FrontCore logo
Blikkfanger

Hvordan påvirker korona-pandemien kurs- og opplæringsbransjen?

av | apr 20, 2020 | Blogg, Kurs på nett

Det er ingen tvil om at Corona-krisen har påvirket de fleste bransjer og markeder over hele verden. Jobber du i en virksomhet som tilbyr kurs og opplæring vet du at markedet ditt ikke er noe unntak.

Mens noen merker en økende etterspørsel etter den type opplæring de tilbyr (heldig!), opplever mange kurs- og opplæringstilbydere utfordringer relatert til både synkende etterspørsel og til det faktum at de nå må flytte tilbudet sitt på nett.

Ettersom et stort antall av våre kunder nå opplever akkurat disse utfordringene, bestemte vi oss for å se nærmere på hvordan korona-krisen påvirker kurs- og opplæringsbransjen. Både på kort og lang sikt.

For å finne ut av dette tok vi kontakt med Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved BI. Diskusjonene vi hadde med ham var så interessante og verdifulle at vi bestemte oss for å lage en vodcast-serie. Serien består av tre deler med følgende temaer:

  • Hvordan påvirker korona-pandemien kurs- og opplæringsmarkedet på kort og lang sikt? Fra viruskontrolltiltak til digital transformasjon og disrupsjon.
  • Fordeler med opplæring på nett, både for tilbydere og deltakere.
  • Hvordan tilpasse seg den nye normalen: Praktiske steg for hvordan du kan konvertere klasseromsbasert opplæring til nettformatet.

Se den første vodcasten øverst i innlegget. Og: ​Ikke gå glipp av de to neste videoene om fordelene med kurs og opplæring på nett, samt hvordan du kan konvertere klasseromskurs til nettformatet. Meld deg på nyhetsbrevet vårt her, så lover vi deg å gi deg beskjed når de to neste videoene er publisert.

 

Sammendrag av hvordan Covid-19 påvirker kurs- og opplæringsbransjen

Vodcasten overfor er en diskusjon mellom Dag Lyster, daglig leder i FrontCore, og Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved Norges Handelshøyskole. Espen leder Digitalization Research Center ved BI, og er en autoritet innen online undervisning selv gjennom sitt arbeid.

I vodcasten diskuterer Dag og Espen en rekke spørsmål knyttet til hvordan covid-19-pandemien påvirker opplæring- og kursmarkedet på kort og lang sikt. Her er et sammendrag av spørsmålene og svarene deres.

Hvordan vil pandemien påvirke økonomien generelt og treningsmarkedet spesielt?

  • Tilbydere som ikke er på nettet fra før av, må komme seg på nettet nå.
  • Mange kurs- og opplæringsvirksomheter vil lide, spesielt de som tilbyr opplæring som ikke er mulig eller optimal å gjøre over nett. Tilbydere vil ha utfordringer både fordi de sliter med å gå online og med rekruttering av deltakere.
  • Mange vil se et redusert behov for den type opplæring de tilbyr, mens andre vil oppleve mye høyere etterspørsel. Det hele avhenger av hvilke type kurs og opplæring man tilbyr.
  • Bransjen vil se mange endringer og konkurransen vil øke. Når du tilbyr kurs nett, konkurrerer du ikke lenger bare med andre tilbydere i samme by, men med tilbydere over hele verden.

Hvordan tilpasser kurs- og opplæringsbransjen seg til den nye situasjonen?

  • Det vi ser så langt, er at alt som innebærer å møtes fysisk blir avlyst. Noe opplæring flyttes på nettet, noe opplæring reduseres eller utsettes og noe blir avlyst.
  • Mange ser også nye muligheter i nye markeder fordi avstand ikke lenger er et problem med online kurs og opplæring.
  • Mange virksomheter sliter med det økonomiske og med å konvertere opplæringen til et online format.

Hvordan vil pandemien endre opplæringsmarkedet?

  • Markedet vil krympe. Kurs er for mange virksomheter en kostnad som de kan klare seg uten, i det minste på kort sikt. Mange virksomheter vil nok derfor prøve å spare penger på kurs og opplæring i disse dager.
  • Det vil være lommer med vekst: Mange vil miste jobben, noe som vil føre til en økning i etterspørselen etter visse typer kurs- og opplæring. Kanskje vil vi se et skifte fra jobbrelatering opplæring til at flere tar bachelor- og mastergrader.

Vil dette (At både etterspørsels- og tilbudssiden kollapser) føre til at opplæring og utdanning ikke blir motsykliske lenger?

  • Hvis du synes kunnskap er dyrt, kan du prøve dumhet. Folk vil trenge utdanning. Du må bare ta stegene på nett i mye større grad enn før.

Er det muligheter der ute akkurat nå for selskaper som er tilpasningsdyktige og innovative?

  • Tilbydere som allerede er på nett, er nå i stand til å flytte oppmerksomhet til deres online opplæringstilbud. De har allerede en viss kompetanse på dette, og det er en stor fordel i denne situasjonen.

Vil dette viruset påvirke vår tilbøyelighet til å velge klasseromskurs på lang sikt?

  • Sannsynligvis ikke. Som med mye ny teknologi, har vi en tendens til å tro at den vil erstatte alt. Imidlertid viser det seg ofte at det ikke gjør det. Vi vil se mye kurs og opplæring på nett akkurat nå, og det vil være en permanent økning i det, men vi vil også gå tilbake til å ha klasseromskurs etter dette. Dette fordi det er mange ting som er mer effektivt utført i fysisk samvær med andre, for eksempel gruppediskusjoner og praktisk undervisning og læring.

Er det digitale skiftet vi nå ser faktisk bare en etterlengtet endring som til slutt ville ha skjedd uansett?

  • Situasjonen vi nå er i akselererer absolutt utviklingen.
  • Fjernundervisning pleide å være et alternativ for de som ikke hadde råd til fulltidsopplevelsen eller som var på steder der de ikke kunne få tilgang eller ikke kunne reise. Det var «slektningen» til den virkelige opplæringen, og det var langt billigere og ikke alltid optimalt. Men, takket være den nåværende utviklingen, vil mye nettundervisning nå bli en like effektiv måte å levere kurs og opplæring på.

Mye av den nettbaserte opplæringen som vi ser akkurat nå, er såkalt «Akutt fjernundervisning» som ikke drar nytte av alle fordelene ved nettformatene. Tror du leverandører av kurs g opplæring vil gå tilbake til det gamle formatet når alt dette er over?

  • Det kommer an på hvor lang tid det tar før vi er tilbake til det normale. Vi ser for eksempel at det allerede påvirker rekruttering av studenter i høyere utdanning.
  • Kanskje, når folk nå ser fordelene med onlineformatet, vil de både velge og levere mer online opplæring i fremtiden.

Hva er de viktigste suksessfaktorene for å dra full nytte av nettformatene?

  • Du må fokusere på budskapet, på det du skal levere og ha tydelige læringsmål for deltakerne og studentene dine.
  • Finn en måte å få deltakerne til å føle seg som en del av en gruppe og få diskusjonene i gang, slik som i et fysisk klasseroom.
  • Få interaksjoner mellom deg og studentene og mellom studentene seg imellom.

Vi vil diskutere dette emnet videre i vår tredje vodcast. Meld deg på vårt nyhetsbrev her for å være sikker på at du ikke går glipp av den.

Hvordan tror du at bruk av nettformatet vil påvirke det konkurransen i kurs- og opplæringsbransjen, både på kort og lang sikt?

  • Du må nå skille deg ut på nye måter. Du kan ikke lenger bruke det geografiske argumentet. Folk kan nå velge kurs- og opplæringsleverandører over hele verden. Lokalt språk kan fortsatt være et konkurransefortrinn på verdensmarkedet, men husk at folk stadig blir bedre og bedre på engelsk.

For å oppsummere: Hva er truslene og mulighetene i denne situasjonen?

  • Det vil være et online skifte, og noe av det vil være permanent. Det betyr ny konkurranse og behov for en ny forretningsmodell for mange virksomheter.
  • Det vil være en reduksjon i det totale markedet, og noen virksomheter er ikke differensiere seg nok og er for trege til å komme seg på nett. Mange vil derfor gå ut av virksomhet.

Hvordan skal tilbydere i bransjen tilpasse seg denne virkeligheten, og hvor raskt trenger de å handle?

  • De må komme seg på nettet så snart som mulig. Bare ta det du har og flytt det på nettet, og vis at du bryr deg om kundene dine. Og husk at dette bare er kortsiktig. Du må tenke annerledes når du gjør dette på lang sikt. Da vil du trenge en helt ny forretningsmodell.

Du skal aldri kaste bort en krise. Hva kan vi lære av dette?

  • Tenk på hvor mye tid du bruker på å ta beslutninger, både nå og i fremtiden. Trenger du virkelig et år for å finne de riktige verktøyene? I en krise er beslutningsmodellen annerledes. Prøv noe, finn ut av ting og følg med. Kundene dine er villige til å godta eksperimentene dine i situasjoner som dette. Ha riktig holdning; kom deg på toppen av krisen. Behandle den som en mulighet. Vi må tilpasse oss og være oppfinnsomme.

Ikke gå glipp av det!

Vil du lære mer om fordelene ved kurs og opplæring på nett, samt hvordan du konverterer klasseromskurs til nettformatet? Meld deg på nyhetsbrevet vårt, så lover vi å gi deg beskjed når de to neste videoene er oppe. Meld deg på her.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *