FrontCore logo
Blikkfanger

Fordeler ved kurs og opplæring på nett – både for tilbyder og deltaker

av | apr 24, 2020 | Blogg, Kurs på nett

Uansett om du så vår forrige vodcast med Espen Andersen (Der vi snakket om hvordan COVID-19-pandemien påvirker kurs- og opplæringsmarkedet) eller ikke, vet du sannsynligvis at nettbasert kurs og opplæring er tingen akkurat nå.

Men hvilke fordeler finnes egentlig ved nettformatene, både for de som leverer opplæringen og for de som mottar den?

Vi slo oss sammen med vår favorittprofessor Espen Andersen nok en gang og tok et dypdykk i dette emnet i vår siste vodcast. Klikk på den røde avspillingsknappen på videoen over for å se diskusjonen, eller les videre om du foretrekker å få det hele oppsummert i et tekstformat.

Og forresten! Denne vodcasten er del to av vår nye vodcast-serie. Meld deg på vårt nyhetsbrev her for å unngå å gå glipp av neste vodcast der vi går gjennom praktiske trinn for hvordan du kan konvertere klasseromsbasert opplæring til nettformatet.

Okay, la oss gå videre til sammendraget.

 

Sammendrag: Fordelene med kurs og opplæring på nett – fra både tilbyder og deltaker sitt perspektiv

Denne vodcasten er en diskusjon mellom Dag Lyster, administrerende direktør i FrontCore, og Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for entreprenørskap og strategi ved Norges Handelshøyskole, BI. Espen leder Digitalization Research Center ved BI, og er en autoritet innen nettbasert undervisning gjennom eget arbeid.

I denne vodcasten diskuterer Dag og Espen fordelene ved kurs og opplæring på nett, fra både leverandørens og deltakerens perspektiv. Nedenfor finner du et skriftlig sammendrag av diskusjonen.

De spennende trendene rundt e-læring

  • Markedet for e-læring vil nå 325 milliarder dollar i 2025. Dette er tall som ble anslått før vi så virkningen av COVID-19.
  • I 2017 brukte om lag 77% av amerikanske selskaper nettbasert opplæring. Hele 98% planlegger å inkludere det i sine opplæringsprogram innen 2020.
  • E-læring for selskaper vokste med 900% fra 2001 til 2017.

Hva er de største fordelene for kurs- og opplæringsleverandører som tilbyr kurs på nett?

  • Når du har utviklet et online kurs kan du tilby det hvor som helst i verden, og det er lave kostnader forbundet med å ha flere studenter.
  • Formatet er tilgjengelig for alle som leverer kurs og opplæring. Det betyr at du ikke lenger konkurrerer mot andre leverandører i din egen by eller ditt eget land – men med hele verden. Du må tenke på dette som en fordel. Dette er en mulighet for å nå nye markeder.
  • Kostnadsmodellen endres. Du vil ha mye høyere kostnader på produksjon av kursets innhold, distribusjonskostnadene vil bli veldig mye lavere. Du har heller ingen kapasitetsbegrensninger.
  • Dersom du er flink til å levere kurs på nett, kan du enten utmerke deg ved å være veldig god på markedsføring, eller ved å være virkelig god til å skille deg ut.
  • Du kan levere kurs og opplæring til en spesifikk kunde ved å tilpasse tilbudet etter deres spesifikke behov. Oppsøk store selskaper og se hvordan karrierestigene ser ut i selskapene. Finn ut hva ansatte må lære for å komme til neste trinn. Tilby deretter kurs for akkurat dette.

Nettkurs og nettundervisning gir økt fleksibilitet og produktivitet for leverandøren

  • Du trenger ikke å ha et fysisk klasserom lenger med de medfølgende plassbegrensningene dette gir.
  • Du trenger ikke å betale leie av lokaler.
  • Instruktører kan undervise fra hvor som helst.

Denne fleksibiliteten kommer også med noen kostnader:

  • Det er mye vanskeligere å fange vedvarende oppmerksomhet fra deltakerne dine
  • Det krever en annen tankegang, en annen teknologi og tenkning for å fremme samhandling mellom instruktøren og deltakerne.

Fordelene for deltakerne og selskapene som velger nettbasert opplæring

  • Fordelene for selskapene finner vi i kostnadene og det store utvalget av hva du kan gjøre tilgjengelig. Selskapene kan tilby tusenvis av kurs i stedet for å ha en kontrakt med kun en eller to opplæringsleverandører.
  • For deltakerne har du friheten til å ta kurs og opplæring når og hvor du vil

Myten sier at det er mindre effektivt å gjøre nettbasert læring. Statistikken sier noe annet.

  • Statistikken viser at e-læring øker læringsutbyttet med 25-60%.
    • Deltakeren kontrollerer læringsprosessen og fremskritt selv.
    • De kan få tilgang til materialene så ofte de vil, gjennomgå det som er vanskelig flere ganger, og ta quizer på nytt hvis de mislykkes.
    • Deltakeren kan ta kurset på et tidspunkt som passer og i et tempo som passer seg selv og egne behov.

Nettbasert læring betyr at det er mer konkurranse, noe som er bra for den som skal lære. Dette er fordi høyere konkurranse driver innovasjon, og øker behovet leverandørene har for å være virkelig gode på det de gjør. At flere leverandører tilbyr kurs og opplæring på nett øker også antall tilbud den lærende kan velge mellom.

  • Det pleide å være slik at nettbaserte kurs var for de som ikke hadde råd til å dra på oppmøtebaserte kurs. Men nå som teknologien er bedre, kameraene, mikrofonene, alt, ser vi en endring i dette. I noen tilfeller er til og med kurs på nett ansett som bedre enn de oppmøtebaserte kursene.
  • For noen typer opplæring, som for eksempel veldig skreddersydd opplæring som man plutselig får behov for, er det en stor fordel at deltakeren kan frigjøre seg fra tid og sted og ta opplæringen når som helst.

E-læring er vanligvis rimeligere enn klasseromsbasert opplæring

  • E-læring er som regel billigere for deltakerne. Unntakene er tilfeller der du betaler for spesielle sertifiseringer, et godkjenningsstempel eller en eksamen.
  • I nettformatet mangler vi fortsatt kurs og opplæring der oppbygningen tillater deg å bygge en grad med ulike kurs, nærmest som med legoklosser. Kanskje vil COVID-19 bidra til at vi snart ser dette.
  • Når flere sertifiseringer og eksamener kan tas på nett, vil mye mer opplæring være tilgjengelig på nett også.

Hva kan vi si om læringsutbyttet til de som deltar i en e-læring kontra klasseromsbasert læring?

  • Det meste av kurs og opplæring som du finner på nettet er ferdighetsbasert eller kunnskapsbasert. Det som er mye vanskeligere å lære på nett er ting som involverer personlig utvikling, som lederegenskaper og kommunikasjonsevner. For at deltakerne skal lære det, trenger de å øve. Dette kan være utfordrende å få til på nett.
  • Noe av det som ofte øker læringsutbyttet av nettbasert læring, er det faktum at formatet lar deltakeren innta læringen i mindre bolker, og innholdet er også ofte utformet mer pedagogisk korrekt med bilder og filmer o.l.

Det er mye snakk om miljøvennlige løsninger i dag. Er e-læring det grønnere alternativet i kurs- og opplæringsbransjen?

  • Nettbaserte kurs krever 90% mindre energi og har 85% mindre Co2-utslipp per student enn tradisjonelle klasseromskurs.
  • Ofte unnlater man å vurdere denne type kostnader når man utformer et opplæringsløp.

Hvilke muligheter kommer med det å tilby opplæring i nettformat?

  • Omtrent 600 millioner mennesker abonnerer på nettbaserte læringsapplikasjoner i dag. Vi ser at mobillæring er i stor vekst.
  • 80% av alle mennesker har en smarttelefon, og 80% av millenials-generasjonen har smarttelefonen på seg hele tiden.
  • 70% av alle YouTube-videoer blir sett på via en mobil enhet.
  • Skal du utforme kurs i nettformatet, må du også passe på at det fungerer på en mobilskjerm. På denne måten gjør du det mulig for brukerne å konsumere innholdet hvor som helst.

Det er i utgangspunktet fem fordeler med opplæring på mobil:

  1. Tilgang: Deltakeren kan lære hvor som helst
  2. Bekvemmelighet: Deltakeren kan lære når han får ledig tid
  3. Læringsutbytte: Fordi du som leverandør må være flink og skarp med innholdet
  4. Akselerasjon: Deltakeren får øyeblikkelig tilgang
  5. Hastighet: Veldig raskt å rulle ut

Vi vil stadig se en økning i «mobile first» når det kommer til kurs og opplæring.

 

Ikke gå glipp av neste vodcast!

Vil du lære om hvordan du konverterer klasseromskurs til et format som fungerer på nett? Meld deg på nyhetsbrevet vårt, så lover vi å gi deg beskjed når den neste videoen er oppe. Meld deg på her.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *