Verdien av å bruke mikrolæring og lage mikrokurs
Mange står overfor utfordringen med å tilegne seg ny kunnskap effektivt, særlig hvis man står midt i en travel periode på jobben. Da er tid en knapp ressurs og oppmerksomhetsspennet er heller hva det normalt er. Hvis man har ansvar for kompetanseutvikling på en arbeidsplass, eller man tilbyr kurs til opplæring, må man forholde seg til dette på best mulig måte. Mikrolæring, som er korte, lettfordøyelige leksjoner, kan være en god løsning som både er fleksibelt, engasjerende og ressurseffektivt. Her forklarer vi fordelen ved mikrolæring, hvordan du kan utvikle mikrokurs og verdien av å vurdere mikrolæring på arbeidsplassen.
Hva er mikrolæring?
Mikrolæring kjennetegnes av korte, aktive leksjoner for å løse et spesifikt problem eller informere om et utvalgt fenomen eller tema. Det er med andre ord konsentrerte doser av læring, som er hyppig brukt på arbeidsplasser som en del av videreutvikling og kompetansebygging.
Man bruker ulike innholdsformater som stimulerer til engasjement og konsentrasjon i små doser. Leksjonene kan vare så kort som 3 til 5 minutter og de er derfor enkle å integrere i hverdagen, enten man gjennomføre mikroleksjonene som en del av arbeidsdagen eller på eget initiativ i fritiden sin.
Forskjellen mellom mikrolæring og e-læring
Mikrolæring er en annen form for e-læring, men deler mange av de samme fordelene som digital læring har. Den store forskjellen ligger i de korte, intensive leksjonene som mikrolæring er kjennetegnet av.
Innholdsformater i mikrokurs
Video
Fokuserte videoer som varer mellom 1 til 5 minutter og forklarer et fenomen eller konsept. Dette kan bidra til at deltakeren lærer en funksjon eller ferdighet raskt og nøyaktig. Det kan være forklaringer, veiledninger eller animasjoner. Har du allerede noen opplæringsvideoer kan du vurdere å bryte dem ned i mindre snutter og levere dem i forskjellige leksjoner.
Infografikk
Visuell infografikk kombinerer tekst, ikoner, grafer og/eller bilder som bidrar til å forklare fenomener eller prosesser på en enklere og mer fordøyelig måte.
Podkast
Lydklipp som varer mellom 3 til 10 minutter kan stimulere dem som lærer best gjennom å lytte til noen andre forklare et konsept eller fenomen. Det er fleksibelt og praktisk. Har du en lengre podkast liggende kan du også klippe denne ned til mindre lydbiter.
Quiz
Bruk små quizzer til å teste kunnskapen til deltakeren og sjekke forståelsen før et mikrokurs og etter de har gjennomført leksjonene dine. Dette er en aktiv form for læring som stimulerer konsentrasjonsevnen og konkurranseinstinktet. Dette gjør styrker og svakheter veldig tydelig.
Hvorfor øker etterspørselen etter alternative læringsmetoder?
Vi lever i en tid med jevn og økende etterspørsel etter muligheter for videreutvikling og kompetanseheving på norske arbeidsplasser. For den enkelte medarbeider representerer «upskilling» en viktig vei til selvrealisering og personlig vekst. Samtidig eksisterer det klare økonomiske fordeler for arbeidsgiveren å investere i sine ansattes kompetanse.
Læring er for mange selve nøkkelen til trivsel og engasjement i arbeidshverdagen. Å bli stimulert og utfordret faglig påvirker i stor grad medarbeidernes lojalitet og ønske om å bli værende i bedriften. Risikoen for at dyktige medarbeidere søker nye utfordringer øker betraktelig dersom ledelsen ikke prioriterer og tilrettelegger for kontinuerlig læring og utvikling.
Dagens medarbeidere forventer og krever i økende grad muligheter for kompetansepåfyll som en integrert del av jobben. Dette sammenfaller med lederes behov for kunnskapsrike team som kan sikre bedriftens konkurransekraft i et dynamisk marked. Mikrolæring kan derfor være en god løsning for mange bedrifter. Tradisjonelle, tidkrevende kursformater appellerer ikke til alle ansatte, og med en stadig yngre generasjon på vei inn i arbeidslivet, øker behovet for mer fleksible, tilgjengelige og intensive læringsforløp som enkelt kan integreres i arbeidsdagen.
Andre trender som rører seg i bransjen
- Nanolæring – enda mindre og mer fokuserte leksjoner
- Spillifisering – læring gjennom spillelementer som kan øke engasjementet
- VR-læring – læring som simulerer realistiske problemstillinger
- Maskinlæring – læring ved hjelp av kunstig intelligens og store språkmodeller
Mikrolæring i en kursvirksomhet
Driver du en kursvirksomhet, kan det være nyttig å investere tid og ressurser i å utvikle mikrokurs. Disse kan du tilby bedrifter som ønsker å gi deres ansatte muligheten til å lære mer effektivt sammen med andre ansvarsområdene sine. Hvis du skal tilby mikrokurs, er det viktig at du prioriterer en rimelig modell og sikrer at designet er interaktivt og tilpasset etter små leksjoner.
Prøv FrontCore's Learning Management System (LMS)
Som kurstilbyder kan du sette sammen engasjerende kurs i vårt LMS. Her får du et komplett kursredigeringsverktøy der du kan integrere videoer, bilder, tekst og quizer direkte i kursene dine, hvilket hever brukeropplevelsen. Verktøyet lar deg ikke bare effektivt administrere all din e-læring, men kan også integreres med FrontCore kursadministrasjon der du enkelt administrerer andre kurstyper, som oppmøtebaserte kurs eller direktesendte digitale kurs.
Slik kan du praktisere mikrolæring
1. Avklar målet med læringen først
Når du skal definere målet med læringen og mikrokurset ditt, er det en god idé å definere en spesifikk deltakerprofil. Denne profilen kan du bruke til å forestille deg «den ideelle kursdeltakeren» som ikke bare ser verdi i kurset ditt, men som lærer best gjennom mikrolæring. Her bør du tenke over hvilke utfordringene denne personen har, hvordan den lærer best og hvordan du kan innfri dens behov best mulig.
Dette henger sammen med hvilket læringsutbytte man ønsker at deltakeren skal sitte igjen med, samt hvilke forventninger de har til kurset ditt og det læringsutbyttet som kurset kan realisere. En god forståelse for hvilke mål de potensielle deltakerne dine har, gjør det nemlig lettere å presisere innholdet i læringsmateriellet og utforme et mikrolæringsforløp som innfrir deres forventninger og ønsker.
2. Velg riktig format
Det finnes flere kursdesign i et mikrokurs akkurat som det gjør et alminnelig e-læringskurs. Dette sørger for at det er den nødvendige strukturen i kurset, for eksempel i form av moduler eller leksjoner. Det aller viktigste når du prioriterer mikrolæring, er å bruke engasjerende, intensive innholdsformater som pirrer interessen til deltakerne og holder dem interesserte.
Du kan velge mellom disse forskjellige formatene:
- Video
- Quiz
- Meldinger
- Infografikk og visuelt innhold
- Podkast
3. Lag innhold som passer til formatet
Når du har valgt innholdsformatet, for eksempel hyppig bruk av små videoer, og tatt et valg omkring struktur, for eksempel et par leksjoner med videoinnhold i en av modulene, kan du begynne med den praktiske gjennomføringen av innholdet. Moduler er overordnede temaer gjennom kurset som man deler opp i mindre leksjoner. I mikrolæring kan man tilby en modul med flere leksjoner eller velge et par forskjellige moduler som er intensive.
Engasjement er nøkkelen til hvorfor mikrolæring er en effektiv læringsmetode. Du skaper engasjement ved å ta i bruk forskjellige innholdsformater og ved å sørge for at læringsmateriellet som du presenterer er variert. Det er også viktig at det er tilpasset deltakernes forventninger og at det innfrir deres behov.
3. Vurder andre interaktive elementer hvis mulig
Engasjerende innhold er ofte ikke nok til å sikre et godt læringsutbytte. Derfor anbefaler vi at du legger opp til pauser underveis, eller interaktive diskusjoner. Slike sosiale elementer der for eksempel kolleger kan diskutere en av leksjonene er gull verdt for å praktisere hva de har gjennomgått og potensielt allerede lært i kurset.
4. Test mikrokurset før lansering
Det kan være en god idé å teste mikrokurset før du lanserer. Hvis du jobber i en større bedrift og skal bruke det til videreutvikling på arbeidsplassen, kan du for eksempel hente ut et utvalg av medarbeidere som kan prøve formatet først. Noen verdsetter for eksempel at man kan ha mikrokursene tilgjengelig fra mobiltelefonen. Slik innsikt er gull verdt når du er i utviklingsfasen av kurset.
5. Lansering
Du har gjort alle forbedringer etter testen, er du klar til lansering. Avhengig av om du produserer et mikrokurs til internt bruk på arbeidsplassen, eller om du er en kurstilbyder som skal selge kurset til andre bedrifter, er det noen hensyn du må ta.
Markedsføring og salg
Som kurstilbyder, bør du ha lagt en solid markedsføringsplan før du trykker på den grønne knappen. I denne planen må du vurdere hvordan du kan vekke målgruppens interesse, som har vært den røde tråden gjennom de tidligere trinnene. Du bør innhente mer målrettet data om målgruppen som du kan bruke til å markedsføre nettkurset på dine sosiale medier og på nettsiden din, og du kan finne tips til hvordan du gjør dette her.
Tett forbundet med lansering og markedsføring er salg. Også når du selger nettkurset, bør du legge en plan for den beste taktikken. Her anbefaler vi at du setter deg noen målsettinger for hvilke økonomiske resultater du vil se. Du kan gjerne sette andre forretningsmål og KPI-er for hvordan du skal selge nettkurset ditt.
Evaluering
Enten du er kurstilbyder eller jobber med et mikrokurs på arbeidsplassen, bør du alltid beregne inn tid og ressurser på å samle inn tilbakemeldinger. Her kan du få verdifull feedback som vil være veiledende for hvordan du kan forbedre kurstilbudet ditt og gjøre forretningen din enda mer lønnsom.
Få flere tips: Slik lager du et nettkurs
Fordeler med mikrolæring
- Mikrolæring kan gjennomføres hvor og når som helst, i korte eller intensive tidsperioder
- Det krever lite innsats fra den enkelte deltakeren – og bedrift eller kurstilbyder
- Det er en engasjerende og morsom øvelse som deltakeren setter pris på
Tilgjengelig og fleksibelt
Har man en travel hverdag, kan man ta mikrokurset når og hvor som helst. Dette er en av de største fordelene som man også tilegner tradisjonell e-læring, men ved at leksjonene i mikrokurs også er intensive og fokuserte, åpner det opp for at deltakerne kan gjennomføre en leksjon mellom møter eller er på farten og har noen minutter til overs.
Tidseffektivt fokus
Deltakere som tar mikrokurset, slipper å absorbere store mengder informasjon og overvelde seg selv med masse informasjon på en gang. Den viktigste informasjonen blir formidlet kort og presist, som øker sannsynligheten for at man ikke blir overstimulert og faktisk husker den viktigste informasjonen man har blitt fortalt. Økt stimuli, bruk av repetisjon og at man merker den øyeblikkelige effekten av læringen påvirker også opplevelsen.
Kostnadseffektiv prosess
Det tar mindre tid å utvikle mikrokurs sammenlignet med alminnelige kurs, og derfor kan man produsere dem med mindre ressurser og lavere kostnader. Som bedrift kan man dra nytte av tjenester og løsninger som en kurstilbyder tilbyr, og som kurstilbyder kan man bruke digitale løsninger som en kursplattform eller læringsplattform for å effektivisere denne prosessen.
Engasjerende innhold
Korte og varierte leksjoner oppleves ofte mer engasjerende og mindre overveldende sammenlignet med tradisjonelle kurs. Å lære gjennom videoer eller quizzer er morsomt, noe mange setter pris på. Samtidig er den umiddelbare mestringsfølelsen etter å ha fullført en leksjon motiverende og kan oppmuntre til videre læring.
Mikrolæring på arbeidsplassen
Mikrolæring er en fleksibel og lite krevende tilnærming til kompetanseutvikling på arbeidsplassen. Fordelen med denne metoden ligger i de korte, fokuserte modulene som stimulerer til læring i små, håndterbare porsjoner. Disse små dosene med læring, kombinert med den fleksible tilgjengeligheten, gjør mikrolæring til en effektiv læringsmetode for flere.
Mange opplever mikrolæring som mer overkommelig i en hektisk arbeidshverdag. Det er en dynamisk læringsmetode, særlig når man benytter videoformater som kan formidle informasjon. Her kan man skape engasjement på få minutter. Mikrolæring er dessuten godt egnet for personer med begrenset tid eller kortere oppmerksomhetsspenn, da informasjonen presenteres i lettfordøyelige enheter. Hver modul konsentrerer seg om et spesifikt tema, noe som forbedrer både fokus og evnen til å huske det man har lært.
En sentral fordel er at mikrolæring gir ansatte umiddelbar tilgang til relevant kunnskap, akkurat når de har behov for det. Dette er skreddersydd for den moderne arbeidstakeren som ønsker å tilegne seg ny kunnskap og nye ferdigheter raskt og effektivt. Ved å fokusere på et avgrenset område om gangen, blir læringen målrettet og oppleves ikke som en tidstyv eller en ekstra belastning i arbeidsdagen. Det høye tempoet og de konsentrerte øktene gjør det enklere å absorbere og anvende ny informasjon.
Potensielle utfordringer
Legg merke til at det ikke nødvendigvis er den mest gunstige løsningen hvis man skal tilegne seg komplekse ferdigheter eller lære om avanserte prosesser. Man kan heller ikke gjøre mikrolæring og arbeidsoppgaver samtidig, dette er fortsatt noe som skal avsettes tid til, selv om det krever mindre tid og ressurser sammenlignet med eksempelvis tradisjonell e-læring.
Mikrokurs kan være effektive
Det er derfor viktig at mikrokursene er tilpasset til den enkelte deltakeren
- Tilpasset den enkelte deltakeren: Folk har ulike behov og lærer i ulike tempo som du kan imøtekomme ved å skreddersy innholdet etter den gruppen av mennesker eller den enkelte personen
- Målrettet og engasjerende innhold: Det er viktig at innholdet er målrettet og har en klar funksjon. Samtidig må det være engasjerende, særlig hvis man skal forklare komplekse begrep eller prosesser.
- Bli en del av de andre arbeidsoppgavene: Det må kunne integreres i arbeidshverdagen og bli en naturlig del av de andre arbeidsoppgavene.
Bruk digitale verktøy strategisk
Med FrontCore sin digitale læringsplattform kan du utforme kurs som kan tas hvor og når som helst, og integrere den med ditt system for kursadministrasjon for å administrere hele kurstilbudet ditt. Med solide verktøy og en klar bevissthet om hvordan du kan lære bort og oppmuntre til læring, kan opplæringsforløpet bli enda mer smidig.
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 20 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Tjenester
Relaterte artikler
Hva er asynkron læring, og hvordan bruke det i kursvirksomheten din?
Asynkron læring gir deltakerne frihet til å lære i eget tempo – når det passer dem best! I dette innlegget viser vi hvordan du kan bruke denne fleksible metoden i din kursvirksomhet for å levere engasjerende og skalerbare nettkurs.
Hva er formativ vurdering, og hvordan kan jeg bruke dette som kurstilbyder?
Lær hvordan du bruker formativ vurdering for å styrke læringsutbyttet i kursene dine. Få konkrete tips til hvordan du kan vurdere deltakere underveis – og tilpasse undervisningen for bedre resultater.
LMS: Hva er det, og hvordan bruker man læringsplattformen?
Hva er egentlig et LMS, og hvordan kan du bruke det til å skape bedre læring – for deg, dine ansatte eller kursdeltakere? I denne guiden får du svar på alt du trenger å vite om læringsplattformer, funksjoner og bruk i praksis.
0 kommentarer