FrontCore logo
Blikkfanger

Professor i nettbasert utdanning: Nettbasert utdanning er mer enn webinarer, konferanser og videoforelesninger

av | sep 14, 2020 | Blogg, Kundehistorier

Morten Flate Paulsen i Innblikk

Kursbransjen er i stadig utvikling, og innspill og erfaringer fra eksperter innenfor feltet er viktigere enn noensinne for å holde seg oppdatert. Vi har snakket med professor i nettbasert utdanning, Morten Flate Paulsen. Morten ble Europas første nettlærer i 1986, og har en doktorgrad i undervisningsteknikker for nettbasert kommunikasjon, har vært utviklingsleder for NKI nettstudier, president i det Europeiske distanse- og e-læringsnettverk (EDEN). Generalsekretær i den internasjonale rådet for åpen- og distanseutdanning (ICDE), og er ikke minst grunnlegger av NooA (Nordic Open Online Academy). Les videre for å få innblikk i hans råd for å gjennomføre gode, nettbaserte kurs, tips til pedagogiske justeringer og hvordan du bør markedsføre dine nettkurs!

kurs- og nettundervisningsleverandør Nooa
Om NooA
  • Grunnlagt i 2012
  • Skybasert kurstjeneste 
  • Er en markedsplass for nettkurs med flere nettskoler og over 1000 brukere i 20 land
  • Bygget på en grunntanke om fleksibilitet når det kommer til kurs og utdanning
  • Utviklet nettkurs med kursleverandører i flere land som leveres på flere språk gjennom Forfatterskolen, Reiselivsskolen, Lederskolen, Helseskolen, Kunstskolen og den Videregående skolen.

NooA er en nettskole opprettet i 2012 som baserer seg på skytjenester. Dette er en skole annerledes enn andre skoler, der elevene og kursdeltakerne styrer sin egen timeplan. 

«Vi ønsker å være annerledes enn andre skoler, ved å være mest mulig fleksible i tid. Det betyr at studentene kan starte når som helst på kursene våre, og bruke den tiden de trenger, studere når i uka de har lyst, og når på døgnet det passer dem. Det skal ikke være noen faste innleveringsfrister eller noen faste møtetidspunkt. Med tanke på at det skal være så fleksibelt at folk som jobber skift eller har ansvar for barn og familie kan studere når det passer dem, og ikke når det passer skolen.»

 

NooAs visjon er klar og tydelig – å tilby fleksible kurs som gjør det mulig for flere å studere

«Denne måten å drive utdanning på gjør det mulig for mange mennesker som ellers ikke har mulighet til å studere, til å få seg en utdanning og komme videre i verden. Det er jo enten fordi de bor på et sted der det ikke er noe utdanningstilbud, eller at de har jobb og unger å ta vare på som gjør at de ikke har tid til å studere. Så fant jeg ut at teknologien bidro til at mange mennesker med forskjellige former for utfordringer, kunne få realisert drømmene sine. 

Jeg så at det var mange nettstudenter som slet med sosial angst eller former for funksjonshemminger. Og at unge mødre ofte droppet ut av skolen. Mennesker med slike ekstra utfordringer som kan få et tilbud via en nettskole via fleksible nettstudier.»

Morten mener fleksibilitet i tid bør være sentralt i nettbasere kurs og utdanning.

Jeg gjorde en håndsopprekning da jeg underviste masterstudenter i e-læring på NTNU og spurte: “Foretrekker du strømme-tv eller lineær-tv?”.

Nittifem prosent rekker opp hånden og sier at de foretrekker strømme-tv. Så stiller jeg spørsmålet: “Foretrekker du lineær-skole eller strømme-skole?”. 

Og da ser de på hverandre, fordi strømme-skole har de aldri hørt om. Og da får vi en interessant diskusjon om det, for hvorfor skal jeg ikke kunne lese hele pensum i sofaen lørdag, søndag og mandag? Hvorfor må jeg møte opp til forelesning til det og det klokkeslettet? Hvorfor må jeg levere besvarelsen til den og den datoen? Hvorfor er eksamen bare mulig å ta ett sted en dag? 

Og det jeg prøver å formidle med det er at utdanning må forsøke å bli like fleksibelt som andre strømme-tjenester er, altså vi bør kunne levere alle undervisningstjenestene til studentene når det passer dem. I den rekkefølgen det passer dem.

Nøkkelfaktorene for å drive suksessfulle nettbaserte kurs

Som professor i nettbasert utdanning ved NTNU, utviklingsleder for NKI nettstudier og intet mindre enn Europas første nettlærer i 1987, har Morten gjort seg en erfaring eller to når det kommer til nettbaserte kurs. Han mener nøkkelfaktorene for å drive suksessfulle nettbaserte kurs er å få mest ut av ressursene man har tilgjengelig og å tenke litt nytt. 

«Jeg er opptatt av å utvikle innholdet i et kurs som kan gjenbrukes mange ganger. Så hvis du tenker på hva som skjer i disse korona tidene, så er det veldig mange tradisjonelle utdanningsinstitusjoner som plutselig har kastet seg rundt og laget nettbaserte undervisningsopplegg. Disse er i mange tilfeller er en slags kopi av den klasseromsbaserte undervisningen. For det er veldig mye videokonferanser, videoforelesninger og webinarer. Og det er jo naturlig, for det er jo den typen undervisning man kjenner til. Men det er jo ikke den mest fornuftige måten å drive rasjonell og kostnadseffektiv nettbasert utdanning på.

Så jeg er til tider litt frustrert over å se at det er så mange som har oppdaget nettbasert utdanning nå. Også tror man at det er webinarer eller videokonferanser, videoforelesninger. Men det er så mye mer! Og som kanskje fungerer bedre.» 

Morten har også noen tips til de som nå har begynt å levere utdanning på nett for første gang. 

«Jeg vil anbefale de som skal gå over til nettbasert undervisning å tenke litt nytt, og ikke bare forsøke å kopiere eller duplisere den klasseromsbaserte undervisningen til nettet. Men å se at nettet har andre muligheter, som man kanskje kan vurdere å ta i bruk. Kanskje andre oppgaveformer, kanskje mer fleksibilitet i tid? Altså rett å slett å frigjøre seg litt fra den pedagogiske modellen man har brukt i tradisjonell undervisning og se på “kan jeg dra nytte av at nettet har andre muligheter enn det et klasserom har?”.

 

Pedagogiske justeringer for nettundervisning

Det er ikke bare tekniske justeringer som burde gjøres når man går fra klasserom- til nettundervisning, pedagogiske justeringer er også nødvendig. 

«En ting er jo det at tiden man klarer å holde konsentrasjonen på nettet er mindre enn det man vanligvis forutsetter at den er i klasserommet. Sånn at man må lage mindre læringsobjekter som kanskje tar kortere tid å komme gjennom i stedet for å ha 45 minutters videoforelesning så kan du ha flere kortere snutter.

En annen bit av det er jo at du kan tenke deg at når du først er på nettet, så har du plutselig tilgang til en hel masse ressurser som er utenfor klasserommet ditt eller skolen din. Du kan oppfordre studentene til å ta kontakt med noen som har relevant erfaring fra arbeidslivet på det du studerer. Eller invitere studentene til å lage et kort intervju med en eller annen fagperson innenfor temaet. Og du kan veldig enkelt lage mikroforelesninger hvor du kan få inn en ekspert fra hvor som helst i verden til å fortelle 15 minutter om hva de er opptatt av. 

Du er heller ikke bundet av å forholde deg til læreren og deltakerne på kurset. Du kan åpne opp for å trekke inn ressurser, både mennesker, lenker og masse tjenester fordi det er på nettet! Alt det kan du bruke i nettbasert utdanning. Og det å få vanlige lærere eller kursholdere til å heve blikket og tenke at horisonten er så mye større, det kan bidra til masse spennende oppgaver!» 

NooA har nå over 5000 brukere og 150 kurs, men det varierer mye hvilke kurs som er populære og Morten mener derfor det er lurt å ha flere forskjellige kurs. 

Det er bra å ha mange kurs og flere ben å stå på. For i noen perioder så er det enkelte kurs som er populære, og andre perioder så er det andre. Så jeg opplever det som en nødvendighet å ha flere kurs og det gjør at vi kan tåle nedgangstider på noen områder, fordi det er andre som går opp. Og vi har blitt mer selektive etterhvert fordi vi laget en del kurs som ble hyllevarmere.

Og det er jo sånn at noen kurs er bestselgere, andre selger ok, mens noen selger lite. Men vi har et stort utvalg, og vi ønsker å utvide med enda flere, men vi må hele tiden samarbeide med folk som har fagkompetansen og gjerne folk som ønsker å konvertere klasseromsbaserte kurs til nettkurs, og folk som har et merkevarenavn eller har studenter. Det er en ypperlig samarbeidspartner!

 

Viktige markedsføringskanaler; NooAs hjemmesider og Kursguiden.no

Populære kurs gir enhver kursbedrift et løft, men markedsføring er også en viktig komponent når det kommer til å få kursdeltakere til å booke seg inn. Morten nevner flere markedsføringskanaler som fungerer godt ved markedsføring av kurs.

«Den viktigste kanalen til NooA er hjemmesidene våre, da de er ganske omfattende. Vi har sånn rundt regnet 150 kurs det er mulig å melde seg på i dag, og alle kursene har sin kursbeskrivelse fordi vi har jobbet mye med søkemotoroptimalisering på hvert enkelt kurs. Det vi har brukt mest av tid, krefter og ressurser på, er å lage nettsider som er godt synlige i søkemotorer. 

Vi har også forsøkt å være aktive i sosiale medier, det er nok Facebook som virker best. Vi har brukt mer tid og krefter på å bruke sosiale medier enn til å annonsere i mediene. Men vi bruker en del kroner på Facebook annonser. 

Så har vi jo også brukt Kursguiden.no og tilsvarende tjenester som Utdanning.no for eksempel, som er tjenester som vi kan legge inn informasjon om kursene våre. Og vi har eksperimentert med flere andre av katalogene også, men Kursguiden.no gir oss mye trafikk i forhold til mange andre sider. I tillegg sender vi ut nyhetsbrev til de 5000 brukerne i læringsplattformen vår. Vi har også fått noen positive omtaler i forskjellige medier oppgjennom, og det er også absolutt positive bidrag!»

Vil du lære mer om hvorfor en god kursbeskrivelse er viktig, les våre 13 tips til kursbeskrivelser som gir deg flere deltakere!

 

Lær av de med erfaring innenfor netttundervisning!

Endringene som har skjedd i løpet av 2020 har ført til at mange av utdanningsinstitusjonene har måttet kaste seg over virtuell undervisning, men kanskje ikke på den mest optimale måten. 

«Det jeg er redd for er jo at de tror at den måten de gjør det på, er den beste. Men de som har holdt på med dette i 10-20 år og som har høstet noen erfaringer kanskje ikke blir sett og hørt. Og at de erfaringene blir litt oversett når den nye bølgen av leverandører kommer. De er vant til å gjøre det sånn som det er blitt gjort i vanlige klasserom, og tror at det er måten å gjøre det på. Mens jeg vil jo oppfordre alle til å prøve å høste erfaringer fra tidligere nettskoler, og dra nytte av de erfaringene som er gjort. Jeg er jo litt redd for at mye av det blir glemt i den perioden vi er inne i nå.» 

Om flere kurstilbydere er interessert i å bli bedre på nettbasert kurs og utdanning har Morten noen tips til hvem man bør følge med på. 

«Jeg vil si at man burde se litt på det arbeidet og de medlemmene som Fleksibel Utdanning Norge har. Det er en bransjeorganisasjon som har organisert mange av dem som har vært opptatt av nettbasert utdanning og fjernundervisning i en årrekke. De har i sitt nettverk, sine publikasjoner og i sin medlemsmasse mange dyktige mennesker som kanskje kan bidra.» 

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Forfatter: Frida Sundbye

Forfatter: Frida Sundbye

Digital Content Marketer

Relaterte artikler

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *