De 8 nøkkelingrediensene til vellykkede kurs- og opplæringsbedrifter
Tilnærmingene, metodene og prosessene til disse virksomhetene danner en konkret oppskrift på suksess. Hva er de viktigste komponentene i oppskriften på en eksepsjonelt vellykket kursvirksomhet?
I dette blogginnlegget trekker vi fram 8 ingredienser som vi ofte ser hos vellykkede opplæringsvirksomheter.
1. De er innovative
Vellykkede kurs- og opplæringstilbydere er gjerne ledere innenfor sin bransje. De er ikke fornøyde med å følge strømmen – de tar kalkulert risiko og tester vannet ved å prøve ut nye ting. I motsetning til mange i opplæringsbransjen er ikke disse virksomhetene redde for endring. De omfavner det.
Disse bedriftene har fingeren på pulsen i både egne bransje og i opplæringsindustrien, og de følger med på nye trender og bidrar til bransjediskusjon. Fordi de har en «det større bildet»-tilnærming til virksomheten sin, er de ikke redde for å feile på veien mot suksess. Av å feile lærer man nemlig noe nytt.
2. De prokrastinerer ikke
John F. Kennedy sa: «Vi må bruke tiden som et redskap, ikke som en sofa». Selv om mange ønsker seg mer enn de kjente 24 timene vi har per dag, er vårt eneste alternativ å bli mer effektive i hvordan vi bruker den tiden vi har. Og det er akkurat dette vellykkede kurstilbydere har bemerket seg. De utsetter ikke å få ting unnagjort og de sløser ikke med verdiløse timer. De får ting gjort!
Når oppgaver ser ut til å ta for lang tid, når de manuelle prosessene blir for mange eller når frustrasjonsnivået blir for høyt, ser de øyeblikkelig på alternativene. De finner prosessforbedringer, bedre systemer, nye verktøy og måter å automatisere ting på. «Men det er slik vi alltid har gjort det» er ingen unnskyldning for å beholde tidstyver hos disse bedriftene.
Spar opptil 61% tid brukt på kursadministrative oppgaver
3. De utfordrer seg selv
En vinnende kurstilbyder er en kurstilbyder som aldri sier seg tilfreds. En som elsker å bli utfordret og som alltid ser muligheten for å utvikle seg og bli enda bedre. Istedenfor å la ting skure og gå når ting tilsynelatende fungerer godt, leter de etter forbedringspotensiale.
Disse kurstilbyderne etterspør stadig konstruktive tilbakemeldinger fra sine kunder. Jo mer detaljert, jo bedre. Tilbakemeldingene bruker de til kontinuerlig forbedring. Hvert eneste planlagte kurs er en ny mulighet til å levere kurset enda bedre enn forrige gang.
Ved å være frampå og be om ærlige tilbakemeldinger istedenfor å vente på at kundene selv skal komme med vanskelige spørsmål og kritikk, blir disse bedriftene bedre forberedt og fremstår som mer åpne for forbedringer.
4. De er unike
I mange bransjer opererer det haugevis av forskjellige kurstilbydere. Mange tilbydere tilbyr tilsynelatende helt like kurs som konkurrentene, og forventer likevel å bli valgt overfor de andre.
De mest suksessfulle kurs- og opplæringsvirksomhetene skiller seg ut. Det er noe unikt ved dem som du ikke finner hos noen andre. Virksomhetene sitter typisk på svært høy kompetanse, har årelang erfaring i bransjen, benytter seg av innovative undervisningsmetoder, har etterspurte instruktører eller forelesere, yter svært god kundeservice og/eller har usedvanlig gode kundeomtaler.
Les gjerne blogginnlegget vårt om hvordan du kan utmerke deg blant dine konkurrenter her.
5. De kommuniserer
Suksessfulle kursleverandører er velbevandret på eget bransjespråk. De vet hvordan de skal tilpasse kommunikasjonen til kunder, potensielle kunder og bransjekollegaer, og forstår at riktig kommunikasjon er en svært viktig ingrediens for å bli ansett som eksperter på sitt felt.
Disse kursleverandørene opprettholder sterk kundedialog gjennom blant annet jevnlige oppdateringer av egen nettside, blogg og e-postmarkedsføring. De markedsfører også kursene sine på plattformer der de når sin potensielle kundegruppe.
Et viktig kjennetegn på de kursvirksomhetene som oppnår suksess, er at kommunikasjonen ikke bare bare går én vei. De bidrar til diskusjon i sosiale medier, de stiller spørsmål og besvarer spørsmål i nettverket sitt, kommenterer på andres blogger og deler av egne erfaringer og innsikt.
6. De er akkrediterte og/eller skaper tillitt på andre måter
I de bransjene der det finnes akkreditering av kursholdere, ser vi at de mest vellykkede kurs- og opplæringstilbydere er akkrediterte. Dette er et kvalitetsstempel som formidler til potensielle partnere og kunder at kursvirksomheten tilfredsstiller de krav som stilles for å oppnå akkreditering.
Denne type ordninger for godkjenning finnes ikke i alle bransjer. I bransjer uten slike ordninger ser vi at de virksomhetene som har mest suksess bruker andre metoder for å skape tillitt hos potensielle kunder og partnere. En mye brukt metode er å fronte positive kundeomtaler.
7. De samarbeider godt med leverandører og partnere
Smarte leverandører av kurs og opplæring vet at læring og utvikling ofte skjer best gjennom samarbeid. Nettopp derfor er de mest populære kursleverandørene også flinke til å samarbeide med sine leverandører og samarbeidspartnere. De drar nytte av andres kunnskap og har flere ben å lene seg på dersom det skulle oppstå et problem.
Dette er en av grunnene til at vi i FrontCore er glade i både tilbakemeldinger og forespørsler om ny funksjonalitet i vår kursadministrative løsning. Mange av de kursleverandørene vi jobber tettest sammen med bidrar med mye verdifull feedback som vi tar med oss inn i utviklingen av løsningen vår. Dette er positivt for både kursleverandøren, for FrontCore og for FrontCore’s andre kunder.
8. De investerer i sine ansatte
Alle virksomheter som forstår verdien av kontinuerlig læring og utvikling, investerer i å forbedre ferdighetene til sine egne ansatte. Et kjennetegn på kursvirksomheter som virkelig oppnår suksess, er at de ansatte i virksomheten ikke bare er lidenskapelig opptatt av det de driver med, men også stadig får muligheten til å utvikle egne ferdigheter.
Viktige ingredienser, men ingen fullverdig oppskrift
Alle disse nøkkelingrediensene finnes hverken i alle oppskrifter på en kursvirksomhets suksess, eller utgjør en fullstendig ingrediensliste. Likevel finner vi at mange av disse punktene er tilstede hos de kurs- og opplæringstilbyderne som år etter år oppnår stor suksess med opplæringsvirksomheten sin.
Jobber du i kurs- og opplæringsbransjen er du sannsynligvis allerede kjent med mange av punktene vi har nevnt i dette blogginnlegget. Likevel er det kanskje en mulighet for deg å legge til en eller to av disse ingrediensene i din virksomhets oppskrift på suksess.
Er du interessert i å vite hvordan vi i FrontCore kan hjelpe deg med å drive en mer lønnsom kursvirksomhet? Book en demo, så får du en uforpliktende prat med en av våre produkteksperter!
Spar opptil 61% tid brukt på administrative oppgaver
Forfatter: Eline Hagene
Inbound Marketing Manager
Eline produserer innhold for å hjelpe kurstilbydere med å oppnå en mer effektiv og lønnsom kurshverdag. Hun er sertifisert i Inbound-metodikken gjennom Hubspot og har studert tre år markedsføringsledelse ved Handelshøyskolen BI. Besøk Elines LinkedIn-profil her.