Blikkfanger

Hvordan lager jeg et vellykket nettkurs?

av | apr 10, 2025 | Blogg, Kursadministrasjon

Mann med skjegg sitter i kjøkkenet sitt, foran en laptop med hodetelefoner på og tar et nettkurs

Er du kurstilbyder eller har du lyst til å dele din kompetanse og bidra til andres profesjonelle utvikling eller personlig vekst? Da kan et digitalt kurs, der du tilbyr fleksible leksjoner for kompetanseheving, være noe du skal sjekke ut. Fordelen med å organisere et nettkurs er at du kan gjøre det tilgjengelig for deltakere uansett hvor de bor og når enn det måtte passe dem. I denne guiden veileder vi deg gjennom 9 trinn til hvordan du kan lage et nettkurs – fra idéfase til lansering, markedsføring, salg og forbedring av kurstilbudet ditt.

 

Hva er et nettkurs? 

Et nettkurs er undervisning eller opplæring som blir gjennomført digitalt. Man trekker gjerne et skille mellom live nettkurs og nettkurs laget som e-læring. 

I et live nettkurs gjennomføres undervisningen til et spesifikt tidspunkt i et virtuelt klasserom sammen med en kursinstruktør og andre deltakere. 

Til forskjell fra live nettkurs, er deltakerne ikke avhengig av å følge undervisningen til et bestemt tidspunkt i et e-læringskurs. E-læringskurs gir kursdeltakerne muligheten til å gjennomføre kurset hvor og når de vil, ettersom organiseringen ikke er forbeholdt hverken et fysisk sted eller gitt tidspunkt. Kursopplegget er allerede ferdig innspilt eller produsert av kurstilbyderen. 

Fortsett å lese: Hvordan kan jeg bruke digital læring som et effektivt verktøy? 

 

Nettkurs som e-læring

I denne guiden tar vi utgangspunkt i at du vil organisere et nettkurs som e-læring, der du ikke er avhengig av live undervisning. Slike nettkurs lar kursdeltakere samles til engasjerende og produktive leksjoner på egne premisser, der de får et godt utbytte for personlig utvikling eller kompetanseheving – særlig hvis du følger våre anbefalinger til hvordan du lager nettkurs i guiden nedenfor. 

 

Hvordan lager jeg et nettkurs? [9 trinn] 

1. Velge et emne som du kjenner godt 

Du bør velge et emne som engasjerer deg og som du har kunnskap eller innsikt i. Det er viktig at du – eller noen av kollegene dine – er kvalifisert til å organisere kurset, enten det er nybegynnerkurs i webdesign eller et dyptgående forløp i forskjellige, relaterte programvarer og verktøy. Det viktigste er at du får anledningen til å dele den kunnskapen og innsikten du sitter på etter mange års erfaring fra bransjen din. Kanskje du har flere års erfaring som leder av en virksomhet eller opparbeidet deg stor teknisk kompetanse i UX design. Da kan du krysse av både ekspertise og engasjement – men du må sørge for at emnet er relevant for andre også. 

 

2. Avklare etterspørsel og hvem kjernedeltakerne dine er

Før du kan gå videre med ideen din og utvikler nettkurset, må du avklare om det er etterspørsel etter hva du ønsker å tilby og selge. Når du vet hvorvidt etterspørselen er der, kan du spesifisere nettkurset ditt og sørge for at det innfrir på denne etterspørselen. Da må du tenke over hvem du vil tiltrekke og hvem du designer kurset til. 

Forestill deg en person som ønsker å lære seg det grunnleggende ved UX design, og lag en profil over de typiske forventningene denne kursdeltakerne har til et kurs i UX design. Denne profilen av en kjernedeltaker kan du bruke som en rettesnor i hele prosessen, fra å etablere og samle sammen kursmateriell, til å velge markedsføringsstrategi og salgsvinkling. 

Våre beste tips til hvordan du finner din kjernedeltaker er: 

  • Tenk tilbake til da du var helt grønn på området og forestill deg hva du ville ønske å vite hvis emnet var helt ukjent for deg
  • Sørg for å besvare de utfordringene og spørsmålene dine potensielle deltakere har
  • Det er viktig at du gjør deltakerprofilen så spesifikk som mulig, slik at du kan omfavne den målgruppen som faktisk er interessert i kurstilbudet ditt. Det er bedre å engasjere denne enn en stor gruppe av mennesker hvor interessen er laber

 

3. Hvilket læringsutbytte ønsker du at deltakerne skal sitte igjen med?

Du må ha en god forståelse for hva du tilbyr kursdeltakerne dine og hvilket læringsutbyttet både du og dem ønsker å sitte igjen med. En god forståelse for hvilke mål de potensielle deltakerne dine har, gjør det nemlig lettere å presisere innholdet i læringsmateriellet og utforme et nettkurs som innfrir deres forventninger og ønsker. 

Bruk gjerne profilen på kjernedeltakeren din til å etablere noen fiktive målsettinger som den har for kurset. Dette kan også være en god indikasjon på hvilke personlige målsettinger du setter for deg selv også samt den ønskende forretningsmessige verdien av å lansere nettkurset ditt. 

 

4. Kursdesign og organisering 

Du bør bruke tid på å organisere selve kurset slik at ditt engasjement og kunnskap skinner gjennom. I praksis betyr dette å strukturere kurset i moduler og leksjoner, hvor du tar et standpunkt til hvilken type innhold du vil dele med kursdeltakerne og hvordan du vil utforme undervisningsopplegget. Her er ambisjonen at innholdet gir troverdigheten til hele kurskatalogen din. Dette er hva som tiltrekker deltakerne til akkurat ditt nettkurs og nøkkelen til hvordan du kan skille deg ut blant konkurrentene på markedet. 

 

Format

Først og fremst, må du velge format, og det finnes flere ulike formater å velge mellom, alt fra minikurs til masterclass. Igjen, valg av format avhenger av målgruppen din og hvilke deltakere du ønsker å tiltrekke. Det er for eksempel mer hensiktsmessig å kjøre et forløp av flere korte leksjoner i et emne som deltakeren er helt grønn i, mens en dyptgående masterclass kan fungere bedre for en deltaker med høy kompetanse i emnet fra før av. 

En liste over forskjellige kursformat: 

  • Minikurs: Det tar vanligvis 1–2 timer å fullføre hele kurset og kan gjennomføres gjennom videoer og tester. Ofte tilbys det som et rimelig og intensivt alternativ.
  • Kurs som strekker seg over flere dager: Det er ofte bruk av forskjellige læringsmetoder og ulikt læringsmateriell per leksjon eller modul.
  • Masterclass: Den varer i noen uker eller måneder og gir en komplett forståelse for et emne. Her er det et stort fokus på ulike moduler, hvor læringsmateriellet og organiseringen spiller en avgjørende rolle. 

Moduler og leksjoner

Deretter bør du gjøre et valg omkring moduler og leksjoner. Modulene er de overordnede kategoriene i kurset ditt, mens leksjonene er de individuelle delene i hver modul. Her kan du organisere nettkurset som en komplett kurspakke, der deltakeren får tilgang på alle modulene fra start av, eller som enkelte moduler som deltakerne får tilgang på etter hvert eller hvis de betaler for tilgang. Det viktigste er at du tenker på hvordan du vil strukturere nettkurset fra en praktisk synsvinkel, der du vurderer frekvens og antall kurs samt aktiviteter. 

Vurder følgende: 

  • Hvilke aktiviteter kursdeltakerne skal gjennom i hver modul
  • Hvilket type kursmateriell hver modul er avhengig av 
  • Hvorvidt det skal være individuelle leksjoner i kurset

 

Gjennomføring

Når du har valgt format og gjort deg noen tanker for hvordan kurset skal struktureres, gjelder det å legge en fokusert plan for den faktiske gjennomføringen av nettkurset ditt. Det innebærer å definere en start og avslutning kurset skal ha og hvilke trinn deltakerne skal gjennom i forløpet. Her er det viktig å definere det læringsutbyttet du gjerne vil at deltakerne skal sitte igjen med, slik at du og dine deltakerne har noen klare målsettinger å forholde seg til. Dette hjelper både den individuelle deltakeren med å oppnå sine personlige eller profesjonelle mål og deg med å nå dine forretningsmessige ambisjoner. 

Kvinne spiller inn et nettkurs på kontoret sitt der hun forklarer en infografikk foran et kamera

 

5. Lage nettkurset 

Etter at du har lagt en plan for hvordan nettkurset skal gjennomføres, er det på tide å implementere denne i praksis. Her må du velge hvilket format du ønsker å organisere kurset i, hvilke læringsmateriell du vil bruke, og hvilke læringsmetoder du eller dine instruktører skal lene seg på. 

 

Læringsmetoder 

Det er avgjørende å møte deltakeren der de er, som blant annet betyr å tilpasse læringsmetodene etter deres preferanser og hvordan de lærer best. Dette er tett forbundet med de gjensidige forventningene dere har til hverandre, der jo flere ting som er avklart på forhånd, desto større er sjansen for at deltakerne blir fornøyde og du sitter igjen med et vellykket og lønnsomt nettkurs. 

  • Sosiale læringsmetoder: Ønsker du å gjøre kurset interaktivt og sosialt gjennom quiz eller leker?
     
  • Hybridlæring: Skal det være en kombinasjon av nettkurs og fysisk kurs?
  • Mikrolæring: Vil du legge til rette for små, intensive leksjoner i stedet for lange forløp? 

 

Kursmateriell og innhold i hver leksjon

Gå tilbake til modulene og leksjonene og fyll ut tomrommene med innhold – bokstavelig talt. I hver leksjon har du mulighet til å utfylle læringen med innhold. Godt og engasjerende innhold er avgjørende for å ikke bare tiltrekke potensielle deltakere, men engasjerende deltakere som tar kurset ditt. 

  • Videoinnhold: Vekk teksten til live og gjør leksjonen mer engasjerende.
     
  • Veiledninger: Guider, infografikk eller skjermbilder kan ha en stor verdi for deltakerne og bidrar til at de forstår hvordan noe skal gjennomføres i praksis.
  • Tekstinnhold: Godt skrevet tekst som er forklarende og brukervennlig er grunnleggende for et suksessfullt nettkurs.

Nedlastbar innhold: Lag gjerne sjekklister, maler eller ordlister som deltakerne kan bruke både mens de gjennomfører kurset og etter at de har fullført kurset.

Hvordan skaper jeg engasjement?

  • Bruk forskjellige læringsmetoder 
  • Sørg for at læringsmateriellet og innholdet er variert og tilpasset deltakernes forventninger og behov 
  • Husk å legge opp til pauser eller interaktive diskusjoner. Sosiale eller interaktive elementer i nettkurset er gull verdt 
  • Bruk digitale hjelpemidler fornuftig 

Fortsett å utforske: Hvordan gjøre nettkurset engasjerende

 

6. Velge riktig kursplattform 

Det er viktig å velge en kursplattform som støtter ideene dine og gjør det enkelt å gjennomføre nettkurset slik du har tenkt. Mange kurstilbydere kombinerer flere ulike plattformer for å sikre en best mulig leveranse av kurs på nett.

Et system for kursadministrasjon, også kjent som et training management system (TMS), hjelper deg med å automatisere administrative oppgaver, ta imot påmeldinger, holde oversikt over kurs og planlegge markedsføringstiltak.

Dersom du ønsker å lage nettkurset ditt som e-læring, trenger du en e-læringsplattform, ofte kalt  learning management system (LMS). Et LMS lar deg utvikle og distribuere e-læringsinnhold som deltakerne kan gjennomføre i sitt eget tempo. 

Ønsker du at nettkurset ditt skal inneholde live nettundervisning, finnes det en rekke gode plattformer du kan benytte for å sende kurset. Du finner en oversikt over de mest populære alternativene her.

Uansett hvilke løsninger du velger, er det viktig å tenke helhetlig og vurdere hvilke funksjoner som er viktige for deg og deltakerne dine – både nå og i det lange løp.

Tenk over følgende kriterierer til kursplattform: 

  • Brukervennlighet: Det skal være enkelt for både deg og deltakerne i navigere i systemet
  • Innhold: Støtter systemet alle innholdstypene du ønsker å bruke?
  • Branding: Kan du tilpasse innholdet etter din merkevare?
  • Kostnader: Hvor mye koster det å drifte og etablere kurs på plattformen?

Muligheter for integrasjoner: Kan du integrere systemet med andre plattformer,  og er det kompatibelt med tablet eller smarttelefoner? 

Dra nytte av læringsplattformen vår

Som kurstilbyder kan du sette sammen engasjerende kurs i vårt LMS. Her får du et komplett kursredigeringsverktøy der du kan integrere videoer, bilder, tekst og quizer direkte i kursene dine, hvilket hever brukeropplevelsen. Verktøyet lar deg ikke bare effektivt administrere all din e-læring, men kan også integreres med FrontCore kursadministrasjon der du enkelt administrerer andre kurstyper, som oppmøtebaserte kurs eller direktesendte digitale kurs. 

7. Bestemme en prismodell

Fra et forretningsmessig perspektiv er prissetting av kursene dine avgjørende for suksess og lønnsomhet. Hvor mye nettkurset koster påvirker naturligvis hvor attraktivt det er for potensielle kursdeltakere. Utover den umiddelbare tilbøyeligheten til å betale for kurset, er det viktig for den senere kursevalueringen. Deltakerne dine vil sannsynligvis vurdere kvaliteten av nettkurset og den grad av læringsutbytte som de har fått i hvor mye de har betalt for kurset. 

En prismodell kan for eksempel være strukturert som et abonnement eller som en fast pris og beløp. Det er også mulig å legge til rette for betalingsplaner og «kjøp nå, betal senere»-systemer. 

Når du etablerer en prismodell bør du tenke over følgende: 

  • Kvalitet på innhold 
  • Konkurrenter og marked
  • Potensielt læringsutbytte
  • Etterspørsel 
  • Troverdighet og autoritet 

Her er det også viktig å notere seg at du kan endre prisen fortløpende. Eksperimenter gjerne med prisen og ta gjerne i bruk introtilbud fortløpende. Prispakker kan også være fordelaktige å lansere, særlig når du har fått innsikt i hvordan potensielle deltakere reagerer på pristilbudet ditt. 

 

8. Lansere og markedsføre nettkurset

Nå kan du lansere nettkurset og sette sammen en fornuftig markedsføringsstrategi. Dette er avgjørende for at du overhodet kan tiltrekke deltakere til kurset. Her må du igjen tenke over målgruppen din og hvordan du best kan vekke deres interesse. Ettersom dette har vært den røde tråden de 7 tidligere trinnene og avgjørende for valg av format, utvikling av kursmateriell, og læringsplattform, har du allerede kommet langt på vei for å identifisere hvilke behov ditt nettkurs innfrir hos dem. Når det er sagt, bør du innhente mer målrettet data om målgruppen som du kan bruke til å markedsføre nettkurset på dine sosiale medier og på nettsiden din. 

Fortsett å lese: Vår guide til hvordan du kan markedsføre nettkurset ditt

 

9. Selge kurset og samle inn feedback 

Tett forbundet med lansering og markedsføring er salg. Også når du selger nettkurset, bør du legge en plan for den beste taktikken. Her anbefaler vi at du setter deg noen målsettinger for hvilke økonomiske resultater du vil se. Du kan gjerne sette andre forretningsmål og KPI-er for hvordan du skal selge nettkurset ditt.

Det er viktig at du alltid har et øye for forbedringer og videreutvikler nettkurset ditt løpende. Derfor bør du samle inn feedback fra alle deltakere og etter alle fullførte kurs. Her kan du få verdifull tilbakemelding, som vil være veiledende for hvordan du kan forbedre kurstilbudet ditt og gjøre forretningen din enda mer lønnsom. 

Mann sitter på et bibliotek foran sin laptop med hodetelefoner og ler mens han gjennomfører et nettkurs

 

Fordelen av å utnytte digital læring 

Et nettkurs gir stor fleksibilitet til den enkelte deltakeren. Det åpner opp for at kursdeltakeren kan lære på sine egne premisser og gjennomføre kurset i sitt eget tempo. Det kan derfor være nyttig å tilby nettkurs som et tillegg til alminnelige kurs eller som et alternativ til det tradisjonelle kursformatet. Det åpner opp for flere muligheter ved at det blir mer tilgjengelig og attraktivt for flere, både fordi geografisk avstand blir irrelevant og fordi du favner alle dem som lærer bedre gjennom andre metoder enn det tradisjonelle klasseromsforumet for læring

 

Oppsummering av hvordan du lager et nettkurs

  • Trinn 1: Velge et emne som du er engasjert i og er kvalifisert til å videreformidle kunnskap om
  • Trinn 2: Forsikre deg om at det er etterspørsel etter emnet
  • Trinn 3: Etablere målsettinger og ambisjoner for læringsutbyttet
  • Trinn 4: Lage kursdesign og strukturere nettkurset etter moduler og leksjoner. Velg riktig kurs- og læringsplattform!
  • Trinn 5: Lansere, markedsføre og selge nettkurset til deltakere

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 20 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Tjenester

Blikkfanger

Hvordan lager jeg et vellykket nettkurs?

av | apr 10, 2025 | Blogg, Kursadministrasjon

Mange opplever at digital læring gir et høyere læringsutbytte, fordi man kan lære på sine egne vilkår. Ved hjelp av digitale verktøy, for eksempel en læringsplattform, kan man velge når, hvor og hvordan man vil ta et kurs, i stedet for å rette seg etter et bestemt sted eller tidspunkt. Fordelen med digital læring er derfor at man skreddersy forløpet etter hvordan man lærer best. 

Er du kurstilbyder, lærer eller instruktør, bør du kjenne til hvordan man bruke e-læring som et verktøy, og her kan du få gode råd til hvordan du jobber med digital læring i praksis.

En mann holder en kopp og bruker en bærbar datamaskin til å delta i et digitalt e-læringskurs, vist med et treningsvideo på skjermen.

Hva er e-læring? 

E-læring, eller digital læring, er en form for læring hvor man bruker PC, mobil eller et annet digital verktøy for å jobbe med lærestoff. Uansett om det er i en undervisningssammenheng eller på et kurs, tar man i bruk undervisningsmateriale, løser oppgaver og diskuterer problemstillinger digitalt. Ofte får man utdelt et digitalt undervisnings- eller kursmateriale som samsvarer med kursbeskrivelsen og hvilket læringsutbytte deltakerne forventer ved å ta kurset. Dermed blir undervisnings- eller kursmaterialet grunnlaget for hva man skal lære. 

Hva er et e-læringsverktøy?

Et e-læringsverktøy kan være mange ting, men i dag er en læringsplattform det mest sentrale verktøyet for e-læring. En læringsplattform, som forkortes som LMS, er en digital plattform hvor man kan samle forskjellige kurs. Deltakere eller elever får tilgang på disse kursene på plattformen, og kan gjennomføre kurset når og hvor som helst. 

Hva kjennetegner digital læring? 

Man kan oppsummere digital læring i tre punkter, som peker på kjennetegn ved e-læring i motsetning til tradisjonell læring: 

  • Undervisning eller kurs er tilgjengelig på PC, mobil eller annen digital arena, og ikke fysisk 
  • Kurset avholdes ved hjelp av en læringsplattform eller annet e-læringsverktøy 
  • Materiale, opplegg og diskusjoner som er grunnleggende for forløpet er tilgjengelig utelukkende digitalt  

 En kvinne med hodetelefoner bruker en smarttelefon til å delta i digital læring mens hun er på bussen.

Fordelen med digital læring 

Digital læring er en enkel, forutsigbar og effektiv tilgang til læring. Holder du kurs for ansatte internt i bedriften din, eller bruker du eksterne kurs som en del av kompetanseutvikling? Da kan du spare mange ressurser, både økonomisk og tidsmessig, ved å utnytte digitale læringsverktøy. Enkel tilgang til engasjerende kurs legger til rette for at dine ansatte eller kolleger kan utvikle seg i tråd med økte krav fra kunder, etterspørsel på markedet eller utvikling i bransjen. Å bruke e-læring ved bedriftslæring er dessuten sparsommelig, fordi du slipper å sende ansatte på reise hver gang det er behov for kompetanseheving eller videreutdanning. De kan ta et kvalitetskurs fra kontoret – enkelt og greit. 

 

Hvordan fungerer et e-læringskurs i praksis? 

Den som avholder kurset har ansvar for å utforme, godkjenne og avholde kursene. Det betyr at man lager kurs på forhånd, som implementeres i for eksempel læringsplattformen, der man kan ta kurset. Læringsplattformen er derfor et sted for å bygge og samle kurs. Det gir stor verdi for deltakerne, fordi de kan få tilgang på et stort univers av kunnskap som de kan utnytte etter hvordan de lærer best. 

Det handler om å utforme kurset etter hvem som skal ta kurset og hvilke behov og forventninger de har. Samtidig er det avgjørende at innholdet, altså hvordan kurset er organisert, er tilpasset etter dem. Det innebærer at man må bruke verktøy som fungerer for dem, for eksempel videolæring, eller utforme kursmateriell på en kreativ måte. Skap engasjement gjennom bilder og tekst og legg opp til at deltakerne blir motivert av dette. Dette er en vinnende tilgang til å planlegge og avholde e-læringskurs i praksis.   

n kvinne med hodetelefoner sitter ved et skrivebord og ser på en kvinnelig instruktør på skjermen mens hun deltar i et online kurs.

Digital læring kan gi et høyere læringsutbytte  

Som kursleverandør eller instruktør er man ansvarlig for at deltakerne lærer noe av kurset og får et læringsutbytte som gir verdi for dem. E-læring kan være nøkkelen til at deltakerne lærer – og at de er fornøyde med kurset de tar. Digital læring, uansett om du bruker en læringsplattform eller andre digitale verktøy, gir nemlig alle deltakerne anledning til å tilpasse forløpet etter sine behov. Dette øker sjansen for at deltakerne – og du som kursleverandør – lykkes med forløpet.

Det er ikke for å si at digital læring garanterer et høyere læringsutbytte sammenlignet med tradisjonelle læringsmetoder. Det finnes variasjoner mellom oss mennesker og flere faktorer som påvirker hvordan vi lærer best. Deltakerne tillegger også ulik verdi til karakteristikkene ved digital læring. Et godt eksempel hvor det er uenighet om hvor verdifull det er, er hvorvidt undervisnings- eller kursmaterialet er utelukkende tilgjengelig digitalt eller fysisk. Når det er sagt, er det mye man kan gjøre for å tilpasse e-læringen etter deltakerne og sikre et høyt læringsutbytte. 

Innfri forventningene deres 

For det første, må du sørge for at kurset oppleves intuitivt. Hvis informasjonen er forståelig og oppgavene konkrete er du langt på vei. Dette henger naturligvis sammen med hvordan du velger å utforme kurset, som vi vil si alltid handler om å tilpasse det etter deltakernes nivå. Dette er den beste måten å oppfylle deres behov. De må også oppleve at kursbeskrivelsen samsvarer med hva kurset er i praksis.

Logisk struktur og engasjerende innhold

For det andre, må innholdet i kurset være strukturert på en oversiktlig og forståelig måte. Det innebærer at det må være en logisk flyt i hva som blir gjennomgått fra første til siste dag. Et godt tips for å oppnå dette, er å sikre en god dynamikk mellom bruk av tekst, video og interaktive oppgaver. Måten du bruker tekstinnhold og visuelt innhold, sammen med oppgaver og diskusjoner, er avgjørende for at kurset oppleves variert. På denne måten kan du holde deltakerne engasjerte og motiverte. 

La de velge selv

Sist, men ikke minst, så må e-læringskurset være fleksibelt og forutsigbart. Valgfrihet ligger i kjernen av digital læring. Deltakerne må kunne velge selv hvor og hvordan de skal ta kurset. Dette er tross alt en av de største, om ikke den største fordelen ved å benytte deg av digital læring.  

En kvinne tar notater mens hun ser på en online digitalt kurs på sin bærbare datamaskin hjemme.

Dra nytte av alle redskapene for digital læring 

Når man benytter seg verktøy for digital læring, bruker man ofte en rekke programmer og digitale redskaper om hverandre. Læringsplattformen (LMS) er et selvsagt redskap der deltakere får tilgang på kurset og det materialet som det læres i. Ofte leter man i tillegg etter supplerende informasjon på internett eller bruker ekstra lærestoff som finnes tilgjengelig på andre plattformer. Det kan for eksempel være videoer eller tester. 

Sist, men ikke minst, er det vanlig å gjøre digital læring med interaktive digitale redskaper, som for eksempel Zoom, Google Meet eller et annet digitalt rom for å diskutere hva man lærer. Her kan lærer eller instruktør, og til og med deltakere, holde opplegg som engasjerer og bidrar til enda mer læring.

Man kan bruke alle disse tre redskapene i kombinasjon med hverandre for å dra fullt utbytte av digital læring.

 

Kombiner digital læring med tradisjonelle læringsverktøy 

Det er heller ingenting i veien for å la seg inspirere av fordelene ved digital læring og kombinere det med tradisjonell læring. Det behøver ikke være et spørsmål om enten eller. Du kan bruke digitale verktøy som et supplement til ordinær undervisning eller kurs. En kombinasjon av tradisjonell og digital læring gjør læringsprosessen enda mer fleksibel og lettere å tilpasse til hvert individ.

La oss si at du er ansvarlig for en hel avdeling av mellomledere på arbeidsplassen din, og du ønsker at kollegene dine forbedre dine ferdigheter og kompetanser innen kommunikasjon og delegering. Da er det en god idé å samarbeide med en kursleverandør som kan planlegge et dyptgående kurs i ledelse som avholdes på et fysisk sted. Etter at kurset er gjennomført, kan dere legge opp til at man fortsetter kurset på en læringsplattform, der de ansatte kan finne videomateriell, opplegg og tester som sørger for videreutvikling i flere uker fremover. Dette legger til rette for at læringsprosessen blir en kontinuerlig prosess. 

 

Derfor bør du som kurstilbyder bruke e-læringsverktøy 

Driver du en kursvirksomhet eller har du ansvaret for å gjennomføre opplæring og kurs i bedriften din? Uansett hvilken rolle du har, kan du dra nytte av digitale verktøy for læring. Ved å bruke e-læring øker du nemlig sjansen for at kursdeltakerne får maksimalt utbytte av kurset. 

La oss ta utgangspunkt i et av redskapene for e-læring, nemlig læringsplattformen.

Fleksibel organisering av kurs 

For det første, har du muligheten til å utvikle digitale læringselementer fra start til slutt. Fra du begynner å planlegge strukturen for opplegget og setter sammen materialet, til du ferdigstiller og gjennomfører kurset, har du stor grad av frihet og fleksibilitet i læringsplattformen. Du kan integrere LMS med andre verktøy du har for å administrere kurset, for eksempel et TMS (training management system), som lar deg effektivisere og forbedre brukerreisen. Samtidig kan du sette et mål for læringen og sikre jevnlig kvalitetssikring.

Skap motivasjon gjennom kreativt innhold 

Du kan designe et kurs som samsvarer med deltakernes forventninger og kompetanser. Dra nytte av digitale verktøy og virkemidler, og utvikle kurs i samarbeid med fagmiljøet eller bransjen du opererer innenfor. Har du tilgang på forskere, er du i bransjen … Denne innsikten kan du bruke til å planlegge innholdet i kurset og legge til rette for god bruk av faglig innhold. Samtidig kan du bruke dette til å lage engasjerende innhold og være kreativ med bilder og tekst slik at kurset motiverer til læring.

Gjør læring tilgjengelig i flere format

Vi har allerede vært inne på at nøkkelen til motivasjon ligger i å bli inspirert av et kreativt kursmateriale. Dette vil vi understreke betydningen av igjen. I et LMS kan du utforme engasjerende innhold, som du kan bruke til å understøtte de andre tradisjonelle, fysiske læringsmetodene du bruker. Å kombinere normal kursdeltakelse, der folk møter opp i person, med digitale verktøy gir alle muligheten til å lære på sine premisser. Samtidig kan du legge opp til videolæring, der du integrerer videoer for å fange deltakernes oppmerksomhet ytterligere. På denne måten får du dekket alle behovene og øke sjansen for at alle deltakerne får et høyt læringsutbytte. 

Prøv LMS i dag 

Er du kurstilbyder eller ansvarlig for opplæring på arbeidsplassen din? Da har du muligheten til å benytte deg verktøy som enda høyere læringsutbytte. Med FrontCore sin digitale læringsplattform, kan du utforme kurs som kan tas hvor og når som helst. 

Integrer dette med TMS-systemet ditt for å administrere kurset ditt. Med solide verktøy og en klar bevissthet om hvordan du kan lære bort og oppmuntre til læring, vil kurset oppleves mer verdifullt for deltakerne dine, i tillegg til at det booster kvaliteten i kursvirksomheten din. 

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 20 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

Hvordan finne målgruppen din?

Lær hvordan du identifiserer målgruppen din for bedre markedsføring. Få innsikt i å analysere eksisterende kunder, utføre konkurrentanalyser og forstå viktigheten av primær- og sekundærmålgrupper. Øk treffsikkerheten og effektiviteten i din kommunikasjon.

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *