FrontCore logo
Blikkfanger

Hvordan skape en konkurransedyktig kursvirksomhet

av | nov 13, 2019 | Markedsføring

Konkurransedyktig kursvirksomhet

Norge plasseres på Europatoppen når det gjelder andel påmeldte kursdeltakere sammenlignet med befolkning i 2019, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Kursmarkedet opplever med andre ord sterk vekst. Det kan derfor være utfordrende å vite hvordan man som kurstilbyder skal gå frem for å skille seg ut fra mengden i 2020.

Kampen om kursdeltakere har blitt tøffere, og det er derfor viktigere nå, enn noen gang tidligere å bevege seg med markedstrendene. Dersom du ikke gjør det, kan du risikere å tape potensielle deltakere og dermed stagnere som virksomhet.

I dette innlegget vil jeg gi deg 5 tips du bør følge dersom du ønsker å oppnå en konkurransdyktig kursvirksomhet.

 

Identifiser og løs kundenes problemer

Forbrukere har aldri vært så kravstore som de er i dag. I et hav av tilbud, forventer de seg kun det beste av kurset de velger. Dersom du ikke møter deltakerens forventninger, skal det ikke mye til før de finner noen som gjør det.

På grunnlag av dette er det viktig å ta seg god tid til å definere problemet dine kunder ønsker å løse ved å melde seg på dine kurs. Still kundene dine åpne spørsmål for å finne ut nøyaktig hva de ønsker ved å bruke dine produkter og tjenester. Dette kan du gjøre ved å sende ut spørreundersøkelser, eller få salg og kundeservice avdelingene til å oppdatere resten av bedriften om tilbakemeldingene de får av eksisterende deltakere. Kartlegg gjerne hvilke problemstillinger som går igjen.

Dersom du ikke forstår kundene dine, kan du ikke argumentere for hvorfor de skal velge nettopp din kursvirksomhet. Bli gjerne kjent med kundene dine på personlig plan. Du kan lese mer om hvordan du kan tilpasse kundekommunikasjonen spesifisert mot den enkelte deltaker, i mitt tidligere blogginnlegg HER.

 

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: Bygg din merkevare med tilpasset påmeldingsløsning

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: Hvordan får du flere deltakere? FrontCore-teamet deler sine beste tips

 

Gjør noe nytt

Lurer du på hvordan du kan gjøre din kursvirksomhet innovativ? Ved å være først ute med et produkt, eller en tjeneste, vil det automatisk skille ditt tilbud fra konkurrentenes. Kurstilbydere som ikke evner å forlate eldre handlingsmønstre møter ofte på problemer, ved at de ikke beveger seg i takt med markedstrendene.

Hvilke nye produkter eller tjenester vil dine kursdeltakere være interessert i? Ekspander gjerne kurstilbudet ditt. Men husk at en god idè ikke alltid er nok. Du må også inspirere kundene og de ansatte til å endre sine vaner. Å endre vaner er ikke lett. I følge Espen Ruud, seniorkonsulent i stiftelsen Administrativt Forskningsfond ved Norges Handelshøyskole, må man lære opp forbrukerne til å gjøre ting annerledes, noe som er ekstremt vanskelig da kun to prosent er interessert i å prøve noe nytt kun fordi det er nytt. De 98 resterende prosentene er smarte nok til å vente til de to prosentene har funnet alle feil og mangler ved innovasjonen, sier han i en artikkel i Ledernytt.

Til tross for utfordringene som følger vaneendringer, er du nødt til å se potensiale for vekst, overfor å holde på gamle vaner. Dersom du ikke evner å se nye vekstområder, vil det være utfordrende å fornye seg i takt med kundenes behov, før konkurrentene gjør det. Invester i ny kunnskap, og inkluder gjerne hele bedriften i prosessen. Se alltid i fremover. De som alltid planlegger vekst, blir som regel mer suksessfulle enn de som står stille til enhver tid.

Innovativt kurstilbud

 

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: Kan VR revolusjonere opplæring?

 

Lag en prisstrategi

Prisene dine vil være det mest avgjørende for at kunden velger nettopp ditt produkt, da de fleste markeder har prissensitive kunder – også kursbransjen. Det vil være fordelaktig å analysere konkurrentenes priser, og sette en prisstrategi deretter.

Finn ut hvilken konkurrent som tilbyr høyest verdi, for kostnadene kunden er nødt til å betale. Legg deg gjerne på samme, eller litt rimeligere prislinje enn den gitte konkurrenten. Husk å vær forsiktig med å selge produktene dine for billig da dette kan skape usikkerhet hos kunden, i henhold til kvaliteten på produktet.

 

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: 9 tips for å øke lønnsomheten i kursvirksomheten

 

Analyser markedet

En åpenbar faktor, for å kunne være en konkurransedyktig kursvirksomhet, er å analysere markedet virksomheten din operer i . Identifiser bransjetrender og tilpass deg omgivelsene ved å følge med på konkurrentenes kampanjer og strategier. Ha som mål å ikke la konkurrerende kurs ligge foran deg under noen omstendigheter.

Gjør gjerne research kontinuerlig. Se etter oppdateringer på hjemmesiden deres, meld deg på mail-listene deres og se etter nye produktannonseringer. Gjerne lag oversikter over hvorfor kunden vil velge den konkurrerende bedriften overfor din. Sammenlign deres fordeler med dine, og finn ut hvilke styrker din virksomhet har, som konkurrentene ikke har. Det gjelder å analysere hvilken verdiskapning de ulike styrkeområdene har for deres felles målgruppe.

 

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: 8 tips til å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: 7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter

 

Differensier deg fra konkurrentene

For å oppå en konkurransedyktig virksomhet, er det essensielt å kartlegge hva som differensierer ditt kurstilbyd fra konkurrentenes.

Spør gjerne deg selv «Hvorfor melder deltakere seg på mitt kurs?» Finn ut hvilke aspekter ved ditt kurstilbud som gir deltakere en god grunn til å velge deg fremfor konkurrerende kursvirksomheter. Svaret på dette vil gi deg en oppklaring i hvilken verdi du tilbyr dine kursdeltakere.

Ditt «unique selling point» bør være tydelig og åpenbart. Ingen bør lure på hva som gjøre nettopp din bedrift annerledes enn konkurrentene. Ved å være klar over styrkene i virksomheten din, kan dette hjelpe deg med å bygge på disse områdene og skape konkurransefortrinn.

 

Pilikon lyseblåLES OGSÅ: 5 kurstilbydere som har markedsføring du bør la deg inspirere deg av 

 

Skap konkurransefortrinn

Dersom du kontinuerlig jobber med å analysere, og utvikle områdene over i din kursvirksomhet, vil ditt tilbud bli konkurransedyktig, noe som igjen leder til flere deltakere og langsiktig økonomisk vekst.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Del denne posten: 

Vil du bli en bedre kurstilbyder?

Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.

FrontCore-teamet

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs

Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs

Tjenester

Vil du følge trendene ved å ha en ledende kursadministrasjonsløsning?

Med FrontCore vil du kunne automatisere prossesene dine, frigjøre tid og få mer verdiskapning ved å gjøre alt på ett sted.

Forfatter: Mari Carlsen

Forfatter: Mari Carlsen

Content Manager

Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy.  Besøk Maris LinkedIn-profil her.

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer