FrontCore logo
Blikkfanger

Har gjort stor suksess med terapeutisk leirekonsept

av | feb 26, 2021 | Blogg, Kundehistorier

Sissel fra Liv i Leire

Det som startet som et ønske om å både tilby kurs og ha et eget leireverksted har nå endt opp i hele 9 avdelinger med kurs- og deleverkstedkonseptet Liv i leire. Nå forteller gründer Sissel Brevik hvordan det hele gikk til.

 

Unikt konsept

Liv i leire konseptet er en unik mellomting mellom det å gå på leirekurs og det å ha et eget verksted der man kan drive på et mer profesjonelt nivå.
FrontCore intervjuet Liv i leire kursbedrift.

Sissel Brevik er gründeren bak konseptet Liv i leire. Her i lokalene på Tøyen i Oslo.

“Hos oss kan man både delta på leirekurs og leie seg en verkstedsplass der man kan utvikle keramikk som en hobby. Leier man en plass kan man komme og gå som man vil, og vi er mange som jobber sammen og lærer av hverandre. Konseptet er i utgangspunktet basert på at man jobber selvstendig sammen, men etterhvert ble det behov for at vi også skulle holde kurs. Det flotte med med å kombinere kurs og verksted er at konseptet gir kursdeltakere mulighet til å fortsette med hobbyen sin etter at et kurs er ferdig.»

Ideen bak konseptet baserer seg både på eget behov og inspirasjon fra Danmark.

Sissel forteller at ideen bak Liv i leire er et sammenfall av mange ting.

«Det ligner litt på noe som heter Huset i Danmark, som er åpne verksted som alle kan bruke. Men det er flere ting som har inspirert meg – blant annet behovet for å finne en mellomting mellom det å ha et eget verksted og å holde kurs for andre. Da jeg utdannet meg som pedagog og produktdesigner med keramikk, bestemte jeg meg for at jeg ikke ville sitte nede i en kjeller og jobbe alene. Konseptet startet derfor som et verksted der man kunne komme for å jobbe selvstendig sammen. Etter hvert ble det behov for at vi skulle holde kurs også.»

Å jobbe med hendene er noe de fleste av oss har gjort siden vi var små. Sissel mener at dette er en av årsakene til av Liv i leire har slått så godt an.

«Jeg tror keramikk er en veldig terapeutisk ting å holde på med. Det er givende å skape noe. Når vi er små barn leker vi med vann, sand og leire. Vi former, lager og leker i sandkassa gjennom oppveksten. Når vi så i voksen alder får jobbe med leire, kjenner vi igjen leken, barnsligheten og gleden. Den sitter i kroppen vår fra barndommen, og leire kjennes derfor som en naturlig ting for oss å holde på med.»

Bruker kurs som en salgskanal for hovedproduktet

Det er over 150 medlemmer som bruker de mange lokalene til Liv i leire på en fast basis. Alle medlemmene har vært gjennom kurs før de begynte som medlemmer av verkstedet.

verksted-tøyen-liv-i.leire

Verkstedet til Liv i leire på Tøyen i Oslo.

“Man kan komme og gå som man vil og bruke verkstedet opp til 24 timer i måneden. Alt av basisutstyr er tilgjengelig, og alle får en egen hylle der de kan oppbevare egne ting. I tillegg får man hjelp til blant annet brenning av det man har laget. Det hele blir som en blanding av et co-verksted og et treningsstudio: Man kan komme og gå som man vil og bruke de fasilitetene som er her”, forteller Brevik.

Konseptet med å bruke kurs som en salgskanal for andre produkter, er en mulighet flere i kursbransjen kunne dratt nytte av. Da får man vist frem produktet sitt på en ny og kreativ måte som er en av nøkkelfaktorene for at Liv i leire sine kurs har gått så bra.

“Jeg tror det selger seg selv å drive med leire. Vi tjener ikke masse penger på kursene, men de fungerer som en slags salgstunnel. Gjennom kursene får vi introdusert muligheten til å holde på med leire, og da er det mange som har lyst til å fortsette som medlem av verkstedet etterpå.»

«Weekend-kursene fungerer spesielt godt til dette. De er enkle å delta på, ikke alt for dyre, og er intensive kurs som gir deltakerne fullt innblikk i prosessen. De får virkelig prøvd ut det å holde på med leire, og de oppnår ordentlige resultater. Kursene gir en fin introduksjon til faget, og gir mersmak for mange.»

 

Står på til «the bitter end»

Sissel har etter hvert bygget opp en stor virksomhet med mange avdelinger. Gründeren ser på det å finne kreative løsninger og hele tiden utvikle seg som de viktigste grunnene til at hun og konseptet har kommet dit de er i dag.

«Faren min lærte meg mye om det å se løsninger. Og i det å se løsninger ligger jo også muligheten til å være kreativ. Når man driver egen business kan man være mer kreativ enn når man er ansatt og ikke har like frie rammer. Med Liv i leire har jeg fått prøve ut mange ulike løsninger, og har ikke ting fungert, har jeg prøvd ut noe annet.»

«Mye ligger nok i drivkraften min. Jeg har en holdning om at jeg skal få det til, uansett hva. Da jeg begynte med dette prosjektet forstod jeg fort at «cluet» med å drive bedrift er å ikke gi seg, rett og slett. Man må stå på til «the bitter end». Man må jo også jobbe med forbedringer underveis, men det er viktig å holde ut når det er vanskelig også.»

«Jeg har lært utrolig mye underveis i hele prosessen. Spesielt om viktigheten av å hele tiden utvikle seg og ikke gi seg. Man må ikke bare forkaste det man har begynt på, men bygge videre og ta med seg det man har lært. Så får man heller justere på ting istedenfor å starte helt på nytt.” oppfordrer Brevik.

Det å bygge opp en bedrift er ikke alltid en dans på roser. Det er mye man må finne ut av på veien.

“Det å finne balansen mellom det tilbudet jeg kan gi, og det tilbudet alle ønsker hele tiden, har vært noe av det vanskeligste jeg har måttet finne ut av. Jeg har jo måttet skjære litt gjennom og si “Okay, men hvis jeg skal være 100% perfekt, så blir det ikke noe Liv i leire”. Det finnes jo ikke noe som er helt perfekt. Heldigvis er det mange som er veldig glade for hvordan konseptet har utviklet seg. Og det hjelper jo veldig. Folk ringer meg og sier at jeg har vært veldig betydningsfull for dem.»

 

Fra keramikkfabrikk til kurslokale

Sissel kjøpte i 2020 en gård for å kunne drive weekend-kurs og kurs på sommeren.

“Gården heter Gjulem. Jeg har faktisk kjøpt gamle Lannem keramikkfabrikk. Kjøpet er et resultat av at mange rundt om i landet ønsket at jeg skulle komme og ha kurs hos dem. Men siden jeg ikke kan være over alt og ikke har noen andre ansatte enn assistentene som hjelper meg i lokalene, så skjønte jeg at jeg måtte tenke litt annerledes. Jeg har hatt noen forskjellige idèer, og da denne muligheten dukket opp, tenkte jeg at dette kan jo fungere kjempebra. Ikke bare blir de nye lokalene supert for de som kommer langveisfra og vil på kurs, men det gir også mulighet til de som ønsker å være mer profesjonelle til å være der over lenger tid.»

«På gården skal vi holde sommerkurs og ukeskurs. I tillegg kan man leie seg plass og være der en hel uke. Det passer perfekt for de mange menneskene som har frie yrker. Ønsker man å fokusere på leire en hel uke, så kan man overnatte på gården og holde på for seg selv. Denne muligheten vil være tilgjengelig hele året.”

Planen videre dreier seg om å videreutvikle Gjulem gård og å videreutvikle bedriften ytterligere.

“Jeg trenger fortsatt litt tid til å bygge opp gården. Det krever jo masse fokus. Og så må jeg finne en bedre organisering på ting og planlegge tiden min godt. Det blir hovedfokuset fremover nå.»

Om du vil lære mer om Liv i leire kan du gå inn på Facebook siden her, eller nettsiden her. Om du er interessert i å delta på et kurs kan du gå rett til Liv i leire sin kurskalender her!

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Forfatter: Eline Hagene

Forfatter: Eline Hagene

Marketing Manager

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *