FrontCore logo
Blikkfanger

Hvordan gjøre kursene dine mer engasjerende

av | jan 28, 2020 | Kursadministrasjon

Hvordan få engasjerte kursdeltakere

Sliter du med at noen av deltakerne dine ikke fullfører kursene du tilbyr, eller at de unngår å kommer tilbake? Eventuelt at de virker misfornøyde med innholdet i kursene, og kobler fullstendig ut under undervisning?

Hvis du, som flere andre opplæringsansvarlige sliter med å gjøre kursene dine engasjerende nok, bør du gjøre endringer i innholdet eller undervisningsmetodene du benytter deg av. 

I dette innlegget vil jeg gi deg tips og triks til hvordan du kan gjøre kursene dine mer engasjerende, slik at deltakerne viser mer interesse og mest sannsynlig kommer tilbake.

 

LES OGSÅ: 5 tips til hvordan du kan få fulle kurs i 2020

 

Hold kursene korte og relevante

Som opplæringsansvarlig kan dette være lettere sagt enn gjort, da man selv sitter med mye kunnskap, og ønsker å dele så mye som mulig. Men dette er ikke nødvendig, da ikke alt oppfattes som like relevant for de som sitter uvitne.

Husk at dine deltakeres oppmerksomhetsspenn er kortere enn du tror. Det sies at mennesket kun vil være oppmerksomme i 45 minutter sammenhengende i undervisningssammenheng. Dette er selvfølgelig individuelt, og varierer etter innhold i kursene.

CEO av eLearning Terry Hadaway er ikke enig i denne påstanden; «Jeg bruker 15 minutter som mål for å lære bort ulike moduler. Dersom innoldet er produsert godt vil deltakeren holde seg til dette i 15 minutter, men ikke lenger. Trikset er å dele opp innholdet slik at det kan leveres i midre biter», skriver han i et innlegg på deres hjemmeside.

 

  LES OGSÅ: Kjenner du dine kursdeltakere godt nok?

 

Bruk live elementer

Levende elementer tvinger folk til å engasjere seg i innholdet som blir levert. Dette vil være en avveksling fra de ellers tradisjonelle lysbildene, og lyttingen på instruktørens foredrag.

Mennesker har ofte en tendens til å utsette ting. Når en deltar i undervisning, skjer det i flere tilfeller at kursinnholdet i form av slides blir utdelt. Det gir deltakerne mulighet til å se kurset ditt senere og dermed prokastinere. Dersom du bruker et live-element som ikke deles ut gjør dette deltakeren mer obs på å vise interesse der og da.

Bruk gjerne en mix av varierende innholdsmetoder. Video, tekst, lyd og presentasjon. Det kan også være fordelaktig å variere i underviser. Inviter gjerne gjester. Dette skaper spenning og variasjon i både klasserom og ved nettbaserte kurs.

 

  LES OGSÅ: Er VR-trening mer effektivt enn andre læringsmetoder?

 

Prioriter interaksjoner

Snakk med deltakerne dine, ikke til dem. Et kurs bør være en utvekslingsprosess som går begge veier. Fokuser derfor på å skape interaksjoner gjennom hele kurset ditt – uavhengig av om det er nettbaserte kurs, eller klasserom.

Når det er rom for at instruktøren intierer til samtale, vil dette også skape mulighet for å stille spørsmål i større grad. Det vil være fordelaktig for engasjementet dersom en intierer til dialog mellom deltakerne på kursene dine. Da vil de lære av hverandre ved å undervise hverandre. Det sies at man lærer best av å lære bort. Når du forklarer noe for noen, blir du selv tvunget til å tenke og reflektere igjennom det.

Engasjerende kurstilbyder

 

LES OGSÅ: Hvordan skape en konkurransedyktig kursvirksomhet?

 

Vær en historieforteller

Mitt fjerde tips er å relatere innholdet i det du sier til scenarioer fra virkeligheten. Skap gjerne assosiasjoner til fagstoffet du presenterer, og skap forbindelser til deres liv. Det vil gi deltakeren en dypere forståelse om hva de lærer og hvorfor.

Ved å bruke denne metoden vil du hjelpe dine deltakere med å få en forbindelse mellom det læreren sier og hvordan de vil bruke denne infomrasjonen i realiteten ved en senere anledning.

Å fortelle en historie, bruke metaforer og gjøre fagstoffet til noe annet vil være underholdene og dermed utnytte følelser. Dette er ikke bare underholdende, og får frem en positiv atferd i klasserommet, men deltakerne husker også informasjonen i historien bedre.

 

LES OGSÅ: 6 grunner til å bruke podcast som markedsføringsverktøy for ditt kurs 

 

Test deltakerne dine underveis

Spør deltakerne dine om spørsmål underveis i kursene dine for å få en pekepinn på hvordan de ligger an. Dette kan gi deg en idè om deltakerne følger med, og dermed om innholdet i undervisningen er for lite engasjerende.

Motta gjerne tilbakemeldinger fra deltakerne dine etter endt kurs slik at du kan fortsette å optimalisere kurstilbudet ditt. Spør gjerne hva de liker, hva de ikke liker, og ikke minst hva du kan gjøre annerledes. Deltakerne er ofte ikke alene om meningene sine, så å gjøre endringer ut i fra hva deltakerne mener er ingen dum idè.

 

LES OGSÅ: 6 funksjoner du trenger i en kursadministrativ løsning

 

Sist, men ikke minst – Godt humør!

Noe av det viktigste du kan gjøre når du holder kurs er å ha godt humør. Smil, vær energisk og glad for å være til stede. Det er ingenting som gjør deltakerne mer engasjert enn en entusiastisk opplæringsansvarlig som genuint ønsker å være der. Dette smitter over på deltakerne, slik at de også blir mer entusiastiske for å være en del av kursene dine

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Del denne posten: 

Ansatte i FrontCore

Kort blå strek

Om FrontCore

Over 2700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få bedre grunnlag for beslutninger og strategiplanlegging

Tjenester

Spar opptil 61% tid 

Med kursadministrasjon fra FrontCore kan du forenkle og automatisere de viktigste prosessene i kursvirksomheten, slik at du får tid til de verdiskapende aktivitetene.

Forfatter: Mari Carlsen

Forfatter: Mari Carlsen

Content Manager

Mari produserer digitalt innhold for FrontCore, og er med på å hjelpe kurstilbydere å oppnå en lønnsom kurshverdag. Hun har en bachelorgrad i Kommunikasjonsledele ved Handelshøyskolen BI og brenner for ekstern kommunikasjon. Mari har tilegnet seg Inbound-sertifisering gjennom HubSpot Academy.  Besøk Maris LinkedIn-profil her.

Relaterte artikler