De 3 største utfordringene kurstilbydere står overfor
Er du kurstilbyder og sliter med å få hverdangen til å gå opp? Du er ikke alene.
Det er et hav av prosesser og rutiner som følger med det å ha ansvar i forbindelse med kurs. Med dette følger også flere utfordringer. Disse utfordringene kan ha flere konsekvenser for lønnsomheten til dine kurs i det lange løp. Heldigvigvis finnes det alltid en løsning.
Nedenfor presenterer jeg de 3 største utfordringene ved å drive kurs. I tillegg gir jeg deg tips til hvordan du kan løse dem.
1. Få nok kursdeltakere
Synes du det er vanskelig å få nok deltakere til dine kurs? Som relativt ny, eller helt ny kurstilbyder i et allerede sterkt konkurannsedrevet marked, kan det være utfordrende å få nok påmeldte deltakere. Til tross for å ha lagt ned mye arbeid i form av markedsføring, og rekrutteringsprosesser i forkant, vil det være utfordrende å nå ut til ditt idelle publikum.
Utfordringene som ofte går igjen i jakten på å nå ut til dine potensielle deltakere, er mange. Du kan drukne i havet av sterke konkurrenter, du sliter med målbevisst markedsføring og lignende.
Skill deg ut i mengden
Nøkkelen til å få nok deltakere er å gjøre seg unik ved å skille seg ut fra konkurrentene. For å skille seg ut, er det viktig å kartlegge sin posisjon i markedet. Hvilken posisjon skal ditt opplæringstilbud ta, og hvordan skal du kommunisere dette til dine potensielle deltakere? For å kartlegge dette kan det være lurt å definere sitt «Unique selling point». Dette er en unik faktor som differensierer ditt tilbud, fra konkurrentenes.
LES OGSÅ: 7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter
Lær alt du trenger å vite om systemer for kursadministrasjon
Vi har samlet de mest stilte spørsmålene om kursadministrative løsninger og besvart dem alle. Lær alt du trenger å vite om systemer for kursadministrasjon og ta riktig beslutninger for din kursvirksomhet.
Målrettet markedsføring
Sliter du med å markedsføre kursene dine, og nå din idelle kundebase? Ikke prøv å nå så mange som mulig, men prøv å nå din primærmålgruppe. Det er bedre å nå få, men relevante kunder, enn mange som ikke er interessert i ditt tilbud.
For å drive effektiv kursmarkedsføring, må du vite hvem du kommuniserer med, og du bør kjenne målgruppen godt. Du bør derfor analysere deg frem til dine «Personas». Om du ikke allerede vet det, er en persona en fiktiv profilering av dine typiske kunder. I følge Inbound Group er det 48% mer sannsynlig at kunden velger ditt produkt dersom markedsføringen er direkte rettet mot deres behov, i kanalene kunden benytter seg av.
Kursguiden.no jobber med søkemotoroptimalisering, og vinner store andeler av kursrelaterte søk i Google. Les mer om hvordan markedsføring gjennom kursguiden kan hjelpe deg å nå dine potensielle deltakere HER.
LES OGSÅ: Unngå disse 4 vanlige feilene som gir færre deltakere.
2. Manuelle løsninger
Føler du at du drukner i administrativt arbeid? De fleste kurstilbydere har vekstambisjoner, eller opplever allerede stor pågang i forbindelse med sitt opplæringstilbud. Med flere påmeldinger, følger større mengde arbeid for kursadministrasjonen. Mange kurstilbydere sliter i dag med å strukturere de administrative oppgavene ved sitt kurs, og opererer med liten grad av automatisering.
Det er mange rutiner som må følges for å administrere kurs. Dette kan være en tung belastning for opplæringsorganisasjonen. Spesielt om du gjør det meste manuelt, eller at systemene dine ikke integrerer med hverandre. Konsekvensen av dette ender som regel opp med at mengden manuelt arbeid øker i takt med antall deltakere som melder seg på dine kurs.
Finn derfor en løsning som automatiserer administreringen av dine deltakere. Dette er med på å betjene deltakere effektivt og profesjonelt. I tillegg er det tidsbesparende, og gjør at du kan fokusere på verdiskapende oppgaver i større grad. Bruk en løsning som delegerer dine påmeldinger automatisk, har automatisk venteliste funksjon og viser status og informasjon om dine kunder.
LES OGSÅ: De 6 største tidstyvene for kurstilbydere og hvordan du unngår dem
LES OGSÅ: 8 tips for å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs
3. Økt kundelojalitet
Har du et fullbooket kurs og tenker at prosessen er fullført? Da må du tenke om igjen. Dine eksisterende kunder er nemlig de viktigste talspersonene for videre rekrutteringsprosess, og utvikling på veien mot kurssuksess.
Den største feilen du kan gjøre som kurstilbyder i denne sammenheng, er å ta kundene dine forgitt. Ikke engang de mest fornøyde kundene skal taes forgitt. Målet er at kunden, i det lange løp, sprer budskapet om dine tilbud videre til venner, familie og bekjente. Det finnes ingen mer troverdig opinionsleder enn noen man allerede stoler på.
Denne formen for spredning kalles «Word of Mouth», og er en av de mest effektive formene for markedsføring. Definisjonen på WoM-effekten er en uformell kommunikasjonsprosess der et budskap spres fra èn person til neste, som følge av kundetilfredshet. Prosessen kan være vanskelig for deg som tilbyder å kontrollere, men vil i det lange løp være svært kostnadseffektiv. Her er to tips til hvordan du kan øke kundetilfredsheten til dine kurs:
Yt god kundeservice
For å oppnå sterk kundelojalitet, er det viktig at deltakerne føler seg ivaretatt. God kundeservice er en viktig indikator for økt tilfredshet. Vær alltid tilgjengelig for kunden. Ingenting er mer frustrerende for en kunde, enn å bli satt til side i form av kø, eller å bli nedprioritert ved å ikke få kontakt. Vær alltid tilgjengelig for kunden, gjerne også på flere plattformer. Det er viktig å kartlegge og forstå hver eneste kundes behov.
Synne, CRM-ansvarlig hos oss i FrontCore gir deg sitt beste tips for økt kundelojalitet: «Aldri si nei. Finn alltid alternative løsninger for kunden. Det er ingen problemer som ikke kan løses, selv om det nødvendigvis ikke er løsningen kunden hadde sett for seg. Om kunden er misfornøyd, vær misfornøyd på kunden sine vegne. Da kan ikke kunden bli sur på deg.»
Evalueringsskjema
Å opprettholde en allerede eksisterende kundebase etter endt kurs kan være krevende. Selv om en kunden kan virke fornøyd, er ikke dette nødvendigvis tilfelle. Derfor er det viktig å måle kundetilfredsheten hos hver enkelt deltaker. En måte å gjøre dette på kan være å sende ut et evalueringsskjema etter endt kurs. Ved å sende ut evalueringsskjema, vil du som tilbyder få en pekepinn på hva du kan gjøre bedre, og kunden vil føle seg inkludert ved at deres innspill er viktig for videre utvikling.
Løs dine kursutfordringer i dag
Føler du at du står overfor èn eller fler av disse utfordringene i forbindelse med ditt opplæringstilbud? Hva venter du på? Automatiser dine rutineoppgaver, spiss markedsføringen din, og spar tid ved å prioritere mer verdiskapende oppgaver. FrontCore tilbyr et fullverdig automatisert system, der vi tilbyr moduler som kan hjelpe deg med dette, og mye mer. Les mer om vår kursadministrasjonsløsning HER.
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få bedre grunnlag for beslutninger og strategiplanlegging
Tjenester
Vil du bli en bedre kurstilbyder?
Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.
Spar opptil 61% tid brukt på administrative oppgaver
Og få mer tid til verdiskaping. Med FrontCore kan du automatisere prosessene dine og gjøre all kursadministrasjon på ett sted.
Forfatter: Mari Carlsen
Content Manager
Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy. Besøk Maris LinkedIn-profil her.
Hva er et webinar, og hvordan organiserer man et vellykket arrangement på nett?
Oppdag hva et webinar er og få praktiske råd om hvordan du kan organisere et vellykket arrangement på nett. Lær om fordelene med webinarer, nødvendig utstyr, og hvordan du lager engasjerende innhold. Få også tips til effektiv markedsføring for å sikre deltakelse.
Trenger dere et system for kursadministrasjon? Her er 4 tips for å overbevise teamet ditt
Å bytte til et kursadministrasjonssystem kan ha mange fordeler for teamet ditt. Men hvordan kan du overbevise dem om å ta i bruk et nytt system? Her er 4 trinn for å gjøre overgangen enklere.
3 måter du kan forbedre effektiviteten i kursvirksomheten din
Effektivitet handler om å gjøre de riktige oppgavene for å nå dine mål.
Ønsker du å forbedre effektiviteten i treningsvirksomheten din? Her er 3 tips til deg.