8 idéer til gjøremål når kursene dine må kanselleres
Det er fort gjort å føle på bekymringer, frustrasjon, redsel og håpløshet i den tiden vi nå er inne i.
For de som som jobber i event- og kursbransjen og som nå må avlyse samtlige sammenkomster, kan det være spesielt vanskelig å se lyset i enden av tunnelen.
Men som Martin Luther King Jr. så fint sa det: «Only in the darkness can you see the stars».
Istedenfor å skrive om hvor lite hyggelig det er å måtte avlyse kurs (for det kan vi jo alle være enige om at det er), la oss heller se hvordan du kan bruke den tiden du nå plutselig har fått frigjort fra kalenderen din.
Her er noen idéer til gjøremål du kan begi deg ut på for å få mest mulig ut av dagene fremover.
Flytt undervisningen over på nett
Innledningsvis tok jeg utgangspunkt i at du allerede har avlyst kursene dine. Men kanskje har du enda ikke gjort det, eller kanskje har du flere kurs i timeplanen lenger fremme som du er usikker på om det blir mulig å gjennomføre i et klasserom.
I så fall anbefaler jeg deg å bruke tid på å ta en titt på løsninger som lar deg gjennomføre nettundervisning eller holde nettkurs. Disse trenger ikke være alt for dyre, faktisk er det flere leverandører som reduserer prisene eller tilbyr perioder gratis nå som så mange har behov dem.
Hvilket system som er best avhenger av hvilke behov du har, men sjekk ut løsninger som Zoom, GoToMeeting, BigBluButton, eller ClickMeeting. Har du allerede testet ligennde løsninger må du gjerne dele anbefalinger i kommentarfeltet, slik at andre tilbydere kan la seg inspirere.
Få unnagjort utestående oppgaver
Du vet de oppgavene som du stadig flytter nederst i bunken av gjøremål?
Nå er tiden inne for å få disse unnagjort. Lag en oversikt over hvilke gjøremål dette er og gyv løs på listen din.
Er det ingen gjøremål som stikker seg sånn veldig ut nå som du faktisk prøver å tenke deg om, har jeg noen forslag.
Oppdater kursbeskrivelsene dine
Alle synes det er enkelt med klipp og lim. Dette resulterer ofte i at vi ofte bruker samme tekster om og om igjen, enten det gjelder nettsideinnhold, sosiale medier, e-poster vi sender ut eller andre informasjonsskriv. Slik er det også med beskrivelsene av kursinnholdet ditt.
Og det er jo synd, i og med at det er nettopp disse beskrivelsene som skal selge inn kursene dine.
Kanskje er tiden inne for å fornye tekstene du bruker for å lokke folk til å melde seg på kursene dine?
Har du noen nye sitater fra tidligere deltakere som kan være fine å fronte? Inneholder kursbeskrivelsene dine utdatert informasjon? Eller kan du kanskje skrive en mer fengende tekst?
Og for all del, ikke glem å SEO-optimalisere kursbeskrivelsen din. Du vil jo tross alt at potensielle deltakere skal finne deg når de gjør et googlesøk.
Les også: 13 tips: Kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere
Les også: 92 kraftfulle ord som hjelper deg med å selge kursene dine
Utforsk nye løsninger
Har du lenge vurdert å gå til anskaffelse av et eller annet nytt system eller løsning? Er tiden snart inne for å bytte ut løsningen du bruker for e-postmarkedsføring, eller ønsker du å publisere alle dine sosiale medier poster fra ett og samme system? Og hva med kursevalueringer, hadde det ikke vært enklere å hente inn det digitalt?
Nå kan du bruke tid på å utforske. Trenger du kjøpe og investere akkurat nå? Det er opp til deg, men utforske? Det bør du definitivt. Det gjør beslutningsprosessen enklere på et senere tidspunkt.
Book en demo. Skaff en gratisbruker. Last ned produktinformasjon. Se en video. Skriv en oversikt over hva du behøver, prioriteringsrekkefølge og hvordan ulike systemer kan dekke dine behov. Sørg for at du har grunnlag for å lande de systemene som vil kunne løfte kursvirksomheten din til neste nivå når tiden er inne.
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
Oppdater LinkedIn-profilen din
Jeg er nok ikke alene om å stadig tenke: «Huff, jeg må få oppdatert den profilen min snart». Hvis du kjenner deg igjen, synes jeg du bør skrive ned dette punktet på listen over ting du skal gjøre nå som det er mindre travelt.
Oppdater de ulike profilseksjonene dine, legg igjen anerkjennelser av nåværende og tidligere kollegaer. Skriv en artikkel eller publiser en oppdatering. Selv om du jobber hjemmefra, så trenger du ikke å se ut til å ha forsvunnet under jorden.
Organiser mapper og filer
Over tid blir det mange mapper og filer å holde styr på. Hva med en liten opprensking i systemet ditt?
Rens opp ved å slette bilder og dokumenter som du ikke har bruk for lenger, sorter filer i oversiktlige mapper og lag snarveier til de mappene du bruker ofte. Dette kan gjøre deg betydelig mer effektiv i tiden du har fremfor deg.
Gjør research
Det er kanskje vanskelig å legge konkrete planer i en usikker tid som dette. Men å gjøre ordentlig research, det er aldri bortkastet.
Enten du gjør en markedsanalyse, konkurrentanalyse, eller lærer deg best practice innenfor ulike områder som du jobber med – Nå kan du legge grunnlaget for planene og strategiene som skal hente deg inn igjen når situasjonen normaliserer seg og klasseromskursene begynner å rulle i gang igjen.
Kontakt noen du ønsker å jobbe med
Det er noe rart med det. I tider som dette blir vi nordmenn brått litt mer åpne for å bli kjent med nye mennesker og for å tenke litt utenfor boksen.
Har du lenge hatt en idé om et samarbeid du kunne tenke deg å gjøre? Eller kanskje er det noen du ønsker å få med på teamet ditt? Det blir kanskje ingen avtale med det første, men strekk ut en hånd og se hva du kan få til.
Lær deg noe nytt
Enten det er å levere bedre kundeservice, publisere annonser i Google Ads eller bli rå i Photoshop, er det noe jobbrelatert du kunne ønske du kunne eller var bedre i?
Ta et kurs på nett. Les et blogginnlegg. Finn en sertifisering. Se en video. Øv på nye ferdigheter. Dette er tiden for å utvikle deg selv og ferdighetene dine.
Trenger du litt inspirasjon? Sjekk ut disse 450 gratis nettkursene fra noen av verdens beste universiteter, eller støtt norske kurstilbydere ved å finne nettkurs på Kursguiden (Kryss av «nettbaserte» når du søker etter kurs, så får du kun opp kurs du kan ta på nett).
Hvordan bruker du tiden din?
Håper du fikk noen idéer til hvordan du kan bruke overflødig tid til noe fornuftig i tiden fremover. Har du selv noen forslag som andre kurstilbydere kan dra nytte av? Del i kommentarfeltet nedenfor og hjelp hverandre!
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få inn flere og bedre kursevalueringer
Tjenester
Relaterte artikler
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!
0 kommentarer