FrontCore logo
Blikkfanger

13 tips: Kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere

av | jun 12, 2020 | Kursadministrasjon

I dette blogginnlegget får du 13 tips til bedre kursbeskrivelser som sørger for både synlighet og konvertering.

Enten du arrangerer kurs, konferanser, foredrag eller andre type arrangementer, kjenner du deg kanskje igjen i en eller begge av de to følgende problemstillingene:

  • Du har lagt ut masse informasjon om kursene eller arrangementene dine på nett, men det er ingen som finner informasjonen din og dermed heller ingen som henvender seg eller melder seg på.
  • Trafikken er høy, sidevisningene er mange og du er godt synlig for potensielle kunder. Likevel får du dårlig med både henvendelser og påmeldinger.

Om du kjenner deg igjen, bør du lese videre. Tipsene kan selvfølgelig også benyttes for beskrivelse av andre arrangementer enn kurs.

Først – Hva gjør du galt nå?

Sannsynligheten er stor for at kursbeskrivelsen din ikke er fristende nok. Dersom problemet ditt er at ingen ser informasjonen din, er ikke kursbeskrivelsen din fristende nok for søkemotorene. Er problemet ditt at kurssøkende ser informasjonen din uten å melde seg på, er ikke kursbeskrivelsene dine fristende nok for det menneskelige øyet.

 

Hvorfor er en god kursbeskrivelse viktig

Gode kursbeskrivelser er essensielt for både det å være synlig i søkeresultater i Google og i andre søkemotorer, samt for å konvertere kurssøkende til kursdeltakere. Det er i selve kursbeskrivelsen du skriver de frasene som gjør at dere dukker opp i Google og andre søkemotorer, samt de frasene som sørger for innsalget som konverterer kurssøkende til kursdeltakere. Gode kursbeskrivelser er med andre ord en viktig faktor for å få flere deltakere på kurs.

 

13 tips: Hvordan skrive en god kursbeskrivelse

 

1. Vær kort

Lesere har en tendens til å skumlese tekst, spesielt dersom teksten er lang og uinteressant. Det betyr at du bør være kortfattet og legge den viktigste og mest verdifulle informasjonen i starten av teksten. Fang leserens oppmerksomhet ved å lage en fengende innledning som gjør at leseren får lyst til å lese videre. Spesielt viktig informasjon kan du gjerne utheve med tykkere skrift, slik at selv den skumlesende leser får med seg den viktigste informasjonen. Dessuten bør du droppe alle unødvendige opplysninger og kun inkludere informasjon som vil kunne bidra til konvertering.

 

2. Oppgi nyttig (men ikke unødvendig) selskapsinformasjon

Hva er det ved ditt selskap som gjør at den kurssøkende bør velge akkurat deg? Bygg tillit ved å skrive et par linjer om den erfaringen og kompetansen som selskapet sitter på. Hvor lenge dere har holdt på, hva dere er best på, hvem dere samarbeider med og bakgrunnen til de ansatte er gode eksempler på slik informasjon. Dropp kjedelige og lite nyttige opplysninger.

«Vårt brannkurs er utviklet av brannfolk med bakgrunn som både brannmester, brannbefal og røykdykkere. Dra nytte av våre 15 år med erfaring for å sikre deg at dine ansatte får den beste opplæringen innen brannforebygging og brannslukking».

3. Beskriv innholdet i kurset

Beskriv i svært korte trekk hva kurset inneholder og oppgi informasjon om hvordan undervisningen foregår. Det er tross alt en kursbeskrivelse.

«Dette er et kurs med en fin blanding av teori og praksis. Kursdeltagerne får:

  • Innføring i brannteori
  • Forebyggende tiltak
  • Bruk av slokkemiddel
  • Innføring i hvordan man skal håndtere en evakuering ved branntilløp
  • øvrig opptreden i forbindelse med brann.
  • Samtlige deltagere vil gjennomgå en praktisk slukkeøvelse»

4. Få fram nytteverdien

Hvorfor bør den kurssøkende velge akkurat dette kurset? Hva vil deltakere sitte igjen med etter endt kurs? En god kursbeskrivelse får fram nytteverdien av kurset!

«Lær å stoppe en brann i startfasen og spar betydelige verdier: Ved gjennomført kurs vil dere sitte igjen med:

  • Ansatte som kan stoppe en brann i startfasen
  • Et godt argument for en lavere forsikringspremie
  • Kompetanse som dine ansatte også har nytte av i hjem og fritid»

5. Finnes det trender i markedet som du kan vise til?

Hvilke trender i markedet gjør at dette kurset er spesielt attraktivt akkurat nå? Eksempler her kan være innføring av nytt lovverk i en bransje, inntreden i ny sesong, mangel av mennesker med kompetanse i en bransje og/eller et fokusområde i nyhetsbildet. Dette kan fungere godt som salgsargument i en kursbeskrivelse. Apropo nytt loverk – Har du lest blogginnlegget vårt om den nye personvernlovgivningen GDPR?

6. Benytt statistikk og tall fra egen virksomhet

Har du tilgjengelig statistikk eller tall som kan være relevant å bruke? For eksempel hvor mange som har deltatt på kurset tidligere, hvor høy score deltakere fra ditt kurs har fått på eksamen og/eller hva disse menneskene har oppnådd i etterkant av kurset? I så fall – bruk det! Hvis ikke – prøv å få tak i det!

«Kurset har i det siste blitt holdt for medlemmer av Bensinhandlernes Bransjeforening (BBF), hotell, resepsjonsansatte og butikker, og oppnådde en oppsiktsvekkende 83% toppscore hos kursdeltakerne»

7. Søkeordoptimaliser kursbeskrivelsen med relevante søkeord

Hvilke ord, setninger og spørsmål bruker dine potensielle deltakere når de søker etter kurs? Foreta en enkel søkeordanalyse hvor du finner både ord og fraser som er relevante for dine kurs og som brukes hyppig i søk av kurssøkende. Det finnes mange nyttige og gratis verktøy som kan hjelpe deg på vei, f.eks Google Keyword Planner og Answer The Public. Innarbeid disse ordene og frasene i din kursbeskrivelse, slik at søkemotorene anser kursbeskrivelsen din for relevant i disse søkene. Dersom du er helt ny i det å bruke nøkkelord for søkeordoptimalisering av tekst, kan du lese vårt blogginnlegg om bruk av nøkkelord i søkemotoroptimalisering her.

Bonustips for kurstilbydere på Kursguiden.no

Dersom du har kursbeskrivelser liggende synlig på Kurguiden.no, kan du legge inn de viktigste nøkkelordene dine under «tilleggsord for søkeindeksering». Dette øker sannsynligheten for at du rangerer høyt på disse søkeordene når kurssøkende søker etter kurs direkte på Kursguiden.no. Tilleggsordene legger du til i FrontCore ved å klikke deg inn på Kurs -> Endre kursoppføring -> Beskrivelser -> Scroll deg helt ned på siden og fyll inn nøkkelordene i feltet «Tilleggsord for søkeindeksering».

«Brannkurs, brannvern, brannforebygging, brannslukking»

8. Bruk overskrifter, underoverskrifter og punkter

Overskrifter, underoverskrifter og punkter gjør ikke teksten din bare enklere å lese for leseren, men gjør det også enklere for søkemotorene å anse tekstene dine som relevant. Benytt deg av de viktigste nøkkelordene dine i overskriftene dine for å rangere høyere i søkeresultatene.

 

9. Vis fram anbefalinger

Alle kan promotere og skryte av seg selv, men det mye mer troverdig når andre skryter av deg. Ved å bruke tidligere kunders anbefalinger, hjelper du leseren med å få en positiv følelsesmessig relasjon til andre som har deltatt på kursene dine. Dette gjør leseren mer mottakelig for hva du selv har å si om kursene dine. Har du noen uttalelser fra tidligere deltakere? Hvis ikke bør du definitivt gjøre en innsats for å fremskaffe dette. Anbefalinger fra tidligere deltakere fungerer utmerket som tillitsbygger!

«Veldig proft og lærerikt kurs. Føler meg mye tryggere på hvordan jeg håndterer en evt. brann i oppstartsfasen. Vil absolutt anbefale dette kurset til andre bedrifter og!»

​10. Promoter kursholder

Hvilken utdanning og erfaring har kursholderen? Profesjonelle og erfarne kursinstruktører trekker deltakere!

«Vår kursholder har 20 års erfaring fra brannvesenet og har avholdt brannkurs for dagligvare, bygg, hotell, bolig, bensinstasjoner, m.m. de siste 10 årene»

 

 

11. Differensier deg

Hvordan skiller din virksomhet og dine kurs seg fra lignende tilbud? Hvilke kvaliteter/kompetanse sitter virksomheten på som ikke andre har? Hva gjør deg unik?

«Kurset er skreddersydd for bedrifter, med egenutviklede praktiske brannslukkingsøvelser designet av erfarne brannmenn»

12. Glem ikke viktige opplysninger

Vanlig innhold i kursbeskrivelser er informasjon om blant annet oppstartstidspunkt, varighet, pris og plassering av kurset. Dette må selvfølgelig med, men glem ikke andre viktige tilleggsopplysninger som kan være nyttig for leseren som vurderer å melde seg på. Noen kurs krever forkunnskaper, utstyr, førerkort eller lignende for deltakelse på kurs. Dersom kurset har en definert målgruppe, nevn gjerne dette også. Gjør det enkelt for leseren å avgjøre om dette kurset passer han eller henne!

 

13. CTA – Call To Action

Helt til slutt i din kursbeskrivelse: Legg inn en siste setning som oppfordrer den besøkende til å utføre en handling, enten det er å be om mer informasjon eller å sende inn en påmelding.

«Begrenset med plass – meld deg på nå!»

Eksempler på gode kursbeskrivelser

Kursguiden.no har vi en rekke eksempler på gode kursbeskrivelser. Nedenfor har vi valgt ut tre beskrivelser som du kan ta en titt på dersom du trenger litt inspirasjon før du selv setter i gang!

  • Trodal AS – Kurs i lederutvikling med personlig ledercoaching – Her ser du hvordan kurstilbyderens beskrivelse av seg selv styrker hans troverdighet. Hvem vil vel ikke lære om lederutvikling fra en som har jobbet med mer enn 5000 ledere? I tillegg kommer det også tydelig fram hva som er innholdet i kurset og hva kurset vil tilføre deltakeren av verdi etter gjennomført kurs.
  • Positiv Opplæring Norge As – Kurs: Ny som leder – Et godt eksempel på hvordan man kan innlede kursbeskrivelsen på en måte som gjør at leseren ønsker å lese videre.
  • CoachTeam AS – Kurs: Presentasjonsteknikk – I denne kursbeskrivelsen finner du mange gode eksempler på anbefalinger fra kursdeltakere som er med på å styrke tilliten leseren får til kursleverandøren.

 

Få påmeldingene du drømmer om

Nå har du lest gjennom våre 13 beste tips for gode kursbeskrivelser som gir både synlighet i søkemotorer og som konverterer deltakere. Er du klar for å få flere påmeldinger? Sett i gang med forbedringen av dine egne kursbeskrivelser og gjør synlig for over en million kurssøkende på Kursguiden.no? Les mer her.

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Eline Hagene

Eline Hagene

Senior Marketing Manager

Relaterte artikler

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *