Viktigheten av å synliggjøre dine kurs
Har du opplevd å bruke ressurser på markedsføringsplattformer med hovedmål å få flere påmeldinger til dine kurs, men ikke oppnådd ønsket resultat i form av konverteringer? Ikke fortvil. Økt synlighet vil gi effekt i det lange løp.
Det vil være essensielt å tenke lenger enn kun på de «kjappe» inntektene. Verdien av synlighet er høy, til tross for at du ikke merker effekten med en gang. I dette blogginnlegget vil jeg fortelle deg hvorfor du bør synliggjøre dine kurstilbud.
LES OGSÅ: Kjenner du dine kursdeltakere godt nok?
Merkesynlighet skaper merkebevissthet
Jo synligere du er i markedet, jo lettere har folk for å tenke på deg når de behøver en kursleverandør. Dette er fordi de er bevisst på ditt merke som et resultat av synlighet.
Merkebevissthet, også kalt Brand Awareness på engelsk, referer til i hvilken grad kunder er i stand til å huske eller gjenkjenne et merke. Merkebevissthet er en sentral vurdering dersom du skal vurdere atferden til dine kursdeltakere, utarbeide annonser, og utvikle strategier. Deltakernes evne til å gjenkjenne eller huske et kurstilbud er sentralt i kjøpsbeslutningen.
Å være synlig for den potensielle kursdeltaker, gjør at deltakeren øker bevisstheten for dine kurs, selv om personen ikke nødvendigvis melder seg på umiddelbart. Bevissthet rundt tilbudet påvirker holdninger, som driver merkevarevalg og til og med lojalitet i det lange løp.
Dersom den potensiellet deltaker, er bevisst på kurstilbudet ditt, øker tillit til merkevaren, og gjør det enklere å ta beslutninger ved en senere anledning, eller om personen som ser det kommer over noen som har behov for dine kurs. Da vil din merkevare og tjeneste være fremst i hukommelsen til den gitte personen.
Denne illustrasjonen viser veien fra en blir bevisst over et merke, til kunden utfører et kjøp. Det kan i mange tilfeller ta tid å få en person hele veien igjennom trakten. Jo flere som bli bevisst over dine kurs, jo større sannsynlighet er det å få flere personer igjennom.
LES OGSÅ: Hvordan få mest mulig ut av markedsføringskronene
Vær «Top of mind»
Ved å være synlig på ulike plattformer, vil kursene dine være lengst frem i hukommelsen til deltakeren dersom en beslutning skal taes. Det første merket deltakeren tenker på, er det merket som er mest tilgjengelig for forbrukeren. Dersom du ikke er tilgjengelig vil neste merkevare i rekken bli det første.
I dag taes rundt 90% av alle kjøpsbeslutninger ubevisst. Vi bruker som regel mentale snarveier for å slippe å gå igjennom en tidkrevende evalueringsprosess, og bli overveldet av antall tilgjengelige alternativer. Vi velger derfor ofte merkevarene vi har assosiasjoner med.
Jo hyppigere dine potensielle deltakere registrerer din merkevare på ulike plattformer, jo mer sannsynlig er det at de handler med deg. Derfor bør du skape bevissthet med regelmessig synlighet, og selvfølgelig riktig kommunikasjon. I følge Hubspot er 90% av alle søkere nøytrale til hvilke merkevare de ønsker når de foretar et søk. Dersom du har oppnådd en «top of mind» posisjon, vil det være med å drive deltakerens beslutning når de skiller mellom konkurrrerende selskaper.
Å være «top of mind» hos deltakerne, er kurstilbyderes mål ved utarbeidelse av markedskommunikasjon. Dette vil ikke bare være viktig i forbindelse med en beslutningsprosess, men også dersom du lanserer nye produkter og tjenester.
LES OGSÅ: Hvordan skape en konkurransedyktig kursvirksomhet
Langsiktig konvertering
Husk at det for mange år siden kun var èn person i verden som visste hva «Coca Cola» eller «McDonalds» var. Det tok lang tid før hele verden kjente til disse merkevarene. Uten deres eksponering og synlighet over hele verden, ville ikke disse vært de verdenskjente merkevarene de er i dag.
Mange forventer at ved å ha en synlig merkevare ett sted, vil det skape konverteringer umiddelbart som et direkte resultat av eksponering. Det er ikke alltid tilfelle. Ofte tar det flere måneder før effekten av synlighet viser resultater.
Se for deg at du en sen kveld scroller på nettet og søker etter muligheter for svømming i Oslo-området. I søkeresultatet vises det selvsagt relaterte treff til søket. Blant annet kommer det opp svømmekurs for babyer på Møllergata skole i Oslo. Tre måneder senere deltar du i en familiemiddag, der moren sier hun gjerne skulle vært på svømmekurs med minstemann. Dermed er svømmekurset på Møllergata skole fremst i hukommelsen din, og du anbefaler mor å sjekke ut dette. Vipps, så har du en påmelding som et resultat av synlighet for flere måneder siden!
Med andre ord – Ved å synliggjøre dine kurs, gjerne flere steder med ulike vinklinger av budskap, vil dette skape bevissthet rundt tilbudet ditt, og øke rekrutteringen over tid.
LES OGSÅ: 9 tips til å øke lønnsomheten i kursvirksomheten
Eksponering skaper assosiasjoner
Et viktig mål i langsiktig merkevarebygging er å posisjonere dine kurs med relevante og unike assosiasjoner i potensielle deltakers hukommelse, ved hjelp av eksponering. Styrken på asossiasjonene i form av hvor nært den er koblet til merkevaren, er en viktig faktor. Forskning viser, i følge Magma, at merkeassosiasjoner som er mer tilgjengelig i hukommelsen, raskere aktiveres i kjøps- og beslutningssituasjoner.
LES OGSÅ: 8 tips: Hvordan få flere påmeldinger gjennom nettsiden din
Bli synlig i dag
Ønsker du å være synlig for over èn million kurssøkende? Kursguiden.no er landets ledende markedsplass for kurs, og er dermed den ultimate markedsføringskanalen for kurstilbydere som ønsker flere deltakere på sine kurs, både på kort og lang sikt. Kursguiden jobber mye med SEO, og vinner dermed store andeler av kursrelaterte søk i Google. Les mer om plattformen HER.
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 2700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få bedre grunnlag for beslutninger og strategiplanlegging
Tjenester
Vær synlig der folk leter etter kurs
På Norges ledende kursportal Kursguiden.no leter 1 million kurssøkere etter kurs hvert år. Sørg for at det er dine kurs de finner.
Forfatter: Mari Carlsen
Content Manager
Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy. Besøk Maris LinkedIn-profil her.
Relaterte artikler
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!