Unngå disse 4 vanlige feilene som gir færre deltakere
Det du kanskje ikke har tenkt nok på, er hvilke feiltrinn du gjør som kan føre til at du mister potensielle deltakere.
I dette blogginnlegget lister vi opp fire vanlige feilsteg som kursansvarlige og kurstilbydere gjør som kan påvirke antall påmeldinger negativt. I tillegg hjelper vi deg med hvordan du kan unngå å gjøre disse feiltrinnene.
Gjør du noen av disse vanlige feilene?
Feilsteg #1: Du er ikke målrettet nok med markedsføringen
Feilsteget
Du vil ha flest mulig deltakere på kursene dine og forsøker å nå ut til et så bredt publikum som mulig. Til tross for at du har kjørt markedsføringskampanjer i alle kanaler og mange har sett annonsene dine, får du ikke like mange påmeldinger som du hadde sett for deg.
Hvordan du unngår feilsteget
Det er flere ting du kan gjøre for å unngå denne «Nå ut til flest mulig»-feilen.
For det første bør du gå bort fra tankegangen om at det å nå ut til mange mennesker vil føre til flere deltakere på kursene dine. Det hjelper ikke at flere tusen mennesker ser annonsene dine, dersom disse menneskene ikke befinner seg i målgruppen din.
Gjør en grundig analyse av målgruppen din. Hvem er dine potensielle deltakere? Hvilke kanaler bruker disse mest tid på? Hvilket modus er de i når de bruker de ulike kanalene? Når er de aktive, og hvilket budskap trigger dem til handling?
Når du har et klart bilde av målgruppen din, forkaster du alle dine generelle kampanjer og lager målrettede markedsføringskampanjer som er tilpasset denne målgruppen.
Tips: Ipsos tracker for sosiale medier kan gi deg svar på mange spørsmål knyttet til din målgruppes kanalbruk – men kun når det kommer til sosiale medier. Ikke glem at det finnes andre kanaler som kan være langt mer effektive for markedsføring av kurs.
Kursguiden.no er Norges ledende kursportal. Her annonserer over 2500 kurstilbydere sine kurs, og over en million kurssøkere er årlig på leting etter kurs gjennom portalen. Ikke noe annet sted når du ut til mennesker som er i et mer riktig modusen enn på en markedsplass for kurs.
Les mer om markedsføring på kursguiden.no her.
Feilsteg #2: Du skiller deg ikke ut blant konkurrentene dine
Feilsteget
Dette feilsteget kan gjøres både ubevisst og bevisst.
Den bevisste varianten: Det finnes mange kurstilbydere i samme kategori som deg – og de leverer kurs av god kvalitet. Du sørger derfor for å levere kurs som ligner på kursene til de største i bransjen, slik at potensielle deltakere ikke velger konkurrentene dine overfor deg.
Det du ikke har tenkt på, er at du på denne måten også unngår å gi potensielle deltakere en grunn til å velge deg overfor de andre.
Den ubevisste varianten: Du er så opptatt med å utforme kurset ditt at du glemmer å undersøke hva konkurrentene dine driver med. Plutselig ender du opp med å levere tilsvarende kurs som dine konkurrenter, og potensielle deltakere greier ikke skille deg ut i massen av tilbydere.
Hvordan du unngår feilsteget
“Compassion makes you strong, caring and creative. It creates a different attitude, a level of maturity and understanding, where you do something which makes you stand out of crowd.”
― Amit Ray, Walking the Path of Compassion
For å få deltakere, må du skille deg ut. I vårt blogginnlegg «7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter» nevner vi syv punkter som hjelper deg med å stikke deg ut blant konkurrentene dine:
- Finn og bruk ditt Unique Selling Point i din markedskommunikasjon
- Utmerk deg visuelt
- Synliggjør gode kundeomtaler
- Møt din målgruppes utfordringer med løsninger
- Ha den beste kundeservicen
- Vær innovativ
- Vær synlig
Klikk deg inn på blogginnlegget «7 tips: Slik utmerker du deg blant dine konkurrenter» for å lese en mer detaljert beskrivelse av disse punktene.
Feilsteg #3: Du gjør det ikke enkelt nok å melde seg på
Feilsteget
Du har skrevet om kursene dine på nettsiden din og postet informasjon om kursene dine i sosiale medier. Tekstene ender du med: «Ta kontakt med oss via mail eller telefon for å melde deg på».
Og du venter… Og du venter… Uten at telefonene og e-postene renner inn.
Hvordan du unngår feilsteget
For mange kurssøkende er det å måtte løfte opp telefonen eller å sette seg ned for å formulere en e-post for tungvint. De ønsker å fylle ut et enkelt skjema og motta en e-post med påmeldingsbekreftelse umiddelbart.
Gjør du det tidkrevende eller komplisert å melde seg på kursene dine, vil dine miste mange deltakere som ellers ville ha meldt seg på dine kurs.
For å ikke miste deltakere på grunn av tungvinte prosesser, anbefaler vi deg å gå til anskaffelse av et påmeldingssystem. Her har du 9 tips til ting du må tenke på når du velger en påmeldingsløsning for din kursvirksomhet.
Feilsteg #4: Du har ikke gode nok kursbeskrivelser
Feilsteget
Trafikken inn på nettstedet ditt er tilfredsstillende og potensielle deltakere besøker stadig påmeldingssiden til kursene dine. I tillegg har du ordnet gode påmeldingsskjemaer som gjør det enkelt for deltakere å melde seg på dine kurs. Likevel strømmer ikke påmeldingene inn og du lurer på hvorfor.
Hvordan du unngår feilsteget
Neil Patel, omtalt av Forbes som en av verdens 10 beste online markedsførere, sier: “You can’t just place a few “Buy” buttons on your website and expect your visitors to buy.”
Det hjelper hverken med mye trafikk eller konverteringsoptimale påmeldingsskjemaer dersom dette ikke suppleres med gode kursbeskrivelser.
Gode kursbeskrivelser er essensielt av flere grunner.
Godt utarbeidede kursbeskrivelser hjelper deg opp og øker synligheten din i søkeresultater i Google og i andre søkemotorer. I tillegg er gode kursbeskrivelser nødvendig for å få en kurssøkende til å ville bli en kursdeltaker. De færreste kjøper et produkt eller en tjeneste som ikke virker innbydende og/eller som det ikke finnes tilstrekkelig med informasjon om.
Les vårt blogginnlegg: «13 Tips: Kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere» for å få noen gode tips som du kan bruke til å forbedre dine kursbeskrivelser.
Nå som du er bevisst på de vanligste feilene som fører til færre deltakere, er du klar til å gjøre dine egne kurs til en enorm suksess. Og du vil definitivt ikke gjøre disse feiltrinnene selv. Eller hva?
Velg en påmeldingsløsning som gir flere deltakere
Forfatter: Eline Hagene
Inbound Marketing Manager