Kjenner du dine kursdeltakere godt nok?
Har du husket å tenke nøye igjennom hvem dine kursdeltakere egentlig er? Dette har nemlig ufattelig mye å si, med tanke på hvor og hvordan ditt budskap kommuniseres utad.
Den største utfordringen ved å nå ut med kursets budskap, er at de du ønsker å nå ut til ikke nødvendigvis har bedt om budskapet ditt, og du er mest sannsynlig ikke alene om å forsøke å nå ut til dem.
Ved å bli kjent med dine kursdeltakere på personlig plan, vil det være lettere å trenge seg igjennom havet av eksponeringer dine potensielle deltakere mottar hver eneste dag. I dette blogginnlegget vil jeg gi deg noen råd om hva du bør kartlegge, før du kommuniserer med målgruppen din. De fleste har allerede definert sin målgruppe, men enda bedre, og ikke minst mer presist og målrettet, er det å definere kursets personas. Dette vil bedre kursmarkedsføringen i sin helhet.
LES OGSÅ: 5 kurstilbydere som har markedsføring du bør la deg inspirere av
Hva er en persona?
Dersom du ikke allerede vet det, er en persona i dette tilfellet, en fiktiv personalisering av en typisk kursdeltaker du som kurstilbyder ønsker å nå ut til gjennom målrettet kommunikasjon. For å kunne skape et levende uttrykk av dine deltakere, kan det være lurt å kartlegge deres demografiske bakgrunn, hvordan de tar avgjørelser, hva de liker, ikke liker, hva som motiverer dem, hvilke mål de har og hvilke problemer de står ovenfor. Jo mer detaljert du er når du utarbeider dem, jo bedre.
Det er ofte flere type personer involvert i kjøpsprosessen. Mark Schaefer skrev i en artikkel at 3 til 4 personas står vanligvis for 90% av bedriftens salg. For hver persontype du ønsker å nå ut til og påvrke, behøver du en persona.
LES OGSÅ: Hvordan får du flere deltakere? FrontCore-teamet deler sine beste tips
Hvordan kartlegge dine personas
For å samle inn informasjon om dine personas må du finne informasjon om dine eksisterende deltakere. Dette kan du samle inn ved å intervjue noen av dem. Ved å holde dybdeintervjuer kan du finne ut hvordan dine deltakere tenker i kjøpsprosessen, hva som er viktig for at de skal velge å melde seg på ditt kurs og eventuelt hva som hindrer dem. Spør de gjerne hva de liker og misliker med dine produkter og tjenester. Se også etter fellesnevnere ved de ulike deltakerne, for å senere kunne gruppere dem og avdekke eventuelle ulikheter ved gruppene.
Jeg vil også anbefale deg å sende ut spørreundersøkelser til alle dine deltakere etter endt kurs. Her kan du blant annet samle inn informasjon om hvilke problemstilling kursdeltakerne dine kjenner seg igjen i, for å utføre en kvalitetssjekk på at påstandene dere har kommet frem til ved hjelp av dybdeintervjuene faktisk stemmer.
Det kan også være hensiktsmessig å inngå dialog med salgs- og kundeserviceavdelingen. Det er de som har direkte kontakt med dine leads hver eneste dag. Få informasjon om hvem dine kunder er, hva som går igjen og hvordan salgsprosessen er med den enkelte.
LES OGSÅ: 6 grunner til å bruke podcast som markedsføringsverktøy
Hvilken informasjon du bør finne
Nå vet du hvordan du kan innhente informasjon om dine personas, men hvilke type informasjon er relevant for videre utvikling? Nedenfor har jeg presentert en liste, med ulike kategorier du bør kartlegge i de ulike personaene.
Bakgrunn: Jobb, bransje, stilling, inntekt, utdanning, familie, kjønn og bosted kan være eksempler på informasjon du bør tilegne deg om personens bakgrunn.
Mål: Hvilke primær- og sekundærmål har personen?
Utfordringer: Hva er personens primære og sekundære utfordringer i hverdagen?
Hva vi kan tilby: Hva kan du som kurstilbyder gjøre som hjelper han eller hun med å nå sine mål? Hvordan kan du hjelpe å løse personens utfordringer?
Fordeler: Hvilke fordeler har ditt kurs for denne personen?
Hvor befinner de seg?: Hvilke sosiale medier benytter personen seg av, og hvordan bør du selge inn ditt produkt gjennom den gitte kanalen?
Felles innvendinger: Hvorfor vil persongruppen eventuelt ikke delta på ditt kurs?
Karakteristikka: Hva karakteriserer denne gruppen, fra de andre gruppene?
For å fullføre dine persona vil jeg anbefale deg å gi dem et navn. Finn også gjerne en illustrasjon som passer personen. Presenter deretter dine valgte personaer for hele bedriften. Disse kan være et godt utgangspunkt for hvordan alle avdelingene skal tilpasse sin kommunikasjon utad til deres deltakere.
LES OGSÅ: Hvordan får du mest mulig ut av markedsføringskronene denne høsten?
Kom i gang
Nå som du har utarbeidet dine personas, kan du sette i gang med å produsere tilpasset innhold som passer de ulike fremstillingene, i kanaler som treffer, til gunstige tidspunkt. Visste du at kursguiden.no bruker søkemotoroptimalisering, for å vinne store andeler av kursrelaterte søk i Google? Privatpersoner, ansatte, HR-ansvarlige, kurskoordinatorer og ledere benytter seg av Kursguiden når de ser etter kurs. Les mer om hvordan du kan treffe dine kurssøkende her.
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Vil du bli en bedre kurstilbyder?
Om FrontCore
Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs
Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs
Tjenester
Vil du bli en bedre kurstilbyder?
Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.
Vær synlig der folk leter etter kursene dine
På Norges ledende kursportal Kursguiden.no leter over 1 million kurssøkere etter kurs hvert år. Sørg for at det er dine kurs de finner.
Forfatter: Mari Carlsen
Content Manager
Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy. Besøk Maris LinkedIn-profil her.
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!