Topp 12 grunner til at oppmøtebaserte kurs fortsatt fungerer
I dag har vi tilgang til flere ulike måter å trene og utvikle mennesker enn noen gang tidligere.
E-læring og virtuell trening har gått fra å være en type nisjeundervisning for teknologifag til å bli en ofte foretrukket, voksende og vanlig måte å lære ting på. Med stadig nyutviklet teknologi og et økende behov for å lære på egen tid og i eget tempo, er e-læring blitt populært hos mange.
Likevel er oppmøtebasert undervisning fortsatt populært. Det ser faktisk ut til at bruken av klasseromskurs er i vekst. I Training Magazine sin 2017 Training Industry Report viser det seg at hver enkelt ansatt får flere opplæringstimer enn tidligere og at en større andel av disse var timer i klasserommet.
Hvorfor velger vi ofte tradisjonelle oppmøtebaserte klasseromskurs i en teknologidrevet verden?
Hvorfor fungerer oppmøtebaserte kurs så bra?
Vi mener at enhver læringsmetode har sine fordeler. Brukes de til riktig ting med de riktige folkene til riktig tid, vil enhver type læremetode kunne gi resultater.
Likevel er det flere ting et oppmøtebasert kurs kan tilby som det ikke er mulig å gjenskape på en like god måte gjennom teknologien.
Hvilken verdi finner vi i god, gammeldags oppmøtebasert klasseromsundervisning? Vi gir deg våre topp tolv grunner til hvorfor klasseromskurs fortsatt fungerer.
12 grunner til at oppmøtebaserte klasseromskurs fortatt fungerer
1. I en stadig voksende virtuell verden finner vi også behovet for ekte interaksjon med ekte mennesker. Klasseromsundervisning blir levert av et ekte menneske som både kan levere informasjon på en interessant måte og som man kan kommunisere direkte med.
2. Sakkyndige eksperter er tilstede for å gi praktisk hjelp og svare på spørsmål på stedet. Man har altså tilgang på umiddelbar hjelp og støtte for å korrigere feil og få til ting riktig.
3. Mulighet til å håndtere emner og spørsmål utenfor kursets hovedrammer
4. Klasseromsundervisning er spesielt nyttig for undervisning av komplekse temaer og for ting som krever praktisk opplæring av f.eks. verktøy eller mer kompliserte teknikker
5. Verdifull tilbakemelding fra både instruktør og andre i gruppen. Positive tilbakemeldinger styrker deltakernes indre motivasjon, noe som igjen er svært viktig for effektiv læring.
6. Oppmøtebasert opplæring åpner opp for muligheten til å bygge nytt nettverk og/eller styrke relasjoner med andre elever, dele erfaringer og sosial interaksjon
7. Læring kan tilpasses etter behovene til deltakerne som befinner seg i klasseromme.
8. Å dedikere tid av egen fritid eller ute av kontoret for å lære seg noe nytt er med på å virkelig skjerpe fokuset på innholdet i kurset.
9. Profesjonelle instruktører som leverer klasseromsundervisning er dyktige på å levere informasjon på en måte som inspirerer, motiverer og engasjerer publikum. Dette fører til høy grad av læring.
10. Fysisk tilstedeværelse er en helt annen opplevelse enn å sitte og observere noe på en skjerm. Ofte vil et oppmøtebasert kurs innebære at man involverer seg mer i opplæringen og dermed blir mer engasjert.
11. Kvaliteten på klasseromsundervisning er i mange tilfeller mye høyere enn mange av kursene som du finner på nett. Husk: Hvem som helst kan kalle seg selv ekspert og laste opp en opplæringsvideo på nett.
12. Noe av det arbeidsgivere er mest opptatt av, er at de ansatte har gode kommunikasjonsferdigheter og er flinke i team. Slike ferdigheter må øves på og utvikles i høyere grad gjennom oppmøtebaserte kurs enn når man sitter alene og følger med på en video på nett.
Bidrar til økt kompetanse, ytelse og produktivitet
Som grunnene over indikerer, er det ikke rart at oppmøtebaserte kurs fortsatt er et viktig element i mange opplærings- og utviklingsprosesser. Denne type kurs forbedrer læring blant annet ved å inkludere det menneskelige samspillet. Alene eller kombinert med andre opplæringsmetoder som er tilgjengelig i dag, bidrar oppmøtebaserte kurs til forbedring av menneskers kompetanse, ytelse og produktivitet.
Del gjerne din mening om oppmøtebaserte kurs i kommentarfeltet nedenfor!
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Vil du bli en bedre kurstilbyder?
Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.
Om FrontCore
Over 2600 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 18 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs
Få unnagjort oppgavene dine med Sjekklistemal for Kurs
Tjenester
Vil du bli en bedre kurstilbyder?
Få innsikt, tips, idéer og inspirasjon rett i innboksen.
Fyll opp kursene dine med deltakere
Med påmeldingssystemet fra FrontCore kan du enkelt samle inn og administrere påmeldinger fra egen nettside.
Forfatter: Eline Hagene
Marketing Manager
Eline produserer innhold for å hjelpe kurstilbydere og opplæringsansvarlige med å oppnå en mer effektiv og lønnsom hverdag. Hun har en bachelorgrad i markedsføringsledelse fra Handelshøskolen BI og er Inbound-sertifisert gjennom HubSpot Academy. Besøk Elines LinkedIn-profil her.
8 tips: Hvordan få flere påmeldinger gjennom nettsiden din
Hvordan lager du egentlig en nettside som gir deg masse påmeldinger på kursene dine? I dette blogginnlegget får du 8 tips til hva du kan gjøre med nettsiden din for å få flere kurspåmeldinger.
15 grunner til at du bør bruke et profesjonelt påmeldingssystem
Dersom du tilbyr kurs er du antakeligvis stadig på utkikk etter måter å øke antall påmeldinger på dine kurs. Du ønsker også kanskje å minimere tiden du selv bruker på det administrative arbeidet knyttet til kurspåmeldinger, slik at du kan bruke tiden din på mer...
8 tips for å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs
Det kan være vanskelig å finne det påmeldingssystemet som egner seg best for akkurat din virksomhet. Her er 8 tips for å finne riktig påmeldingssystem til dine kurs.