FrontCore logo
Blikkfanger

Praktiske steg: Hvordan konvertere oppmøtebaserte kurs til kurs på nett?

av | mai 15, 2020 | Blogg, Kurs på nett

Den ekstraordinære situasjonen vi nå befinner oss i har ført til at mange kurs- og opplæringsleverandører nå tester å levere kurs og opplæring på nett for aller første gang. Siden overgangen fra klasseromskurs til nettkurs kan være en litt humpete vei, bestemte vi oss for å lage en liten veiledning til alle som nå er i ferd med å starte denne konverteringsprosessen, samt for de som er i gang og føler at de fomler litt i mørket.

Som med de to første vodcastene i vår nye vodcast-serie (Hvordan påvirker covid-19 kurs- og opplæringsmarkedet på kort og lang sikt og fordelene med kurs og opplæring på nett), slo vi oss sammen med våre favorittprofessor Andersen for å diskutere noen praktiske steg du kan ta for å lykkes med konverteringen fra oppmøtebaserte kurs til et kursformat på nett. Klikk på den røde avspillingsknappen på videoen over for å se hele videointervjuet, eller les videre dersom du foretrekker å få det hele oppsummert i tekstformat.

Husk også melde deg på vårt nyhetsbrev her for ikke å gå glipp av mer innhold som dette.

OK, la oss gå videre til sammendraget.

Hvordan konvertere klasseromskurs til nettkurs

Denne vodcasten er en diskusjon mellom Dag Lyster, administrerende direktør i FrontCore, og Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for entreprenørskap og strategi ved Norges Handelshøyskole, BI. Espen leder Digitalization Research Center ved BI, og er en autoritet innen nettbasert undervisning gjennom eget arbeid.

I denne vodcasten diskuterer Dag og Espen hvordan du best mulig konverterer det som opprinnelig var et klasseromskurs til å bli et vellykket kurs på nett. Nedenfor finner du et skriftlig sammendrag av diskusjonen.

De tre fasene du må gjennom

Espen trekker frem tre faser du må gjennom når du gjør et skifte fra klasseromsbasert kurs og opplæring til kurs og opplæring på nett. Her er et sammendrag av de tre fasene.

1. Kom deg på nett

Det første trinnet handler om digitalisering. Ta det materialet du allerede bruker til de oppmøtebaserte kursene dine og gjør det tilgjengelig på nettet. Ikke tenk for mye på å tilpasse formatene og gjøre det perfekt. Bare få det til å fungere.

For mange kurs- og opplæringstilbydere vil denne fasen også innebære å gjøre det de pleide å anse som sideaktiviteten deres om til å bli den nye hovedaktiviteten. Disse leverandørene har allerede teknologien de trenger på plass, nettopp fordi de allerede tilbyr deler av kursene sine på nett allerede. Disse har en stor fordel.

For andre betyr denne fasen å anskaffe en del ny teknologi, som for eksempel kamera, mikrofoner, og nye læringsplattformer. Disse må bruke tid på å lære verktøyene samtidig som de bruker dem. Her er det ingen tid å miste.

I begge disse tilfellene må leverandøren huske å kommunisere og fortelle studentene om hva som foregår. De må vise at de bryr seg om deltakerne, selv om alt kanskje ikke fungerer helt optimalt – ennå. I denne første fasen er deltakerne dine veldig tålmodige og har høy grad av forståelse. Dette betyr at du kan prøve ditt beste og forbedre deg underveis. Men husk: Deltakernes tålmodighet er ikke der for alltid.

2. Tilpass kursene til den nye leveransemåten og formatet

Når du har fått alt over på nett og føler at du har fått hodet over vann, er tiden inne for å gjøre noen justeringer med formatet ditt.

Hvorfor? Fordi det du gjør i det fysiske klasserommet ikke nødvendigvis fungerer like godt på nettet.

En typisk klasseromsøkt ser ofte ut som dette:

  • Instruktøren snakker foran deltakerne og bruker vanligvis en PowerPoint-presentasjon.
  • Etter presentasjonen er det diskusjon i klasserommet.
  • Noen ganger, på slutten av økten, avholdes en quiz eller test.

I stedet for å gjøre nøyaktig det samme i det virtuelle klasserommet, bør du gjøre noen justeringer som passer det nye formatet bedre. Her er noen forslag:

  • Del opp innholdet og aktivitetene i mindre deler, slik at du ikke tvinger deltakerne til å sitte foran en dataskjerm time etter time. Muligheten til å kunne gjøre dette er en av fordelene med opplæring på nett: Det er lett å dele den inn i kortere og mer spesifikke økter.
  • Instruktøren kan spille inn presentasjonen sin på video. Studentene kan dermed bestemme når og hvor de skal se på presentasjonen, og instruktøren kan gjenbruke videoopptaket senere.
  • Ha direktesendte økter med instruktøren og deltakerne, slik at deltakerne får sjansen til å stille spørsmål, samhandle og diskutere med hverandre. På denne måten kan du prøve å gjenskape fellesskapsfølelsen man får av å være i et fysisk klasserom.
  • Tenk på «omvendt klasserom»-strategien: Introduser deltakerne for læringsstoffet før felles samling i det virtuelle klasserommet. I det virtuelle klasserommet bruker dere heller tiden på å forbedre deltakernes forståelse gjennom diskusjoner og problemløsningsaktiviteter som instruktøren legger til rette for.

Og husk: Hva slags justeringer du bør gjøre, avhenger av hva slags kurs du leverer, hvem deltakerne dine er, og hva slags nettformat du bruker. Denne fasen handler om å tilpasse kursene din til det nettformatet du har valgt.

Steg-for-steg guide:

Hvordan lage et

vellykket nettbasert kurs

11 steg mot et nettbasert kurs

deltakerne dine sent vil glemme.

3. Endre forretningsmodellen din

Når du har konvertert hele eller mesteparten av kursene dine til nettformatet, må du gjenoppfinne forretningsmodellen din slik at den passer til den nye normalen til virksomheten din. Kostnadene dine, måten du markedsfører tilbudet ditt, hvordan du setter prisene dine og hvordan hele organisasjonen din fungerer, er jo nå blitt helt annerledes.

For eksempel: Hvis bedriften din betaler instruktørene dine basert på antall timer i klasserommet, er ikke dette en like fornuftig modell i den digitale verdenen. Selv om en instruktør lager en 30 minutter lang video til et nettkurs, tar det instruktøren sannsynligvis flere dager å lage videoen. Og når videoen først er blitt laget, kan instruktøren bruke den om og om igjen.

Det kan være vanskelig å ta disse beslutningene i den situasjonen vi er i akkurat nå. Men jo lenger vi befinner oss i den, jo mer bør du vurdere å gå inn i denne tredje fasen. Kanskje overgangen til å tilby nettbasert opplæring faktisk vil lønne seg uansett, uavhengig av utviklingen til koronautbruddet. Mye tyder på det.

De mest typiske feilene du begår når du konverterer klasseromslæring til e-læring

Når du skal flytte kurs og opplæring på nett, er det noen vanlige feil du bør prøve å unngå.

  • Å tro at dine nåværende beslutnings-, godtgjørelses- og administrasjonsmodeller vil fungere på samme måte som før. Du må gjøre justeringer, spesielt om du skal holde på lenge.
  • Å sentralisere enhver beslutning i konverteringsprosessen. La folk ta sine egne avgjørelser, eller i det minste ta en del av beslutningsprosessene. På denne måten vil alle føle eierskap til sin nye normalsituasjon.
  • Folk pleier å bekymre seg for å levere videoer av dårlig kvalitet og så videre. Slutt å bekymre deg. Bruk heller tiden din på å lære deg de nye verktøyene og gjør forbedringer underveis.
  • Å gjøre ting nøyaktig på samme måte som i det fysiske klasserommet. For eksempel er det å administrere diskusjoner på nett ganske forskjellig fra å gjøre det i et klasserom. På nett er det ofte mer utfordrende å få en god struktur, så her gjelder det å ta i bruk gode verktøy.
  • Å ikke stille de rette forventningene til studentene. Instruktøren kan ikke svare på e-post 24/7, selv om elevene har tilgang til kursmaterialet 24/7.
  • Mange instruktører glemmer å gi pauser under live nettundervisning. Det er lett å glemme det når man ikke kan kjenne på deltakernes energi på samme måte som i det fysiske klasserommet. Men kanskje er avbrekkene enda viktigere når deltakerne sitter klistret foran skjermen,

De viktigste suksessfaktorene ved konvertering av klasseromskurs til nettkurs

  • Finn riktig nettformat for den type kurs du lever og for målgruppen din.
  • Del kurset inn i små enheter som kan brukes på nytt om og om igjen.
  • Tenk på muligheten for å tilby de små enhetene alene og i kombinasjoner, slik at du kan tilby et bredere spekter av kompetansekombinasjoner/sertifiseringer.
  • Vurder å tilby ha et abonnementsbasert tilbud.
  • Finn de riktige verktøyene for opplæringen du skal levere.
  • Ha fokus på engasjement og læringsutbytte.

Tips til deg som gjør dette for første gang

Espen har laget en egen video der han snakker om fem ting du bør vurdere når du flytter kursene dine på nett. I intervjuet vårt nevnte han også følgende tips til instruktører som skal kjøre kurs på nett:

  • Se inn i kameraet.
  • Lyd er viktigere enn bildet.
  • Kjenn godt til det du skal lære bort og bry deg om menneskene på den andre siden. Hvis du alltid har dette i bakhodet, vil du lykkes.
  • Lær underveis.

Ikke gå glipp av innhold som dette

Jeg håper du likte vår tredje vodcast! Meld deg for nyhetsbrevet vårt, så gir vi deg beskjed når vi legger ut mer innhold som dette. Meld deg på her.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *