Finn de beste søkeordene for din kursvirksomhet
Hvordan innarbeide nøkkelordene på nettsiden din? Les blogginnlegget vårt om bruk av nøkkeord i SEO her!
Hvorfor bruke tid på søkeordoptimalisering (SEO) og søkeordplanlegging?
Søkeordoptimalisering (SEO) handler om å benytte metoder som fører til at nettsiden din oppnår bedre synlighet eller plassering på søkemotorenes resultatsider. SEO bygger på grundig planlegging av søkeord, da bruk av de rette søkeordene vil øke den organiske trafikken til nettstedet ditt i løpet av få måneder. Bedre synlighet gir flere klikk inn på siden din, som igjen vil resultere i flere påmeldinger på kursene dine. Det er med andre ord en svært god idé å bruke tid på å finne fram til de søkeordene og søkefrasene som dine potensielle deltakere tar i bruk når de gjør søk i ulike søkemotorer.
Gratis SEO verktøy for søkeordplanlegging
Det finnes et bredt utvalg av verktøy som du kan bruke for å planlegge søkeord og for å finne nye nøkkelord som vil øke trafikken inn til nettsiden til kursvirksomheten din. Noen verktøy er gratis, mens andre søkeordverktøy koster penger.
I dette blogginnlegget nevner vi fire gratis verktøy for planlegging av nøkkelord som vi selv benytter oss av og som vi tror kan komme din kursvirksomhet til nytte. Alle disse verktøyene lar deg utføre søkeordplanlegging på norsk, hvilket er en stor fordel dersom du retter deg mot det norske markedet.
Google AdWords Keyword Planner
Google AdWords Keyword Planner, også kalt Google Søkeordplanlegger, er kanskje det mest kjente verktøyet for planlegging av søkeord. Søkeordplanleggeren gir deg søkevolumdata og konkurransedata på nøkkelordene dine, foreslår nye søkeordidéer og gir deg prognoser for hva det vil koste å sette opp kampanjer i AdWords på søkeordene dine.
For å bruke Google Keyword Planner, må du ha en AdWords-konto. Du trenger ikke betale for Google-kampanjer for å bruke nøkkelordplanleggeren, men uten betaling vil du ikke få nøyaktige tall for søkevolumdata. Dette bringer oss videre til neste verktøy for søkeordplanlegging:
Ubersuggest
Ubersuggest viser deg det samme som Google Søkeordplanlegger, men her får du opp et mer nøyaktig tall for søkevolumet uten å måtte betale for annonsering i Google Adwords.
Det finnes flere fordeler ved dette verktøyet:
- I tillegg til nye søkeordforslag, får du opp nøyaktig søkevolum, gjennomsnittlig kostnad per klikk (CRP) og konkurransegrad.
- Ved å føre pilen over statistikktegnet ved siden av tallene du får opp i tabellen, kan du enkelt se hvordan søkevolumet til nøkkelordet varierer fra måned til måned, samt hvor mange klikk som gjøres på ulike plasseringer både i organisk søk og i annonsering.
Answer the Public
Answerthepublic.com er etter min mening det beste verktøyet for søkeorduttrykk (en nøkkelordfrase som inneholder minst tre ord og som brukes til å nå et mer snevert marked fremfor et massepublikum). Verktøyet tar utgangspunkt i de automatiske forslagene som Google og Bing kommer med når noen foretar et søk i søkemotorene.
Når du taster inn et nøkkelord i søkefeltet på Answerthepublic.com, får du opp en rekke ulike forslag til spørsmål og fraser som er knyttet til akkurat dette nøkkelordet. På denne måten får du innsikt i hvilke søk blir gjort i forbindelse med nøkkelordet, og dermed får du også en bedre forståelse for motivene til de som utfører søkene i søkemotorene. Søkeordfrasene fra Answer the Public fungerer derfor like godt som idéer til innholdsplanlegging som til søkeordoptimalisering. Her ser du mangfoldet av forslag til søkefraser som kommer opp når du gjør et søk på nøkkelordet «Coaching»:
P.S: Forsiden til Answer the Public forresten så artig at det nesten er forstyrrende.
SemRush Keyword Magic Tool
SemRush er et kraftig SEO-verktøy som er nyttig for både nøkkelordplanlegging og en rekke andre SEO-relaterte ting. Akkurat nå betatester SemRush et nytt verktøy, kalt «SemRush Keyword Magic Tool». Enn så lenge er verktøyet gratis, men dette vil utgå når beta-perioden er over. Det betyr likevel ikke at vi ikke bør dra nytte av at verktøyet er gratis nå!
Med det magiske nøkkelordverktøyet kan du taste inn nøkkelord og få opp en rekke nøkkelordidéer som du kan sortere etter blant annet søkevolum, konkurransegrad og gjennomsnittspris på annonsering på nøkkelordet.
Det unike med dette verktøyet, er at du også kan se hvor vanskelig det vil være å utkonkurrere konkurrentene dine på akkurat dette søkeordet (Keyword difficulty index). Dette gir deg muligheten til å vurdere om du faktisk ønsker å legge ned en innsats på akkurat dette nøkkelordet, eller om det heller vil lønne seg å bruke tid på å rangere bra på et annet nøkkelord.
I Semrush får du også opp mer nøyaktige resultater enn de resultatene du får i gratisversjonen av Google Nøkkelordplanlegger.
Dersom du allerede benytter deg av andre SemRush-verktøy, kan søkeordene du finner i SemRush Keyword Magic Tool enkelt overføres til disse.
Kom i gang
Prøv deg fram i de ulike verktøyene for søkeordplanlegging og se hvilke du liker best. Bruker du noen andre gode verktøy for å finne gode nøkkelord? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under!
Very informative post .thanks for sharing such interesting post.
Veldig glad for tips til nøkkelord verktøy. Tusen takk 🙂
Hyggelig at du likte tipsene, Simone!