Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table

Hvordan får du flere deltakere? FrontCore-teamet deler sine beste tips

Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table
FrontCore sitter på store mengder unik kunnskap om kurs- og opplæring. Jeg tok derfor en prat med noen av kollegene mine og ba dem om dele sine beste tips til kurstilbydere som ønsker seg flere deltakere. Her er resultatet.

Etter at jeg begynte i FrontCore, har jeg vært så heldig å få jobbe med mennesker som er ekstremt flinke på det de driver med.

Mye av kompetansen som vi i dag sitter med i FrontCore, har vi takket være over 20 års samarbeid med flere tusen kurstilbydere. Her finner du kompetanse som du ikke finner noe annet sted.

Selv skriver jeg stadig blogginnlegg med tips og triks som du kan ta i bruk for å få flere deltakere på kursene dine. Men jeg vet at kollegene mine også har mange gode tips på lager, og at det finnes mange kurs- og opplæringsmennesker der ute som kan dra nytte av disse.

Jeg tok derfor en prat med noen av kollegene mine og ba dem om dele sine beste tips til kurstilbydere som ønsker seg flere deltakere.

Her er resultatet.

 

Tips fra FrontCore-teamet: Hvordan få flere deltakere

 

Portrett av Sam

Sam

Bedriftskonsulent

Sam anbefaler deg å skille deg ut: “Hvis du er på utkikk etter flere deltakere, er du nødt til å være synlig. Men synlighet alene er ikke nok; du må også skille deg ut.

Kjør på med markedsføring som skiller dere tydelig fra konkurrentene deres. Kanskje dere til og med burde prøve noe som har potensiale for å gå viralt? Uansett: Alt handler om å være potensielle kunders top of mind. Du må sørge for at folk husker deg.”

Les også: 7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter

 

Portrett Dag Lyster

Dag

Daglig leder

Når jeg spør Dag om hvilke tips han har til deg som ønsker flere deltakere, lister han opp fire punkter som han mener er viktige:

  1. Skill deg ut! Sett sammen et konkurransedyktig tilbud som skiller deg fra andre tilbydere.
  2. Vær synlig! Benytt en kombinasjon av utgående og inngående markedsføring. Sørg for at målgruppen din finner tilbudet ditt når de er klare, i de kanalene der de søker etter kurs. Men nå også ut til målgruppene dine proaktivt.
  3. Bli anbefalt! Sørg for at kursopplevelsen er av god kvalitet og verdt å snakke om i etterkant. Vær kreativ, og prøv å skape en WOW-faktor-opplevelse som det blir snakket om.
  4. Tenk nettverk! Deltakere med positive opplevelser som kjenner tilbudet ditt er en døråpning til nye potensielle deltakere. Hver deltager kjenner en potensiell ny deltaker!

Dag legger til: «Og husk: Salg oppnådd er alltid proporsjonalt med kommunikasjonsnivået som når målgruppen – enten det er inngående, utgående eller gjennom henvisninger.»

Han minner også om at det i dagens verden er en konstant kamp om oppmerksomheten, og at informasjon flyter raskt og fritt. «De langsiktige vinnerne vil være de som når sitt publikum med ekte autentisitet og relevans.»

 

Portrett Ørjan

Ørjan

Bedriftskonsulent

«Selg inn verdien din» sier vår bedriftskonsulent Ørjan. «Med det mener jeg tre ting. For det første må du få fram hva som er din virksomhets verdier og hvilken unike kompetanse dere har.

For det andre må du sørge for at beskrivelsene av kursene dine er korte nok til at folk gidder å lese dem, men også så interessante at de konverterer leseren din å bli en deltaker.

Og sist, men ikke minst: Vær flink til å vise fram vurderinger du har fått av tidligere kunder. Ingen markedsføring er bedre enn den som kommer fra noen andre enn aktøren selv.»

Les også: 13 tips: Kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere

 

Synne Fjørtoft Portrett

Synne

CRM-medarbeider

Synne understreker at det er viktig å senke terskelen for påmelding dersom du ønsker flere kursdeltakere. «Ønsker du flere deltakere på kurs, må du gjøre det enkelt å melde seg på!»

Hun har flere forslag til hvordan du kan senke terskelen for påmelding: «Ha påmeldingsskjemaet lett tilgjengelig på nettsiden. Jo flere klikk unna, jo flere detter av. Sørg også for at du har et skjema som det er trygt å oppgi informasjon i, og be ikke om mer informasjon enn du faktisk trenger.»

Pilikon lyseblåBruk trygge og konverteringsoptimale skjemaer med påmeldingssystem fra FrontCore

 

Portrett Jana

Jana

CRM manager

«Ta deg tid til å se ting fra perspektivet til dine potensielle deltakere. Dersom du var på utkikk etter kurs selv, hvilken informasjon hadde vært viktig for deg? Er kursbeskrivelsen din så god at du ville ha meldt deg på ditt eget kurs?

Jana nevner også det samme som Synne: «For å øke konverteringen din, må du gjøre påmelding så enkelt som mulig. Det kan føre til mer etterarbeid, men konverteringsmessig lønner det seg. Jo færre felter i påmeldingsskjemaet, jo bedre konvertering får du.»

Les også: 8 tips: Hvordan få flere påmeldinger gjennom nettsiden din

 


Bernt

Bedriftskonsulent

Bernt mener at en av de viktigste tingene for å få flere deltakere, er å ha en påmeldingsløsning som fungerer like bra på mobil og nettbrett som det gjør på desktop. «I dag bruker folk skjermer i mange forskjellige størrelser. Vil du ha flere påmeldinger bør du ha påmeldingsskjemaer som er skreddersydd for utfylling på alle enheter.»

Videre poengterer Bernt viktigheten av to ting til: «Du er nødt til å ha en konkurransedyktig pris. Og så må du være synlig på nett. Så synlig som overhode mulig!»

 

Les også: Hvordan får du mest mulig ut av markedsføringskronene denne høsten?

 

Få flere deltakere med riktig markedsføring og påmeldingsløsning

Her var det, om jeg får si det selv, mange gode tips fra kunnskapsrike FrontCore-ansatte.

Hvilket tips synes du var det beste? Har du kanskje selv noen tips til hvordan kurs- og opplæringstilbydere kan få flere deltakere? Del gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Vær synlig der folk leter etter kursene dine

På Norges ledende kursportal Kursguiden.no leter over 1 million kurssøkere etter kurs hvert år. Sørg for at det er dine kurs de finner. 

Forfatter: Eline Hagene

Forfatter: Eline Hagene

Marketing Manager

Eline produserer innhold for å hjelpe kurstilbydere og opplæringsansvarlige med å oppnå en mer effektiv og lønnsom hverdag. Hun har en bachelorgrad i markedsføringsledelse fra Handelshøskolen BI og er Inbound-sertifisert gjennom HubSpot Academy. Besøk Elines LinkedIn-profil her.

FrontCore Employees representing the FrontCore team

About FrontCore

Over 3700 training providers use solutions from FrontCore – and that’s not without reason. FrontCore is one of Norway’s leading competence environments within cloud based systems for Training Management, Learning Management and Webmarketing. With over 23 years of experience from the training industry and our finger on the market pulse continuously, we help course and training providers achieve more efficiency and higher revenue.

Products

Relaterte artikler

Hvordan kan jeg få flere kunder?

Hvordan kan jeg få flere kunder?

Sliter du med å fylle kursene dine? I denne guiden deler vi konkrete tiltak og inbound marketing-strategier som hjelper deg å tiltrekke, engasjere og konvertere flere kunder. Oppdag hvordan du kan vokse smartere og mer målrettet.

les mer
Hvordan finne målgruppen din?

Hvordan finne målgruppen din?

Lær hvordan du identifiserer målgruppen din for bedre markedsføring. Få innsikt i å analysere eksisterende kunder, utføre konkurrentanalyser og forstå viktigheten av primær- og sekundærmålgrupper. Øk treffsikkerheten og effektiviteten i din kommunikasjon.

les mer