FrontCore logo
Blikkfanger

92 kraftfulle ord som hjelper deg med å selge kursene dine

av | nov 28, 2018 | Blogg, Hvordan få flere deltakere

92 ord som selger kurs

Når du formulerer tekster til din markedskommunikasjon, er ordene du bruker avgjørende for om noen får lyst til å melde seg på kursene dine.

La oss ta noen eksempler:

Vil du helst kjøpe et sett med høyttalere, eller et prisvinnende lydssystem?

Vil du helst delta på et seminar, eller få unik innsikt i hemmelighetene til bransjeeksperter?

Nøkkelen er å bruke kraftigfulle, oppmerksomhetsfangende og overbevisende ord (i mange tilfeller adjektiver og kommandoord) på en måte som virker naturlig og ikke tvunget.

Ord som får leseren til å stoppe opp, føle noe og som får leseren til å gjøre noe.

Med andre ord: Ord som ikke bare får leseren til å ønske å delta på dine kurs, men som også får han eller hun til å faktisk melde seg på.

Du trenger heldigvis ikke å finne opp hjulet på nytt. Jeg har laget en oversikt over 92 kraftfulle, overbevisende ord som vil hjelpe deg med å selge kursene dine.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Her er 92 kraftfulle ord du kan bruke for å få flere deltakere

Jeg kunne servert deg en liste med 92 ord uten å forklare deg hvorfor disse ordene vil kunne hjelpe deg med å øke antall kurspåmeldinger – men frykt ikke. Her får du også forståelsen for hvorfor nettopp disse ordne bør finne veien inn i din markedskommunikasjon.

 

Ord som spiller på frykt

Frykt er en kraftig motivator. Følelsen er sannsynligvis den mektigste når det kommer til å gripe oppmerksomheten til dine potensielle kunder.

Å spille på frykt i markedskommunikasjon handler ikke om å true noen til å gjøre noe de ikke vil eller om å spre negativitet. Det handler om erte frykten og bekymringene til målgruppen din, slik at de blir interessert.

Før du kan tilby prospektet ditt et kurs som vil løse utfordringene hans/hennes, er du faktisk nødt til å vekke engasjement rundt utfordringene.

Her har du noen populære ord som spiller på frykt som vil hjelpe deg med nettopp dette.

 

Hat Redd Smerte
Fare Ydmykelse Mislykkes
Alene Sårbar Understreke
Død Fallgruve Feil
Fare Ødeleggende Dum
Advarsel Skam Falsk

 

Et godt eksempel på en som ofte spiller på frykten for ydmykelse, er Dave Mac, kursholder for foredragsholdere og blogger på presentationblogger.com.

Mac har forstått at mange foredragsholdere er redde for å drite seg ut på scenen. Han adresserer derfor problemet allerede i tittelen på blogginnleggene sine.

Her har du et eksempel:

Presentation Skills: 9 Visual Communication Mistakes That Make You Look Stupid

Til og med jeg som normalt ikke holder foredrag klikket meg inn for å passe på at jeg ikke dummer meg ut på scenen i framtiden.

Kvinne med Fear of missing out skilt

 

Ord som understreker at noe haster

Når vi først er inn på temaet frykt; la oss også utforske en kjent, psykologisk teori som stadig brukes ved utforming av markedsføringskampanjer som skal konvertere:

The fear of missing out.

The fear of missing out, også kalt FOMO, kan defineres som en gjennomgripende frykt for at andre kan ha givende erfaringer som en selv går glipp av.

Forskning har gang på gang vist at denne fryktfølelsen er betydelig mer kraftig enn følelser knyttet til fordelene ved å vinne noe.

Når noe kun finnes i en begrenset mengde, tillegger vi det umiddelbart høyere verdi.

Et kurs med begrenset antall plasser eller et kurs som man kun kan melde seg på innen en viss dato, vil med andre ord kunne fremstå mye mer attraktivt enn et kurs som har mange ledige plasser og påmelding helt oppimot oppstartdato. Tanken på å gå glipp av noe med en høyt oppfattet verdi, kan være nok til å få noen til å melde seg på umiddelbart.

Hvilke ord kan du bruke for å spille på potensielle kunders FOMO?

 

Skynd deg Vær rask Aktuell
Begrenset Går tom
Rask Ny Frist
Eneste Siste sjanse Tidsbegrenset
Endelig Aldri igjen Enestående mulighet
Utløper Ikke gå glipp av

 

Eksempler på fraser:

«Oppfyll klatredrømmen nå til helgen. OBS: Få plasser igjen!»

«Siste sjanse for påmelding til kurset som gjør deg til en Google Adwords-mester.»

«Dette populære kurset har et begrenset antall plasser. Vær rask for å sikre deg din plass!»

 

Ord som uttrykker eksklusivitet

Psykologi knyttet til eksklusivitet er et lignende og genialt konsept.

Fra tid til annen foretar både du og jeg kjøpsbeslutninger basert vår tro om at noe er eksklusivt.

Har du noen gang meldt deg inn i en kundeklubb for å få tilgang til eksklusive tilbud kun for medlemmer?

Eller kanskje du har valgt den restauranten som har kø ved inngangen, fordi du anser køen som et tegn på at maten må være spesielt god?

Det faktum at noe hindrer oss i å umiddelbart få tilgang til noe, får oss til å ønske oss det enda mer. Dessuten anser vi oss selv som ekstra heldige når vi får oppleve noe som ikke andre får oppleve. Vi elsker å være medlem av en eksklusiv, liten gruppe som signaliserer at vi har en høyere sosial status enn mannen i gata.

Ved å legge til eksklusivitet, vil kurset ditt kunne få en høyere, oppfattet verdi.

Så: Hva slags ord kan du inkludere i markedskommunikasjonen din for å spille på potensielle kunders ønske om eksklusivitet?

 

Kun for medlemmer Be om en invitasjon Vær en av de få som…
Bli en insider Vær den første til å høre om… Kun tilgjengelig for abonnenter/eksisterende kunder
Innlogging kreves Fullt kurs Venteliste

 

Eksempler på fraser:

«Kurset er fullbooket, men som medlem kan du likevel sette deg på venteliste.»

«Vær den første som får beskjed når det settes opp nye kurs i din region. Meld deg på vårt nyhetsbrev her!»

«Bli en av de første i Norge med denne sertifiseringen.»

Vær synlig der målgruppen din leter etter kurs

«I vårt arbeid for å nå kundene er FrontCore en svært viktig samarbeidspartner. Vår erfaring med FrontCore er de aller beste. Selskapet og deres ansatte er innovative og flinke, og de hjelper oss hver dag med å finne nye kunder.»

Tom Solstad

Økonomi- og administrasjonssjef, AOF Norge

Ord som skaper trygghet

Mangel på trygghet er en av hovedårsakene til at markedskommunikasjon ikke konverterer.

Når du handler dagligvarer, handler du sannsynligvis det samme vaskepulveret gang på gang. Du vet at det fungerer og at pulveret er et trygt valgt. Men hva gjør du når du skal kjøpe et helt nytt produkt eller en tjeneste fra en leverandør du kanskje ikke kjenner til?

Du søker etter trygghet utover dine egne erfaringer. Finnes det dokumentasjon på at produktet fungerer? Kan du få pengene tilbake dersom det viser seg å ikke fungerer? Hvordan kommer produktet ut når det sammenlignes med andre produkter? Og hva synes andre om produktet?

Å skape tillitt hos dine potensielle kunder er avgjørende for om de melder seg på kurset ditt. Triggere som frykt, FOMO og eksklusivitet hjelper lite hvis du ikke fremstår som en seriøs og troverdig aktør som leverer du lover.

Hva slags ord vil kunne hjelpe deg med å fremstå som en troverdig kursleverandør?

 

Livstid Garanti Autentisk
Sertifisert Populær Ingen forpliktelse
Dokumentert Pålitelig Ingen risiko
Påvist Sikre Bekreftet
Best i test Støttet Godkjent
Testet Effektiv Til å stole på
Nummer 1 Forbedret Beskyttet
Kvalitetssikret Betingelsesløs Pengene tilbake
Ekte Etablert Utprøvd

 

Eksempler på fraser:

«Vi er så sikre på vår kurskvalitet at vi tilbyr deg pengene tilbake dersom kurset ikke lever opp til dine forventninger.»

«Alle våre instruktører er sertifiserte og har mange års erfaring i bransjen.»

«Metodene som brukes har dokumentert effekt.»

Kvinne hvisker hemmelighet til mann

 

Alle vil vite hemmeligheter

Hemmeligheter er spennende. De er mystiske, facinerende, forbudte å dele og fanger derfor fort oppmerksomheten vår. Alle vil vite det ingen andre vet.

Ved å formidle at du sitter på informasjon som beskyttet fra offentligheten, trigger du nysgjerrigheten til leseren.

Her er noen hemmelighetsfulle ord som vil pirke borti leserens nysgjerrighet:

 

Hemmelig Avsløre Privat
Forbudt Skjult Tilståelse
Innside Beskyttet Ukjent

 

Eksempler på fraser:

«Finn ut hva som er hemmeligheten bak en vellykket Facebook-kampanje.»

«Mot slutten av kurset vil han avsløre det som hittil har vært den ukjente hemmeligheten til hans suksess.»

 

To ord du ikke bør utelate

Uavhengig om du spiller på frykt, tillitt eller FOMO, finnes det to ord som du definitivt bør vurdere å ta med når du skriver tekster for å selge kursene dine:

 

Du Hvorfor

 

Her er hvorfor du bør gjøre nettopp dette (Did you see what I did there?):

Ved å bruke ordet «du» (alternativt vedkommende’s navn), får du leseren til å føle at fokuset ditt ligger på han/henne. Leseren ønsker ikke å føle seg som en del av massen; Han/hun vil føle seg unik. Første steget for å oppnå dette er å omtale han/hun som et individ.

Bruken av ordene «fordi» og «hvorfor», eventuelt selve konseptet å forklare noen hvorfor de bør gjøre noe, er noe av det mest effektive når det kommer til overtalelse.

Ønsker du å få noen til å melde seg på kurset ditt, må du først få dem til å forstå hvorfor de skal gjøre det.

Ellen Lager, sosialpsykolog og professor ved Harvard University, gjennomførte et studie der hun testet effekten av ulike fraseringer på folks vilje til å la noen gå foran dem i kø. Her er de tre ulike variantene hun brukte:

  1. «Excuse me, I have five pages. May I use the Xerox machine?»
  2. «Excuse me, I have five pages. May I use the Xerox machine because I have to make some copies?»
  3. «Excuse me, I have five pages. May I use the Xerox machine because I’m in a rush?»

Mens bare 70% lot henne gå foran dem i køen da hun brukte det første spørsmålet, lot 90% henne gå forbi dem da hun brukte de to siste frasene.

Hva kan vi hente ut av dette?

Når du ber noen om å gjøre noe, sørg for at det er tydelig hvorfor de skal gjøre det.

Ung kvinne smiler mot kamera

 

Ikke glem oppmuntrende og positive ord

Visste du at det tar hjernen dobbelt så lang tid å respondere på en negativ setning enn tiden det tar å forstå en positiv en?

Positive ord og formuleringer er ikke bare ofte mer effektivt, men kan også være mer overbevisende. I tillegg vil et positivt språk bidra til å skape positiv energi og positive assosiasjoner til kursvirksomheten din.

Disse ordene er kanskje ikke de mest overbevisende, men de får leseren til å føle på de gode følelsene. Kombinert med ordene fra de øvrige listene vil disse definitivt slå an. Blar du opp og ser på eksempelfrasene, vil du oppdage at jeg allerede har benyttet meg av noen av disse positive ordene.

Denne listen kunne fortsatt i det uendelige, så her har jeg kun plukket ut noen velkjente eksempler:

 

Bekjempe Inspirerende Uslåelig
Spennende Fantastisk Unik
Livsendrende Oppfyll Behersk

 

Ett ord som jeg enda ikke har nevnt, er ordet «gratis». Dette ordet kan være et positivt ord i mange tilfeller, men dessverre brukes det så ofte at det nesten har mistet kraften sin.

Ønsker du likevel å bruke ordet, kan du lese Neil Patel’s blogginnlegg om hvordan du kan bruke ordet «gratis» uten å miste kredibiliteten din.

 

Lag din egen liste med kraftfulle, overbevisende ord

Å utforme effektiv markedskommunikasjon som gir deg flere deltakere på kurs er ikke bare-bare.

Vi lever i en moderne verden med høy konkurranse og en gjennomsnittsforbruker som blir eksponert for opptil 10 000 merkevarebudskap daglig og som har et oppmerksomhetsspenn på bare åtte sekunder.

Ordbruken din vil være avgjørende for hvor effektiv kommunikasjonen din blir.

Lag din egen ordliste med kraftfulle og overbevisende ord som du kan vende tilbake til når du skal utforme nye tekster som skal overbevise leserne dine til å melde seg på dine kurs.

Et godt tips er å notere ned gode ord som du finner i e-postmarkedsføring og på landingssider som du selv blir overbevist av. Plukk ut de ordene som tilføyer budskapet mening, følelser og overbevisning og skriv dem ned.

Når du skal benytte deg av ordene i etterkant, er det viktig at du husker på at de skal brukes der de faktisk passer inn og ikke ramses opp på en rekke.

Husk også at de beste tekstskriverne bruker verktøy fra en hel verktøykasse av teknikker, og at overbevisende ord bare ett slikt verktøy.

Dersom du allerede har noen gode, selgende ord som du vet at fungerer, må du gjerne dele dem i kommentarfeltet. Kanskje er du uenig med noen av ordene jeg har puttet i denne listen? Jeg vil gjerne høre tankene dine.

Dette blogginnlegget er en del av bloggserien «Hvordan få flere deltakere». Ikke gå glipp av neste, nyttige blogginnlegg: Meld deg på vårt bloggbrev her

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

Hvordan gjøre nettsiden din til en deltakermagnet

Din nettside er ansiktet utad for din kursbedrift! Derfor er det viktig å optimalisere denne så den gir potensielle deltakere best mulig inntrykk av bedriften. I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du kan gjøre nettsiden din til en deltakermagnet...

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Når du formulerer tekster til din markedskommunikasjon, er ordene du bruker avgjørende for om noen får lyst til å melde seg på kursene dine.

La oss ta noen eksempler:

Vil du helst kjøpe et sett med høyttalere, eller et prisvinnende lydssystem?

Vil du helst delta på et seminar, eller få unik innsikt i hemmelighetene til bransjeeksperter?

Nøkkelen er å bruke kraftigfulle, oppmerksomhetsfangende og overbevisende ord (i mange tilfeller adjektiver og kommandoord) på en måte som virker naturlig og ikke tvunget.

Ord som får leseren til å stoppe opp, føle noe og som får leseren til å gjøre noe.

Med andre ord: Ord som ikke bare får leseren til å ønske å delta på dine kurs, men som også får han eller hun til å faktisk melde seg på.

Du trenger heldigvis ikke å finne opp hjulet på nytt. Jeg har laget en oversikt over 92 kraftfulle, overbevisende ord som vil hjelpe deg med å selge kursene dine.

 

Her er 92 kraftfulle ord du kan bruke for å få flere deltakere

Jeg kunne servert deg en liste med 92 ord uten å forklare deg hvorfor disse ordene vil kunne hjelpe deg med å øke antall kurspåmeldinger – men frykt ikke. Her får du også forståelsen for hvorfor nettopp disse ordne bør finne veien inn i din markedskommunikasjon.

 

Ord som spiller på frykt

Frykt er en kraftig motivator. Følelsen er sannsynligvis den mektigste når det kommer til å gripe oppmerksomheten til dine potensielle kunder.

Å spille på frykt i markedskommunikasjon handler ikke om å true noen til å gjøre noe de ikke vil eller om å spre negativitet. Det handler om erte frykten og bekymringene til målgruppen din, slik at de blir interessert.

Før du kan tilby prospektet ditt et kurs som vil løse utfordringene hans/hennes, er du faktisk nødt til å vekke engasjement rundt utfordringene.

Her har du noen populære ord som spiller på frykt som vil hjelpe deg med nettopp dette.

 

Hat Redd Smerte
Fare Ydmykelse Mislykkes
Alene Sårbar Understreke
Død Fallgruve Feil
Fare Ødeleggende Dum
Advarsel Skam Falsk

 

Et godt eksempel på en som ofte spiller på frykten for ydmykelse, er Dave Mac, kursholder for foredragsholdere og blogger på presentationblogger.com.

Mac har forstått at mange foredragsholdere er redde for å drite seg ut på scenen. Han adresserer derfor problemet allerede i tittelen på blogginnleggene sine.

Her har du et eksempel:

Presentation Skills: 9 Visual Communication Mistakes That Make You Look Stupid

Til og med jeg som normalt ikke holder foredrag klikket meg inn for å passe på at jeg ikke dummer meg ut på scenen i framtiden.

Kvinne med Fear of missing out skilt

 

Ord som understreker at noe haster

Når vi først er inn på temaet frykt; la oss også utforske en kjent, psykologisk teori som stadig brukes ved utforming av markedsføringskampanjer som skal konvertere:

The fear of missing out.

The fear of missing out, også kalt FOMO, kan defineres som en gjennomgripende frykt for at andre kan ha givende erfaringer som en selv går glipp av.

Forskning har gang på gang vist at denne fryktfølelsen er betydelig mer kraftig enn følelser knyttet til fordelene ved å vinne noe.

Når noe kun finnes i en begrenset mengde, tillegger vi det umiddelbart høyere verdi.

Et kurs med begrenset antall plasser eller et kurs som man kun kan melde seg på innen en viss dato, vil med andre ord kunne fremstå mye mer attraktivt enn et kurs som har mange ledige plasser og påmelding helt oppimot oppstartdato. Tanken på å gå glipp av noe med en høyt oppfattet verdi, kan være nok til å få noen til å melde seg på umiddelbart.

Hvilke ord kan du bruke for å spille på potensielle kunders FOMO?

 

Skynd deg Vær rask Aktuell
Begrenset Går tom
Rask Ny Frist
Eneste Siste sjanse Tidsbegrenset
Endelig Aldri igjen Enestående mulighet
Utløper Ikke gå glipp av

 

Eksempler på fraser:

«Oppfyll klatredrømmen nå til helgen. OBS: Få plasser igjen!»

«Siste sjanse for påmelding til kurset som gjør deg til en Google Adwords-mester.»

«Dette populære kurset har et begrenset antall plasser. Vær rask for å sikre deg din plass!»

 

Ord som uttrykker eksklusivitet

Psykologi knyttet til eksklusivitet er et lignende og genialt konsept.

Fra tid til annen foretar både du og jeg kjøpsbeslutninger basert vår tro om at noe er eksklusivt.

Har du noen gang meldt deg inn i en kundeklubb for å få tilgang til eksklusive tilbud kun for medlemmer?

Eller kanskje du har valgt den restauranten som har kø ved inngangen, fordi du anser køen som et tegn på at maten må være spesielt god?

Det faktum at noe hindrer oss i å umiddelbart få tilgang til noe, får oss til å ønske oss det enda mer. Dessuten anser vi oss selv som ekstra heldige når vi får oppleve noe som ikke andre får oppleve. Vi elsker å være medlem av en eksklusiv, liten gruppe som signaliserer at vi har en høyere sosial status enn mannen i gata.

Ved å legge til eksklusivitet, vil kurset ditt kunne få en høyere, oppfattet verdi.

Så: Hva slags ord kan du inkludere i markedskommunikasjonen din for å spille på potensielle kunders ønske om eksklusivitet?

 

Kun for medlemmer Be om en invitasjon Vær en av de få som…
Bli en insider Vær den første til å høre om… Kun tilgjengelig for abonnenter/eksisterende kunder
Innlogging kreves Fullt kurs Venteliste

 

Eksempler på fraser:

«Kurset er fullbooket, men som medlem kan du likevel sette deg på venteliste.»

«Vær den første som får beskjed når det settes opp nye kurs i din region. Meld deg på vårt nyhetsbrev her!»

«Bli en av de første i Norge med denne sertifiseringen.»

Ord som skaper trygghet

Mangel på trygghet er en av hovedårsakene til at markedskommunikasjon ikke konverterer.

Når du handler dagligvarer, handler du sannsynligvis det samme vaskepulveret gang på gang. Du vet at det fungerer og at pulveret er et trygt valgt. Men hva gjør du når du skal kjøpe et helt nytt produkt eller en tjeneste fra en leverandør du kanskje ikke kjenner til?

Du søker etter trygghet utover dine egne erfaringer. Finnes det dokumentasjon på at produktet fungerer? Kan du få pengene tilbake dersom det viser seg å ikke fungerer? Hvordan kommer produktet ut når det sammenlignes med andre produkter? Og hva synes andre om produktet?

Å skape tillitt hos dine potensielle kunder er avgjørende for om de melder seg på kurset ditt. Triggere som frykt, FOMO og eksklusivitet hjelper lite hvis du ikke fremstår som en seriøs og troverdig aktør som leverer du lover.

Hva slags ord vil kunne hjelpe deg med å fremstå som en troverdig kursleverandør?

 

Livstid Garanti Autentisk
Sertifisert Populær Ingen forpliktelse
Dokumentert Pålitelig Ingen risiko
Påvist Sikre Bekreftet
Best i test Støttet Godkjent
Testet Effektiv Til å stole på
Nummer 1 Forbedret Beskyttet
Kvalitetssikret Betingelsesløs Pengene tilbake
Ekte Etablert Utprøvd

 

Eksempler på fraser:

«Vi er så sikre på vår kurskvalitet at vi tilbyr deg pengene tilbake dersom kurset ikke lever opp til dine forventninger.»

«Alle våre instruktører er sertifiserte og har mange års erfaring i bransjen.»

«Metodene som brukes har dokumentert effekt.»

Kvinne hvisker hemmelighet til mann

 

Alle vil vite hemmeligheter

Hemmeligheter er spennende. De er mystiske, facinerende, forbudte å dele og fanger derfor fort oppmerksomheten vår. Alle vil vite det ingen andre vet.

Ved å formidle at du sitter på informasjon som beskyttet fra offentligheten, trigger du nysgjerrigheten til leseren.

Her er noen hemmelighetsfulle ord som vil pirke borti leserens nysgjerrighet:

 

Hemmelig Avsløre Privat
Forbudt Skjult Tilståelse
Innside Beskyttet Ukjent

 

Eksempler på fraser:

«Finn ut hva som er hemmeligheten bak en vellykket Facebook-kampanje.»

«Mot slutten av kurset vil han avsløre det som hittil har vært den ukjente hemmeligheten til hans suksess.»

 

To ord du ikke bør utelate

Uavhengig om du spiller på frykt, tillitt eller FOMO, finnes det to ord som du definitivt bør vurdere å ta med når du skriver tekster for å selge kursene dine:

 

Du Hvorfor

 

Her er hvorfor du bør gjøre nettopp dette (Did you see what I did there?):

Ved å bruke ordet «du» (alternativt vedkommende’s navn), får du leseren til å føle at fokuset ditt ligger på han/henne. Leseren ønsker ikke å føle seg som en del av massen; Han/hun vil føle seg unik. Første steget for å oppnå dette er å omtale han/hun som et individ.

Bruken av ordene «fordi» og «hvorfor», eventuelt selve konseptet å forklare noen hvorfor de bør gjøre noe, er noe av det mest effektive når det kommer til overtalelse.

Ønsker du å få noen til å melde seg på kurset ditt, må du først få dem til å forstå hvorfor de skal gjøre det.

Ellen Lager, sosialpsykolog og professor ved Harvard University, gjennomførte et studie der hun testet effekten av ulike fraseringer på folks vilje til å la noen gå foran dem i kø. Her er de tre ulike variantene hun brukte:

  1. «Excuse me, I have five pages. May I use the Xerox machine?»
  2. «Excuse me, I have five pages. May I use the Xerox machine because I have to make some copies?»
  3. «Excuse me, I have five pages. May I use the Xerox machine because I’m in a rush?»

Mens bare 70% lot henne gå foran dem i køen da hun brukte det første spørsmålet, lot 90% henne gå forbi dem da hun brukte de to siste frasene.

Hva kan vi hente ut av dette?

Når du ber noen om å gjøre noe, sørg for at det er tydelig hvorfor de skal gjøre det.

Ung kvinne smiler mot kamera

 

Ikke glem oppmuntrende og positive ord

Visste du at det tar hjernen dobbelt så lang tid å respondere på en negativ setning enn tiden det tar å forstå en positiv en?

Positive ord og formuleringer er ikke bare ofte mer effektivt, men kan også være mer overbevisende. I tillegg vil et positivt språk bidra til å skape positiv energi og positive assosiasjoner til kursvirksomheten din.

Disse ordene er kanskje ikke de mest overbevisende, men de får leseren til å føle på de gode følelsene. Kombinert med ordene fra de øvrige listene vil disse definitivt slå an. Blar du opp og ser på eksempelfrasene, vil du oppdage at jeg allerede har benyttet meg av noen av disse positive ordene.

Denne listen kunne fortsatt i det uendelige, så her har jeg kun plukket ut noen velkjente eksempler:

 

Bekjempe Inspirerende Uslåelig
Spennende Fantastisk Unik
Livsendrende Oppfyll Behersk

 

Ett ord som jeg enda ikke har nevnt, er ordet «gratis». Dette ordet kan være et positivt ord i mange tilfeller, men dessverre brukes det så ofte at det nesten har mistet kraften sin.

Ønsker du likevel å bruke ordet, kan du lese Neil Patel’s blogginnlegg om hvordan du kan bruke ordet «gratis» uten å miste kredibiliteten din.

 

Lag din egen liste med kraftfulle, overbevisende ord

Å utforme effektiv markedskommunikasjon som gir deg flere deltakere på kurs er ikke bare-bare.

Vi lever i en moderne verden med høy konkurranse og en gjennomsnittsforbruker som blir eksponert for opptil 10 000 merkevarebudskap daglig og som har et oppmerksomhetsspenn på bare åtte sekunder.

Ordbruken din vil være avgjørende for hvor effektiv kommunikasjonen din blir.

Lag din egen ordliste med kraftfulle og overbevisende ord som du kan vende tilbake til når du skal utforme nye tekster som skal overbevise leserne dine til å melde seg på dine kurs.

Et godt tips er å notere ned gode ord som du finner i e-postmarkedsføring og på landingssider som du selv blir overbevist av. Plukk ut de ordene som tilføyer budskapet mening, følelser og overbevisning og skriv dem ned.

Når du skal benytte deg av ordene i etterkant, er det viktig at du husker på at de skal brukes der de faktisk passer inn og ikke ramses opp på en rekke.

Husk også at de beste tekstskriverne bruker verktøy fra en hel verktøykasse av teknikker, og at overbevisende ord bare ett slikt verktøy.

Dersom du allerede har noen gode, selgende ord som du vet at fungerer, må du gjerne dele dem i kommentarfeltet. Kanskje er du uenig med noen av ordene jeg har puttet i denne listen? Jeg vil gjerne høre tankene dine.

Dette blogginnlegget er en del av bloggserien «Hvordan få flere deltakere». Ikke gå glipp av neste, nyttige blogginnlegg: Meld deg på vårt bloggbrev her

 

Kilder: