Hva karakteriserer en godt drevet kursvirksomhet
Med ansatte som har over 20 års fartstid i kursbransjen, og daglig kontakt med kurstilbydere, har vi i FrontCore gjort oss opp en tanke eller to om hva som karakteriserer en godt drevet kursvirksomhet. Les videre for å se hvilke observasjoner vi har gjort oss så du kan bli inspirert til hvordan å drive din kursbedrift enda bedre!
Profesjonelt drevet med lønnsom vekst
Et åpenbart kjennetegn på en hvilken som helst fungerende bedrift, er at de driver profesjonelt og lønnsomt. Derimot er det veldig få aktører i kursbransjen som driver bra fra et operasjonelt synspunkt, mener daglig leder i FrontCore, Dag Lyster. Mange mangler gode digitale systemer som er integrert og understøttet av gode rutiner og prosesser.
Det vi ofte ser når vi er i kontakt med kundene, er at det er overraskende store aktører som fortsatt sitter med mye manuelt arbeid og arbeidsintensive prosesser, sier Lyster. De beste er derimot de som er på vei over i et profesjonelt administrativt system. Og de aller beste integrerer dette med et økonomi- eller fakturasystem slik at de får kontroll på inntekter og utgifter, og ser hva som er mest lønnsomt i bedriften.
Thea Holtlund Jacobsen, vår tidligere CRM-medarbeider og nå prosjektleder, sier at de beste i bransjen er de som er opptatt av gode oppsett og kvalitetsrutiner. Hun har bitt seg merke i at de som legger tid og ressurser i hvordan alt som sendes ut fra deres bedrift skal se ut, og at alt skal være i tråd med deres stil som bedrift – er de som gjør det best.
Dette er fordi kvalitet i alle ledd er noe kundene merker, og det gjør de trygge på at de har valgt en trygg og sikker tilbyder som vet hva de driver med.
En motivert og stolt bedrift med en klar følelse av å utføre meningsfulle og verdifulle oppgaver
Lidenskapen for sitt fagfelt er en av de viktigste komponentene til de gode kurstilbyderne. Dette er noe alle FrontCore’s ansatte er enige i. Kjernen i alle gode kursbedrifter er lidenskapen for det kurstilbyderne driver med. Det er i denne lidenskapen motivasjonen for mange kurstilbydere ligger.
Videre er det også viktig for de aller beste at oppgavene de ansatte jobber med føles meningsfulle og verdifulle. Med det menes at alle oppgaver de gjør fører de nærmere målet – å levere et uforglemmelig tilbud til sine deltakere! De beste har kvittet seg med de manuelle prosessene, slik at de ansatte får jobbe med memingsfulle og motiverende oppgaver som bringer dem nærmere målet.
En bedrift som bruker nok tid på å utvikle kursvirksomheten, ikke bare administrere den
Salgssjef og HR-ansvarlig Steinar Svenningsen, mener at de som lykkes best med kursvirksomheten sin, er de som hele tiden bruker tid på å utvikle seg.
Det er for mange som sitter fast i mengder av administrative oppgaver, mener han. Og de glemmer at det nå finnes mange smarte og automatiske kursadministrative løsninger der utviklingen går raskt og det er mulig å spare både mye tid og penger!
Han har ikke tall på hvor mange ganger han har vært i kontakt med en stor aktør, der de fortsatt ikke har et automatisert program for å håndtere kursene og deltakerne sine. Her er det jo enorme summer å spare inn på å finne riktig administrative system, sier han.
Han ser også at de som er bedre enn andre oppsøker miljøer, eksempelvis sider for kurstilbydere på LinkedIn og Facebook, der man ser hva som skjer i markedet. Der kan man bygge seg opp kompetanse på hva som finnes av løsninger. Det er helt essensielt, mener han, for å lykkes som kurstilbyder i dag. Du bør hele tiden være på utkikk etter nye, bedre og raskere løsninger for å utvikle din kursvirksomhet.
Fornøyde kunder som blir tatt godt vare på ved alle touchpoints i kundereisen
Leder for FrontCore’s CRM-avdeling, Jana Grov, sier at noe av det viktigste hun ser hos de aller beste, er at de virkelig bryr seg om kundene sine. Her har de dyktigste kurstilbyderne kvalitetssikret alle ledd i kundereisen. De har både enkle systemer for booking av kurs og kunnskapsrik gjennomføring.
I tillegg har de oppfølging i etterkant gjennom utsendelse av kursbevis, diplomer og påminnelser om oppfriskningskurs. Alt dette for å sikre at kursdeltakerne skal ha en super opplevelse med kursene, og i kontakten med kurstilbyderen.
Det som ligger i bunn av denne kvalitetssikringen, er rik og god kunnskap om sitt fagfelt. Det er selve hjertet av enhver kursbedrift. De aller beste klarer å formidle denne gode kunnskapen gjennom hvert ledd av kundereisen, så deltakerne sitter igjen med inntrykket av at de valgte riktig kursleverandør.
Håper du har fått litt tips og inspirasjon gjennom artikkelen til hvordan du kan forbedre din kursbedrift. Vil du vite mer om hvordan et kursadministrativt system kan ta din kursbedrift til det neste nivået? Les mer om FrontCore Kursadministrasjon ved å klikke her!
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Tjenester
Relaterte artikler
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!
0 kommentarer