12 tips: Hvordan imponere deltakerne dine
Hvordan kan du imponere deltakerne dine så mye at du virkelig stikker deg ut i en positiv retning? Vi gir deg 12 tips i dette blogginnlegget.
Hvordan imponere deltakerne dine?
Hva skal til for at deltakerne dine får mer enn en helt OK deltakeropplevelse? Hvordan kan du virkelig imponere deltakerne dine?
1. Lov mindre og lever mer
Hvordan gjøre en fornøyd kunde til en imponert kunde? Levere mer enn du har lovet. For å få til dette, må du kanskje love mindre eller øke innsatsen din.
2. Gjør det enkelt å være deltakeren din
I en undersøkelse med over 75.000 kunder, kom det fram at den viktigste faktoren for en kundes lojalitet er å redusere kundens egeninnsats. Her er noen eksempler på hva du kan gjøre:
Reduser kundens egeninnsats for å melde seg på kurs. Ha påmeldingsskjema på egen hjemmeside og vær synlig i kanaler der folk er på utkikk etter kurs. Over 1 million kurssøkende er på utkikk etter kurs via kursportalen Kursguiden.no. Ved å være synlig her, gjør du det enkelt for potensielle deltakere å finne dine kurs.
Reduser kundens egeninnsats for å få løst et problem. Pass på å ha kontaktinformasjon godt synlig på egen nettside og i andre kanaler der dere er synlig. Ett eksempel er å legge ved kontaktinformasjon i påmeldingsbekreftelsen, slik at deltakeren enkelt kan få tak i deg dersom han har spørsmål og/eller tilleggsopplysninger.
3. Ikke lat som om du er tilgjengelig uten å være det
Dersom du legger ved en e-postadresse eller et telefonnummer, så må du faktisk også respondere. Og helst så raskt som mulig. Her har du virkelig muligheten til å imponere med rask responstid. En undersøkelse viste at det var seks ganger mer sannsynlig at en kunde følte seg engasjert etter å ha fått rask service.
4. Tilpass deg
Vær tilbøyelig for å gjøre tilpasninger for å imøtekomme kundene dine. Dette kan for eksempel innebære å bruke mikrofon når du har deltakere med dårlig hørsel, eller å tilpasse kurset ditt til en spesifikk bedrift som har bestilt kurset ditt til sine ansatte.
5. Vær føre var
Benytt deg av verktøy som sørger for at du holder den kvaliteten du har lovet. På denne måten får du løst problemer før de oppstår. Bruk av sjekklister kan hjelpe deg langt på vei. Last gjerne ned vår Excel sjekklistemal for kurs her.
6. Vær spontan
Noen ganger kan det være lurt å la seg rive med. Oppstår det en uventet situasjon, prøv å gjøre det beste ut det. Det er gjerne de mindre planlagte øyeblikkene som folk husker! Du kan legge opp til flere slike situasjoner ved å inkludere deltakerne dine i større grad underveis i kurset. Du vet nemlig aldri hva en deltaker kan finne på å si eller gjøre.
7. Overraske deltakerne og kundene dine
Gjør noe de ikke forventer. Dette kan være nøkkelen til å virkelig gjøre inntrykk. Her er to eksempler der noen har gjort noe uforventet som har gjort inntrykk:
Wufoo takkekort
Hver uke sender Wufoo ut håndlagde, dekorative takkekort til lojale kunder for å vise hvor verdsatte disse kundene er. Dette har fått stor oppmerksomhet. Gjør et kjapt Googlesøk på “Wufoo Thank You Cards” og se selv.
BI-foreleser i kjole
Selv husker jeg spesielt godt en situasjon fra studietiden min på BI. Vår mannlige foreleser lovte oss å stille opp i kjole i neste forelesning dersom alle leverte inn en frivillig innleveringsoppgave. Ingen av studentene trodde egentlig på han, men alle leverte inn oppgaven likevel. Uken etter ble vi undervist av en mann i en lang, rosa kjole!
8. Tilby garanti
Ved å tilby en garanti, viser du at du er selvsikker på at du kommer til å levere det du har lovt å levere. Risikoen er på din side, ikke hos deltakeren. Dette gjør at det blir enklere for en potensiell deltaker å stole på at du vil levere det du har lovt å levere.
9. Si takk
Vis at du er takknemlig for at deltakerne valgte å delta på akkurat ditt kurs. Dette er et veldig enkelt tiltak, men det viser at du virkelig setter pris på kundene dine. En kunde som føler seg verdsatt, blir mye lettere en fornøyd kunde. Det finnes flere måter å si takk på, for eksempel ved å sende ut en e-post i etterkant av gjennomført kurs eller ved å takke deltakerne muntlig under kursdeltakelsen. Undervurder heller ikke effekten av håndskrevne takkekort. Dette tar selvfølgelig litt tid, men er mye mer personlig enn en automatisk e-postutsendelse!
10. Si unnskyld
37 % av alle kunder er fornøyde med servicegjenoppretting når de tilbys noe av pengeverdi. Dersom virksomheten legger en unnskyldning på toppen av kompensasjonen, dobles tilfredsheten til 74%. Du har med andre ord alt å vinne på å være ydmyk ovenfor kundene dine.
11. Bli kjent med deltakerne dine og ta deg tid til small talk
Forsøk å kom i prat med deltakerne dine før kurset, i pausen eller etter at kurset er avsluttet. Vis at du er genuint interessert i deltakerne dine. Spør hvordan det går med deltakeren, lytt, og følg opp med nye spørsmål. Vis at du bryr deg. Dette er det nemlig mange som ikke tar seg tid til.
12. Følg nøye med i sosiale medier og responder
Følg opp de deltakerne som tar seg tid til å omtale deg på sosiale medier. Dette er ikke bare viktig for å levere god kundeservice, men kundeomtaler fungerer også utmerket som ressurs for forbedringsarbeid i kursdriften din, samt som troverdig markedskommunikasjon. Du kan lese mer om kundeomtaler her.
Over til deg! Hva gjør du for å imponere deltakerne dine? Hvordan kan du forandre tankesettet ditt fra å tilfredsstille dine kunders behov til å virkelig imponere dem? Kommenter i kommentarfeltet!