FrontCore logo
Blikkfanger

5 gratis måter å promotere dine kurs

av | apr 28, 2021 | Markedsføring

5 gratis måter å promotere dine kurs-1

Å promotere kurs kan være både dyrt og lite effektivt for mange, men det er mye du som kurstilbyder kan gjøre som er helt gratis. Vi har samlet alle våre beste tips og metoder for å gi deg 5 gratis måter å promotere dine kurs!

Tips nummer 1 egen nettside

Egen nettside

Et fint sted å starte med å promotere dine kurs, er på egen nettside! Din nettside er en fantastisk plattform for å promotere kurs, der du har mange muligheter til å lokke potensielle deltakere til å melde seg på.

Ved å skrive gode beskrivelser av kursene, legge ut bilder og annet innhold, blir det lettere for andre å finne deg og dine kurstilbud når de søker via for eksempel Google. Trenger du tips til hvordan å skrive gode kursbeskrivelser? Les våre 13 tips til kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere her!

Det er nemlig slik at Google rangerer søkeresultatene etter hvor gode nettsidene er, og hvor relevante de er for søkeordene til den som Googler. Da er det jo lurt å ha masse god informasjon på nettsiden, så Google skjønner at du er det beste resultatet!

 

Tips til hvilken informasjon som er lur å ha på nettsiden er:
  • Som nevnt en god beskrivelse av kurset, herunder hvilke emner og tema det tar for seg, hvilke eventuelle forkunnskaper som trengs og sertifisering eller bevis deltakere får etter endt kurs.
  • Lokasjon, instruktør, tidspunkt og dato er essensiell informasjon for deltakerne. Vil du ha alt dette inn i en påmeldingskalender på nettsiden din, kan du lese mer om det her!
  • Bilder fra tidligere kurs og klasserom er alltid hyggelig, og bilder gjør underverker for å sprite opp nettsiden! Har du mulighet er et lite filmklipp fra et tidligere kurs også gøy å se for potensielle deltakere.På både Facebook og LinkedIn er det gratis å opprette en side eller gruppe for dine kurs! Dette kan være en super måte å kommunisere med tidligere kursdeltakere på, og få kontakt med nye.

Tips nummer 2 Facebook og LinkedIn sider Sider på Facebook og LinkedIn

På både Facebook og LinkedIn er det gratis å opprette en side eller gruppe for dine kurs! Dette kan være en super måte å kommunisere med tidligere kursdeltakere på, og få kontakt med nye.

Å starte en Facebook-gruppe sentrert rundt emnet ditt er en kraftig måte å bygge et fellesskap av mennesker som er potensielle deltakere på kurset ditt. Å drive en Facebook-gruppe er også bra for personlige merkevareformål, fordi det hjelper deg med å gjøre deg til en autoritet på temaet ditt.

LinkedIn

På LinkedIn kan det være lurt å opprette en bedriftsside slik at kandidater kan finne og følge deg på plattformen, og dermed få med seg det du legger ut senere. En bedriftsside er som en personlig profil, men for bedriften din! Der kan du legge inn informasjon om hva bedriften driver med, kontaktinformasjon og link til nettsiden.

På LinkedIn kan du promotere egne kurs ved å legge de ut som poster. Du kan også legge ut poster med bilder og små filmklipp fra kursene. Det fine med LinkedIn er at du ikke trenger å bygge opp en stor følgerskare for å nå ut til andre brukere, men heller jobbe med at innholdet du legger ut er relevant for publikummet du har. Hvis du får god respons i form av likes og kommentarer fra selv en liten følgerskare, vil LinkedIn sin algoritme spre innholdet ditt organisk til følgerne til de som har likt og kommentert. Dermed er det lett å nå ut til nye potensielle kandidater!

Facebook

På Facebook er det, på samme måte som på LinkedIn, lurt å ha en bedriftsside slik at du får spredt informasjon om dine kurs. Det er ikke like lett å få spredt innholdet på organisk måte (det vil si uten å betale) gjennom Facebook, men til gjengjeld er det lettere å bygge opp en gruppe med tidligere, engasjerte deltakere og potensielt skape et fellesskap på denne plattformen. Får du noen tidligere deltakere til å følge, kan det å poste om nye kurs på Facebooksiden være en super måte å få gjentakende deltakere. Et eksempel på noen som har gjort dette på en super måte, er Liv i leire som har en aktiv gruppe på Facebook!

Det kan også være lurt å lage en gruppe på Facebook om temaet for kursene dine. En gruppe på Facebook er et separat sted der Facebook-brukere med sine private profiler kan bli medlem. Slik er innholdet som deles i gruppen, avgrenset til kun de personene som er med i gruppen som medlemmer. En slik gruppe er det perfekte stedet å samle mennesker som har samme interesse, og det kan bli et konstruktivt og lærerikt miljø for medlemmene. I tillegg får du en perfekt plattform til å promotere kurs innenfor temaet du vet medlemmene er interessert i! Lurt, ikkesant?

 

Tips nummer 3 samarbeid Samarbeid med andre kurstilbydere

Gjennom å finne andre kursbedrifter som har samme målgruppen som deg, og har kurs som er komplementære til dine egne kan dere jobbe sammen for å dra nytte av hverandres deltakere! Dette er en super måte å komme i kontakt med nye potensielle deltakere på en kostnadseffektiv måte.

 

Her kan dere jobbe sammen og promotere hverandres kurs på nettsidene og grupper på sosiale medier, eller til og med lage en kombinasjon av kursene for å få en spesiell “pakkeavtale” å tilby deltakerne! Hvor kult og unikt hadde ikke det vært?

 

Tips nummer 4 nyhetsbrev Send ut nyhetsbrev med informasjon om nye kurs

Nyhetsbrev er en fantastisk og gratis måte å nå ut til deltakere på, og du trenger ikke et fancy oppsett eller en dyr tjeneste for å gjøre dette. Det funker fint å lage en felles mail og sende ut til tidligere deltakere (som har samtykket til å få tilsendt slik informasjon selvfølgelig).

 

I slike nyhetsbrev kan du skrive om hva kursbedriften jobber med for tiden, reklamere for nye kurs, og selge inn re-sertifiseringer eller oppdateringskurs til gamle deltakere.

 

A drive effektivt oppsalg mot allerede eksisterende kunder er en av de mest effektive mulighetene for å øke omsetningen hos kursbedrifter! Vil du lese mer om hvordan du kan gjøre dette gjennom FrontCore sin administrative løsning, klikk her!

 

Tips nummer 5 livestream Livestream på Facebook

I tillegg til å legge ut poster på sosiale medier, kan du også gå et skritt videre og streame live. Livestreaming har vært en av de største suksesshistoriene for sosiale medier de siste årene, spesielt på Facebook. Siden Facebook lanserte denne muligheten i 2016 har Facebook Live tiltrukket over 2 milliarder seere, og tiltrekker seg 6 ganger så mange interaksjoner, 3 ganger gjennomsnittlig seerlengde og 10 ganger så mange kommentarer som vanlige videoer (tall funnet via Marketingland).

Dessuten er Facebook Live-formatet perfekt for å vise online eller e-læring. Eksempler på andre ting du kan gjøre er å ha en kursrelatert Q&A (spørsmål og svar), snakke om et spennende tema innenfor ditt felt, ha en demonstrasjon av noe som gjøres på kurs, eller til og med tilby et gratis introduksjonskurs!

 

Det er utrolig mye du som kurstilbyder kan gjøre for å promotere dine kurs gratis! Men om du vil bli synlig for målgruppen din, der de leter etter kurs, vil jeg avslutningsvis anbefale å sjekke ut Kursguiden.no sin markedsføringsløsning. Da er du der hvor kurssøkere leter etter kurs, og det er vel ikke noe bedre sted å være?

For å komme til markedsføringsløsningen til Kursguiden, klikk her!

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *