FrontCore logo
Stormtrooper utmerker seg

7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter

av | feb 1, 2018 | Blogg, Hvordan få flere deltakere | 2 kommentarer

  • Møt din målgruppes utfordringer med løsninger
  • Finn og bruk ditt USP
  • Utmerk deg visuelt
  • Synliggjør gode kundeomtaler
  • Ha den beste kundeservicen
  • Vær innovativ
  • Vær synlig

For å få flere deltakere, gjelder det å skille seg ut fremfor å passe inn. Dersom du ønsker å fylle opp kursene dine med deltakere, er du nødt til å differensiere deg fra konkurrentene dine. Du må gjøre det tydelig for potensielle deltakere hvorfor de skal velge akkurat deg.

Hvordan går du fra å være en av mange fisk i havet til å bli selveste troféfisken som alle vil ha? Dette kan være en vanskelig, men ikke umulig, oppgave. I denne artikkelen får du 7 tips til hvordan du kan utmerke deg blant dine konkurrenter og dermed få flere deltakere.

Manglende brikke i puslespill

1. Møt din målgruppes utfordringer med løsninger

En god måte å få flere deltakere på, er å adressere og løse deres utfordringer. Ved å kartlegge hvilke utfordringer din målgruppe har og virkelig tilfredsstille og løse disse utfordringene, vil du kunne skille deg ut i mengden av kurstilbydere.

La oss ta et eksempel.

Det blir stadig mer populært å spise mindre kjøtt og mer plantebasert. For de som er vant til å spise mye kjøtt, kan det å få til et næringsrikt, smakfullt og variert kosthold uten kjøtt oppleves som en utfordring.

Matkurs.no adresserer denne utfordringen ved å tilby vegetarkurs. På kurset lærer ikke deltakeren å lage ett omfattende middagsmåltid (slik mange matkurs er lagt opp), men opptil 20 plantebaserte småretter. De lærer også om kroppens behov for næringsstoffer og vitaminer, hvordan de kan oppleve et variert kosthold uten bruk av kjøtt, samt ulike tilberedningsteknikker for grønnsaker. Deltakerne blir på denne måten utrustet med det de trenger for å komme i gang med et mer plantebasert kosthold.

Matkurs.no tilbyr altså ikke et ordinært matkurs, men en startpakke for de som ønsker å legge om fra kjøtt til grønt. De løser altså utfordringen til målgruppen!

Grønnsaker på fjøl

2. Finn og bruk ditt USP

USP står for Unique Selling Point og handler om å fremheve unike faktorer man har å tilby for å differensiere seg fra konkurrenter. Hvorfor skal noen velge å delta på akkurat ditt kurs, i stedet for hos noen andre som tilbyr det samme eller et lignende kurs? Hvilke styrker har du som konkurrentene dine ikke har? Jo vanskeligere ditt USP er å etterligne, desto jo større konkurransefordel opparbeider du deg.

Synes du det er vanskelig å komme fram til ditt Unique Selling Point? Spør dine tidligere kunder! Hvorfor valgte de akkurat deg? Hva var de mest fornøyd med etter gjennomført kurs? Dette kan gi deg en god pekepinn på hva som er unikt ved ditt kurs.

Ditt USP egner seg utmerket som utgangspunkt for et velformulert og fristende slagord. Sørg for å bruke ditt USP konsistent i din markedskommunikasjon, slik at det blir enkelt for kurssøkende å skille deg fra konkurrentene dine når de er i søkeprosessen etter kurs.

Trenger du noen eksempler? Overraskende nok var det vanskelig å finne dette i kursbransjen (Her har du altså virkelig muligheten til å skille deg ut). Trekker derfor fram to mer kjente, men likevel geniale, USP’s:

 

  • Avis – We’re number two. We try harder
  • M&Ms – The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand
Unique Selling Point M&Ms og Avis

Kilde: Rohitbhargava.comWikipedia.org M&Ms 

3. Utmerk deg visuelt

Vi mennesker fanger konstant opp visuelle uttrykk, både bevisst og ubevisst. Det visuelle gjør ofte dypere og/eller mer varig inntrykk enn ord i seg selv. Ved å skille deg ut fra dine konkurrenter rent visuelt (F.eks gjennom en kreativ logo eller spennende design på egen nettside), vil du stikke deg ut i mengden og sørge for at de potensielle deltakerne dine husker på deg når de beveger seg mot slutten av vurderingsprosessen og skal velge kurstilbyder.

Ark med logoer

4. Synliggjør gode kundeomtaler

Kundeomtalene dine er helt unike, og ingen bedrift kan stjele disse fra deg. Sørg for å samle inn kundeomtaler fra deltakerne dine, slik at du kan synliggjøre de aller beste på egen hjemmeside og i andre kanaler hvor du profilerer kursene dine. Ingenting er mer troverdig enn omtaler fra tidligere deltakere.

Et eksempel på en god kundeomtale:

«Jeg har deltatt på en rekke ulike kurs i sosiale medier, men ingen slår dette. Her lærte jeg ikke bare det mest grunnleggende, men kursleder var også raus med å dele sine «magiske» hemmeligheter og nyttige tips med oss. Kursleder var også tilgjengelig for oss etter kurset, slik at de som ønsket mer spesifikk hjelp med egne sosiale profiler fikk akkurat dette.»

Kvinne er på Facebook og skriver på tastatur

5. Ha den beste kundeservicen

Å yte god kundeservice er ikke bare viktig for kundetilfredshet, bevaring av kunder og mersalg, men også for å tiltrekke seg nye kunder. Ikke undervurder effekten av Word of Mouth, ofte omtalt som jungeltelegrafen. Fornøyde kunder blir ofte gode ambassadører og anbefaler kurset ditt videre!

Dessverre opplever mange god kundeservice som mangelvare. Heldigvis for deg, åpner dette opp for muligheten til å bruke god kundeservice til å skille deg ut blant dine konkurrenter.

Men hvordan yte god kundeservice? TheBlance gir deg ti tips til hvordan du kan forbedre kundeservicen din. Her kommer det blant annet fram hvor viktig det er å holde det du lover, å følge opp kundene dine, samt gjøre det lille ekstra.

Synes du det er tidkrevende og komplisert å oppnå og opprettholde god kundeservice? Med FrontCores kursadministrative system kan du enkelt sette opp automatiske rutiner for kjedelig rutinearbeid, kommunisere effektivt med deltakerne dine og opprettholde høy kvalitet på kursene dine ved hjelp en rekke nyttige funksjoner som er samlet i én og samme skybaserte løsning. Sjekk ut vårt geniale kursadministrative systemet her. 

 

6. Vær innovativ

Innovasjon handler om å skape noe nytt. Å være innovativ kan være både uforutsigbart og innebære risiko, men er også en av de smarteste måtene å differensiere deg på. Dersom du får til å tilby noe helt nytt, noe som ingen andre kurstilbydere kan tilby, kan du virkelig treffe spikeren på hodet (eller bomme helt, hvis du er uheldig).

Nå tenker du kanskje: «Hvor innovativ kan man egentlig være med kurs?» Vel, det er fullt mulig. Bunny yoga er et godt eksempel på akkurat dette.

 

Bunny Yoga er yogakurs der deltakerne har selskap av adopterbare kaniner under kurset. Det var Sunberry Gym i Canada som startet med dette i 2015 for å sette fokus på forlatte husdyr og samle inn penger til den veldedige organisasjonen Bandaids for Bunnies. Deltakere som forelsket seg i en kanin, ble tilbudt å adoptere kaninen.

Selv om kaniner kanskje ikke er oppskriften på suksess for et hvert type kurs, ble Bunny Yoga en viral hit som førte til lange ventelister på neste kursoppføring.

 

7. Vær synlig

Å skille deg ut blant konkurrenter dine innebærer ikke å forsøke å unngå å bli sammenlignet med dem.

For å kunne skille deg ut i mengden må du også være tilstede. Det hjelper ikke å skille deg ut fra konkurrentene dine dersom dine potensielle deltakere ikke finner deg når de er leter etter kurs. Pass på å ikke bare ha tilstedeværelse på egne profiler og kanaler (Nettside, Facebook, LinkedIn og lignende), men også på felles plattformer for kurstilbydere og kurssøkere.

På Norges ledende kursportal, www.kursguiden.no er over 2500 kurstilbydere tilstede og over 1 million kurssøkende på jakt etter kurs årlig. Er du interessert i synlighet på Kursguiden? Les mer om markedsføring på kursguiden her.

Det finnes selvfølgelig en rekke andre måter du kan differensiere din kursdrift, men forhåpentligvis vil denne listen gi deg et sted å starte. Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet nedenfor dersom du ønsker å dele hvordan du har valgt å differensiere deg fra dine konkurrenter!

Dette er blogginnlegg nr.2 i vår «Hvordan få flere deltakere»-serie!

I neste blogginnlegg i serien vil du lære hvordan du kan hente inn flere kundeomtaler og bruke disse for å skaffe deg nye deltakere! Abonner på bloggen for å ikke gå glipp av blogginnlegget! 

Les artikkel nr. 1 «13 tips: Kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere» her.

Bli synlig for 1 million kurssøkende på Kursguiden.no

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den!

Bruk knappene til venstre

Få inspirerende og nyttige blogginnlegg rett i innboksen!