trendene og enda fler vil være verdt å satse på det kommende året dersom du skal vinne kampen om kursdeltakerne. Om du ønsker å være tilstede der dine potensielle deltakere leter etter kurs, kan du ta en titt på muligheter for markedsføring på Kursguiden.no. Her kan du nå kurssøkende innenfor din kategori, i ditt område, gjennom Norges ledende markedsplass for kurs.

 

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Del denne posten: 

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få bedre grunnlag for beslutninger og strategiplanlegging

Tjenester

Vær synlig der folk leter etter kursene dine

På Norges ledende kursportal Kursguiden.no leter over 1 million kurssøkere etter kurs hvert år. Sørg for a det er dine kurs de finner. 

Forfatter: Mari Carlsen

Forfatter: Mari Carlsen

Content Manager

Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy.  Besøk Maris LinkedIn-profil her.

Relaterte artikler