Få et overblikk over læringsteoriene du bør kjenne til
Det finnes flere sentrale læringsteorier som man kan bruke for å forstå hvilken læringsmetode og læringsstil som passer deg best. Her får du et overblikk over de sentrale, klassiske læringsteoriene som behaviorisme og konstruktivisme, samt nye retninger. Bruk det som et oppslagsverk for å dypdykke videre i læringsteoriene som kan være grunnlag for undervisning eller et kursforløp.
Hva er en læringsteori?
En læringsteori er en teori om hva læring er, altså en oppsamling av hvilke betingelser som må oppfylles for at en person kan lære noe. Læringsteorier definerer også hvordan læring foregår med innsikt i hvilke verktøy man kan bruke og hvilke vilkår som legger rammer for læringsprosessen.
Det finnes både læringsteorier, altså teoretiske perspektiver på hvordan man lærer best og hvilke mål man har for opplæringsforløp, og læringsmetoder, som er konkrete måter å tilegne seg kunnskap på.
Læring handler i bunn og grunn om å endre sine tanker, følelser og atferd. På den måten kan du tilpasse deg ulike omgivelser som setter forskjellige krav til deg. Det er imidlertid ikke sikkert at læringen alltid innebærer en endring av atferd. Dette avhenger av en hel rekke andre faktorer, som læringsteoriene kan gi innsikt i.
Fire sentrale læringsteorier
- Behaviorisme
- Konstruktivisme
- Kognitiv læringsteori
- Sosiokulturell læringsteori
Behaviorisme og konstruktivisme er to læringsteorier som har gitt grobunn for flere andre retninger og perspektiver på læring. Behaviorisme er kjennetegnet av dens forståelse av læring som en endring av atferd, mens konstruktivisme forstår læring som et resultat av refleksjon. Konstruktivismen har blant annet gitt grunnlag for kognitiv konstruktivisme, også kjent som kognitiv læringsteori, og sosialkonstruktivisme.
Kognitiv læringsteori er opptatt av å vurdere de mentale konstruksjonene hos hvert enkelt individ for å forstå hvordan læring utfolder seg. Sosialkonstruktivisme er en annen retning med tilhørende fokus på konstruksjoner, men som blir formet av kulturen og samfunnet. Dette er tett forbundet med den sosiokulturelle læringsteorien.
Nedenfor får du en innføring i alle fire læringsteorier, med mulighet for å fordype deg i hver enkelt læringsteori.
Behavioristisk syn på læring
Som en læringsteori, har behaviorisme fokus på hvilke evner og ferdigheter en person har. Det behavioristiske perspektivet på læring forholder seg til observerbar atferd, og er opptatt av hvordan ferdigheter utvikles og overføres til enhver senere situasjon.
- Hva er læring? Læring er en endring i atferd.
- Læring i praksis: Det er mekaniske prosesser som fører til læring – konsentrert og reproduksjon av hva man har lært (hukommelse). Man bygger opp ferdigheter som tas i bruk med en gang.
- Nøkkelord: Overføring av kunnskap, ytre motivasjon og positiv forsterkning, kateterundervisning, fokus på å huske informasjon.
- Nøkkelpersoner og perspektiver: Ivan P. Pavlov (klassisk betinging), Edward L. Thorndike (konneksjonisme).
Konstruktivistisk syn på læring
Konstruktivisme skiller seg fra behaviorisme ved å stille spørsmål til hva kunnskap egentlig er. Hvor den behavioristiske læringsteorien forestiller seg at kunnskap ligger tilgjengelig for alle, anser de konstruktivistiske læringsteoriene kunnskap som noe som ligger i hvert enkelt individ. Individet erfarer og kobler sine erfaringer med den kunnskapen som den allerede har.
- Hva er læring? Læring er erfaringer og refleksjon over handling.
- Læring i praksis: Man ser kunnskap og handling i sammenheng, der man tilegner seg kunnskap gjennom refleksjon og resonnement.
- Nøkkelord: Kunnskap skapes gjennom aktivitet som leder til erfaringer, aktiv og kritisk øving, diskusjonsgrupper, fokus på å reflektere rundt handlinger.
- Nøkkelpersoner og perspektiver: Jean Piaget, Lev Vygotskij.
Kognitiv læringsteori
Den kognitive læringsteorien anser læring som konstruksjon og den foregår i det kognitive hos den enkelte person. Derfor går denne teorien også under navnet kognitiv konstruktivisme.
- Hva er læring? Læring er en endring av langtidshukommelsen.
- Læring i praksis: Mennesker i sin natur er nysgjerrige som ønsker å lære, og den nye kunnskapen skal kunne settes i et system.
- Nøkkelord: Indre motivasjon, aktiv deltakelse.
- Nøkkelpersoner og perspektiver: Jean Piaget (kognitiv konstruktivisme).
Sosiokulturell læringsteori
På samme måte som det kognitive perspektivet anser læring som en konstruksjon, forstår sosiokulturell læringsteori også læring som noe som skjer i det kognitive. Når det er sagt, mener man at man er avhengig av innsikt i kulturen og samfunnet som individene lever i for å få en fullstendig forståelse for kunnskapskonstruksjonene i individene. Individet tilegner seg således kunnskap i samhandling med fellesskapet.
- Hva er læring? Læring er et resultat av sosial interaksjon.
- Læring i praksis: Læring skjer i samspill med andre, der man er avhengig av å forstå de historiske og kulturelle forutsetningene som individet lærer under.
- Nøkkelord: Språk som viktig redskap i verktøykassen, aktiv læring, gruppearbeid, veiledning framfor undervisning
- Nøkkelpersoner og perspektiver: Lev Vygotskij (sosialkonstruktivisme), John Dewey («Learning by doing»).
Perspektiver på læring kan komplementere hverandre
Det er fruktbart å vurdere læringsteoriene og deres aktuelle perspektiver på hvordan læring foregår som komplementære framfor konkurrerende. Det er nemlig flere overlapp mellom retningene og derfor kan man hente mye verdifull innsikt ved å vurdere deres teser om hverandre.
Bla gjerne gjennom hver enkelt læringsteori for å lære mer om de sentrale tesene, forskerne og eksperimentene. Du finner også enkle sammenligninger mellom hver læringsteori slik at forskjellene og likhetene mellom hver retning blir tydeligere.
Kurstilbyder? Bruk læringsteoriene aktivt
Som kurstilbyder eller som personen som er ansvarlig for opplæring på arbeidsplassen, er det avgjørende å ha innsikt i hvordan deltakerne lærer best. Du må ha en god forståelse for hva du tilbyr dem og hvilket læringsutbyttet både du og dem ønsker å sitte igjen med. Det er blant annet viktig at du tilpasser læringsmetodene etter deres preferanser og hvordan de lærer best.
Du kan bruke læringsteoriene aktivt for å sette sammen et kursforløp som fungerer for dine deltakere. En god forståelse for sammenfallet mellom hva de ønsker og hvordan du kan oppnå er sentralt – og du kan hente god innsikt fra læringsteoriene. Da kan det bli lettere å presisere innholdet i læringsmateriellet og utforme et nettkurs som innfrir forventningene.
Les mer om dette: Slik lager du et nettkurs
Læring gjennom digitale verktøy
Med FrontCore sin digitale læringsplattform kan du utforme kurs som kan tas hvor og når som helst, og integrere den med ditt system for kursadministrasjon for å administrere hele kurstilbudet ditt. Med solide verktøy og en klar bevissthet om hvordan du kan lære bort og oppmuntre til læring, kan opplæringsforløpet bli enda mer smidig.
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 20 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Tjenester
Relaterte artikler
Læringsmetoder: Sentrale læringsstiler [VARK-modellen]
Hvilken læringsstil passer best for dine kursdeltakere? Utforsk VARK-modellen og lær hvordan du kan tilpasse kursene dine for bedre engasjement, læringsutbytte og deltakeropplevelse. Få innsikten som løfter kursene dine.
Slik kan du bruke nanolæring i opplæring
Sliter du med å holde på kursdeltakernes oppmerksomhet? Nanolæring kan være løsningen. Med korte, engasjerende leksjoner tilpasset en travel arbeidshverdag, blir læring både effektiv og fleksibel. Les hvordan du kommer i gang!
Spillbasert læring: Anvendelsen av gamification i kurs og opplæring
Gjør læring morsommere og mer effektiv! Utforsk hvordan spillifisering kan øke motivasjon og læringsutbytte i kursene dine. Få konkrete tips til hvordan du tar i bruk spill i opplæring – og hvorfor det faktisk virker. Les mer nå!
0 kommentarer