FrontCore logo
Blå strek

5 kurstilbydere som har markedsføring du bør la deg inspirere av

av | okt 10, 2019 | Markedsføring

Mann viser frem eksempler på bra markedsføring av kurs

Har du enda ikke oppnådd ønsket effekt av din kursmarkedsføring? Investerer du stadig tid og penger i markedsføring av kurs uten at påmeldingene renner inn?

Du er ikke alene. Det er faktisk ikke bare-bare å markedsføre kurs, spesielt ikke i markeder der konkurransen er høy.

Likevel er det noen kurstilbydere som får masse igjen for den innsatsen de gjør på markedsføringsfronten. Hva er det disse gjør som er så riktig og hvorfor bør du la deg inspirere av disse når du skal markedsføre din egen kursvirksomhet?

Her er 5 eksempler på kurstilbydere som har utmerket seg med sin kursmarkedsføring og som du bør la deg inspirere av i 2019.

 

5 eksempler på vellykket kursmarkedsføring

 

Glasspaper: Video på LinkedIn

Dersom du er medlem av Nettverk for kurs- og opplæringstilbydere, vet du allerede at jeg er en aktiv bruker på LinkedIn.

Og jeg er (heldigvis!) ikke den eneste. Over 1 223 000 nordmenn har en LinkedIn-profil, ifølge Ipsos SoMe- tracker. Alle brukerne er ikke like aktive som meg, men hele 42% bruker LinkedIn ukentlig eller på daglig basis.

Dette har ett av Norges ledende kompetansesentre, Glasspaper, forstått. De har også forstått at det er video som fungerer best, også på denne plattformen.

Så, hva er det Glasspaper gjør med video på LinkedIn som er så bra at du bør inspireres når du skal markedsføre dine egne kurs?

 

Bruk av egne interne ressurser

Du trenger ikke betale i dyre dommer for å få til bra videoinnhold som du kan bruke for å markedsføre dine kurs på LinkedIn. Etter hva jeg kan se, lages videoene til Glasspaper internt, og det er instruktørene selv som stiller opp i videoene.

Du trenger heller ikke all verdens utstyr for å komme i gang med video på LinkedIn. Her i FrontCore har vi gått til anskaffelse av en enkel, liten mikrofon fra Røde og en gorillapod, og så benytter vi vår egen mobil til å filme med. Har du lyst til å se resultatet, kan du melde deg inn i Nettverk for kurs- og opplæringstilbydere og ta en titt på min siste video.

 

Native innhold

«Native innhold» vil si innhold som er lastet opp direkte i LinkedIn eller laget på selve plattformen. Glasspaper gjør dette, og det er neppe tilfeldig. Det finnes nemlig flere fordeler ved å dele native innhold kontra å dele linker som fører brukeren ut av plattformen. Her er to gode grunner til at du bør gjøre som Glasspaper og bruke native videoinnhold på LinkedIn:

  • LinkedIn nativ video spilles av automatisk i feeden. Det øker sannsynligheten for at folk stopper opp og ser videoen din.
  • Tall viser at Facebook native videoer oppnår 10 ganger flere delinger enn videoinnhold som blir linket til utenfor plattformen. Sannsynligvis fungerer algoritmene på LinkedIn på samme en lignende måte.

 

Gjentakelse av logo og merkenavn

Repetisjon er nøkkelen til at dine potensielle kunder vil huske merkevaren din. Glasspaper gjør noe smart i sine videoer: Ikke bare repeterer de bruken av egen logo, men de repeterer også logoen i samme bilde som ordet «kurs». Det gjør det enklere for seeren å knytte Glasspapers merkevare opp mot kurs. Det virker kanskje enkelt, men som Rema 1000 har lært oss: Det enkle er ofte det beste!

 

Bruk av teksting

Glasspaper tekster videoene sine, og det bør du også gjøre. Opptil 85% av videoer i sosiale medier spilles av uten lyd. Det betyr at brorparten av seerne dine vil se dine LinkedIn-videoer som om de var lydløse. Ved å legge til teksting på videoene dine, sørger du for at seerne dine likevel får med seg budskapet ditt.

 

Video støttet med tekst og hashtags

En nylig undersøkelse fra Slidely fant ut at 44% av de som ser på video på Facebook også leser videoteksten (Teksten over videoen i Facebook-posten).

LinkedIn har trolig lignende tall når det kommer til bilde- og videotekst. Glasspaper utnytter tekstfeltet til å introdusere personen som snakker i videoen, samt linke til kursets påmeldingsside. Dette gjør det enkelt for seeren å foreta den handlingen som videoen oppfordrer til – Nemlig å melde seg Glasspaperspå kurs. I tillegg legger Glasspaper inn hashtags og @navn for å øke postens rekkevidde og synlighet. Det samme bør du også gjøre!

 

Trygg kurs: Bli husket med Google remarketing

Fordi Trygg Kurs er en av FrontCores fantastiske kunder, hender det at jeg er innom nettsiden deres for å benytte deres kurskalender som et godt eksempel på hvordan man kan vise fram kursene sine på egen nettside.

Det fører til at remarketing-kampanjene som Trygg kurs kjører mot sine nettstedsbesøkende også når ut til meg.

 

Hva er Google remarketing?

Med remarketing-funksjonene i Google Ads kan du komme i kontakt med personer som tidligere har hatt interaksjoner med nettstedet ditt. Med remarketing-kampanjer kan du plassere annonsene dine strategisk foran personer i målgruppen din når de besøker Google eller partnernettstedene til Google. På denne måten kan du øke merkevarebevisstheten eller minne målgruppen din på å foreta en påmelding på dine kurs.

 

Og selv om jeg ikke har planer om å delta på Trygg sine kurs med det første, blir jeg stadig imponert over hvor enkle, men likevel gode, disse kampanjene er. Disse burde du definitivt inspireres av når du funderer på hvordan du skal markedsføre dine kurs.

Det er spesielt to ting jeg synes at Trygg Kurs gjør riktig med sine remarketing-kampanjer:

 

Gjenspeiling av logo for økt merkevarekjennskap

Trygg Kurs gjør noe som jeg synes er spesielt fiffig når det kommer til det å bygge merkevarekjennskap gjennom sine remarketingkampanjer. Ikke bare bruker de logoen sin flittig i annonsene, men hele annonsen gjenspeiler logoen og merkevarens designprofil. Bare sjekk ut denne annonsen som poppet opp under en YouTube-video jeg så på her om dagen:

 

Eksempel annonse fra Trygg Kurs

 

Layouten gjør at jeg umiddelbart kjenner igjen Trygg Kurs når jeg får opp annonsen, og dermed også blir interessert i å lese budskapet fra det jeg fra før av (siden jeg allerede har besøkt nettsiden deres) anser som en seriøst aktør i bransjen. Stor tommel opp for dette!

 

Tydelig CTA i annonseteksten

Ikke bare viser annonsen meg hva Trygg Kurs kan tilby meg – Men den forteller meg også hva jeg skal gjøre.

«Meld deg på i dag!»

Hvorfor er det egentlig så viktig med en tydelig CTA?

For det første: En tydelig CTA motiverer seeren av annonsen til å ta neste steg mot å bli din kunde. Dessuten: Mange forventer en CTA, og detter derfor av dersom det mangler en CTA som forteller dem hva de burde gjøre videre.

 

Webgruppen: Markedsføring av kurs med e-post etter kursgjennomføring

Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvordan du kan få tidligere deltakere tilbake på dine kurs. I innlegget nevnte jeg e-postmarkedsføring av relevante kurs som ett av forslagene mine.

Etter å ha deltatt på et kurs i annonsering i sosiale medier hos Webgruppen, oppdaget jeg at Webgruppen gjør nettopp dette.

Dette synes jeg Webgruppen gjør bra i sine e-postutsendelser i etterkant av kursdeltakelse:

 

Layout som en personlig epost

Dette er en av e-postene jeg mottok i etterkant av kursgjennomføringen jeg deltok på:

Markedsføring av kurs gjennom nyhetsbrev fra Webgruppen

Som du kan se, ser e-posten ut som en helt vanlig e-post sendt av Nina. Det gir følelsen av at mailen er sendt til meg personlig, og ikke som en masseutsendelse i form av et generelt nyhetsbrev. Mailen ville vært enda bedre dersom navnet mitt ble brukt innledningsvis, men den fungerer også uten.

 

Mulighet for å velge hyppighet

Webgruppen gir meg mulighet til å begrense mailutsendelsene til én gang i måneden dersom jeg ikke ønsker dem oftere. Det er kjekt for meg som gjerne ønsker å komme tilbake på kurs hos Webgruppen og ønsker å få med meg deres nyheter, men som ikke ønsker ukentlige mailutsendelser.

Ved å tilby dine tidligere deltakere muligheten til å velge selv hvor ofte de ønsker utsendelser fra deg, slipper du å miste kontakten med de som ikke ønsker å bli kontaktet for ofte.

 

Pilikon lyseblåLes også: Syv effektive kampanjeidéer: Hvordan selge kurs til tidligere deltakere

 

LinkedKurs: Bygger posisjon som tankeleder og skap relasjoner

Mens jeg roset Glasspaper for sine LinkedIn-videoer som blir publisert gjennom virksomhetens bedriftsprofil, ønsker jeg å dra fram LinkedKurs som et eksempel på en kursvirksomhet som bruker sine ansattes LinkedIn-profiler effektivt for markedsføring av virksomhetens kurs.

Hva er fordelene ved å promotere egen virksomhet gjennom ansattes profiler kontra en bedriftsprofil?

Jo – Fordi vi stoler mer på mennesker enn vi gjør på virksomheter.

Administrerende direktør i LinkedKurs, Christoffer Bertilsson, har hele 26 744 følgere på LinkedIn. Sammenlignet med virksomhetens bedriftsside med 3529 følgere når han derfor ut til en betydelig større masse fra sin egen profil.

Dette er grunnene til at jeg mener du bør inspireres av Christoffer’s arbeid på LinkedIn:

 

Unikt innhold publisert fra egen LinkedIn-profil

Det at Christoffer og LinkedKurs produserer innhold som er unikt for Christoffer’s LinkedIn-profil gjør at det blir nyttig å følge Christoffer på LinkedIn. Hadde jeg funnet det samme innholdet et annet sted, hadde jeg ikke sett poenget med å følge hans LinkedIn-bruker. Dette er sannsynligvis også en av grunnene til at han har så mange følgere på sin personlige LinkedIn-profil.

Bygget posisjon som tankeleder

Jeg hadde null kjennskap til Christoffer frem til en kollega av meg omtalte han som «LinkedIn-kongen» og anbefalte meg å delta på ett av kursene hans. En slik benevnelse og en slik anbefaling oppnår man ikke sånn helt ut av det blå.

Christoffer har delt egne LinkedIn-erfaringer, tips som faktisk fungerer og praktisert det han selv oppfordrer andre til å gjøre i flere år. Han har gått foran og vist hvordan man kan benytte LinkedIn mest mulig effektivt for å nå egne virksomhetsmål. På denne måten har Christoffer bygget seg opp som ekspert på LinkedIn – hovedsakelig gjennom egen LinkedIn-aktivitet. Og det er også på denne måten han sanker inn påmeldinger til sine egne LinkedIn-kurs.

Ved å innta posisjonen som tankeleder på ditt eget fagfelt kan du også benytte LinkedIn som verktøy til å få flere deltakere. Ønsker du tips til hvordan du gjør dette, anbefaler jeg deg å følge Christoffer ved å klikke her.

 

Gratis verdi ved kommentering

De aller fleste som benytter LinkedIn aktivt vet at det er lurt å oppfordre andre til å kommentere på egne innlegg. Det er nemlig gjennom mange kommentarer, delinger og likes at innlegg på LinkedIn får høy spredning. Problemet er bare at en oppfordring til å kommentere ikke alltid er nok i seg selv.

Det Christoffer ofte gjør, som fører til at han får mange kommentarer, er at han gir verdi til de som kommenterer.

Han lover f.eks. å sende en ettertraktet sjekkliste dersom du kommenterer «ja» og legger han til i nettverket ditt.

På denne måten oppnår han ikke bare høy spredning av det spesifikke innlegget, men han sørger også for at du følger med på hans videre LinkedIn-aktivitet som en del av hans nye nettverk.

For ikke å glemme at han deler av sin kunnskap og bygger oppunder sin posisjon som tankeleder!

Tilstedeværelse på riktig plattform

Finnes det en bedre plattform å markedsføre LinkedIn-kurs enn på selve plattformen kursene gir opplæring i?

Ved å gå frem som et prakteksemplar på hvordan en virksomhet kan benytte plattformen til sitt fulle potensiale, inspirerer LinkedKurs andre til å oppnå den samme tankeleder-posisjonen og de samme gevinstene gjennom LinkedIn.

Dette med tilstedeværelse på riktig plattform bringer oss over til neste kurstilbyder som har tatt noen riktige valg når det kommer til kursmarkedsføring.

 

Norsk fagutdanning: Markedsfører der potensielle kunder leter etter kurs

I likhet med LinkedKurs, markedsfører Norsk Fagutdanning på en plattform der deres målgruppe er både tilstedeværende og i riktig modus.

Kursguiden.no når Norsk Fagutdanning ut til en rekke ulike målgrupper som leter etter kurs i de mange kategoriene Norsk Fagutdanning tilbyr opplæring i.

Enten du allerede bruker Kursguiden.no som markedsføringsplattform eller ikke, kan du definitivt la deg inspirere av det Norsk Fagutdanning gjør med sine kursbeskrivelser på Kursguiden.

 

Kursbeskrivelser som selger

Skal du selge kurs, er du nødt til å beskrive kursene dine på en måte som får potensielle deltakere til å ville melde seg på akkurat dine kurs.

Norsk fagutdanning er spesielt flinke på å skrive kursbeskrivelser som ikke bare beskriver innholdet i kursene, men som også selger dem.

Her er et eksempel på en kursbeskrivelse tilhørende et ADK1-kurs levert av Norsk Fagutdanning:

Kursmarkedsføring av Norsk Fagutdanning gjennom Kursguiden

Teksten starter med frasen: «Norsk Fagutdanning er Norges største landsdekkende leverandør av ADK1-kurs.»

Er ikke dette et god argument for å velge Norsk Fagutdanning som leverandør av ditt ADK1 kurs, så vet ikke jeg!

I tillegg til en rekke effektive salgsargumenter som det ovenfor, benytter Norsk Fagutdanning sine kursbeskrivelser til å informere leseren om viktig praktisk informasjon som leseren trenger å ha avklart før han eller hun utfyller et påmeldingsskjema. Dette kan f.eks være hvilke forkunnskaper kurset krever, hvem kurset passer for og hvor mange timer kurset varer. Kursbeskrivelsen inneholder med andre ord langt mer enn bare en beskrivelse av kursinnholdet.

Ønsker du flere tips til hvordan du kan skrive en kursbeskrivelse som gir flere deltakere? Da kan disse to blogginnleggene være noe for deg:

 

Pilikon lyseblåLes også: 13 tips: Kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere

Pilikon lyseblåLes også: 92 kraftfulle ord som hjelper deg med å selge kursene dine

 

Bruk av riktig nøkkelord

I sine kursbeskrivelser benytter Norsk Fagutdanning en rekke viktige nøkkelord, både i brødtekst og i overskrifter. Slik bruk av nøkkelord øker sannsynligheten for at kursbeskrivelsene dukker opp som alternativ i søkeresultatene både i fritekstsøk på Kursguiden.no og i Google.

Ser vi på samme kursbeskrivelse som i eksempelet overfor, finner vi alle de viktige nøkkelordene knyttet til et ADK1 kurs. Eksempler er «ADK1-kurs», «ADK1 sertifiseringskurs», «ADK-sertifikat», «ADK sertifisering», «ADK eksamen», «ADK sertifikat». Dette er alle typiske søkeord som Norsk Fagutdannings målgruppe benytter i søkefeltet på Kursguiden og Google når de leter etter kurs. Ved å bake disse inn i sin kursbeskrivelse øker Norsk Fagudanning sannsynligheten for å drive trafikk inn på sitt kurs og dermed få inn flere kurspåmeldinger.

Det samme burde du også gjøre, enten det er i kursbeskrivelser på din egen hjemmeside eller på Kursguiden.no.

 

Hvordan markedsføre din kursvirksomhet?

Har du blitt inspirert og fått noen nye idéer til hva du kan gjøre for å forbedre resultatet av din kursmarkedsføring? Hvis ja: Bra! Men husk at inspirasjon og idéer alene ikke fører til at påmeldingene strømmer inn. Du er nødt til å iverksette tiltak som bringer liv i idéene dine dersom du ønsker å få flere påmeldinger på dine kurs.

Få mer ut av markedsføringspengene dine ved å markedsføre dine kurs for din målgruppe når de er på utkikk etter kurs i din kategori. Klikk her for å lese om markedsføring på Kursguiden.no.

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Del denne posten: 

Vil du bli en bedre kurstilbyder?

Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.

FrontCore teamet

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs

Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs

Tjenester

Vil du bli en bedre kurstilbyder?

Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.

Vær synlig der kurssøkende leter etter kurs i din kategori

Kursguiden.no besøkes av over 1 million kurssøkere årlig og er dermed den ultimate markedsføringskanalen for kurstilbydere som ønsker flere deltakere på sine kurs.

Forfatter: Eline Hagene

Forfatter: Eline Hagene

Marketing Manager

Eline produserer innhold for å hjelpe kurstilbydere og opplæringsansvarlige med å oppnå en mer effektiv og lønnsom hverdag. Hun har en bachelorgrad i markedsføringsledelse fra Handelshøskolen BI og er Inbound-sertifisert gjennom HubSpot Academy. Besøk Elines LinkedIn-profil her.

Relaterte artikler

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer