FrontCore logo
Blikkfanger

Hvordan gjøre nettsiden din til en deltakermagnet

av | aug 13, 2020 | Blogg, Hvordan få flere deltakere

hvordan gjøre nettsiden din til en deltakermagnet

Din nettside er ansiktet utad for din kursbedrift! Derfor er det viktig å optimalisere denne så den gir potensielle deltakere best mulig inntrykk av bedriften. I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du kan gjøre nettsiden din til en deltakermagnet blant annet ved et godt visuelt uttrykk og direkte påmeldingssystem!

 

Utseende og utforming

Utseende og utforming, også kalt det visuelle uttrykket til en nettside, består både av bilder, tekst og annen informasjon. Dette er det første dine potensielle deltakere ser når de kommer inn på nettsiden din, i tillegg er det inntrykket de vil sitte igjen med etter besøket. Det er derfor viktig at det visuelle uttrykket er gjennomført, ryddig og enkelt. Noen spesielt viktige elementer når det kommer til visuelt uttrykk er bilder, tekst og utforming som jeg nå skal gå nærmere inn på.

 

Bilder

Bilder er en viktig del av alle nettsider! Ved å bruke bilder riktig kan du både gi potensielle deltakere et innblikk i hvordan dere arbeider, og hva de kan forvente seg når de melder seg på et kurs. Bilder brukes også for å skape luft og gi farger og liv til nettsiden.

 

Bildene som velges bør være tatt på et kurs og være av menneskene som faktisk jobber i bedriften. Å bruke autentiske bilder gir potensielle deltakere et mye bedre bilde av bedriften enn å benytte seg av Stockphotos eller andre bilder tatt fra nettet.

 

Tekst

Teksten er en av de viktigste formidlerne av informasjon til dine potensielle deltakere. Det er viktig å tenke nøye over hva du skriver da lange og kompliserte tekster ikke er særlig inspirerende eller interessante.

 

Her er det lurt å holde det kort og godt! Skriv kort og informativt for å komprimere informasjonen mest mulig. Bruk gjerne også underoverskrifter og uthevet tekst for å fremheve den viktigste informasjonen.

 

Utforming

Tenk deg at du er en potensiell deltaker på utkikk etter informasjon, finner du enkelt det du leter etter? Her er det viktig å tenke deg at du aldri har vært på siden tidligere, og skal finne alt av relevant informasjon så fort som mulig. Det viktigste bør være tydelig på forsiden, her burde du kanskje ha kort informasjon om hvilke kurs som tilbys og direkte påmelding. Videre i hovedmenyen kan du ha mer utfyllende informasjon om kursbedriften.

Glasspaper er en av våre kunder som er et godt eksempel på et godt visuelt uttrykk! Med passende bilder, god utforming og passende lange og informative tekster gir nettsiden et ryddig og profesjonelt uttrykk. ​

Påmeldingssystem for direkte påmelding via nettsiden

Når potensielle kursdeltakere er inne på din nettside, er det en stor fordel om det finnes en direkte påmelding til kursene på siden. En slik påmeldingsfunksjon bør inneholde datoer og tidspunkt, i tillegg til lokasjonen på kurs. Det er ofte lurt å ha en oversikt med flere tilgjengelige datoer også, så deltakerne kan velge i forhold til sin timeplan. Her er et eksempel fra vår kunde Trygg Kurs som har samlet alle sine oppsatte kurs på en side!

Å ha en enkel og god påmeldingsfunksjon vil gjøre terskelen lavere for å melde seg på, enn for eksempel når en e-post må sendes og man deretter mottar informasjon om dato, tid og sted. Når man har et lettvindt påmeldingssystem som gjør det lett for deltakere å melde seg på, vil nettsiden naturlig bli en deltakermagnet også! Trenger du flere tips til hvordan du kan få påmeldinger direkte gjennom nettsiden din, kan du lese om det her. Ønsker du å få samme funksjon på din nettside som ble vist i eksempelet over, kan du lese mer om vårt påmeldingssystem her!

 

Enkel navigering på siden

Du har kanskje vært inne på nettsider tidligere der du ikke skjønner hvor du finner informasjonen du leter etter? Dette er en enkel feil å begå når man selv er kjent med innholdet. Det er alltid lurt å tenke seg at man er helt ny på en side, og skal finne informasjon uten noen forkunnskaper.

Noen gode spørsmål å stille seg er:

  • Skjønner jeg fort hva firmaet bak nettsiden driver med?
  • Er det en oversiktlig meny på forsiden jeg kan navigere videre fra?
  • Finner jeg enkelt informasjon om innholdet i kursene, dato, tid og sted?
  • Er det lettvindt å finne kontaktinformasjon om jeg har spørsmål?

 

Et eksempel på noen som har løst enkel navigering på en god måte, er vår kunde Babygruppen. Her skjønner deltakeren med en gang hva de driver med, og i hovedmenyen øverst til høyre finnes alt du trenger for videre navigering.

Håper du har fått noen nyttige tips til hvordan du kan gjøre nettsiden din til en deltakermagnet! Ta gjerne en titt innom våre kunder jeg har linket til i dette innlegget, for å se hvordan de har gjort sin nettside til en deltakermagnet ved bruk av blant annet et direkte påmeldingssystem!

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Forfatter: Frida Sundbye

Forfatter: Frida Sundbye

Digital Content Marketer

Relaterte artikler