FrontCore logo
Blikkfanger

15 grunner til at du bør bruke et profesjonelt påmeldingssystem

av | apr 21, 2020 | Påmeldingssystem

Pall med mest populære kurs
Dersom du tilbyr kurs er du antakeligvis stadig på utkikk etter måter å øke antall påmeldinger på dine kurs. Du ønsker også kanskje å minimere tiden du selv bruker på det administrative arbeidet knyttet til kurspåmeldinger, slik at du kan bruke tiden din på mer verdiskapende oppgaver.

Mange små og store kurstilbydere har av grunnene nevnt ovenfor gått til anskaffelse av et nettbasert påmeldingssystem, eller er i vurderingsfasen av å gå til anskaffelse av en slik påmeldingsløsning. Du er sannsynligvis her fordi du er en av dem.

Derfor skal jeg nå gi deg 15 grunner til hvorfor du bør gå til anskaffelse av et profesjonelt påmeldingssystem.

Fordelene ved å bruke et påmeldingssystem for kurs er så mange og så varierte at jeg i dette blogginnlegget kun har valgt ut topp 15 fordeler som et påmeldingssystem gir både til kurstilbyder og til deltakere.

For kurstilbyder

1. Spar tid

Uavhengig av hvordan påmeldinger gjøres i kursvirksomheten i dag, vil du kunne spare betydelig med tid ved å bruke et påmeldingssystem for kurs. Kutt ned tidsbruken knyttet til rotete, manuelle prosesser og utallige dokumenter og systemer ved å samle alle påmeldinger og deltakerinformasjon på ett og samme sted.

Spar også tid på oppdateringer av egen nettside gjennom enkle tastetrykk i påmeldingssystemet som feedes rett ut på nettsiden.

2. Enkel administrasjon av deltakere

Med et fullstendig påmeldingssystem får du ikke bare samlet påmeldinger og deltakerinformasjonen i et ryddig oppsett på ett sted, men du får også muligheten til å følge opp deltakerne i prosessen videre. Tilbyr påmeldingssystemet deltakeradministrasjon, kan du gjennom løsningen følge opp deltakernes status (Påmeldt, avmeldt, på venteliste o.l), se hvem som har betalt og ikke har betalt, føre oppmøteregistrering og utføre alt administrativt arbeid knyttet til deltakerne i ett og samme system.

3. Forbedre effektiviteten og øk verdiskapingen

Tiden du sparer gjennom bruk av en påmeldingsløsning, kan du bruke til andre mer verdiskapende oppgaver. Få muligheten til å skape enda bedre og enda flere kurs.

4. Tilpass kurskalender og påmeldingsskjema til egen hjemmeside

En leverandør av et godt online påmeldingssystem for kurs lar deg utforme og tilpasse en oversiktlig kurskalender med konverteringsoptimale påmeldingsskjemaer på egen hjemmeside. Tilpass både kurskalender og påmeldingsskjemaet slik at den får det utseendet og det inntrykket du ønsker for å tiltrekke deg deltakere.

Påmeldingssystem med kurskalender hos Wurth

Slik har Würth tilpasset sin påmeldingsløsning med kurskalender til egen hjemmeside.

5. Få nyttig statistikk

Ta bedre avgjørelser basert på viktig statistikk. Få oversikt over hvor mange som har sett kursene dine i kurskalenderen på nettsiden din, hvor mange som har sett påmeldingsskjemaet til de ulike kursene dine og hvor mange av disse som har meldt seg på dine kurs.

6. Øk markedsføringseffekten

Et gjennomført påmeldingssystem lar deg sende e-postmarkedsføring til eksisterende og tidligere deltakere. Sørg for at deltakere forblir kundene dine og kjøper kurs av deg igjen og igjen ved å holde dem oppdatert gjennom regelmessig e-postmarkedsføring. Send ut varsel når du setter opp nye kurs og følg med på hvor mange som åpner e-posten og melder seg på.

7. Sikker databehandling

Når du velger et påmeldingssystem på nett, velger du selvfølgelig et påmeldingssystem som selv overholder GDPR og som tilrettelegger for at du som kurstilbyder kan behandle data på en sikker måte. På denne måten blir det enkelt for deg å overholde regelverket knyttet til personvern, og du fremstår som en seriøs aktør i kursmarkedet som tar datasikkerhet på alvor.

Mann og dame bruker påmeldingsløsning for kurs

8. Redusér tidsbruk på fakturering

Noen påmeldingssystemer tilbyr tilhørende betalingsløsning. Det betyr at deltakeren kan betale direkte ved påmelding og at du slipper å bruke tid på å kreve inn betaling for kursene dine.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

9. Øk sannsynligheten for påmeldinger

En undersøkelse gjort av Spinweb viste at over 90% foretrekker å foreta påmeldinger på nett. Dette bør være en tankevekker for de kurstilbyderne som enda ikke har et påmeldingssystem som tillater påmeldinger fra egen hjemmeside. Å tilby potensielle deltakere en enkel og foretrukket måte å sende inn sin påmelding kan være det som trengs for å øke antall påmeldinger.

For deltaker

10. Sparer tid

Deltakere kan enkelt navigere seg fram til riktig kurs i kurskalenderen på nettsiden din. Derfra kan de melde seg på kurs når og hvor det passer best for dem. Dette helt uten å måtte bruke masse tid på å lete gjennom side etter side på nettsiden din, sende utallige e-poster fram og tilbake, løfte telefonen uten å få svar eller manuelt fylle ut papirskjemaer.

11. Forbedrer kundeservice

Som nevnt tidligere, foretrekker over 90% å foreta påmeldinger på nett. Å gjøre det enkelt å melde seg på kurs er en viktig del av det å tilby god kundeservice. I tillegg vil en påmeldingsløsning sørge for at du får all nødvendig informasjon for å kunne besvare henvendelser umiddelbart. Rask respons på henvendelser øker opplevd kundeservice.

Kvinne bruker betalingsløsning i et påmeldingssystem

12. Lettvin betalingsløsning

Påmeldingssystemer med integrert betalingsløsning gjør ikke livet enklere bare for kurstilbyder, men også for kursdeltakeren. Istedenfor å måtte huske på å betale en faktura og å fylle inn et evig langt KID-nummer for å få betalt regningen, kan deltakeren på sekunder betale enkelt og trygt direkte ved påmelding.

13. Enkelt å holde seg oppdatert

Deltakere får muligheten til å bli informert direkte i egen innboks når et nytt kurs av interesse er lansert, uten å selv måtte lete etter informasjon om dette.

14. Påmelding av flere deltakere samtidig

Gjennom påmeldingsløsningen kan deltakeren eller den som booker kurs på vegne av et team eller bedrift, melde på flere deltakere samtidig uten å måtte fylle ut de samme feltene gjentatte ganger.

15. Sikker databehandling

Bruker du et påmeldingssystem som behandler persondata etter loven, kan deltakeren være sikker på at data han eller hun oppgir i påmeldingsskjemaet vil bli behandlet med sikkerhet og ikke kommer på avveie.

Før du velger påmeldingssystem…

Når du vurderer hvilket påmeldingssystem som passer best for dine kurs, er det viktig at du forsikrer deg om at leverandøren du velger er tilpasset kursdrift. Det er to grunner til at dette er viktig:

  1. Et påmeldingssystem for kurs vil kunne skille seg betydelig i funksjonalitet fra et påmeldingssystem for f.eks eventer. One size does not fit all.
  2. Leverandører av påmeldingssystemer for kurs vil sannsynligvis også kunne levere andre løsninger/moduler som også kan være til nytte for kursvirksomheten din, f.eks en løsning for fullstendig kursadministrasjon eller markedsføring av kurs.

Få flere tips til hvilke andre ting du bør tenke på ved valg av påmeldingssystem her.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer

2 Kommentarer

  1. Senioruniversitetet 45+ i Tromsø vil i en periode måtte ha påmelding til våre foredrag som går onsdager i semesterperiodene. Vi er interessert i å abonnere på deres system. Vi vil også kjøre to foredrag pr gang, Kl 11.00 og 12.30. Vil deres system takle dette? Vi tar ikke betaling fra tilhørerne? Kan vi da bruke et enklere opplegg som kanskje er billigere?

    Svar
    • Hei Reidar,
      Ut i fra det du forteller her, så høres dette ut som noe du fint kan gjøre med vårt system. Vi tar gjerne en prat med deg for å se hvilke moduler du eventuelt vil trenge og hvilken pris det vil lande på. Ring oss på 232 27 200 eller fyll ut skjemaet på http://www.frontcore.no/om-frontcore/kontakt-oss/ så vil en av våre produkteksperter hjelpe deg.
      Ha en super dag videre.

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *