Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table

Gamification i opplæring: 4 måter å bringe spill inn i klasserommet

Instructor explains a concept to a group of participants sitting by a table
Hva er egentlig gamification, og hvorfor bør du bruke det i opplæring? Hvordan kan du bruke gamification for å gjøre undervisningen mer leken, balansere mer seriøst læringsmateriell og drive engasjement og fremgang i læring hos dine kursdeltakere?
Blikkfanger

I dette blogginnlegget ser vi på hvordan du kan bruke gamification for å gjøre undervisningen mer leken, balansere mer seriøst læringsmateriell og drive engasjement og fremgang i læring hos dine kursdeltakere.

Før vi ser på ulike måter du kan innføre gamification i klasserommet, tar vi en titt på hva gamification er og hvilke fordeler gamification kan ha.

Hva er gamification?

Gamification, oversatt til spillifisering på norsk, er bruken av spilldesignelementer og spillprinsipper i situasjoner utenfor spill-sammenheng. Målet er å maksimere læreglede og engasjement gjennom å fange elevers interesse og inspirere dem til å fortsette å lære.

Spillifisering utnytter naturlige psykologiske behov i mennesker: Konkurranseinstinkt, ønske om å lykkes, higen etter status, evne til altruistisk samarbeid, tilfredshet ved å fullføre oppgaver og selvrealiseringsbehov.

Bruk av teknikker innen gamifisering kan bidra til økt deltakelse, høyere engasjement, motivere til problemløsning, gi mestringsfølelse og øke læring.

Metodene innen spillifisering er mange. Her er noen av de vanligste metodene:

  • Bruk av fremdriftsindikatorer som poeng og score
  • Tavle med topplister
  • Utmerkelser for betydelige prestasjoner
  • Knytte sammen oppgaver med historiefortelling
  • Umiddelbar tilbakemelding
  • Konkurranse
  • Ulike nivåer med gradvis stigende vanskelighetsgrad
  • Illustrasjoner av prosentandel av en oppgave som er utført
  • Øyeblikkelig tilbakemelding
  • Samarbeid

Gamification brukes innen en rekke ulike områder, blant annet innen markedsføring, rekruttering og fysisk trening. Teknikken er spesielt mye brukt innen læring – også for voksne.

Gamification Colorful Icons Set

Gamification i opplæring

Siden spillere frivillig tilbringer utallige timer med spill og problemløsning, har forskere, lærere og instruktører undersøkt måter å utnytte videospillets makt for motivasjon og bruke dette i klasserommet.

Spill i ulike former øker motivasjon gjennom engasjement. Og er det et sted engasjement er viktig, så er det under opplæring.

Spillifisering av opplæring opererer under forutsetningen om at samme type engasjement som spillere opplever i spill, kan oversettes til en pedagogisk kontekst og brukes for å legge til rette for læring og påvirke elevatferd i en positiv retning.

Det er viktig å legge til at spill ikke kan erstatte pedagogikk, men det kan brukes til å forbedre den generelle læringsopplevelsen.

Kvinne underviser med gamification

Fordeler med gamification i opplæring

Gamification i opplæring kan by på en rekke fordeler, blant annet:

  • Studentene føler eierskap over egen læring
  • Mer avslappet atmosfære når det kommer til å gjøre feil, siden elevene bare kan prøve igjen
  • Mer moro i klasserommet
  • Læring blir synlig gjennom fremdriftsindikatorer
  • Studentene får kjenne på måloppnåelse og mestringsfølelse
  • Studentene kan oppdage egen motivasjon for læring
  • Studentene kan utforske forskjellige identiteter gjennom forskjellige roller i rollespill
  • Studentene er ofte mer komfortable i spillmiljøer

Hvordan kan jeg bruke gamification i klasserommet?

Det finnes en rekke ulike måter å introdusere gamification til klasserommet og for kursdeltakerne dine. Her nevner vi noen metoder som vi håper kan gi deg noen idéer om hvordan du selv ønsker å innføre gamification.

1. Endre språket

I stedet for å referere til faglige krav med de typiske tilhørende akademiske termene, kan du bruke spill-lignende navn og uttrykk.

Eksempel:

Det å lage en presentasjon omtales heller som «å starte på et oppdrag», og å skrive en eksamen kan være å «beseire en kamp». Å fullføre en oppgave kan bli klassifisert som å «fullføre et oppdrag», og å utføre oppgaver med høyere vanskelighetsgrad kan være å «gå opp til neste level».

Achievement badges for gamification

2. Del ut belønninger

Belønn deltakerne dine med poeng, merker, fullføringsbevis, kursbevis eller priser, både underveis i kurset og ved fullført kurs. Gi belønning for nye ferdigheter, gjennomført opplæring og oppnådd fagkompetanse for å motivere elevene til å engasjere seg og jobbe hardt for å nå det endelige målet.

Eksempel:

Deltakerne mottar et nytt merke når de går opp i «level» (altså når de har fullført nok oppgaver). Når opplæringen er fullført og bestått, mottar deltakerne et fullføringsbevis/kursbevis. Ved betydelige prestasjoner kan du dele ut utmerkelser.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

FrontCore Employees representing the FrontCore team

About FrontCore

Over 3700 training providers use solutions from FrontCore – and that’s not without reason. FrontCore is one of Norway’s leading competence environments within cloud based systems for Training Management, Learning Management and Webmarketing. With over 23 years of experience from the training industry and our finger on the market pulse continuously, we help course and training providers achieve more efficiency and higher revenue.

Products

Relaterte artikler

Opplæring og onboarding av nyansatte

Opplæring og onboarding av nyansatte

En god onboarding kan være forskjellen mellom suksess og høy turnover. Lær hvordan du kombinerer opplæring, kultur og støtte for å sikre at nyansatte blir produktive, trives og blir værende i rollen sin.

les mer
Sosiokulturell læringsteori

Sosiokulturell læringsteori

Hvordan påvirker kultur, språk og fellesskap måten vi lærer på? Den sosiokulturelle læringsteorien forklarer hvordan samhandling og dialog skaper kunnskap. Les hvordan dette perspektivet kan forme kurs og opplæring.

les mer
Konstruktivisme

Konstruktivisme

Konstruktivisme handler om å lære gjennom erfaring, refleksjon og aktiv deltakelse. Utforsk hvordan denne læringsteorien ser på kunnskap som noe vi bygger selv, og hva det betyr for kurs, opplæring og utvikling av nye ferdigheter.

les mer