FrontCore logo
Blikkfanger

Hvordan markedsføre dine nettkurs digitalt

av | mai 5, 2020 | Markedsføring

Pall med mest populære kurs

Det kan være krevende å overføre både kurs og markedsføring til digitale plattformer, og det kan være utfordrende å vite hvilke kanaler man skal benytte seg av og hvordan markedsføringen skal gjennomføres i praksis. I dette innlegget vil jeg komme med noen tips til hvordan å markedsføre nettkurs digitalt!

Første steg til markedsføring på nett: Nettside

Det beste stedet å begynne med å markedsføre nettkurs digitalt, er ved å ha en egen nettside. En nettside er en ypperlig plass til å presentere dine kurs og hva du har å by på, og gjør det enkelt for potensielle deltakere å finne det de leter etter. I tillegg er det mange som går inn på nettsiden for å sjekke om leverandøren av kurset de skal på, ser troverdig ut. Har man ikke en nettside, eller er nettsiden lite oversiktlig eller vanskelig å navigere rundt på, kan dette føre til at man virker som en useriøs aktør.

 

Hvorfor er en nettside viktig?

For nettbaserte kurs er nettsiden et viktig verktøy for å gi deltakerne innføring i hva de forskjellige kursene man tilbyr inneholder, men også som en inngangsportal til kursene. Et annet viktig aspekt ved nettsiden er å kunne legge ut klipp og såkalte «teasers» eller smakebiter av kursene. Det å kunne ha en plattform der kursdeltakerne kan se deler av kurset før de bestemmer seg for å kjøpe tilgang, er viktig. Skal du holde nettkursene live, kan det være lurt å ta opp noen videoer av undervisningen og legge ut på nettsiden så alle kan se hva du har å by på!

 

Når du driver med kursvirksomhet, er det viktig at nettsiden din inneholder all informasjon både om innholdet i dine kurs, men også kursdatoer og mulighet for påmelding. Du kan få påmeldinger til dine kurs direkte gjennom nettsiden ved å bruke et integrert påmeldingssystem. Det er mulig å legge inn både påmeldingsskjema og kurskalender rett inn på nettsiden, så du får en sømløs profil og alle potensielle deltakere ser at du er en seriøs aktør! Vil du se hvordan du kan få både påmeldingssystem og kurskalender rett inn på din nettside, kan du gå inn her.

 

FrontCore påmeldingsintegrering

En nettside er også utgangspunktet for mange markedsføringsformer på digitale plattformer. Hvis du for eksempel skal annonsere gjennom Facebook, må du ha en nettside å føre kundene inn på fra annonsen. Det samme gjelder om du skal annonsere gjennom Google. Å lage en nettside er enklere enn du tror, og trenger heller ikke koste mye! Domene kan kjøpes for rundt 100kr i året, og det finnes mange tilbydere av nettsidebyggere som har mange gode maler man kan bruke. Da gjenstår det bare å fylle inn sin egen informasjon og legge inn bilder, så er du i gang med din egen nettside!

 

Kjøp domene og webhotell

For kjøp av domene og webhotell (begge deler må kjøpes) kan du bruke hvilken som helst av disse sidene:

 

Gode alternativer til nettsidebyggere

For å bygge nettside finnes disse leverandørene:

  • Shopify: Fungerer best om du skal selge kursene dine direkte fra egen nettside uten videre sammenkobling til kursadministrativ løsning og Iframe. Den er enkel å bygge opp og oversiktlig å bruke for besøkende når det kommer til navigering rundt på nettsiden. I tillegg er det enkelt å integrere betalingsløsninger.
  • Wix: Wix er det samme som Shopify, altså en nettsidebygger med ferdiglagde maler, men denne har flere funksjoner og passer godt hvis du ikke nødvendigvis skal selge kursene dine gjennom nettsiden. Har du for eksempel en kursadministrativ løsning som integreres i nettsiden din og tar seg av faktura og betalinger, er Wix en god løsning! Den kommer med mange fine templates og layouts, for den som liker visuelt pene nettsider!
  • WordPress: WordPress er en god plattform å benytte seg av for å lage nettsider. Selv om WordPress originalt er en bloggplattform, kan man enkelt bruke dette til nettsider også. Det er gratis å sette opp en WordPress nettside, noe som gjør det til et veldig godt alternativ! Selv om WordPress har enkelte maler integrert, kan det være lurt å laste ned en Plug-in sidebygger som gir deg flere muligheter med tanke på layout og visuell oppbygging av nettsiden.

 

Jeg skal videre i innlegget fortelle litt om annonseformer på forskjellige plattformer.

En av de beste plattformene for markedsføring på nett: Facebook Ads

Facebook Ads er Facebook sitt annonseverktøy og kampanjebygger, og er en av de beste plattformene for å markedsføre nettkurs digitalt. Når du annonserer gjennom Facebook Ads vil annonsene dine vises til potensielle interesserte både på Facebook og på Instagram.

 

Det fine med Facebook Ads er at du kan segmentere basert på alder, kjønn og bosted, men også på interesser! Det vil si at hvis du holder matlagingskurs kan du peile deg inn på Facebook brukere som har oppgitt matlaging som en spesifikk interesse. Dette gjør annonsering gjennom Facebook til en kostnadseffektiv annonseform, da du vet at du treffer de som interesserer seg for akkurat dine typer kurs.

Online ads pc skjerm
Ved å annonsere gjennom Facebook kan du også lage levende annonser med karuseller av bilder, men også små videoer! Dette kan gjøre markedsføringen av nettkurs mer levende og interessant for potensielle kursdeltakere.

 

Det er enkelt å lage annonser i Facebook, og hvis du klarer å legge ut en post din private Facebook eller Instagram konto, klarer du å lage en Facebook annonse. Vil du lære mer om hvordan du kan lage annonser på Facebook, ta dette kurset til Facebook!

 

Når du bruker Facebook Ads er det også viktig at Facebook siden til din kursvirksomhet er oppdatert og oversiktlig. Facebook har et kurs for hvordan å lage en god Facebook side som det kan være lurt å ta en titt på her.

 

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

En viktig del av digital markedsføring: Google Adwords og SEO – organisk vs betalt søk

Det er viktig i forhold til å markedsføre nettkurs digitalt å sette seg inn i både Google Adwords og SEO. Google Adwords er annonsesystemet til Google. Her kan hvem som helst legge inn bud på annonseplassering knyttet til spesifikke søkeord. Om du for eksempel driver med HR-kurs kan du by på søkeord som «HR-kurs i Oslo». Da vil annonsen tilknyttet din nettside dukke opp som en av de tre øverste resultatene når potensielle deltakere Googler etter søkeordene. Vil du lære mer om Google Ads kan du lese her.

Google Ads logo
Google har også en organisk søkefunksjon. De organiske resultatene i Google er de som dukker opp under annonsene. Disse plasseringene kan man ikke betale for. Det er Google som rangerer hvilke nettsider som har høyest kvalitet og på best måte svarer på det man Googler etter. SEO, Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk, handler om å utforme nettsiden med tekst og bilder, på en så god måte at Google rangerer din nettside som den beste på ditt felt. Det er ingen enkel oppgave å drive med SEO, og det er tidkrevende og noe man må tenke på kontinuerlig når man utformer nettsiden, så vel som legger ut nytt innhold. Vil du lære mer om SEO kan du lese Google sin begynnerguide her.

Annonsering i sosiale medier

Å annonsere via sosiale medier en en super måte å nå ut til personer du vet er interessert i det du driver med! Derfor er dette en viktig del av å markedsføre nettkurs digitalt. Det er også en super måte å skape grupper av mennesker som interesserer seg for det samme. Vil du lære mer om hvordan du kan promotere dine kurs via sosiale medier kan du lese vårt blogginnlegg her.

Viral phone social media

I tillegg vil jeg anbefale å ta HubSpot kurset om sosiale medier her, som gir deg en bedre forståelse av de forskjellige sosiale medie platformene, og hvordan man på best mulig måte kan bruke hver enkelt platform til å promotere sin bedrift.

Ta markedsføringen til neste nivå: Inbound markedsføring

For de som virkelig vil ta sin egen digitale markedsføring til nest nivå, er inbound markedsføring veien å gå! Da både annonsering på Facebook, Google defineres som «outbound markedsføring», altså markedsføring som når ut til potensielle interessenter, handler inbound om å trekke kundene til seg ved å tilby verdifull informasjon. Dette kan være relevante blogginnlegg om dine kurs, nyttige poster på sosiale medier med lenker til interessante artikler eller annet innhold som er relevant for dine potensielle deltakere.

Inbound markedsføring tiltrekke kunder

Et nyttig kurs å ta hvis du er interessert i inbound markedsføring er HubSpot sin Inbound Marketing sertifisering. Her får du en innføring i alle aspekter ved inbound metodologien, og det ligger masse nyttig informasjon i de korte og konsise klippene! Her finnes for eksempel kurs i e-postmarkedsføring, innholdsmarkedsføring og kontekstuell markedsføring for å nevne noen.

Markedsfør dine kurs der deltakerne er: Kursguiden.no

Vær synlig der folk leter etter kurs! Kurstilbydere kan på platformer som Kursguiden.no og Kursagenten.no publisere kursene sine, og leverandøren av plattformen vil jobbe med SEO for å drive trafikk inn på kategoriene kurstilbyderne publiserer kursene sine i. Dette er en effektiv måte å markedsføre nettkurs digitalt!

 

Hvilken av disse plattformene du bør velge til å promotere dine kurs, avhenger av hvem av de som dukker høyest opp på søket i Google. Tilbyr du for eksempel livredningskurs i Oslo, bør du velge å annonsere på Kursguiden dersom Kursguiden er høest opp i resultatet på Google-søket «livredningskurs i Oslo». Dette er fordi det vil drive mest trafikk til ditt kurs om nettsiden rangerer høyest her.

 

Det hjelper derimot lite å være synlig på disse plattformene om du ikke lager gode kursbeskrivelser. En kursbeskrivelse er som en slags annonsetekst for kursene dine. Det er her du skal selge inn hvorfor potensielle kursdeltakere skal melde seg på akkurat ditt kurs! Lurer du på hvordan å skrive gode kursbeskrivelser, kan du lese mer om det her.

 

Jeg håper dette innlegget har gitt deg nyttig informasjon om hvordan å annonsere via digitale platformer! Jeg vet det kan være utfordrende når man skal begynne å annonsere på ukjente platformer, men når du først har fått gjort det et par ganger vil det bli så lett og oversiktlig!

117 eksempelspørsmål

& best practice

-  117 eksempelspørsmål i ulike kategorier

-  Hvordan oppnå høy responsrate

-  Hvordan få tilbakemeldinger av høy kvalitet

-  Hvordan effektivt samle inn evalueringer

Likte du denne artikkelen? Ikke glem å dele den:

Four FrontCore Employees representing the FrontCore team

Om FrontCore

Over 3700 kurstilbydere benytter seg av løsninger fra FrontCore – og det er ikke uten grunn. FrontCore er nemlig et av Norges ledende kompetansemiljøer innen webmarkedsføring av kurs og skysystemer for kursadministrasjon. Med over 19 års erfaring fra kursbransjen og fingeren kontinuerlig på pulsen i markedet, hjelper vi kurstilbydere med å oppnå mer effektiv drift og høyere inntekter.

Få inn flere og bedre kursevalueringer

Tjenester

Forfatter: Frida Sundbye

Forfatter: Frida Sundbye

Digital Content Marketer

Relaterte artikler

Hvordan lagre personopplysninger på en forsvarlig måte?

Personopplysninger er en viktig del av enhver virksomhet og lagring av personopplysninger er derfor noe man sjelden kommer unna. Likevel følger det et stort ansvar med lagringen av denne informasjonen. For å sikre at personopplysninger håndteres på en forsvarlig måte...

les mer

Hvordan holde en medarbeidersamtale?

Lær hvordan du holder en effektiv medarbeidersamtale! Utforsk tips til forberedelse, gjennomføring og oppfølging, samt spørsmål du kan stille for å styrke kommunikasjon og engasjement. Gjør samtalene dine meningsfulle og få bedre resultater!

les mer

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *