De beste løsningene for å gjennomføre nettundervisning
Å tilby kurs over nett er både en miljømessig og praktisk løsning da mange deltakere ikke alltid har mulighet til å møte opp på gitt tid og sted. Selvfølgelig er det ikke alle kurs som egner seg til å være nettbaserte, men for de som gjør det finnes det en rekke løsninger som muliggjør sømløs interaksjon mellom underviser og deltaker.
I dette innlegget vil jeg presentere noen av plattformene du kan benytte deg av om du vil holde nettkurs. Videre vil jeg dele noen gratis verktøy som kan gjøre digital kommunikasjon og samhandling med dine kursdeltakere enklere!
Zoom – helhetlig og integrert læringsplattform
Den første løsningen jeg vil presentere heter Zoom. Dette er kanskje en av de mest brukte plattformene, og benyttes blant annet av høyskoler og universiteter for å gjennomføre online undervisning og gruppearbeid. Zoom tilbyr en rekke tjenester; videomøter og chattefunksjon, videowebinar og konferansevideo for å nevne noen.
For deg med lavt budsjett
Zoom har en rekke ulike pakker med ulikt prisnivå alt etter som hvor mange funksjoner du trenger eller hvor mange deltakere og kursholdere man er. I Basic pakken som er gratis kan man blant annet ha opp til 100 deltakere, live chat, ubegrensede en-til-en møter og gruppemøter. Skjermdeling og whiteboarding, som vil si å dele en tavle som underviser men også kursdeltakerne kan skrive på, er også praktiske funksjoner du får inkludert i denne pakken. Zoom har en også noe som kalles Breakout Rooms. Denne funksjonen muliggjør å dele opp hovedmøtet inn i opptil 50 separate økter. Det vil si at gruppearbeid er fullt mulig med denne applikasjonen. Denne pakken vil være optimal for mindre kurstilbydere, og eventuelt i en prøveperiode.
For små virksomheter
For litt større tilbydere kan Pro være den optimale pakken da man får alle funksjonene beskrevet over. I tillegg får du flere administrative funksjoner som å tildele roller til brukerne, avansert møtekontroll som å ta opp møtene, skru av og på chat funksjonen og så videre.
– $14.99/måneden per vert
For større tilbydere
For medium til større kurstilbydere kan Business pakken være mer passende. Denne fasiliterer minimum 10 verter, så den er for de som har flere instruktører som trenger administratortilgang. I tillegg kan opp til 300 deltakere bruke Med denne løsningen kan man integrere i større grad opp mot eget merke og andre LTI-integrasjoner som for eksempel Moodle eller Canvas.
– $19.99/måneden per vert
For store bedrifter
For de aller største kurstilbyderne kan pakken Enterprise være optimal. For denne pakken må man være minimum 50 verter og man kan være opp mot 500 deltakere. Man får her alle funksjonene til de andre pakkene, i tillegg til bunt-rabatter på Webinarer og ZoomRooms. Inkludert her er også Executive Business Reviews som muliggjør analyser og ROI-tracking.
– $19.99/måneden per vert
Er du usikker på om Zoom er verktøyet for deg, kan du starte med å prøve gratisversjonen her.
Microsoft Teams – perfekt for de som har Microsoft 365
Den andre løsningen jeg vil presentere er Microsoft Teams. Dette er en plattform for kommunikasjon og samarbeid. Via applikasjonen får du chat og videomøter, i tillegg til fillagring og applikasjonsintegrasjon. Som kurstilbyder kan du med denne applikasjonen få ubegrenset med chat meldinger. I tillegg kan du ha videosamtaler både en-til-en og i grupper. Applikasjonen kan også integreres med andre Microsoft-365 verktøy som Word, Excel og PowerPoint, så om du allerede er vant med disse verktøyene vil de lett kunne samkjøres.
Teams på budsjett
I gratisversjonen av Teams kan opp til 300 brukere benytte seg av applikasjonen. Som nevnt er integrasjon til de andre Microsoft applikasjonene integrert, og deltakere kan jobbe sammen i delte Office-dokumenter i Teams. Har deltakerne ikke Microsoft Office får de med Teams tilgang til online versjonen. Med i denne planen er lyd- og videosamtaler på nett, samt skjermdeling.
For små til medium bedrifter
Office 365 Business Essentials er neste plan. Denne inkluderer det samme som er nevnt i gratisplanen over, men har også skrivebordsversjonen av Word, Excel og PowerPoint inkludert samt en funksjon for å planlegge møter og ta de opp. Et administrasjonsverktøy for behandling av brukere er også inkludert. Denne versjonen har også en type vertsfunksjon der de med større kurs kan være vert for nett- og videokonferanser for opp til 250 personer og online events for opp til 10 000.
– Koster kr 40,60 per måned per bruker
For større bedrifter
Office 365 Business Premium inkluderer alt nevnt i begge de andre planene. I tillegg til dette inkluderes en planlegger for videosamtaler og lydkonferanser. Denne versjonen kan ha et ubegrenset antall med brukere i tillegg til ubegrenset personlig skylagring som kan være nødvendig for de større kurstilbyderne.
– Koster kr 101,40 per måned per bruker (årsabonnement)
Microsoft Teams kan være nyttig for bedrifter som tilbyr kurs til egne ansatte, men som integrasjon for kursholdere og tilbydere som i utgangspunktet bruker forskjellige plattformer kan det bli kronglete å få samlet alle til samme applikasjon. Teams er et fantastisk verktøy å ta i bruk om man allerede har Office 365, og er da enkelt å benytte seg av.
Vil du prøve gratisversjonen av Microsoft Teams kan du registrere deg her.
Skype – gratis og lettvint for mindre avanserte kurs
De fleste kjenner nok til denne videosamtale-applikasjonen! Med Skype kan du holde videomøter og samtaler en-til-en eller med grupper på opptil 50 personer gratis. Funksjoner inkluderer lyd- og videosamtaler i tillegg til skjermdeling og delings av dokumenter i chattene. Du kan også ta opp samtaler og lagre de for å kunne gå gjennom de senere.
Skype legger opp til at du kan generere videomøter som ikke krever nedlastninger eller registreringer. Med denne funksjonen kan du som kurstilbyder eller instruktør generere en unik lenke med ett klikk, og dele den med deltakerne på ditt kurs. Du har tilgang på et fullt sett med Skype sine funksjoner uten nedlastning, registrering eller kostnad. Vil du prøve denne funksjonen finner du den her.
I og med at Skype eies av Microsoft vil du om du trenger flere muligheter enn hva gratisversjonen tilbyr, måtte gå over til Microsoft Teams. Bortsett fra dette er Skype en brukervennlig applikasjon som mange har vært borti før. Det kan dermed være enkelt å igangsette kurs med Skype i og med at mange deltakere har erfaring med tjenesten fra før. Det er også en kort prosess med å laste ned og registrere seg for å begynne å bruke Skype.
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
WizIQ – helhetlig undervisningsplattform
WizIQ er en online undervisning- og opplæringsplattform som lar deg holde live undervisning og enkelt lage online kurs deltakerne kan ta på egenhånd. Du kan ved hjelp av denne tjenesten lage HD virtuelle klasserom, og lage online kurs i en skybasert plattform med ubegrenset kursopprettelse og kapasitet for opplastning av innhold. Du kan også integrere en mobilbasert læringsapplikasjon.
Inkludert i det virtuelle klasserommet til WizIQ får du e-læringsverktøy som en online whiteboard, muligheten til å drive en live avstemning og en live chat. Du kan også samarbeide live med deltakerne via live YouTube video streaming, skjermdeling og breakout rooms. Med denne løsningen kan du også integrere det virtuelle klasserommet med din eksisterende LMS, for eksempel WordPress, Moodle, Canvas eller din egen nettside for å få følelsen av funksjonaliteten til et live klasserom.
Professional
Prisinformasjon er ikke oppgitt på nettsiden, men de opererer med tre forskjellige nivå av brukere. Den første heter Professional som passer best for individuelle instruktører. Med denne løsningen kan instruktører ha enten 10, 25 eller 50 deltakere. Inkludert er lyd- og videokommunikasjon, chat og whiteboard. I tillegg kan man dele både PowerPoint, Video, dokumenter og PDF. Skjermdeling er også inkludert som en funksjon her, i tillegg til live avstemninger. Timer i denne prisklassen kan vare i opp til 120 minutter, og deltakere kan være med via både datamaskin, mobiltelefon eller nettbrett.
Enterprise
I den neste planen som kalles Enterprise får du de samme funksjonene som beskrevet over, men du kan her ha opptil 100 deltakere. Denne passer til kurstilbydere med flere instruktører da hver instruktør kan ha sitt eget klasserom. I tillegg kan du integrere tjenesten sømløst med ditt nettsted eller app. Undervisningens varighet kan her være i opptil 300 minutter.
Pay-per-use
De har også en versjon der du får alle funksjonene til Enterprise versjonen, men du betaler basert på et Pay-per-use system.
Om du er usikker på om dette er integrasjonen for deg kan du starte en 14-dagers gratis prøveperiode med WizIQ her.
Google Hangouts – enkelt for Google-brukere
Den siste løsningen innenfor nettkurs jeg vil skrive om er Google Hangouts. Google Hangouts eller bare Hangouts er et kommunikasjonsprogramvareprodukt utviklet av Google. Du kan bruke Hangouts til å chatte eller starte en videosamtale. Applikasjonen skal sømløst synkroniseres til alle dine enheter. Det vil si at hvis du starter en samtale på datamaskinen, kan du fortsette denne på telefonen. For å bruke denne applikasjonen trenger du en Google konto, dette kan være praktisk om de fleste deltakerne har en Gmail eller Google+ konto, men kan føre til en del registreringstid om deltakerne ikke har dette fra før.
Hangouts kan benyttes både til en-til-en samtaler eller til gruppesamtaler. Opptil 150 personer kan delta i gruppesamtalene, men skal man ha videosamtaler kan opptil 10 med vanlig Google konto, eller 25 med Business og Education konto delta.
Gratis verktøy
Selv om mange av de helintegrerte og komplette løsningene er fantastiske verktøy for en sømløs, live og online undervisning, finnes det også mange gode gratisverktøy som kan hjelpe deg som kurstilbyder.
- Google Docs er gratis og kan brukes istedenfor en virtuell whiteboard der både instruktør og deltakere kan samskrive på samme dokument kun ved å dele linken.
- Google har også flere andre gratis verktøy det er verdt å sjekke ut! Blant annet har de også en Excel og Powerpoint applikasjon. Her kan man enkelt lage og dele dokumentene via link, og man kan via innstillinger sørge for at deltakerne kun har lesetilgang til dokumentene.
- QuickTime (for Mac) og Game Bar (for Windows 10) er gratis verktøy for å spille inn videoer. Disse kan også brukes for å spille inn filmer av pc-skjermen, som gjør det mulig å spille inn stemme til en PowerPoint for eksempel.
- YouTube er en plattform der du kan legge ut videoer gratis
- Moodle kan brukes for å lage nettbaserte selvstudium moduler
Zoom og WizIQ – best for nettundervisning
For å oppsummere innlegget vil jeg anbefale de som vil ha hele eller deler av sin kursvirksomhet som nettundervisning, å benytte seg av en av de helhetlige løsningene som Zoom, WizIQ eller Microsoft Teams. Dette er løsninger som legger alt til rette for en sømløs interaksjon mellom underviser og deltaker, samtidig som man har mange praktiske verktøy tilgjengelig. Her vil jeg spesielt anbefale Zoom og WizIQ, da Teams fungerer bedre som en samarbeidsplattform for bedrifter og ikke har funksjoner som grupperom og whiteboard.
For de som bare for en periode skal gjennomføre nettundervisning, eller bare har lyst til å prøve det ut, er gratisløsningene veldig fine! Som nevnt er både Skype og Google Hangouts gratis og har mange funksjoner som fint kan fasilitere nettundervisning. Her får du både tilgang til fildeling, chat og videokonferanser. Disse verktøyene kan også brukes med andre gratisløsninger, som nevnt i listen over, som sammen kan skape en super nettundervisningsopplevelse!
Og husk: Du kan alltid administrere nettundervisning like effektivt som klasseromskurs ved hjelp av virtuelle klasserom i FrontCore!
Tips til overgangen til online undervisning
Det kan være tidkrevende og utfordrende å gå fra fysisk klasseromsundervisning over til digitale løsninger. Det kan være lurt å sette seg godt inn i løsningen du har valgt å benytte seg av, og kanskje kjøre en liten testrunde med et par venner eller familie for å sjekke at alle funksjoner fungerer som de skal og har den effekten du ønsker. Når du først har kommet i gang med å undervise online kan det være lurt å spørre om tilbakemeldinger i etterkant av hvert kurs, hva fungerte godt og hva kunne blitt gjort bedre.
Utfordringen kan være at kunder eventuelt bruker andre integrasjoner eller ikke har bruker, det vil si må lage bruker i integrasjonen du velger. Det kan derfor være lurt å sende ut informasjon om at kursdeltakerne må lage bruker og også teste ut løsningene god tid i forveien så de vet hvordan funksjonene kan benyttes. Eventuelt kan man ta seg tid til å lage en liten video som forklarer funksjonene deltakerne kommer til å bruke mest. Det kan ta litt ekstra tid første gang både deltakere og instruktør skal i gang, så et tips er å sette av 15-20 minutter ekstra før undervisningen skal begynne for å sjekke om alle er inne og klare!
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få inn flere og bedre kursevalueringer
Tjenester
Relaterte artikler
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!
0 kommentarer