Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table

5 tips til hvordan du kan få fulle kurs i 2023

Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table
Hva trender egentlig i kursmarkedet i 2023? I dette innlegget presenterer jeg 5 tips du bør følge for å få fulle kurs det kommende året.
Blikkfanger

2022 tikker mot slutten, og det er ikke mange arbeidsdager igjen av det inneværende året. For å oppnå suksess i din kursvirksomhet i 2023, vil det være lurt å begynne å planlegge allerede nå.

De kommende ukene vil være et utgangspunkt for at dine kurs blir fullbooket det neste året, dersom du forbereder deg riktig.

I dette blogginnlegget vil jeg gi deg 5 råd du bør følge for å oppnå fullbookede kurs i 2023.

 

Bli sett av dine kursdeltakere

Søkemotoroptimalisering, også kalt SEO, er i 2023 essensielt for å nå dine kursdeltakere.

Søkemotoroptimalisering (SEO) er et sett metoder som gjør at din nettside er mer tilgjengelig, og blir mer synlig i søkemotorene. En søkemotor som ofte blir snakket om i denne sammenheng, er Google.

Google er Norges desidert største søkemotor, og det gjøres opp i mot 50 millioner søk i Norge på denne søkemotoren hver eneste dag. Flere millioner av disse søkene er tilpasset varer og tjenester.

Det vil komme opp tusenvis av resultatsider i Google for hvert enkelt søk du gjør. Det er ingen kurstilbydere som ønsker å være nummer 50 eller 100 på denne listen. Målet for de fleste kurstilbydere og virksomheter i Norge generelt, er å komme på første side i Google.

Visste du at:

  • 42% av søkere trykker på den øverste lenken i Google
  • 11% trykker på nummer to
  • 8% trykker på nummer tre
  • 6% trykker på nummer fire

Det er med andre ord svært avgjørende for antall besøkende, hvilken plassering din nettside har i Google. Det anbefales å komme blant topp fire.

Søkemotoroptimalisering handler altså om å være synlig for det relevante publikummet  når de utgjør et søk som er relatert til ditt innhold. Dette kan være en komplisert og langsiktig prosess. Du bør begynne med å finne ut av hvilke søkeord dine deltakere bruker, som vil være mest effektivt for å få treff på din side. Dette gjør du ved å undersøke dagens status igjennom SEO-analyser. Baser dermed innholdet ditt på ordene folk flest bruker i forbindelse med søk relatert til ditt kurstilbud.

 

  LES OGSÅ: Viktigheten av å synliggjøre dine kurs

 

Gjør det enkelt å delta på kursene dine

For å oppnå fullbookede kurs i det kommende året vil det være nødvending å gjøre påmeldigsløsningen så brukevennlig som overhode mulig. På denne måten vil det være lettere både for deg som kurstilbyder å koordinere dine deltakere, men også for deltakeren å melde seg på kurset.

Skaff deg en påmeldingsløsning integrert direkte på din nettside. Dermed kan deltakere melde seg på dine kurs uten at kurstilbyder behøved å være involvert i prosessen. Dette sparer deg for tid og unødvendig arbeid.

 

Fullbooket kurs

 

LES OGSÅ: 8 tips for å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs

 

Velg riktig markedsføringsplattform

Det holder ikke bare å være synlig der deltakere aktivt søker etter informasjon om ditt tilbud. Du bør også fange oppmerksomheten til dine deltakere der de allere befinner seg.

Derfor vil det være essensielt å være synlig på samme sosiale medie plattformer som dine deltakere. For å finne ut av hvilke markedsføringsplattformer dine deltakere befinner seg, kan du sende ut spørreundersøkelser, holde intervjuer med allerede eksisterende deltakere og lignende.

Det kan også være fordelaktig å utnytte seg av en markedsføringsplattform der potensielle deltakere allerede leter etter kurs i din kategori, innenfor ditt geografiske område.

Kursguiden.no er Norges ledende markedsplass for kurs .Nettsiden besøkes av over 1 million kurssøkende årlig, og er demed den ultimate markedføringskanalen for kurstilbydere som ønsker fullbookede kurs. Les mer om markedsføring av ditt kurs på HER.

LES OGSÅ: 4 tips til effektiv markedsføring av dine kurs

 

Alt handler om deltakeranmeldelser

Dine kursdeltakere bryr seg ikke lenger like mye om pris og kvalitet. Nå er det kundeanmeldelser, også kalt reviews på engelsk, som er i vinden. Dine potensielle deltakere vil føle seg mer komfortable med å melde seg på, dersom et annet indivit har meldt seg på, vært på kurset og delt erfaringer om brukeropplevelsen ved en tidligere anledning.

Fan & Fuel raporterte at 92% unngår å kjøpe et produkt dersom det ikke er noen reviews tilgjengelig. Reviews gjør det enklere å motta påmeldinger online. Å ha en 4-stjerners anbefaling på dine kurs gjør kurset ditt mer tiltrekkende for hundrevis av kunder, og det vil være lavere risiko ved å melde seg på. Når ekte individer anbefaler ditt kurstilbud online, vil din virksomhet og dine kurs bli mer troverdig. Dette kan lede til umiddelbare og mange påmeldinger.

reviews

Dersom du ikke har reviews tilgjengelige, vil 8% ikke bry seg. De 92% resterende lar dette påvirke kjøpet i stor grad, i følge undersøkelser gjort av F&F.

 

LES OGSÅ: Hvordan skape en konkurransedyktig kursvirksomhet

 

Det er tid for å bli grønn

Klimaendringer og miljøutfordringer er sammensatte problemstillinger som påvirker flere deler av samfunnet. Store deler av befolkningen velger å innta en grønnere livsstil. For kursdeltakere vil ikke en grønnere livsstil kun si å bli veganer og benytte seg av økologiske hygieneprodukter. Nå øker selskaper av alle størrelser sin innsats for å spare miljøet, ved å kutte Co2 utslipp, bruke bærekraftige ressurser i produksjonen, effektivisere emballasjer og lignende.

Å være miljøbevisst hjelper ikke bare miljøet, men det hjelper også deg som tilbyder å bygge en sterkere merkevare. Det blir derfor lønnsomt for både de ansatte og miljøet. Som en øko-vennlig bedrift er det viktig å få frem hva deres tiltak betyr for bedriften, men også hva det betyr for dine deltakere.

Som kurstilbyder er det flere miljøvennlige tiltak som kan gjøres i forbindelse med dine kurs. Noen eksempler kan være å tilby veganske alternativer til lunsj, unngå å bruke plastikkmateriell og lignende.

 

LES OGSÅ: 5 tips til å oppnå vekst i din kursvirksomhet

 

Begynn planleggingen i dag

Du har ingen tid å miste. Det kommende året med nye prosesser og enda sterkere konkurranse, er rett rundt hjørnet. Vær først ut med planleggingen og kom andre kurstilbydere i forkjøpet allerede nå.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Spar opptil 61% tid i 2023

Med kursadministrasjon fra FrontCore kan du forenkle og automatisere de viktigste prosessene i kursvirksomheten, slik at du får tid til de verdiskapende aktivitetene.

Forfatter: Mari Carlsen

Forfatter: Mari Carlsen

Content Manager

Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy.  Besøk Maris LinkedIn-profil her.

FrontCore Employees representing the FrontCore team

About FrontCore

Over 3700 training providers use solutions from FrontCore – and that’s not without reason. FrontCore is one of Norway’s leading competence environments within cloud based systems for Training Management, Learning Management and Webmarketing. With over 23 years of experience from the training industry and our finger on the market pulse continuously, we help course and training providers achieve more efficiency and higher revenue.

Products

Relaterte artikler

Hvordan kan jeg få flere kunder?

Hvordan kan jeg få flere kunder?

Sliter du med å fylle kursene dine? I denne guiden deler vi konkrete tiltak og inbound marketing-strategier som hjelper deg å tiltrekke, engasjere og konvertere flere kunder. Oppdag hvordan du kan vokse smartere og mer målrettet.

les mer
Hvordan finne målgruppen din?

Hvordan finne målgruppen din?

Lær hvordan du identifiserer målgruppen din for bedre markedsføring. Få innsikt i å analysere eksisterende kunder, utføre konkurrentanalyser og forstå viktigheten av primær- og sekundærmålgrupper. Øk treffsikkerheten og effektiviteten i din kommunikasjon.

les mer