FrontCore logo
Blikkfanger

FrontCore teamets beste tips!

av | okt 1, 2020 | Blogg, Tips og triks

FrontCore-gruppebilde.

 

Med over 20 års erfaring har vi i FrontCore bygget oss opp en fyldig kunnskapsdatabase når det kommer til kurs og opplæring. Vi har vært i kontakt med 2700 kurstilbydere, og tatt med oss et par tips fra bransjen. I dette innlegget får du lese både salg, CRM, markedsføring og daglig leder sine aller beste tips til deg som kurstilbyder!

 

Eline-Hagene-Marketing-Manager-Frontcore Eline Hagene

Marketing Manager

Det føles kanskje fortsatt langt unna, men 2021 nærmer seg med stormskritt. Mitt beste tips akkurat nå er derfor å starte planleggingen av budsjett og strategi for markedsføring av kurs i 2021. En av årsakene til dette er at januar og februar er blant de månedene der flest folk er på utkikk etter kurs. Du vil med andre ord ikke sitte opptatt med planlegging og gå glipp av verdifulle salgsmuligheter når vi går inn i det nye året. Planlegg gjerne en helt rå kampanje for å sikre deg en skikkelig kickstart på 2021!

Og forresten. Når du planlegger markedsføringen for 2021, må du for all del ikke glemme å planlegge hvordan du skal bruke den skjulte gullgruven din, nemlig dine tidligere deltakere, for å fylle opp de kommende kursene dine. Sjekk ut de nye funksjonene for e-postmarkedsføring og den nye salgsmodulen vår for å få noen idèer til hva du kan gjøre.

Vil du markedsføre kursene dine direkte til potensielle deltakere? Sjekk ut vår webmarkedsføring på Norges ledende markedsplass for kurs, Kursguiden.no!

 

Ørjan-Kyllevik-frontcore-selger Ørjan Kyllevik

Senior Account Sales Executive

Fordi jeg jobber med salg er det selvfølgelig noe salgsrelatert jeg har å komme med til kurstilbyderne.

Mitt desidert beste tips når det kommer til å selge flere kurs er å ta i bruk den nye salgsmodulen vår! Den kan kort forklart brukes til å få tidligere deltakere med på nye kurs!

Dette er den ultimate måten å selge inn kurs hos deltakere du vet har nytte av det du har å tilby. Det kan lønne seg så mye å bruke salgsmodulen at du faktisk dekker hele investeringen i FrontCore programvaren, fordi du får så mange nye deltakere på kurs! Vil du lære mer om salgsmodulen kan du klikke her!

 

Synne-Fjørtoft-FrontCore-CRM-medarbeider Synne Fjørtoft

CRM Manager

Det er flere ting det er viktig for en kurstilbyder å tenke på fra et CRM perspektiv.

Det første er at du må forstå målgruppen din. Markedsfør direkte mot dem som kjøper dine kurs. Det er alltid gøy med mye treff, men det hjelper lite om det ikke blir påmeldinger.

Nummer to er at du må feile deg fremover. Vi skriver ikke i sten og kan alltid endre. En prosess er aldri ferdig, og du kan alltid bli bedre! Legg til rette for at du skal få tilbakemeldinger fra dine deltakere gjennom for eksempel spørreundersøkelser, på denne måten kan du enkelt se hva du kan gjøre for å bli bedre!

Videre må du huske å skryte av deg selv! Det er en grunn til at du holder disse kursene. Hvorfor er dere best? Hvilken verdi tilføyer din kompetanse til kurset? Bruk disse i kursbeskrivelser, på nettsiden og i annen kommunikasjon med potensielle kursdeltakere for å skille deg ut fra andre kurstilbydere.

Sist men absolutt ikke minst, noe mitt CRM-hjerte brenner for, skap en opplevelse. Fra påmelding til oppfølging, pass på at dine kunder føler seg unike. De sier at “Word of Mouth” er den mektigste formen for markedsføring. Legg til litt humor og glimt i øyet gjennom både kommunikasjon og kursundervisningen. Dra inn eksempler fra ditt eget liv som andre kan relatere seg til.

Kanskje kurset ditt ikke har det mest engasjerende innholdet, men det setter ingen grenser for deg som kursholder og historieforteller!

 

Dag-Lyster-dalig-leder-frontcore Dag Lyster

Daglig leder

Et av mine beste tips er å få kursene dine til å skille seg ut! Dette kan gjøres på flere måter, enten ved å drive i en nisje innad i kursbransjen, eller å sette sammen et konkurransedyktig tilbud som skiller deg fra andre leverandører. Det kan være kombinasjonen av kurs som gjør forskjellen, en miks av sted- og nettbasert opplæring, eller bruken av spesielt dyktige gjeste-instruktører fra feltet!

En annen ting jeg synes er viktig er å ha en networking mentalitet! Deltakere med positive erfaringer som vet hva du har å tilby, er en inngangsport til nye potensielle kursdeltakere. Husk at enhver deltaker kjenner en ny potensiell deltaker, så det å alltid etterlate et godt og helhetlig inntrykk er en av de viktigste faktorene for en vellykket kursvirksomhet.

Til slutt vil jeg oppfordre alle som driver innenfor kursbransjen å ta tak i sine administrative prosesser! TMS (Training Management Systems, kursadministrative systemer) har nå blitt en standard hos kursbedrifter både i norden og internasjonalt. Det kan sammenlignes litt med Office pakken med Excel, Word og Power Point, det er bare noe alle har, og du kan ikke ha en god kursbedrift i dag uten et TMS, LMS og CRM. Farten og mulighetene du får ved å bruke slike systemer er helt uslåelig, og vi ser flere kunder som bruker flere tusen kroner på administrativt arbeid som et TMS system kunne gjort på 5 minutter. Jeg anbefaler derfor alle å se på hvilket slikt system som passer for deres bedrift, og kjøre på med det!

Lurer du på om du burde skaffe deg et TMS? Les våre 7 tegn på at du trenger et kursadministrativt system!

Ta kontakt!

Vår kunnskap er her som en ressurs for deg, og vi håper disse tipsene har vært nyttige for deg! Ikke nøl med å ta kontakt om du har spørsmål til løsningen eller hvordan vi kan hjelpe din kursbedrift til å nå nye høyder. Vi er tilgjengelige på telefon 232 27 200 mellom 9 og 15 alle hverdager, og du får alltid svar fra våre hyggelige CRM-medarbeidere på vår mail [email protected]. Vi gleder oss til å høre fra deg!

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Forfatter: Frida Sundbye

Forfatter: Frida Sundbye

Digital Content Marketer

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *