4 tips til effektiv markedsføring av dine kurs
Vær tilstede på riktig tidspunkt
Nytt år betyr en ny start for mange. Du har kanskje selv satt deg noen mål for hvem du vil være og hva du vil gjøre i 2019.
Kombinert med ubrukte budsjetter hos bedriftene, bidrar denne nyttårstrenden til at januar er høysesong for kurspåmeldinger.
Og når det er høysesong for kurspåmeldinger, gjelder det å være synlig.
Det betyr at du bør legge inn en betydelig innsats på markedsføringsfronten nå i starten av året, før konkurrentene dine kaprer dine potensielle kursdeltakere.
Husk også at det i tillegg til de generelle høysesongene for kurspåmeldinger (starten av året og august måned), kan være egne høysesonger for den type kurs du tilbyr. Et godt eksempel er kajakkurs, som har sin høysesong i sommerhalvåret.
Usikker på hva som er høysesong for påmeldinger til dine kurs? Se på påmeldingshistorikken til kursene dine. I hvilke perioder bruker du å få inn mest påmeldinger?
Les også «Hvordan markedsføre kurs til bedrifter»
Les også «7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter»
Vær tilstede på riktig sted
Du har sikkert hørt det før, men det kan ikke understrekes ofte nok at valg av markedsføringskanaler bør basere seg på hvor du kan nå ut til de som er i målgruppen din.
Her gjør du kanskje en eller to svært vanlige feil.
«Vi må være synlig overalt»-feilen
Den første feilen er at du lar deg rive med og tenker at du må være tilstede i alle mulige kanaler og nå ut til flest mulig.
Driver du innenfor en nisje vil dette være svært meningsløst og bortkastede ressurser. Du vil ikke få flere kurspåmeldinger selv om du er synlig for over hundre tusen mennesker, dersom ingen av disse har interesse for det du driver med.
Når du planlegger markedsføringen for 2019, bør du ekskludere de kanalene som tar unødvendige ressurser og gir liten gevinst. Sats heller på de kanalene som lar deg rette markedsføringen din mot den faktiske målgruppen din.
«Sosiale medier er den eneste veien»-feilen
Den andre feilen er at du henger deg opp i sosiale medier og glemmer andre kanskje langt mer effektive kanaler for markedsføring av dine kurs.
Tenk gjennom hvilke nettsider dine potensielle deltakere bruker og om det er mulig å nå dem med annonsering der. Jo mer målrettet du kan gjøre markedsføringen, jo bedre.
Eksempelvis kan ledernytt.no være relevant for markedsføring av kurs for ledere, mens fiskeavisen.no er mer ideelt for kurs i fluekasting.
Driver du med kurs, vil en kursportal som Kursguiden.no også være en svært ideell markedsføringskanal. Her har du ikke bare mulighet til å nå ut til riktig målgruppe, men du når også ut til målgruppen når de er i riktig modus: Nemlig på leting etter kurs i din kurskategori.
Glem heller ikke de mer tradisjonelle markedsføringskanalene. Kanskje er en plakat på det lokale biblioteket mer effektiv markedsføring av dine dansekurs for eldre enn en annonse på Instagram.
Med andre ord: Velg de markedsføringskanalene som lar deg nå ut til målgruppen din, og glem ikke at sosiale medier bare er én av mange muligheter.
Følg opp med markedsføring av gjennomførte kurs
Mange er flinke til å iverksette markedsføringstiltak i forkant av kursgjennomføringer, men glemmer å følge opp med markedsføring underveis og i etterkant av kurset. Når ett kurs er gjennomført, fokuseres det med en gang på det neste.
Det er synd. Det kan nemlig ligge mye verdi i å markedsføre allerede gjennomførte kurs.
Ved å vise hvordan deler av undervisningen foregår, formidle hvor vellykket en kursgjennomføring har vært, samt dele positive sitater fra fornøyde kursdeltakerne, skaper du trygghet hos dine potensielle fremtidige kursdeltakere. Få dem til å tenke: «Dette vil jeg også være med på. Når er neste kursgjennomføring?»
Tipset er altså: Bruk allerede gjennomførte kurs til å markedsføre dine neste kurs. Dette bringer oss også over til vårt 4. og siste tips:
Få kundene dine til å markedsføre for deg
Uttalelser fra tidligere og eksisterende kunder er den mest troverdige formen for markedsføring. Alle virksomheter kan skryte av seg selv, men det er mye mer effektivt å la andre skryte for deg.
Hele 90% sier at de lar seg påvirke av andres kundeomtaler når de tar en kjøpsbeslutning. Det betyr at gode kundeomtaler er en svært effektiv form for markedsføring.
Dessverre er det ofte slik at tilbakemeldingene uteblir med mindre man spør etter dem.
Vi har derfor skrevet et blogginnlegg med hvordan du enkelt kan samle inn kundeomtaler som du kan bruke i markedsføringen din.
Husk også på effekten av jungeltelegrafen. Selv om du ikke velger å dele det kundene dine sier om deg selv, kan kundene dine velge å gjøre det på egenhånd. Sørg derfor for å levere noen skikkelig gode kurs, slik at kundene dine går rundt og sprer positive ord om deg og kursene dine.
Sånn. Det var 4 enkle og effektive markedsføringstips som du kan ta i bruk for å få flere deltakere i 2019. Alt du trenger å gjøre er å sette dem til handling.
Forfatter: Eline Hagene
Inbound Marketing Manager
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den!
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!