Slik bruker du video for å markedsføre kursene dine
Video kan brukes som en effektiv og god måte å kommunisere med din målgruppe på, og er et godt tilskudd til enhver markedsføringsstrategi. Det kan derimot være vanskelig å komme i gang med videomarkedsføring, og hvordan skal det egentlig gjøres?
I dette innlegget kan du lære mer om hvorfor du bør bruke video i markedsføringen av dine kurs, hvordan å lage en markedsføringsvideo og hvordan å bruke de som en del av din markedsføring!
Hvorfor bruke video i markedsføringen?
Før vi går inn på hvordan du kan bruke video i promoteringen av dine kurs, er det viktig å utforske hvorfor, for å få et helhetlig bilde av grunnene til å bruke video til å markedsføre kurs.
I dag er videoer søkbare, og de er indeksert og rangert på samme måte som websider av Googles rangeringsalgoritmer. Du kan bruke nøkkelord og detaljerte beskrivelser til å beskrive videoer slik at de kan bli funnet av Google og potensielle deltakere, like enkelt som vanlige websider eller blogginnlegg. Video er også en trendy måte å annonsere på, noe som betyr at du risikerer å bli forbikjørt av dine konkurrenter om du ikke følger etter!
En annen grunn til at folk elsker video er at det har potensialet til å få en mer dyp psykologisk forbindelse med potensielle kursdeltakere. Når meldinger blir levendegjort gjennom en overbevisende video, tilfører den en annen dimensjon og får bedriften din til å virke mer ekte. Videoer kan både utdanne og informere, og de kan også underholde på en måte som kommunikasjon gjennom tekst ikke kan. Ved å bruke musikk, bilder og ekte personer som snakker direkte til kursdeltakerne, skaper video en mer særpreget og egen forbindelse til deltakerne.
Kanskje den mest overbevisende grunnen til å bruke video til å selge kursene dine online fra et forretningsmessig perspektiv, er at det fungerer. Her kommer litt fersk statistikk fra en undersøkelse utført av HubSpot som forklarer hvorfor:
- 81% av bedrifter bruker ifølge undersøkelsen video i markedsføringen sin
- I tillegg svarer 92% av respondentene at video er en viktig del av markedsføringen deres
- 88% rapporterer at video gir de en positiv ROI, som betyr Return of Investment. Altså at videomarkedsføring bringer inn mer enn det koster å lage og distribuere.
- 99% av videomarkedsførere sier de skal fortsette å benytte seg av video i 2020, og 95% planlegger å øke budsjettet for videomarkedsføringen.
Hvis du fortsatt ikke er solgt på idéen om videomarkedsføring, sier tall fra samme undersøkelse fra HubSpot at 59% av bedrifter som ikke allerede benytter seg av videomarkedsføring, vil begynne med dette i 2020!
Alle tallene nevnt over er økende fra foregående år og peker mot en fortsatt økning i løpet av 2020. Det er dermed ingen grunn til å ikke kaste seg på denne bølgen!
Hvordan bruke video i markedsføringen?
Nå som du er overbevist om at video er noe du burde satse på for å promotere din kursbedrift, lurer du kanskje på hvor du skal begynne og hvordan du skal bruke video i markedsføringen av dine kurs på best mulig måte. Først vil jeg begynne med å liste opp noen forskjellige typer videoformater som kanskje kan gi den noen idéer til hva din virksomhet kan gjøre når det kommer til video.
Det vil være forskjellig fra bedrift til bedrift hvilken type video som er mest hensiktsmessig å benytte seg av alt etter som hva man driver med og hvordan dette best formidles:
- Demo video: viser hva som gjennomgås i løpet av kurset, eller hvordan det er bygget opp. Et eksempel på en slik type video har vi fra vår kunde Trygg Kurs, som her går gjennom hva kurset innebærer
- Produkt video: viser frem produktet, i dette tilfellet kurset for å gi en smakebit på hva dom vil gjennomgås. Et eksempel er vår kunde Glasspaper, som er veldig flinke til å bruke videoer i sin markedsføring
- Brand video: videoer som viser bedriftens visjon for å bygge troverdighet og oppmerksomhet, et overblikk over hva kursbedriften gjør.
- Event video: video som viser større kursarrangementer, messer eller lignende, gjerne inkludert intervjuer med foredragsholdere eller kursinstruktører. Eksempelvis denne videoen til vår kunde Glasspaper som har fått eksperter innnefor feltet til å promotere eventet!
- Ekspertintervju: spennende intervju med eksperter innenfor ditt felt!
- Instruksjonsvideo: lær ditt publikum noe nytt eller vis enkelte deler av det dere gjennomgår i kurset.
- Case study og customer testimonials: potensielle kunder vil vite om ditt produkt eller tjeneste kan og vil løse deres problem. En av de beste måtene å vise dette på er via case study videoer som viser fornøyde og lojale tidligere deltakere. Dette er verdens beste salgstips! Film hvordan de beskriver sine utfordringer og hvordan dine kurs hjalp til med å løse disse.
Hvordan bruke video som en del av din markedsføring?
Videoer har et bredt bruksområde, og kan være et fint tilskudd til flere typer markedsføring. Videre i dette innlegget har jeg listet opp noen plattformer det kan være lurt å benytte seg av for videomarkedsføring.
E-postmarkedsføring
Du bruker kanskje ofte e-post for å kommunisere med dine deltakere? Da er du kanskje også kjent med e-postmarkedsføring. Når det kommer til e-postmarkedsføring kan videoer legges ved som lenker deltakerne kan klikke seg inn på, eller integrert rett inn i e-posten. Dette kan være en god måte å få videoen ut til mange
Video på egen nettside
Du har sikkert en nettside med informasjon om kursbedriften og deres forskjellige typer kurs. Videoer som demonstrer hva som skal gjennomgås i løpet av et spesifikt kurs kan gjerne ligge på nettsiden ved kursbeskrivelsen. Ved å legge ut en video sammen med beskrivelsen lager du for det første en mer engasjerende og dynamisk nettside, men skaper også et mer personlig forhold til potensielle deltakere. I tillegg vil du kunne demonstrere og vise flere aspekter ved kurset, enn du kan gjennom kun tekst!
Del på sosiale medier
Videoer egner seg ypperlig for å deles på sosiale medier! Enten din kursbedrift har en Facebook side eller LinkedIn profil, er video en mer spennende og engasjerende form for innhold. Når du deler innhold på sosiale medier, kan du også nå et mye større publikum enn kun dine egne følgere. Sørg derfor for å lage innhold og videoer som kan engasjere flere enn bare dine egne følgere.
YouTube
Å dele videoer på YouTube gir både mange muligheter i form av videreformidling av videoen, men også sjangsen til å nå ut til mange på plattformen selv. Når du legger ut en video på YouTube kan du dele linken på egen nettside, på sosiale medier og i e-poster. YouTube er også en gratis tjeneste, og du kan lage konto og legge ut innhold uten at det koster deg en krone!
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
Hvordan lager du en markedsføringsvideo
Nå når vi har gått gjennom hvorfor du bør satse på videomarkedsføring og de forskjellige typene video man kan lage, er det på tide å gå steg-for-steg gjennom hvordan å lage en markedsføringsvideo! Denne oppskriften kan du bruke for en brand video, ekspertintervju og instruksjonsvideo.
Selv om dette kan være en morsom og kreativ prosess for de som har ressursene til det, kan markedsføringsvideoer også være lure å oursource. Det ligger mye tid og arbeid bak en video, og timeantallet hoper seg fort opp. Mangler du erfaring eller kapasitet, kan det å leie inn en filmfotograf som også kan redigere, være en glimrende idé!
Vil du derimot prøve deg på denne morsomme oppgaven selv kan du lese videre for å lære mer om hvordan du bør gå frem!
1. Planlegg videoen
Før du begynner med innspillingen av videoen, er det viktig å sette seg ned og se på formålet med videoen. Det er noen viktige punkter å tenke gjennom før du begynner: – Hvem er målgruppen for videoen?
– Hva er målet med videoen?
– Hva vil du at målgruppen skal gjøre etter å ha sett den?
– Hvor skal videoen publiseres? Platform er avgjørende for videoformatet du skal velge, så dette er lurt å ha tenkt gjennom.
2. Skriv manus
Det er viktig å ha lage et manus som peiler inn på formålet med videoen. Uten et manus kan du fort bli sittende med mye ubrukelig materiale du må redigere bort. Noen generelle tips til oppbygning er:
– Start med en «catchy» innledning som fanger seeren og forklarer hensikten med videoen
– Skriv korte, klare og tydelige setninger
– Lag et kort manus, for eksempel vil et manus på 350 ord bli til en 2 minutters video
– Ha en klar og tydelig oppbygning med innledning, hoveddel og avslutning
3. Anskaffelse av utstyr
Er det første gang du tar fatt på et videoprosjekt, har du kanskje ikke alt det nødvendige utstyret. Det finnes en jungel av kameraer, mikrofoner og lys der ute, men for en enkel og grei video er det ikke mye utstyr som behøves. For enkle produksjoner vil en iPhone eller smarttelefon med et bra kamera, gjøre susen. I tillegg er det lurt å ha en mikrofon så du er sikret god lyd. En god mikrofon er for eksempel denne.
Er du på utkikk etter litt mer avansert utstyr kan du lese mer om forskjellige typer videokamera her.
4. Set opp kamerautstyr og mikrofon
Det er viktig å være kjent med utstyret før du tar det i bruk. Hvis ikke kan du plutselig bli sittende med en masse arbeid uten et resultat med høy kvalitet. Sjekk at kameraet har riktig vinkel og at mikrofonen er på og at lyden og bilde er i den kvaliteten du ønsker. Det er også lurt å sjekke om lysforholdene er gode så du får et klart og tydelig bilde!
5. Forbered intervjuobjektet
Det kan være skremmende å skulle spille inn en video, og det er lurt å forberede personen som skal filmes godt i forkant! Send manus og øv sammen for en bedre innspilling og mindre redigeringsjobb i etterkant.
6. Start innspillingen
Husk å sette av god tid til innspillingen, det kan fort ta lengre tid enn du tror og det er ofte slik at det samme må spilles inn flere ganger.
7. Rediger videoen
Det kan være lett å føle seg overveldet når det kommer til videoredigeringsprogrammer, og mange av de kan være dyre også. Bruker du Mac er Apple sin iMovie et godt alternativ, hvertfall for de mindre erfarne. Det er enkelt og brukervennlig og inneholder funksjoner for å klippe, sette inn titler, musikk, lydeffekter osv. Er du litt mer avansert kan jeg anbefale Adobe Premiere Pro som er et av de ledende videoredigeringsprogrammene brukt av både amatører og profesjonelle. Her får du flere avanserte funksjoner, og kan samarbeide med andre på samme prosjekt. Dette programmet koster penger, så jeg vil anbefale å begynne med et gratisprogram for å øve deg før denne eventuelle investeringen!
8. Velg bakgrunnsmusikk, intro og outromusikk
Ingen video er komplett uten litt musikk! Enten du vil ha bagrunnsmusikk eller kun intro- og outromusikk er dette et viktig virkemiddel når det kommer til video. Velg musikk som fremhever tonen i videoen, for eksempel lett og ledig til tutorials. I vår videoserie fra tidligere i år, brukte vi lystig og lett musikk til å promotere videoene, se eksempelet under!
9. Legg ut videoen
Skal videoen ut på sosiale medier, legges ved i et blogginnlegg eller postes på YouTube? Uansett hvilket medium du bruker, er det på tide å legge ut den ferdige videoen så den bli tilgjengelig for målgruppen din.
Bruk av video for å promotere kurs er en trend som har kommet for å bli. Jeg håper du har fått litt informasjon om hvorfor du også bør markedsføre dine kurs via video, men også hvordan du kan gå frem for å gjøre nettopp dette!
Vil du markedsføre kursene dine der potensielle deltakere leter? Annonser dine kurs på Kursguiden.no og bli synlig på Norges ledende markedsplass for kurs, les mer om tjenesten her!
117 eksempelspørsmål
& best practice
- 117 eksempelspørsmål i ulike kategorier
- Hvordan oppnå høy responsrate
- Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet
- Hvordan effektivt samle inn evalueringer
Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:
Om FrontCore
Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.
Få inn flere og bedre kursevalueringer
Tjenester
Relaterte artikler
Effektiviser kursvirksomheten din med vår nye HubSpot-FrontCore-integrasjon
Gjør kursvirksomheten din mer effektiv med HubSpot-FrontCore-integrasjonen! Automatiser påmeldinger, synkroniser data og samle all kommunikasjon på ett sted. Oppdag hvordan integrasjonen kan forenkle din kursdrift og gi bedre resultater.
Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?
Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...
Hvordan holde en medarbeidersamtale?
Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!
0 kommentarer