FrontCore logo

6 fallgruver kurstilbydere bør unngå i 2019

av | feb 4, 2019 | Blogg, Tips og triks

Fallgruver på vei til suksess

Hvilke vanlige feil må kurstilbydere passe på å unngå i 2019?

For et halvt år siden delte jeg et blogginnlegg hvor jeg trakk fram 8 nøkkelingredienser til vellykkede kurs- og opplæringsbedrifter. Nå som vi er godt i gang med det nye året, ønsker jeg å snu dette på hodet og se på hvilke vanlige feil som kurstilbydere må passe på å unngå det kommende året.

Et nytt år bringer nye muligheter til å nå viktige virksomhetsmål. For at din kursvirksomhet skal nå sine mål for 2019, er det viktig at du og dine er klar over hvilke potensielle fallgruver som kan forhindre dere i å oppnå suksess.

Mange kursvirksomheter faller i de samme fellene og gjør de samme feilene om og om igjen, år etter år. Tiden er inne for å sette lys på disse vanlige fallgruvene og gjøre 2019 til det året du sier farvel til dem for godt.

 

1. Overser behovet for egen utvikling

Når man jobber med å øke kunnskapsnivået og ferdighetsnivået hos andre, er det lett å glemme sitt eget behov for utvikling.

Dessverre er det alt for vanlig at mennesker som driver opplæring av andre forsømmer sin egen utvikling for å fokusere på utvikling av andre og på andre aspekter ved kursvirksomheten.

Men faktum er at kunnskaps- og ferdighetsutvikling er nødvendig for å drive virksomheten fremover, også for de som driver med kurs.

Dessuten er fordelene ved utvikling av egne ansatte så mange at det egentlig ikke finnes noen unnskyldning for å droppe det.

Du som driver med kurs er antakeligvis fullstendig klar over fordelene en virksomhet kan få ut av å fokusere på egen læring og utvikling. Jeg nevner likevel noen fordeler her:

  • Utviklingsmuligheter kan føre til høyere jobbtilfredshet, jobbengasjement og økt produktivitet.
  • Når virksomheten tilbyr utviklingsmuligheter er sannsynligheten for at ansatte forlater virksomheten betydelig lavere.
  • Ved å se på talentene du allerede har og utvikle deres ferdigheter videre, vil virksomheten din bli mer konkurransedyktig.
  • Ved kontinuerlig opplæring og utvikling av ansatte minsker risikoen for å bli utdatert.

Med andre ord: Ikke glem behovet for utvikling av menneskene i egen virksomhet.

 

2. Nøyer deg med det som har fungert tidligere

“You cannot evolve unless you are willing to change.” – Leon Brown

Med den raske teknologiske utviklingen i dagens informasjonssamfunn er det ikke lenger nok å holde seg til det som har fungert tidligere.

Du er nødt til å respondere på forandring og utvikle deg kontinuerlig dersom du ønsker å oppnå høyere ytelse, vekst og produktivitet i kursvirksomheten din.

Selv om det kanskje føles unaturlig å gi slipp på noe som har fungert tidligere, er det noen ganger nødvendig for at kursvirksomheten skal vokse og oppnå suksess.

Ikke hvil på laurbærene. Det vil bremse utviklingen til kursvirksomheten din.

 

3. Vurderer ikke nye muligheter

Dette punktet kan minne om det forrige, men her ønsker jeg å sette lys på det å gripe muligheter som kommer din vei.

Ofte dukker muligheter opp på uventede tidspunkter og fra uventet hold. I en travel hverdag kan det være lett å avfeie muligheter før man egentlig har vurdert dem.

Gjør du dette risikerer du å gå glipp av det som kunne blitt den viktigste komponenten for din suksess i 2019 og årene som kommer.

Du skal selvfølgelig ikke takke ja til alt og gyve løs på enhver mulighet som byr seg. Men jeg ønsker å oppfordre deg til å være litt mer åpen og ta noen flere vurderinger det kommende året.

Skulle du stå fast og være i tvil om du skal gripe en mulighet eller ikke, kan kanskje Minda Zetlin’s artikkel om hvordan du kan avgjøre om du skal ta en mulighet være til hjelp.

Kurstilbyder griper en mulighet

 

4. Ignorerer data om marked og bransje

Tidligere var mengden tilgjengelig, pålitelig og nyttig data for folk som driver med kursing og opplæring skuffende.

I dag har de aller fleste god tilgang på data om sitt marked og sin bransje.

Det snodige er at disse dataene ikke utnyttes i større grad. Er det noe som vil kunne guide deg i riktig retning, så er det jo nettopp data som gir deg innsikt i dine kunders behov, markedstrender, konkurrentene dine, din målgruppes kjøpsmønster og så videre.

Undervurder aldri verdien av oppdatert og relevant data. Du er nødt til å holde øye med hva som skjer i rundt deg for å kunne lage effektive strategier og ta kalkulerte beslutninger for kursvirksomheten din.

 

5. Velger feil administrative løsning, eller enda verre: Ingen løsning overhode

Vi lever heldigvis i en tidsalder der digitale løsninger kan hjelpe oss med å jobbe smartere og mer effektivt.

Mange kurstilbydere har derfor gått til anskaffelse av systemer som automatiserer rutineprosesser og reduserer det manuelle arbeidet knyttet til kursadministrasjon.

Likevel er det mange som fortsatt går i senket kostnad-fellen eller som ikke tør å gripe mulighetene som teknologien bringer – selv om de i dag kaster bort hundrevis av timer årlig på manuelle prosesser og tidkrevende rutineoppgaver.

Tilhører du denne gruppen, vil jeg tørre å påstå at dette er en av de største fallgruvene du vil tråkke i i 2019. Jeg vet at jeg er en smule partisk, men jeg har tross alt sett hvilken positiv effekt valg av riktig løsning for kursadministrasjon kan ha på en rekke ulike kursvirksomheter.

Mange begår også feilen av å velge et system som ikke egner seg for sin kursvirksomhet. Brått sitter de med et LMS-system eller et virtuelt læringsmiljø når et kursadministrativt system ville vært mer optimalt. Dette er som regel et resultat av at prosessen i forkant av systemanskaffelse har vært for dårlig.

Ved valg av riktig kursadministrative system vil du kunne effektivisere kursvirksomheten så mye at du i 2019 endelig får tid til den verdiskapingen som du ser for deg.

Følg disse 5 stegene når du velger din løsning for kursadministrasjon, så sikrer du deg den mest fordelaktige administrative løsningen for din kursvirksomhet.

 

6. Jager trender som ikke er riktig for din virksomhet

Har du noen gang gått til anskaffelse av noe som ett tidspunkt virket som et smart og trendy kjøp, for så å se tilbake på det med tanken: «Hva var det jeg tenkte på?»

Vel. Det er ingen krise med et ubrukt klesplagg hengende langt bak i skapet, ei heller en teknologisk duppeditt som du bare har brukt én gang. Men å gjøre strategiske endringer for kursvirksomheten basert på hva som for øyeblikket er trendy kan være risikabelt.

Et godt eksempel her er mulighetene som ligger i ny opplæringsteknologi som VR/AI/AR.

Bare fordi noe snakkes mye om og er populært, trenger det ikke å bety at det er det riktige for din kursvirksomhet.

Du bør selvfølgelig holde et øye med hva som foregår i bransjen din, men før du investerer tid og penger i den seneste trenden bør du være sikker på at det er det riktige valget for din virksomhet og for din målgruppe.

 

Les også:

Kan VR revolusjonere opplæring?

Gamification i opplæring: 4 måter å bringe spill inn i klasserommet

 

Konklusjon

Før du gyver løs på resten av 2019 kan det være lurt å ta et steg tilbake og tenke på hva som har holdt deg tilbake og som du må slutte å gjøre, samt finne ut hva du skal gjøre istedenfor.

Kommer du på noen flere fallgruver du mener burde vært nevnt her? Del gjerne i kommentarfeltet!

Del denne posten: 

Vil du bli en bedre kurstilbyder?

Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs

Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs

Tjenester

Vil du bli en bedre kurstilbyder?

Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.

Kursadministrasjon har aldri vært enklere

Over 2600 kurstilbydere benytter seg av FrontCore’s skreddersydde løsninger for kursadministrasjon. Og det er ikke uten grunn.

Forfatter: Eline Hagene

Forfatter: Eline Hagene

Marketing Manager

Eline produserer innhold for å hjelpe kurstilbydere og opplæringsansvarlige med å oppnå en mer effektiv og lønnsom hverdag. Hun har en bachelorgrad i markedsføringsledelse fra Handelshøskolen BI og er Inbound-sertifisert gjennom HubSpot Academy. Besøk Elines LinkedIn-profil her.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den!