FrontCore logo

SEO – Hvordan bruke nøkkelord for å få bedre synlighet i Google

av | apr 6, 2018 | Markedsføring | 0 kommentarer

Innhold

  • Hva er søkemotoroptimalisering?
  • Hva er nøkkelord, søkeord og søkeuttrykk?
  • Hvordan bruke nøkkelord i din søkemotoroptimalisering?
    • Søkeordplanlegging
    • Lag nøkkelordgrupper og fordel dem på siden dine
    • Lag nøkkelordkart
    • Bruk nøkkelordene strategisk på nettsiden din
      • Tekstinnhold
      • Metadata
  • Bruk av nøkkelord på Kursguiden.no
  • Før du setter i gang…
Google står alene for omtrent 90% av trafikken på Internett. De aller fleste som er på utkikk etter kurs som de kan melde seg på, starter letingen på nett. Da sier det seg selv at det er lurt å investere tid og energi på å være synlig i søkeresultatene. Hvordan kan du gjennom strategisk bruk av nøkkelord øke synligheten til nettsiden din, slik at du mottar flere påmeldinger til dine kurs?

I dette blogginnlegget tar vi deg gjennom 4 trinn du kan ta for å søkemotoroptimalisere nettsiden din med riktige nøkkelord, slik at din kursvirksomhet når ut til riktig målgruppe.

Vi starter med å forklare noen viktige ord og uttrykk før vi gyver løs på de 4 viktige trinnene:

Hva er søkemotoroptimalisering?

SEOSearch Engine Optimalization»), kalt søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjøre en nettside bedre synlig i søkemotorene, f.eks i Google og i Bing. Hensikten med søkemotoroptimalisering er å få nettsiden øverst eller blant de øverste søkeresultatene når noen gjør et søk på relevante søkeord i en søkemotor.

Det finnes mange ulike teknikker innen søkemotoroptimalisering. En avgjørende faktor for god synlighet er riktig bruk av relevante nøkkelord på nettsiden din.

Computer-SEO-Desk

Hva er nøkkelord, søkeord og søkeuttrykk?

I SEO-sammenheng er et nøkkelord, også omtalt som søkeord, et ord med spesiell viktighet som du ønsker å rangere høyt på i organiske søkeresultater. Du ønsker å rangere høy på disse søkeordene fordi det er disse ordene din målgruppe bruker når de søker etter det du har å tilby dem.

Et søkeuttrykk, kalt long tail keyword på engelsk, er et lenger uttrykk som inneholder søkeordet ditt. Det er lettere å rangere høyt på søkeorduttrykk, da disse er mer spesifikke og har mindre konkurranse i søkemotorene. Ved å benytte deg av lengre søkeordfraser, vil du komme høyere opp i søkeresultatene på disse søkene enn dersom du fokuserer på å nå mange på et veldig populært søkeord.

Eksempel:

Dersom du driver med matkurs, ønsker du sannsynligvis å rangere bra på søkeordet «matkurs» i Google. Ordet «matkurs» alene vil ha mye høyere konkurranse i søkemotorene enn en lenger frase, f.eks «Matkurs i Asker». Ikke bare er konkurransen mindre på et lenger søkeuttrykk, men sannsynligheten for at du treffer riktig person (en som er ute etter matkurs i Asker og ikke i Tromsø), er også mye høyere.

Computer-SEO-Google-Analytics

Hvordan bruke nøkkelord i din søkemotoroptimalisering?

1. Begynn med nøkkelordplanlegging

Hva er egentlig nøkkelordplanlegging , også kalt søkeordplanleggingNøkkelordplanlegging går ut på å finne de nøkkelordene og søkeuttrykkene som du ønsker å gjøre det bra på i søkemotorene. Disse ordene og uttrykkene bør matche språket til din målgruppe, slik at det er din nettside som dukker opp når målgruppen din er på leting i søkemotorene.

Ta deg god tid når du skal velge ut nøkkelord som du ønsker å fokusere på. Når du skal optimalisere en webside for å oppnå høyere plasseringer i søkemotorene, er det viktig å velge de riktig søkeordene og søkeuttrykkene, da det ikke er noe poeng i å optimalisere en side for ord og uttrykk som ingen søker etter.

Når du leter etter gode nøkkelord og søkeuttrykk, bør fokuset ditt være på å finne de nøkkelordene som skaper god konvertering. Om et søkeord gir god konvertering eller ikke, avgjøres blant annet av søkevolum (Hvor mange som søker på dette ordet i måneden) og konkurranse (Hvor mange som forsøker å rangere på søkeordet).

Ordets relevans for innholdet på nettsiden er selvfølgelig også en viktig faktor!

Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om fire ulike gratis verktøy for søkeordplanlegging som du kan benytte deg av i planleggingsprosessen din. Les om gratis SEO-verktøyene her.

Skjermbilde-Ubersuggest

2. Lag nøkkelordgrupper og fordel dem på sidene dine

Søkemotorene henter fram de enkeltsidene som søkemotoren anser som relevant for et søk som noen foretar seg. Det betyr at du bør optimalisere de ulike enkeltsidene på nettstedet ditt med forskjellige nøkkelord, fremfor å fokusere på samme søkeord på en rekke antall sider.

Videre bør du tenke på grupper av nøkkelord som passer til sidens tema, og ikke enkle søkeord alene. Én av sidene på nettstedet ditt bør handle om denne nøkkelordgruppen, mens en annen side kan dreie seg om en annen gruppe med nøkkelord.

På denne måten vil siden din som en helhet ikke bare bli ansett som relevant for ett enkelt søkeord, men for en rekke ulike grupper med søkeord som er knyttet til hverandre.

La oss ta et eksempel:

En kursvirksomhet tilbyr en rekke ulike kurs innen ledelse og ønsker å rangere høyt på dette i søkemotorene. Da holder det ikke å ha én eller flere sider med fokusnøkkelordet «kurs i ledelse». Nettstedet bør ha sider for de ulike kursene innen forskjellig type ledelse, for eksempel kurs i operasjonsledelse og kurs i relasjonsledelse. Ved å bruke grupper av nøkkelord knyttet opp mot disse kursene, vil søkemotorene (og ekte mennesker) enklere kunne forstå hva hver enkeltside handler om og hvordan det relateres til resten av innholdet på nettsiden.

Nøkkelordgrupper-eksempel

3. Lag et nøkkelordkart

For å få oversikt over hvilke grupper med nøkkelord som tilhører hvilken side på nettstedet ditt, kan du benytte deg av et nøkkelordkart. Dette vil hjelpe deg med å unngå å duplisere nøkkelordgrupper, og vil også gi deg bedre oversikt over ditt nettsteds arkitektur. Nøkkelordkartet er også et ypperlig utgangspunkt for produksjon av innhold til nettsiden!

Hvor mange nøkkelord du velger å knytte opp til hver enkelt side, er opp til deg. Men husk at du faktisk må bruke nøkkelordene aktivt på siden og at det kan bli vanskelig å fokusere på mer enn 6-7 nøkkelord av gangen. For få nøkkelord er heller ikke bra, da kontinuerlig bruk av ett eller to ord ofte kan oppleves som spam.

Et nøkkelordkart kan du enkelt lage i Excel eller Google Spreadsheets. Se bildet under for et eksempel på hvordan du kan sette opp nøkkelordkartet ditt.

Skjema for nøkkelordplanlegging-Nøkkelordkart

I tillegg til sidenavnet, URL og de ulike nøkkelordene som tilhører hver enkeltside, har jeg lagt inn to faner hvor jeg har tastet inn søkevolum og konkurranse (tallene fant jeg i Google Søkeordplanlegger). Dette er for å få en oversikt over søkeordets verdi for nettsiden.

4. Bruk nøkkelordene strategisk på siden din

I løpet av de foregående trinnene bør du ha opparbeidet deg en god oversikt over hvilke nøkkelord som bør brukes på hver enkeltside på nettstedet ditt. I dette steget vil du lære hvordan du kan bruke nøkkelordene på nettsiden din.

I tekstinnhold på selve nettsiden

Bruk søkeordgruppene dine som planlagt på de ulike sidene. Bruk dem flitting i tekstinnhold, men ikke bruk dem så mye at teksten blir irriterende å lese. Husk å bruk det viktigste fokusnøkkelordet ditt i hovedoverskriften på siden, og bruk deretter de andre nøkkelordene i nøkkelordgruppen i underoverskriftene dine.

Metadata

Innarbeid søkeordene dine der du har metadata på nettsiden din. Metadata er de mindre synlige tekstene som ligger på «baksiden av nettsiden». I de aller fleste publiseringssystemer kan du enkelt legge inn og redigere metadata selv. Eksempler på metadata som du bør bruke nøkkelordene dine i, er:

Sidetitler

Hva du kaller siden din, nemlig selve sidetittelen til den spesifikke URL-adressen, er en av de viktigste faktorene for rangeringen. Søkeordfraser gjør seg godt som titler på siden din! Dersom du ønsker å benytte deg av enkeltstående nøkkelord, forsøk å begrense deg til maks fire per side. Skill gjerne nøkkelordene med «|» eller «-».

URL

Som regel danner sidetittelen automatisk URL-adressen til nettsiden. Skjer ikke dette automatisk, bør du redigere URL-din slik at den stemmer overens med sidetittelen og inneholder dine viktigste nøkkelord.

 

Skjermbilde-søkeresultat-forklaringer-SEO

Meta-beskrivelsen

Metabeskrivelsen er en oppsummering på maks 156 tegn av nettstedets innhold. Denne vises ikke på selve nettsiden, men er synlig i søkeresultatene og når nettsiden deles i sosiale medier. Det du skriver i metabeskrivelsen vil ikke påvirke rangeringen, men nøkkelord som brukeren har søkt på, vil bli uthevet. Dermed vil det likevel kunne forbedre synligheten din. Sørg for at du utformer metabeskrivelsen med triggerord som får leseren til å ville klikke seg inn på siden din, og ikke bare rams opp ulike nøkkelord.

Alt text

Alt text betyr alternativ tekst. Det er denne teksten som vises når et bilde ikke kan vises på nettsiden og når man fører musepekeren over bildet. Alt teksten sørger for at søkemotorene forstår hva det er bilde av og gjør også nettsiden mer brukervennlig. Dette liker søkemotorene.

Man-Working-On-Computer

Bruk av nøkkelord på Kursguiden.no

Dersom du markedsfører kursene dine på www.kursguiden.no, kan du optimalisere kursbeskrivelsene dine på samme måtene som trinnet over beskriver. Innarbeid nøkkelordene i både brødtekst og i overskrifter, slik at søkemotorene oppfatter din kursside som relevant for disse ordene.

I tillegg kan du øke din synlighet på www.kursguiden.no ved å legge inn de ti viktigste søkeordene dine under «tilleggsord for søkeindeksering». Dette feltet finner du under «beskrivelser» når du oppretter eller redigerer et kurs i FrontCore. Ved å legge søkeordene dine inn i dette feltet, vil kurset ditt hentes fram dersom noen søker på ett av nøkkelordene dine på kursguiden.no.

Eksempel: 

Søkeordindeksering

Før du setter i gang med din søkemotoroptimalisering med nøkkelord…

Helt til slutt er det viktig å understreke at det fungerer dårlig med keyword stuffing. Keyword stuffing er overdreven bruk av samme nøkkelord. Google er nå så avansert at søkemotoren gjennomskuer dette. Dessuten gjør keyword stuffing nettsiden lite brukervennlig. Selv om det er bra å optimalisere siden din for søkemotorene, er det viktig at du husker på at dette ikke bør overgå arbeidet med å optimalisere siden din for leserne dine.

 

Nå 1 million kurssøkende

På www.kursguiden.no er over 1 million kurssøkende på utkikk etter kurs hvert eneste år. Få flere påmeldinger på dine kurs ved å bli synlig for disse!

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den!

Bruk knappene til venstre

Få inspirerende og nyttige blogginnlegg rett i innboksen!

gul-konvolutt-åpen-med-blogg-og-nyhet-innhold