9 Ting du må tenke på når du velger påmeldingssystem
Teknologi utviklet spesielt for kurs og opplæring er viktige verktøy som kan hjelpe kursarrangører med å drive forretningsinnovasjon, øke effektiviteten, ta imot flere påmeldinger og imponere deltakere.
Effektive og gode påmeldingssystemer utgjør en stor del av denne teknologien.
Å velge riktig påmeldingsløsning har blitt en viktig faktor for mange kursvirksomheters suksess.
Enten du driver en liten kursvirksomhet eller arrangerer kurs globalt, er det en rekke faktorer du bør vurdere når du velger et påmeldingssystem for din kursvirksomhet.
I dette blogginnlegget trekker vi fram 9 ting du bør tenke på når du skal finne det riktige påmeldingssystemet for din kursvirksomhet.
Før vi gyver løs på de 9 punktene, tar vi en titt på hva et påmeldingssystem kan være.
Sjekklistemal
for kurs
- Få bedre oversikt over fremgang
- Fordel ansvarsområder
- Sett frister for fullføring
- Kryss av ferdigstilte oppgaver
Hva er et påmeldingssystem?
Et moderne påmeldingssystem er et system som gjør det mulig for en kurstilbyder å ta imot og registrere kurspåmeldinger.
Det finnes mange ulike påmeldingssystem-løsninger. Noen består av enkle påmeldingsskjemaer til nettsiden din som sender påmeldingene til deg på e-post, mens andre systemer lar deg behandle påmeldingene i skyen og inkluderer større deler av administrasjonsarbeidet i kursvirksomheten.
Det finnes påmeldingssystemer som er tilpasset kursvirksomhet, og det finnes mer generelle løsninger.
Nå over til hva du må se etter for å finne en påmeldingsløsning som passer din kursvirksomhet!
Tilbyr påmeldingssystemet et mobilvennlig påmeldingsskjema?
Den globale statistikken viser at hele 52% av søk etter informasjon på nett gjøres fra mobiltelefon. Når noen leter etter kurs som de kan melde seg på, er det altså høy sannsynlighet for at de gjør dette fra telefonen sin.
I følge undersøkelser gjort på temaet, mister man faktisk oppimot 30% av sine potensielle påmeldinger dersom påmeldingssiden på nettsiden ikke er mobilvennlig.
Et mobilvennlig påmeldingsskjema har et design som automatisk tilpasser seg størrelsen på skjermflaten som skjemaet vises på. Justeringene skjer automatisk, og gjør at skjemaet er funksjonelt på PC, mobil og nettbrett. Det betyr at påmelding på kurs kan gjøres fra alle enheter, uavhengig av skjermstørrelse.
En annen grunn til at du bør gå for et mobilvennlig påmeldingsskjema på nett, er at Google straffer nettsider som mangler mobilvennlighet ved å redusere nettstedets rangering i mobile søkeresultater. Du mister altså trafikk inn på nettsiden din, og potensielle deltakere havner inn på de mer mobilvennlige sidene til konkurrentene dine.
Du kan lese mer om viktigheten av det å ha et mobilvennlig påmeldingsskjema her.
Øker påmeldingsløsningen sannsynligheten for påmelding?
Utformingen av påmeldingsskjemaet på nettsiden din kan være avgjørende for om en besøkende på nettsiden konverterer og blir en kursdeltaker. Noen leverandører av påmeldingssystemer leverer ferdige skjemaer som i liten grad kan endres, mens andre lar deg gjøre en rekke justeringer.
Det kan være lett å anta at de som tillater deg å være kreativ i det uendelige er det beste. Men det trenger ikke nødvendigvis å være slik. Husk at de som har utformet malene for skjemaene har jobbet med dette i årevis og vet hva slags design som fører til påmeldinger.
Sparer påmeldingssystemet deg for tid brukt på administrative oppgaver?
Ønsker du en løsning som kun lar deg ta imot påmeldinger fra egen hjemmeside, eller ønsker du en fullstendig kursadministrativ løsning som både gir deg påmeldinger og som sparer deg for tid?
Ved hjelp av et fullstendig kursadministrativt system med innebygd påmeldingsløsning vil du nemlig kunne spare betydelig med tid.
Istedenfor å håndtere relasjoner med mange forskjellige systemleverandører og flytte deltakerinformasjon på tvers av ulike systemer, får du tid til overs som du kan brukte til å fokusere på de mer viktige delene av kursvirksomheten: f.eks å forbedre deltakeropplevelsen.
Kurstilbydere som velger separate løsninger for å lage kurskalender og påmeldingsskjemaer på egen nettside, administrere deltakere og kunder, lage sjekklister, følge opp kursgjennomføringer, sende ut e-post og andre kursrelaterte oppgaver, mister ofte effektiviteten i egen arbeidsflyt.
En fullstendig kursadministrativ løsning vil oppleves som både tidsbesparende og mer brukervennlig enn å kombinere mange ulike løsninger og systemer. Du slipper å kaste bort tid på å oppdatere samme informasjon en rekke ulike steder, og får muligheten til å jobbe smartere og mer effektivt uten å sløse bort tid.
Passer påmeldingssystemet din virksomhet?
Når du velger påmeldingsløsning, er det viktig at funksjonaliteten passer kursvirksomheten. «One size fits all» gjelder ikke for påmeldingssystemer.
Når det kommer til påmeldingsløsninger, bør du tenke kvalitet over kvantitet. Det er ikke noe poeng i å kjøpe en løsning med masse funksjonalitet som du ikke trenger og/eller som ikke er tilpasset kursvirksomhet. Finn et system som har de verktøyene som du trenger for en vellykket kursgjennomføring, og sørg for at disse er av høy kvalitet.
Sørg også for at systemet lar deg utarbeide et påmeldingsskjema som passer din kursvirksomhets merkevareprofil. Konsistens i fargetemaet til et merke styrker nemlig merkets identitet i markedet og skaper tillitt – Noe som er viktig for å konvertere en kurssøker om til å bli en kursdeltaker.
Gir systemet god oversikt?
Sann forståelse kommer fra å kunne analysere data. Ved å bruke et fullstendig kursadministrativt system med innebygd påmeldingsløsning, får du samlet alle viktige data på ett sted. Dette gjør det mulig for deg å få verdifull innsikt som kan hjelpe deg med øke antall påmeldinger på dine kurs.
Typiske data du kan se i et totalt kursadministrativt system er antall påmeldinger for en valgt periode, omsetningsverdien av påmeldingene, totaltsum for antall påmeldte deltakere og lignende. Du kan også se hvilke markedsføringskampanjer som fører til flest kurspåmeldinger.
Problemet med påmeldingsskjemaer som ikke har en tilhørende kursadministrativ løsning, er at de ikke er spesielt designet for kurstilbydere. Viktig data for en kurstilbyder blir dermed vanskelig å få innsikt i, og brukervennligheten oppleves gjerne som lav.
Hvordan oppleves løsningen for deltakeren?
Det kan være lett å vurdere et påmeldingssystem ene og alene fra eget ståsted. Men forsøk å se løsningen også fra dine deltakeres perspektiv. Hvor brukervennlig er det egentlig? Her er noen spørsmål du kan stille deg:
- Er påmeldingsskjemaet innbydende?
- Er det enkelt å forstå hvilke felter som skal fylles ut?
- Kan deltakeren være sikker på at påmeldingsskjemaet er trygt å bruke?
- Får deltakeren mulighet til å betale ved påmelding?
- Vil løsningen bidra til at deltakeren føler at han/hun blir tilstrekkelig fulgt opp?
Hvor sikkert er påmeldingssystemet?
Mange kursvirksomheter er i dag, takket være innføringen av den nye personvernlovgivningen GDPR, mer bevisste på sikkerheten i løsningene de bruker. I kursbransjen er det mye personinformasjon i flyt, så her er det spesielt viktig å tenke på sikkerhet.
Når du velger et påmeldingssystem, bør du forsikre deg om at selve påmeldingsskjemaet og løsningen bak er sikkert og overholder de krav som stilles av loven. Løsningen bør også gjøre det enkelt for deg som kursvirksomhet å forvalte GDPR-prinsippene korrekt.
Hvor god service får du av leverandøren av påmeldingsløsningen?
Når du driver kursvirksomhet, er det viktig at du har en løsning som fungerer optimalt. Da er det også viktig å få tak i kyndig support dersom det er noe ved påmeldingssystemet som ikke fungerer som det skal.
Når du velger påmeldingssystem, bør du derfor forsikre deg om at virksomheten som leverer systemet yter god kundeservice. Hvor lett er det å få tak i dem? Hvor god innsikt har de i typisk problematikk for kurstilbydere, og hvor tilpasningsdyktige er de?
Konklusjon: Hvordan velge riktig påmeldingssystem
Det beste påmeldingssystemet er den løsningen som passer til dine overordnede mål og gjøremål, som gir deg størst fleksibilitet samtidig som den gir deg verktøyene du trenger for å øke antall deltakere og for å enkelt administrere disse deltakerne.
Sjekklistemal
for kurs
- Få bedre oversikt over fremgang
- Fordel ansvarsområder
- Sett frister for fullføring
- Kryss av ferdigstilte oppgaver
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få unnagjort alle oppgavene dine
Tjenester
Relaterte artikler
Hva er et webinar, og hvordan organiserer man et vellykket arrangement på nett?
Oppdag hva et webinar er og få praktiske råd om hvordan du kan organisere et vellykket arrangement på nett. Lær om fordelene med webinarer, nødvendig utstyr, og hvordan du lager engasjerende innhold. Få også tips til effektiv markedsføring for å sikre deltakelse.
Trenger dere et system for kursadministrasjon? Her er 4 tips for å overbevise teamet ditt
Å bytte til et kursadministrasjonssystem kan ha mange fordeler for teamet ditt. Men hvordan kan du overbevise dem om å ta i bruk et nytt system? Her er 4 trinn for å gjøre overgangen enklere.
3 måter du kan forbedre effektiviteten i kursvirksomheten din
Effektivitet handler om å gjøre de riktige oppgavene for å nå dine mål.
Ønsker du å forbedre effektiviteten i treningsvirksomheten din? Her er 3 tips til deg.
0 kommentarer