FrontCore logo
Blikkfanger

Hvordan finne målgruppen din?

av | jun 26, 2024 | Blogg, Markedsføring

Forstørrelsesglass som fokuserer på en personfigur blant flere.

Uansett hva slags bedrift du har eller hva slags kommunikasjon man holder på med, bør du ha en definert målgruppe. Det er nemlig noe som heter at dersom du forsøker å tilfredsstille alle, ender du opp med å ikke tilfredsstille noen. Det samme gjelder i bunn og grunn for markedsføring. En person kan se annonsen din eller besøke nettstedet ditt, men det er vanskelig å få budskapet til å treffe hvis ikke du har en bestemt målgruppe for kommunikasjonen. 

Nettopp derfor er det helt essensielt å finne din målgruppe. I denne artikkelen forklarer vi hva en målgruppe egentlig er, hvordan du finner målgruppen din og hvordan du kan lykkes med å nå ut til den. 

 

Hva er en målgruppe?

I enkle trekk kan man si at en målgruppe er den spesifikke gruppen mennesker du ønsker å nå med markedsføringen eller kommunikasjonen din. Det betyr at alt markedsføringsmateriell – fra nyhetsbrev til slagord og foredrag – bør appellere til denne gruppen.

Driver du for eksempel en bedrift som tilbyr ulike online kurs, vil man kunne si at målgruppen din har til felles at dette er mennesker som er på utkikk etter å tilegne seg kunnskap gjennom et digitalt format. Vi kan likevel si at det er en nokså bred målgruppe. Derfor kan det være hensiktsmessig å snevre inn målgruppen, for å sikre deg at du treffer riktig mennesker. Her kan du spørre deg hva slags type kurs tilbyr du? Er det grunnkurs på nybegynnernivå eller avanserte kurs for spesialister?

Ved å spisse målgruppen ytterligere, vil du kunne treffe den nyutdannede som ønsker å lære grunnleggende ferdigheter for å få sin første jobb, spesialisten som ønsker å spe på kompetansen sin for å ta neste steg i karrieren, eller småbedriftseieren som etter en løsning for intern kursing av alle ansatte.

Sørg for at dine kurs blir oppdaget av riktig målgruppe!

Ønsker du å effektivt nå ut til potensielle kursdeltakere innen din bransje? Da FrontCore løsningen for deg. Vi sikrer at kursene dine blir synlige for din målgruppe gjennom markedsføring på Kursguiden.no, Norges fremste markedsplass for kurs.

Få en uforpliktende innføring i hvordan du kan markedsføre dine kurs på Norges ledende markedsplass for kurs. Gjennom live skjermdeling får du se hvordan løsningen fungerer og en profesjonell produktekspert hjelper deg med alle dine spørsmål!

Primær og sekundærmålgruppe – hva er forskjellen? 

Nå har vi sett på definisjonen av en målgruppe, men i markedsføring snakker vi også ofte om primær- og sekundærmålgruppe. For å oppnå suksess med både forretningsstrategien og markedsføringen er det viktig å forstå hvordan disse to gruppene samhandler. Det er nemlig viktig å ikke bare fokusere på den primære målgruppen, men også ta hensyn til den sekundære målgruppen, da begge gruppene kan ha ulike interesser og begge kan være viktige for din bedrifts suksess.

Definisjon av primær målgruppe

Den primære målgruppen består av personene som er villige til å betale for produktene eller tjenestene dine. Dette er den delen av målgruppen vi allerede har snakket om. For deg som driver med kursvirksomhet er dette altså de som kunne tenke seg å delta på eller kjøpe kurs, uansett om det er en privatperson eller bedriftsleder. 

Det er helt naturlig at denne gruppen opptar hovedfokuset i din markedsføringsstrategi. Dersom du er usikker på hvem denne gruppen egentlig er finnes det flere metoder for å definere den primære målgruppen, som vi skal se nærmere på litt lenger ned i artikkelen. 

Men hva er da en sekundær målgruppe?

Den sekundære målgruppen derimot, består av andre personer som kan påvirke den primære målgruppen til å kjøpe dine produkter eller bruke tjenestene dine. Influensere er et typisk eksempel, som vi ser mye av nå til dags, på en sekundær målgruppe. Dette kan da gjerne være en blogger eller TikTok’er, men også en journalist eller andre med stor påvirkningskraft som kan omtale produktene dine og dermed påvirke hvordan den primære målgruppen tenker og handler.

Influencer som lager en video ved hjelp av en smarttelefon.

Hvorfor er det viktig å definere målgruppen din?

Når du har definert målgruppen din, kan du utarbeide konkrete budskap og kampanjer som appellerer direkte til denne gruppen. Dette vil i sin tur øke sjansene for å lykkes med markedsføringen og oppnå dine KPI’er, som for eksempel konverteringer, påmeldinger eller engasjement på sosiale medier. Ved å målrette innsatsen mot en spesifikk gruppe, kan du dessuten unngå å sløse ressurser på personer som ikke inngår i målgruppen din – gull verdt for markedsføringsbudsjettet! Målrettet markedsføring kan også bidra til en større lojalitet hos kundegruppen, da de ofte kan føle seg mer sett og forstått dersom budskapet tydelig er tilpasset deres interesser. 

Les også: Hva er fordelen med digital læring?

To personer som diskuterer målgruppeanalyse ved hjelp av en tavle.

Slik finner du målgruppen din 

Dersom du ikke er helt sikker på hvem målgruppen din er – for merkevaren din generelt, for en spesifikk markedsføringskanal, eller for en bestemt kampanje – bør du ta et skritt tilbake for å identifisere og definere den. Et godt utgangspunkt for å finne ut hvem målgruppen din egentlig er, er ved å se på hvem som engasjerer seg med produktet ditt, merkevaren din og innholdet ditt generelt. Det kan du gjøre på følgende måte: 

  • Identifisere eksisterende kunder
  • Gå gjennom følgere på sosiale medier
  • Gå igjennom tilgjengelig data for KPI’er
  • Konkurrentanalyse
  • Definer hvem målgruppen din ikke er

Hvem er de eksisterende kundene dine?

Kundene dine, altså de som allerede bruker produktet eller tjenesten din, er en gruppe som på et eller annet tidspunkt allerede har vært overbevist om at din løsning, tjeneste eller produkt fungerer godt. Derfor er det perfekt å starte med denne gruppen. 

Et godt utgangspunkt er å se på demografien til kundene dine – hva jobber de med, hvor bor de og hvor gamle er de? Er det noen mønstre som går igjen når du ser på disse faktorene? Legg spesielt merke til mønstre blant de trofaste og tilbakevendende kundene. Deretter kan du se om du klarer å syne noen mønstre blant engangskundene.

Verdien av forbrukerundersøkelser

Dersom du har ressurser til det, vil det å snakke med kundebasen din kunne gi deg verdifull innsikt. Dette er nemlig den beste måten å få en idé om hvorfor de elsker merkevaren, produktet eller tjenesten ditt. Det vil også hjelpe deg med å definere dine unike salgsargument eller USP’er.

Her er har vi samlet noen eksempler på spørsmål du kan stille eksisterende kunder for å identifisere målgruppen din

 

  • Hva var problemet du prøvde å løse/hvilket behov hadde du?
  • Hvordan fant du ut om oss?
  • Hva fikk deg til å velge oss over konkurrentene?
  • Hva liker du med oss?

Gå gjennom følgere på sosiale medier

Følgerne dine på sosiale medier er en annen eksisterende målgruppe du kan se nærmere på for å finne ut hvem din nåværende markedsføring appellerer til. I det hele tatt kan det gi deg et godt bilde av hvilke forbrukere som er genuint interessert i merkevaren din. Det positive med en slik gjennomgang av følgerskaren din er at de fleste SoMe plattformer tilbyr funksjoner som gir deg enkel oversikt over parametere som alder, kjønn og geografisk lokasjon. 

Gå igjennom annen tilgjengelig data 

I tillegg til å analysere følgere på sosiale medier, er det også relevant å se på hvilke brukere som besøker nettsiden din. Hvem leser allerede innholdet ditt? Hvem laster ned dine whitepapers? Hvordan er engasjementet rundt de ulike sidene? 

Her er Google Analytics et godt sted å starte for å finne denne typen informasjon. Der kan du blant annet se følgende:

  • Demografi: Se hvordan brukerne dine er lokalisert.
  • Hvor brukerne kommer fra: Er X (tidligere Twitter) en stor referansekilde? Er det et nisjeindustriens nyhetsside? En bestemt nettside som henviser videre? 
  • Hvilke emner som engasjerer og får oppmerksomhet: Hva som er og ikke er av interesse for dine nettsidebesøkende kan gi ledetråder om hvem målgruppen din er og hvordan du kan appellere til dem.

FrontCores kursadministrering gir deg god oversikt over verdifull data

For deg som holder på med kursvirksomhet og digitale læringsplattformer (LMS) gir vårt kursadministrasjonssystem deg god innsikt i data for å definere og nå din målgruppe mer presist. Ved å analysere deltakertrender som demografi, registreringsmønstre og kurspreferanser, kan systemet hjelpe deg med å få et bilde av hvem dine potensielle deltakere er. I tillegg kan du forbedre kursinnholdet basert på tilbakemeldinger, tilpasse kursene til ulike målgrupper og utvikle nye kurs som appellerer til spesifikke interesser. 

Konkurrentanalyse

Alle bedrifter har konkurrenter. Uansett produkt, tilbud og målgruppe, har du konkurranse. Selv om du kanskje tenker at du operer i et såkalt blue ocean-marked uten konkurranse, finnes det substitutter som konkurrerer indirekte. Men, dette kan du bruke til din fordel når du skal definere målgruppen din!

Det kan nemlig være nyttig å ta en titt på hvem konkurrentene dine retter seg mot i sin markedsføring. Hvor annonserer de? Er det på Facebook og Instagram eller kanskje LinkedIn? Hvem henvender de seg til i annonsene sine? Hvilke problemer fokuserer de på? 

Analyser annonsering, budskap og merkevaren for å sette sammen en målgruppe. Hvordan den ser den ut sammenlignet med din? Kanskje overlappene målgruppen på enkelte områder, og er forskjellig på andre. 

Personer som analyserer data på en laptop med grafer og diagrammer.

Hvem er ikke en del av målgruppen?

Dette siste steget kan virke som en litt merkelig tilnærming som ikke står helt i stil til de andre stegene i prosessen. Likevel er dette et viktig steg. Du må identifisere hvem kunden din ikke er. Se på all informasjonen du allerede har om kundegruppen din og identifiser deretter de menneskene du ikke behøver å nå ut til. 

Tilbyr din bedrift kursing og videreutdanning innenfor helsesektor? Da er ikke din målgruppe en ungdomsskoleelev som ser etter videforedrag som kan være til hjelp med norskleksene. 

Holdes alle kurs på norsk? Da er ikke målgruppen din internasjonale bedrifter hvor all internkommunikasjon er på engelsk. 

Ved å kartlegge dette vil det også være lettere å prioritere ressurser der skoen trykker, hvor det faktisk er viktig for deg å være synlig. Og kanskje oppdager du et segment der du foreløpig ikke har en målgruppe, men potensielt kan utvide til i fremtiden. 

 

Hva er personas og hvordan kan det brukes for å forstå målgruppen

Når du har analysert seg fram til hvem målgruppen din er, er utviklingen av personas en svært nyttig strategi for å ytterligere definere hva som kjennetegner en eller flere typiske personer i din målgruppe. Ofte kan personas bestå av detaljerte beskrivelser av dine ideelle kunders kjønn, alder og bosted, men også arbeidssituasjon, interesser, behov og preferanser.

 Noen synes det kan være hensiktsmessig å utvikle personas basert på stereotypier. Andre velger å bruke konkrete eksempler fra virkeligheten, kanskje en eksisterende kunde. 

Ved å utvikle klare personas kan du lage et tydeligere bilde av hvem du snakker til, hva som motiverer vedkommende, og hvordan du best kan nå dem. 

 

FrontCore hjelper deg med å bli synlig hos målgruppen 

FrontCore er den perfekte partneren for å øke synligheten til kursene dine via Kursguiden.no. Vi hjelper deg med webmarkedsføring og har vært en pålitelig formidler av seriøse kurs siden 2000. Samtidig videreutvikles vår erfaring kontinuerlig. 

Ved å bruke våre tjenester kan du nå enkelt nå ut til riktig målgruppe og potensielle deltakere lokalt, samtidig som vi sikrer at din bedrift skiller seg ut med logo og relevant informasjon. Med over 1 million besøkende årlig på Kursguiden.no, tilbyr vi en ideell kanal for å markedsføre kursene dine og tiltrekke flere deltakere. La oss i FrontCore hjelpe deg med å nå riktig publikum, slik at du kan ta din kursvirksomhet til nye høyder.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *